Jep, hier is weer een Tutorial, ditmaal over het werken met Chamfer. Chamfer is een hele handige functie, waar je vele mooie egale vormen mee maken. We gaan de Box een soort van Smoothen. maar dan niet met Meshsmooth, maar met Chamfer.
Oké laten we beginnen:
Eerst creeren we een box, ik heb de volgende settigns genomen:
Length: 2,794m
Width: 1,778
Height: 0,508
Length Segments: 0
Width Segments: 0
Heights Segments: 0
Even voor de duidelijkheid, ik heb hierbij meters gebruikt, je kan dat heel makkelijk krijgen. Ga eerst naar naar Customize --> Units Setup --> Metric bij Metric zet je hem op Meters.
Oke nu we een box hebben ga je naar Convert to Editble Poly, nu moeten we de Edges selecteren van de boxes, selecteer deze:
Je selecteert eigenlijk alles Edges van de boxes behalve de hoeken. Nu gaan we naar chamfer, en klik op het vierkantje ernaast. Ik heb 0,35 genomen voor de 1e Chamfer:
Oke, nu moet je de Edges selecteren die je hieronder ziet:
Elke keer selecteer je de Edges die je als eerst gechamferd hebt, zoals je hier in het plaatje ziet. Herhaal dat enkele keren, en je zult dit krijgen:
Zoals je ziet, is de bovenste kant niet echt zo mooi, je kan er een simpele Smooth overhen gooien, dat heb ik niet gedaan. Waar het eigenlijk allemaal omdraait, zijn de hoeken. Die kan je echt heel mooi maken. Selecteer nu deze Edges:
Oke, nu chamfer je ze weer 1 keer, zoals, daarna blijf je alle edges die na de Chamfer geselecteerd zijn, chamferen, zodat je een mooie ronde vorm krijgt:
Helaas krijgen we wel een beetje vage hoeken, die kan je eventuele een beetj verbetren door de Vetexes te selecteren, en een beetj verplaatsen. Eigenlijk is het beter om de hoeken als eerst te Chamferen, zodat je rare vormen niet krijgt. maar dan moet je wel ontiegelijk veel Edges selecteren.
Nu kan je er uiteindelijk nog een Smooth overheen gooien. Maar dan moet je wel alle faces selecteren, die weinig poly's bevatten, en die Tesselaten:
Ik zelf heb dat niet gedaan, omdat je dan een niet al te mooie box krijgt. Het werkt wel de rare hoeken weg, maar je krijgt er weer rare vormen bij. Je krijgt ook bij deze Tutorial een raar eindresultaat. Bij deze Tutorial draait het om wat je allemaal kan doen met Chamfer, en niet zozeer om het Eindresultaat
Hey,
Jep, hier is weer een Tutorial, ditmaal over het werken met Chamfer. Chamfer is een hele handige functie, waar je vele mooie egale vormen mee maken. We gaan de Box een soort van Smoothen. maar dan niet met Meshsmooth, maar met Chamfer.
Oké laten we beginnen:
Eerst creeren we een box, ik heb de volgende settigns genomen:
Length: 2,794m
Width: 1,778
Height: 0,508
Length Segments: 0
Width Segments: 0
Heights Segments: 0
Even voor de duidelijkheid, ik heb hierbij meters gebruikt, je kan dat heel makkelijk krijgen. Ga eerst naar naar Customize --> Units Setup --> Metric bij Metric zet je hem op Meters.
Oke nu we een box hebben ga je naar Convert to Editble Poly, nu moeten we de Edges selecteren van de boxes, selecteer deze:
Je selecteert eigenlijk alles Edges van de boxes behalve de hoeken. Nu gaan we naar chamfer, en klik op het vierkantje ernaast. Ik heb 0,35 genomen voor de 1e Chamfer:
Oke, nu moet je de Edges selecteren die je hieronder ziet:
Elke keer selecteer je de Edges die je als eerst gechamferd hebt, zoals je hier in het plaatje ziet. Herhaal dat enkele keren, en je zult dit krijgen:
Zoals je ziet, is de bovenste kant niet echt zo mooi, je kan er een simpele Smooth overhen gooien, dat heb ik niet gedaan. Waar het eigenlijk allemaal omdraait, zijn de hoeken. Die kan je echt heel mooi maken. Selecteer nu deze Edges:
Oke, nu chamfer je ze weer 1 keer, zoals, daarna blijf je alle edges die na de Chamfer geselecteerd zijn, chamferen, zodat je een mooie ronde vorm krijgt:
Helaas krijgen we wel een beetje vage hoeken, die kan je eventuele een beetj verbetren door de Vetexes te selecteren, en een beetj verplaatsen. Eigenlijk is het beter om de hoeken als eerst te Chamferen, zodat je rare vormen niet krijgt. maar dan moet je wel ontiegelijk veel Edges selecteren.
Nu kan je er uiteindelijk nog een Smooth overheen gooien. Maar dan moet je wel alle faces selecteren, die weinig poly's bevatten, en die Tesselaten:
Ik zelf heb dat niet gedaan, omdat je dan een niet al te mooie box krijgt. Het werkt wel de rare hoeken weg, maar je krijgt er weer rare vormen bij. Je krijgt ook bij deze Tutorial een raar eindresultaat. Bij deze Tutorial draait het om wat je allemaal kan doen met Chamfer, en niet zozeer om het Eindresultaat
Veel Suc6 ermee