Jump to content

forum aanmaken

Recommended Posts

Geplaatst:

hey

ik zou graag een eigen forum aanmaken

ik weet dat er hier al veel topics over gemaakt zijn maar ik zou het graag nog eens stap voor stap uitgelegt willen want ik ben echt geen computerkenner en heb helemaal niet veel kennis van het internet, ik wil het gewoon voor de fun doen.

geef me ook een paar goedkope site aub 8)

Geplaatst:

ja, maar ik zou graag een forum hebben dat ik zelf de naam kan kiezen zoals vb. www.gtaforum.nl.

Het mag dus wat kosten maar liever helemaal niet veel :*D

Geplaatst:

Je kan een domeinnaam + hosting bestellen bij neostrada.nl , goede hosting ;)

Dan download je www.phpbb.com , phpbb, en maak je mysql databases in control panel. Dan upload je alles, en open je het install file. ;)

Geplaatst:

Een Hostingprovider is een aanbieder van webruimte, webdiensten en het onderhoud van bestanden voor websites in het bezit van individuelen of bedrijven, die zelf geen eigen webserver hebben. Veel ISP's (internet service providers), geven klanten de mogelijkheid om zelf een persoonlijk webpagina te hebben. Andere commerciële ISP's vragen een prijs voor deze service. Er ook mensen die (nog steeds) gratis deze dienst verlenen, al dan niet met plaatsing van een banner op de site.

(wikipedia)

Je krijgt dus x aantal MB ruimte om je files upteloaden...

Geplaatst: (bewerkt)

Ik denk dat je eigenlijk beter voor het gratis forum kunt gaan op de site die Zim ook al heeft verteld. Want de prijzen voor ee IPB 2.×.× forum zijn op het moment elendig hoog, althans als je het voledig wilt. Ik heb het over IPB, omdat dit forum daar ook op draait. Dat is een veelzijdig en efficiënt forum systeem met een zeer uitgebreide lijst met futures en opties. Letterlijk vertaald noemen wij IPB: 'Invision Powerboard'. Maar de prijzen zijn hiervan erg duur en niet te overzien voor een hobby- ist. Dan zijn er natuurlijk ook nog een aantal andere systemen ik ken er zelf nog 1 betaalde en 1 gratis. Eerst even de betaalde dat is Vbulletin, een board (forum) dat veelzijdig en uitblinkt in zijn soort, qua Veiligheid, dit komt omdat niet heel veel mensen het gebruiken maar in vergelijking is het een goede tegenstander. Dan hebben we natuurlijk het prijs- kaartje nog niet bekeken, deze is ook heel erg hoog voor een compleet board (forum) en weer niet echt efficiënt voor de hobby- ist.

Laat ik nu maar naar het gratis Forum- systeem gaan kijken, het is een reclame- vrij forum dat eigenlijk veel opties kent. Het is ook zo dat dit board (forum) veel minder opties kent dan de betaalde varianten, maar dit Forum- systeem kan ook aardig mee komen. Gezien de prijs is het een uitblinker, er zijn diverse opties en vooral het Admin- paneel is echt overweldigend. Nog steeds niet zo goed als die van Invision powerboard of vBulletin, maar voor de gratis variant is het echt te mooi om waar te zijn. Er zijn velen moderator opties waaronder het Bannen/kicken (Toegang wijgeren voor een bepaalde tijd). Verder kent dit systeeem vele opties een link voor de site van dit systeem zal ik je zo dadelijk geven, onderaan de post.

Natuurlijk ben je er dan nog niet dus we moeten hem ook nog op het internet zetten dit doe je bij een Hosting provider. Je zet het dus op de server van iemand anders in dit geval de hoster. Het gaat dus heel makkelijk je huurt een plek op het internet waar jij dingen mag plaatsen die andere mensen over de hele wereld kunnen downloaden bijvoorbeeld voor je forum in dit geval. Het zijn meestal snelle en rendabele servers. Waar je website op komt te staan, de prijzen zijn tegenwoordig aardig te doen, maar het is natuurlijk geen 10 euro per jaar dat snap je waarschijnlijk wel. Dit process heet Webhosten en ik hoop dat je het begrijpt. Ik zal nu nog even een lijst maken met Forum systeem en als je nog meer vragen hebt over de host stel ze gerust.

Doen alle hostingpakketen hetzelfde buiten een meer/minder aantal mb?

Daar kan ik eigenlijk wel een rendabel antwoord op geven, met een volhartig stemmetje; 'Nee'. Want iedere Webhoster heeft zijn eigen doeleinden het ené bedrijf is weer bezig met een compleet doel op de zakelijke markt en de andere is op zoek naar de hobby- isten. De prijzen kunnen daarom ook enorm verschillen, maar let wel op ga absoluut niet op het aller goedkoopste af. Je zult daar nog meer spijt van krijgen dan als je een duurder pakket neemt. Vaak zijn de servers bij goedkope pakketen offline of werken maar half, er zijn ook vaak problemen met de betaling en er zitten nog al wat oplichters tussen die met de laagste prijzen willen pronken. Je kan er desalnietemin van uit gaan dat er natuurlijk ook goede pakketen zijn. Dit moet je eigenlijk gewoon eens normaal uit gaan zoeken. Dan heb je voor een forum ook Php en mysQl nodig dit is een server-sided script taal waarmee je forum werkt. Vaak bescikt een webhost daar wel over, maar controleer het, want anders zit je na- der hand met de gebakken peren.

Dan heb je ook nog Datalimeit dit is eigenlijk een grote boosdoener onder de mensen die een site hosten. Vaak is dit niet erg hoog bij de goedkope varianten erg laag en de prijzen die je dan bij moet betalen zijn er hoog dus daar schiet je eigenlijk ook niks mee op. Kijk dus ook goed naar het datalimiet, want later extra bij betalen is eigenlijk nooit leuk. Verder kan ik je wel een groot verhaal gaan vertellen, maar ik denk gezien een hobby- project dat je daar niet echt veel aan zult hebben. Geef je reactie op dit laatste stuk maar in onderstaande post, met de Edit knop. Dat scheelt weer wat berichten, en tevens kun je dat gebruiken als je nog iets aan wilt passen en vul het zelf maar aan. Veel succes en als er nog iets onduidelijk is, dan zeg je het maar, want vragen staan open. :cya:

Bewerkt: door SummerBase

welk hostingspakket is momenteel de beste (kwaliteit en prijs)? 8)

ik zou graag een pakket hebben dat meerdere sites kan hosten, min. 100 mb ,max...mb en €5 of minder kost en dat er een regestratie voor een domeinnaam in zit

Bewerkt: door toonn
Geplaatst:
welk hostingspakket is momenteel de beste (kwaliteit en prijs)? 8)

www.pcextreme.nl Is erg goed, je moet kijken wat voor jou het beste is, tussen de 100-200 MB is goed voor een forum... :)

Geplaatst:

Ik zal zeggen ga eerst gratis beginnen... dit omdat je nog niks weet hoe sites in elkaar steken...

Ga webtalen leren en gebruik een gratis hosting.

Ja het is waarschijnlijk beter eerst een gratis host te zoeken, en als je forum en/of site een succes word en je krijgt evt. veel leden kun je misschien overstappen op een betaalde host, zoals pcextreme.nl. domeinen met .nl/.be/.com enzovoort, kosten wel altijd geld, maar als je een beginnende site hebt zou je eerst een .tk domein kunnen nemen. (Klik <hier> om een .tk domein aan te maken). Al zou je site echt een groot succes worden (zoals gtagames/forum.nl) kun je een dedicated server nemen, deze beheer je zelf, dit is een computer die bnij je host staat, deze computer huur je zeg maar, hier kan je al je bestanden kwijt etc. Ze kosten wel wat (per maand), maar je zou met <Google Ads> geld terug kunnen verdienen, zoals gtagames/forum.nl dus ook doet. Het werkt zo: Als iemand op een advertentie klikt die op je site staat krijg je telkens en klein beetje geld, heb je dus veel bezoekers, klikken meer mensen, en krijg je dus veel geld.

Hoop dat dit genoeg uitleg is.

Groetjes,

Koos. 8)

Bewerkt: door Cool Hand
Geplaatst:

Ik heb ook even een vraagje :puh:

Hoef ik geen nieuw topic aantemaken :engel:

Ik heb host en domein, ik wil alleen daarop nog een forum bouwen. Weet iemand een url waar je een gratis ipb board kunt downloaden zonder reclame?

Ik vind er namelijk maar geen, en ik weet dat ze er wel zijn..

Alleen moet ik die urls vinden :puh:

Hopelijk kan iemand me hiermee snel helpen..

TheGuardian :cya:

Ligt eraan welk IPB (Invision Powerboard) je zoekt, IPB 2.×.× mogen we je helaas niet bij helpen, want daar berust Copyright op, daar moet je dus voor betalen helaas. Dan heb je ook nog IPB 1.3.× die mag iedereen wel gratis en voor niets gebruiken ik heb hem even voor je opgezocht en je kan hem 'hier' vinden. Als je daar op geklikt heb kom je op een pagina met een dergelijke voorwaarde. Lees hem als je niet zeker bent van je zaken, als je zoiets al gewend ben ga je naar onder en klik je op 'Ik ga overeen met de overeenkomst en wil het bestand downloaden!'. Als je daar op geklikt hebt krijg je het pakket. Deze moet je uploaden via een Ftp- programma naar je FTP- server dat is dus de host van je ISP (Internet Service Provider). Als de gegevens op de server staan moet je een MySQL acount aanmaken omdat je deze moet gebruiken bij het instaleren van het IPB (Invision PowerBoard). Als je dat gedaan hebt vul je het adres van je IPB Board in de adres balk van je browser en de instalatie zal beginnen. Vul de gegevens van de zonet gemaakte database in, en je kan het board verder instaleren vul enige open instellingen aan en ga naar het ACP (Admrin Control Panel) en daar kun je dingen aanpassen en bepaalde gedeeltes naar jou wensen aanpassen. Je kan diverse dingen doen zoals mensne; Bannen/kicken (Voor een onbepaalde tijd de toegang ontzeggen)/Mute (Dat ze niet meer kunnen posten) / Topic's vastplakken oftewel pinnen. En er zijn daarnaast nog vele mogelijkheden die dit board te bieden heeft. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb en ik wens je hierbij veel succes met het uploaden/ontwikkelen van je forum, mochten er nog vragen zijn stel ze gerust, want daar zijn ze uiteraard voor.

Extra Informatie over het bestand: 'IP3F.zip'.

Open het bestand wat je zonet gedownload hebt vanaf de site die ik je al eerder aan had gewezen, dit bestand (.zip) kun je openen met een programma zoals Winzip. Die kan je bijvoorbeeld downloaden op 'Winzip'. Verder als je in de zip kijkt zie je een aantal bestanden/mappen waar onder: 'Docementatie', 'Tools_and_scripts', 'Upload' en 'Readme'. Je upload de map 'Upload' naar de server de andere maps en bestanden zijn voor docentatie en extra handigheden bij het maken en updaten van je forum. Nogmaals Veel plezier en succes! :cya:

Bewerkt: door SummerBase

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...