Jump to content

Nieuwe processor


Nickonly

Recommended Posts

Ik heb een vraag:

Is het mogenlijk om je processor in je computer te vervangen door een betere? En als dat kan, is het moeilijk, waar moet je op letten? Want mijn processor wordt ook al een beetje oud dus ik wil graag een nieuwe. Dus is dit mogelijk?

En nog wat vergeten: is het duur? (een goede dan)

Bewerkt: door Nickonly
Link to comment
Delen op andere websites

Kijk in het boekje wat bij je PC zat. Daarin staat welke processor er wel en niet in past.

Extra werkgeheugen bijplaatsen is goedkoper en zorgt er ook voor dat je PC sneller is.

Ja, er zijn 2 dingen: Het eerste is: Ik heb laatst nog m'n werk geheugen verhoogd (van 128 naar 1 GB) en het 2e, ik zou niet weten of er zoizo een boekje bij zat, en als ik hem al zou hebben, dan ben zou ik niet weten waar die is :sst: . Maar ligt het aan je moederbord wat voor een processor je kan hebben?

Bewerkt: door Nickonly
Link to comment
Delen op andere websites

Aangezien ik ook een upgrade wil weet ik er nu alles van :clown:

Er zijn verschillende "Sockets", niet elke processor past op elke PC

Ik heb uitgevonden wat m'n Socket was door middel van CPU-Z

Dat is denk ik eigenlijk alles wat je moet weten :bonk:

Edit : Hieronder geeft Summer een veel langere, het doel is hetzelfde, maar hij legt het wel beter uit :)

Bewerkt: door Le MrG
Link to comment
Delen op andere websites

Het ligt uiteraard aan je moederbord wat voor een processor je kan kopen. Een moederbord beschikt namelijk over een Processor-voet. Dat is dus de plek waar de Processor zich bevind op het moederbord, maar er zijn verschillende maten en soorten socket's. Ik weet nu niet welke Socket jij bezit in je computer systeem, maar ik ga je het zo uitleggen hoe je zonder een Handleiding erachter komt wat jou Socket is en welk moederbord je bezit. Ik geef een voorbeeld, jij hebt nu een Socket 939 (Amd 64+) dan moet je ook weer een nieuwe Socket 939 (Amd 64+) aanschaffen anders past het niet op elkaar. En zal het ook absoluut niet werken. Als je zometeen de test hebt uitgevoerd kan je ook direct kijken welke processor sneller of minder snel is. Tevens als je eventueel een nieuwe moederbord zou willen kopen voor een nieuwe processor, wat mij vrij onwaarschijnlijk lijkt, omdat je toch net nieuwe geheugen stroken hebt aangeschaft. En dat weet ik, want daar heb ik je destijds bij geholpen. Maar zou je toch over willen stappen op een nieuw moederbord kijk dan of de werkgeheugen bank gelijk staat aan jou standaard die je ook nu bezit. Anders zullen de geheugen stroken die je een poosje geleden hebt aangeschaft niet meer werken.

Nu zal ik je uit gaan leggen hoe je zonder dat je een handleiding bezit achter de onderdelen van een computer komt. Over het algemeen is het helemaal niet moeilijk, want er zit al een optie ingebouwt in Windows Xp. Dit is namelijk het 'Diagnostisch Hulpprogramma voor DirectX'. Oorspronkelijk bedoelt voor DirectX, maar later uitgebreid met informatie over je Hardware. Ga naar: 'Start > Uitvoeren > Vul in: Dxdiag > Kijk onder: Systeem Info'. In dit gedeelte zie je diverse info zoals het merk / nummer van je moederbord, zo kan je op internet opzoeken wat voor socket-voet dat moederbord heeft. Maar er is natuurlijk een betere en makkelijkere oplossing, een zekere persoon heeft een programma ontwikkeld genaamd; Cpu-Z. Dit is een nauwkeurig programma, waarmee je de hardware ook goed en degelijk af kunt lezen. Je kunt het 'hier' downloaden. Verder kun je diverse dingen ondervinden zoals Socket en vul het zelf maar aan. Ik wens je veel succes met de processor upgrade, want het is niet zo maar een aankoop die je doet! :cya:

Bewerkt: door SummerBase
Link to comment
Delen op andere websites

Kijk hier heb ik al meer aan. Maar het ligt dus alleen of een processor op je computer kan aan je socet van moederbord? En als ik dan een nieuwe processor neem (die natuurlijk beter is) dan kan er verder niks gebeuren aan spellen (dat ze het bijvoorbeeld dan niet meer doen)?

En dan heb ik eigenlijk nog een onbeantwoorde vraag: Is het duur om te doen?

En SummerBase, jij weet er veel van zeg, heb je soms meegeholpen aan de ontwikkeling van de computer?!?

En nog iets, ik heb dat progamma (had ik al sind m'n geheugen upgrade), maar waar kan ik zien welke socket ik heb? Bij "Package"?

Bewerkt: door Nickonly
Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet er heel veel van, omdat ik me er erg in verdiep en ik ben een paar jaar geleden al begonnen aan dit soort zaken. En ik heb niet mee geholpen aan de ontwikkeling van de computer, maar goed dan even terug komend op je probleem. Je kan bij Package inderdaad zien wat je Socket op dit moment is, natuurlijk moet je dan precies dezelfde socket kopen, anders past hij absoluut niet in je moederbord, maar dat had ik je al een paar keer eerder gezegt in mijn post hierboven. De prijs is vrij hoog om te doen, natuurlijk zijn er budget processoren, maar er zijn ook duurdere ga er van normale standaard processor, maar vanuit dat het je ongeveer zo'n kleine €200,- gaat kosten. Je moet eigenlijk zelf maar even overwegen wat goed is, maar ik raad je toch wel aan om een afweging te maken van wat voor jou budget toerijkend is. Neem bijvoorbeeld AMD als je heel veel games speelt en af en toe eens wat Video's omzet van bijvoorbeeld Avi naar Mpeg. Koop Intel als je veel bestanden rendeert en als je weer voor andere dingen zoals het omzetten van video's kiest. Over het algemeen zijn het goede kanidaten, maar ik ga dan denk ik toch voor AMD, maar die keuze ligt in jou handen. Natuurlijk is het ook gezien je Socket niet echt een keuze meer, maar een verplichting heb je bijvoorbeeld een Socket: 775 dan moet je voor Intel gaan. Heb je een Socket 939 dan moet je voor Amd gaan, maar dat leg ik je nader nog wel eens uit. Als je een nieuwe processor koopt kan er relevant gezien niks mis gaan, want de meeste games hebben drivers voor alle soorten en maten hardware. Verder hoop ik dat het nu wat meer duidelijk is, en als je nog hulp nodig hebt van de ontwikkelaar van de Computer zeg het maar even! :clown:

Link to comment
Delen op andere websites

Even terugkomend op wat Summer zij over die 220 Euro, dat vind ik zelf nogal overdreven.

Als je bijvoorbeeld hier

Zie je toch al vrij goede processors die onder de 200 euro liggen, dan moet je natuurlijk niet letten op alleen de dure, maar er zijn toch ook heel veel die prima werken voor ong 150 euri's

Link to comment
Delen op andere websites

Even terugkomend op wat Summer zij over die 220 Euro, dat vind ik zelf nogal overdreven.

Als je bijvoorbeeld hier

Zie je toch al vrij goede processors die onder de 200 euro liggen, dan moet je natuurlijk niet letten op alleen de dure, maar er zijn toch ook heel veel die prima werken voor ong 150 euri's

De beste gaming processoren (die betaalbaar zijn), kun je al voor max 130 euro krijgen. :)

AMD heeft namelijk een dikke prijsverlaging toegepast.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat is dan iets moois, die prijs verlaging, want ik heb het denk ik wel nodig. Nu heb ik namelijk een processor met 1,7Ghz., wat nu ondertussen al minimaal/ gemidelde benodigheid is voor een game. Maar ik moet nog steeds even kijken wat voor socket ik heb (internet computer beneden, "spel" computer boven). Dus dan kan ik even gaan rond kijken. En het is gelukkig ook niet zo noodzakelijk, dus ik kan er lekker langzaam mee doen :puh: .

Link to comment
Delen op andere websites

Het is niet alleen de Ghz (GigaHertz) waar je op moet letten bij de aanschaf van de processor. Er zijn diverse zaken zoals Busssnelheid, cache en aantal Hertz werkt samen aan de snelheid van de processor kern. Dan zijn er nog een diverse soort aan technische dingen zoals: Dual Core en 64bit. Het 'kan' allemaal te maken hebben met de snelheid van de processor, dus ga niet uit op de snelheid van de Ghz, want dat bepaalt maar en klein deel. Amd heeft niet zo'n gigantisch hoog Ghz, maar wel een beter indeling, maar dat composeert bij Intel weer , omdat hun weer een betere Ghz hebben. Dus opzich maakt het niet zo heel erg ui wat voor soort processor je koopt en die prijs daling is echt een geschonken goedje uit de hemel, want die kan ik zelf ook gebruiken. Er is namelijk een nieuwe socket geintroduceerd namelijk: AM2. Daarom zijn de prijzen van de wat oudere processoren gedaalt, maar deze komen nog makkelijk mee. :klap:

Link to comment
Delen op andere websites

Je kunt trouwens ook heel goed gebruik maken van chart welke processor het beste is voor jou dingen. :Y

Voor gaming is de AMD Athlon 64 4000+ (130 euro) bijv het beste voor gaming blijkt uit die charts, nouja de FX serie van AMD is nog beter maar die zijn onbetaalbaar.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb net gekeken wat voor processor ik heb, en ik heb de volgende gegevens:

Name: AMD Athlon XP

Code Name: Plomino

Package: Socket A

Technology: 0.18 UM

Specifacation: AMD Athlon XP 2100+

Ik zie dus dat ik een socket A heb, maar verder weet ik er geen raad mee.

En ja, het wordt echt wel een game computer, maar ik heb een spel, en die doet het niet met een dual core processor (stond in de handlijding). dus zo een wil ik niet!

Link to comment
Delen op andere websites

Socket A is volgens mij niet echt een nieuw soort Socket meer, het is ook niet meer bij de tijd. Alternate bied ook zeer weinig voor Socket A, klik voor de pagina van alternate 'hier'. Ik heb zelf ook nog wel ergens in een oude pc hier een socket A processor zitten en ik vind het nog best een aardige processor, maar goed je hebt dus in dit feit alleen de keus tussen een A socket-processor en aangezien daar op alternate en diverse sites bijna niks meer over te vinden is raad ik het eventueel aan om toch een nieuwe moederbord en een nieuwe Processor te kopen, want je hebt het over een echt game systeem, maar dat kan met de huidige A sockets gewoon niet, natuurlijk wel games zoals GTA:Sa en vul de lijst met minder vragende games zelf maar aan, maar kijk maar even wat je wilt, want het is een hele uitgave als je een goed systeem wil incl. snelle processor, maar de keuze is aan jou voor A geef ik je in ieder geval niet heel veel keus. Mochten er nog verdere vragen zijn stel ze gerust! :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...