gta fan man Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 (bewerkt) hallo iedereen, ik had een strip gezien van mathijs en scooter en ik dacht laat ik er ook maar eens een maken. ik zou zeggen veel kijk plezier (die van mathijs en scooter is egt super cool) het zijn best grote plaatjes ik had niet verwacht als je ze opend op internet dat ze zo groot zouden zijn. presenteerd: pagina1: pagina2: pagina3: pagina4: pagina5: pagina6: word vervolgd: ik hoorde dat er veel spel fouten in zaten en cenman was zo aardig geweest om de tekst overnieuw te schrijven(bedankt can man) ik plak hem er maar even onder: Pagina 1:Op een avond ging de telefoon. Hallo CJ, je moet een Rhino stelen van de legerbasis in Las Venturas. $10.000.000 als je hem hebt. Ik heb het gehoord CJ, kom naar het LS vliegveld. Ok, Let's go. Dit wordt ons vervoer. Even later op het LS vliegveld… Pagina 2: Ok, we zijn er. Kom, tickets kopen. Ok, dit kan lastig worden. Ja, maar we moeten gaan. CJ: Jeehooo, naar Las Venturas! Na een tijd vliegen zijn ze in Las Venturas. Pagina 3: We hebben een auto nodig. Ok, steel er één, CJ! Schiet op, het is al bijna nacht. Ik doe m’n best…. Ah, die is goed. That’s my new car! Na een tijd zoeken zijn ze bij de legerbasis aangekomen en ze zitten na te denken over de ingang. Ik heb een idee, rij daar een heen. Hier bedoel je? Ja, rij het hek kapot. Pagina 4: AAAAAAAAAAH AAAAAAAAAAH We zijn al te laat! Snel, stap in! En jij dan? Vergeet mij, bye holmes. Pagina 5: Wow, shit! Loop naar de hel, FBI! Na een tijd, met nu het leger achter hem aan, is CJ in Los Santos aangekomen. (Grove Street) He, eindelijk thuis. Ok, de tank staat er in, nu het leger nog kwijtraken. Wow man. Na een tijd rijden arriveert CJ bij een Pay ’n Spray. Pagina 6: Ah, hier is het. Zo, nu naar huis. De politie ben ik kwijt. Dus zoals gezegd gaat CJ naar huis, maar onderweg komt hij iets tegen…. Een blokkade, maar er staat niemand bij…. Duhh. Zo, nu maar afwachten. CJ, je moet naar de Grove Street komen met de tank. Pagina 7: Hey, GTA gasten, bedankt voor het lezen van deel 1. Lees ook het vervolg. Tot de volgende keer. Bewerkt: 3 september 2006 door gta fan man Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Preddy Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 (bewerkt) deze tipt bij lange na niet aan die van Matthijs en Scooter. Als ik je een tip mag geven... leer nederlands schrijven, stikt van de fouten Bewerkt: 2 september 2006 door Preddy Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Mister Fuji Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 Oei, best veel spelfouten, best wel heel veel. Maar wel grappig op zich Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
megamaggot Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 Er zitten wel een boel spelfouten in. Het verhaal van scooter en mathijs vindt ik wel veel beter. Ik heb niet op de plaatjes geklikt want de eerste duurde al meer dan een minuut voor hij geladen was en toen crashte me pc. Heb ze dus maar zo gelezen. Wel mooi lettertype,maar de plaatjes vindt ik niet zo mooi. Wel erg grappig vindt ik . Van mij krijg je(als het op punten mag staan en als ik er mag geven ) een 8/10. De plaatjes en de typfouten mag je nog eens bijwerken,en natuurlijk je plaatjes verkleinen . veel meer heb ik er niet over te zeggen. greetz,MM Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
-Matthijs- Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 De strip is grappig en leuk, maar de verhaalijn is wat kort. Kijk bijvoorbeeld naar onze strip, daar zit een word vervolgd in. Maar goed, je bent net begonnen en dat is het wel logisch dat je voor een klein verhaal kiest. Als ik je wat tips mag geven: Typ met hoofdletters, en leestekens. Dit ziet er beter uit, en het geheel komt er ook beter uit te zien. Bovendien heb je kans dat je meer mensen aantrekt. Kies een logische volgorde voor je plaatjes, onze strip was net een echt stripboek. De plaatjes naast elkaar en netjes onder elkaar. Bij jou staan ze zigzag op het papier, wat een beetje een rommelige indruk geeft. Doormiddel van de cut-scenes en dergelijke, in de missies hebben wij ook een gedeelte gedaan van de strip. Het is meestal lang zoeken naar een plaatje maar je moet er wat voor over hebben. Ook kun je knippen en plakken wat wij ook hebben gedaan. Lees en bekijk onze strip nog eens door. Kijk bijvoorbeeld naar de opbouw van het verhaal, de hoodletters en leestekens, en de volgorde van de plaatjes, Als je dat gedana hebt zou je weer even een nieuwe nette versie kunnen maken. Ik denk dat dat meer bezoekers aantrekt. Veel plezier! Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
firef0x Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 mooie pixels... Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
San_Andreas_Nigga Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 deze tipt bij lange na niet aan die van Matthijs en Scooter.Als ik je een tip mag geven... leer nederlands schrijven, stikt van de fouten Schijt, hoeft niet meteen beter dan die van -Matthijs- en Scooter te wezen. Ik vind hem zelf wel leuk gemaakt, ga zo door. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Dikbuik Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 wel leuk, alleen die plaatjes zo door elkaar leest nogal onhandig Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Lord of War Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 Dikbuik heeft gelijk, het is echt onhandig om het te kunnen lezen. misschien kun je de strip een kleiner formaat geven, want anders kun je de pixels enzo zien en dat is niet mooi. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
LBG Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 oeh... die spelfouten zijn wel echt erg, maar wel een aardig verhaaltje verder. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
gta fan man Geplaatst: 2 september 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 (bewerkt) ik heb de spelfouten een beetje bij gewerkt zie je nog een spelfout dan zeg het maar o en dat door elkaar doen scheef enzo dat heb ik soms wel eens extra gedaan Bewerkt: 2 september 2006 door gta fan man Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Pietje II Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 Nou, als hobby maak ik strips (ga hierbij niet denken aan Lepe Appie) dus ik heb er wel wat verstand van. Echter vergelijk ik jouw strip nu even met die van -Matthijs- en Scooter, plus wat extra tips. Allereerst zou ik zeggen dat qua verhaallijn het verhaal van -Matthijs- en Scooter wel wat beter uitgewerkt is, maar het valt me wel mee dat er een clue in het verhaal zit. Sommige mensen die heel graag een stripverhaal willen maken, flanzen meestal maar wat in elkaar en voilà: Een strip die nergens over gaat. Jouw stripverhaal, 'gta fan man', vind ik echter toch nog vertoonbaar hier op het GTAForum. Echter had je nog wel wat meer over het verhaal mogen nadenken. Het leest nou eenmaal leuker wanneer je een stripverhaal leest waarbij er écht een doel inzit, en niet dat er maar wat doelloos op het papier is gekwakt. Zoals ik al zei valt dit wel mee met jouw verhaal 'gta fan man', want ik had niet het idee dat ik 'gewoon geen zin had om jouw strip verder te lezen'. Maar toch had je hier beter over na kunnen denken. Verder is jammer genoeg de lay-out niet echt mooi af-/uitgewerkt is, want alle plaatjes staan hopeloos door elkaar heen, en de kwaliteit van de afbeeldingen zijn nou ook niet al te best. Alle plaatjes zijn lelijk uitgerekt, en zeer pixelig, waardoor er ook een heleboel kwaliteit verloren gaat. Probeer in het vervolg beter je plaatjes in de goede maten te krijgen, bijvoorbeeld met Adobe PhotoShop lukt dat prima. Ook is het leuker om te zien dat de plaatjes zoals in het verhaal van -Matthijs- en Scooter een écht stripeffect hebben, misschien was het helemaal niet eens nodig, maar het staat gewoon zoveel leuker. Ook staan alle letters best door elkaar heen, dit soort dingen moeten gewoon overzichtelijk geplaatst zijn. Je kunt gewoon zien, dat je nogal enthousiast aan het verhaal bent begonnen, en dat je het gauw af wilde hebben. Dat is echter geen slim plan, een stripverhaal heeft écht zijn tijd nodig. Om dan ook nog maar niet eens over de grammatica te spreken... ...Want die is echt belabberd. Sorry dat ik het zo zeg, maar ik moet wel. Grammatica en spelling zijn nou eenmaal zó van essentieel belang bij een strip, eigenlijk bij alles, of het nou een leesverhaal is, een artikeltje in de krant, een sollicitatiebrief, een S.O. voor school... Zonder goede kennis van spelling en grammatica wordt je nou eenmaal niet serieus genomen, naast het feit dat het zeer onplezierig leest, en dat je misschien maar amper het idee hebt waar de tekst werkelijk over gaat. De letters staan ook wat lastig gecentreerd in het tekstballonnetje, eigenlijk staan ze niet eens gecentreerd in het tekstballonnetje, óók nog eens een punt waar je op moet letten. Er moet namelijk voldoende ruimte zijn tussen de tekst en de rand van het tekstballonnetje, dat is allereerst al veel meer overzichtelijker. Ook de tekstballonnen zijn overduidelijk zelf getrokken, en als je dat doet, dan moet je het ook wel goed doen. Ook zijn de letters in verhouding té groot, die zouden ietsjes kleiner moeten. Verder zou je ook om de plaatjes een border, ofwel een rand kunnen maken. Liefst niet eentje van 1 pixel, maar van minstens drie pixels. Zo blijven de plaatjes beter gescheiden, wat als gevolg overzichtelijker is en plezieriger leest. Probeer een sjabloon te maken voor de pagina's, met voldoende ruimte tussen de plaatjes, en ze moeten ook logisch geplaatst zijn. Probeer ook de tekstballonnen in de juiste volgorde te plaatsen, door bijvoorbeeld zélf na te gaan welk tekstballonnetje je als eerste zou lezen. Anders krijg je van het soort gevallen dat je eigenlijk tekstballonnetje 2 als eerste gaat lezen terwijl je tekstballonnetje 1 als eerste zou moeten lezen. Probeer dus het zaakje in een logische volgorde te plaatsen, dat geldt zowel voor de plaatjes als voor de tekstballonnen. Dit is eigenlijk meer een bijkomstigheid, maar het zou voor de lay-out inderdaad nóg leuker zijn als je de pagina's meer naar een échte stripalbum zou vormen. Naast het feit dat als je dit doet ook nog beloond wordt doordat het extra leuk staat, de boel ook nóg overzichtelijker wordt. Genoeg gepreekt. In verhouding met het verhaal van -Matthijs- en Scooter is jouw stripverhaal minder goed, maar dat betekent niet dat ik vind dat het verhaal van -Matthijs- en Scooter erg veel beter is. Bijvoorbeeld het lettertype van jouw verhaal vond ik véél beter leesbaar dan die van -Matthijs- en Scooter. Daardoor wordt de boel niet alleen overzichtelijker, het stáát ook veel professioneler. Echt hoor, wat tekst betreft staat qua belangrijkheid de grammatica en spelling op één, maar het lettertype is ook een zeer belangrijk aspect. Dat is dan ook een groot pluspunt ten opzichte van het stripverhaal van -Matthijs- en Scooter. Ook bij -Matthijs- en Scooter zag ik nog weleens dat de tekst té dichtbij de rand van de tekstballonnen gecentreerd stond, dat zijn gewoon allemaal dingen die niet nodig hoeven te zijn. En misschien zijn velen het hier met mij niet eens, maar wat plaatsing betreft van de plaatjes en tekstballonnen (weten jullie nog dat ik het had van de manier waarop tekstballonnen geplaatst zijn? Dat het niet de bedoeling is dat je tekstballon 2 als eerste gaat lezen in plaats van tekstballon 1) vind ik zelfs dat dit in gta fan man's stripverhaal beter is geregeld dan in het stripverhaal van -Matthijs- en Scooter. Gta fan man's stripverhaal was qua logica echt niet perfect, en je kon ook zien dat dit zijn eerste keer was dat hij een stripverhaal maakte die hij graag met ons wilde delen, maar ik vind dat zelfs dit bij hem nog beter geordend was dan bij -Matthijs- en Scooter. Eindoordeel: Jouw stripverhaal was écht niet perfect 'gta fan man', maar als je werkt aan bovenstaande punten moet het wel goedkomen. De verhaallijn in jouw verhaal was niet perfect bedacht en uitgewerkt, maar het kan ermee door. Als je dus in jouw vervolg hiermee doorgaat, en aan bovenstaande punten werkt, dan weet ik zeker dat jouw strip volgende keer met een dikke voldoende over de eindstreep gaat. Tot nu toe geef ik het een 5,5/10, aangezien het schijnbaar toch je eerste keer is dat je een strip maakt en je er toch moeite in hebt gestoken. PS: Bovenstaande moet(en) je/jullie absoluut niet als beledigend opvatten, ik geef alleen maar opbouwende kritiek. Dat is toch voor iedereen goed? Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
SummerBase Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 Als eerste vindt ik het leuk dat jij: ‘Gta_fan_man’ ook een strip begonnen bent die verdacht veel weg heeft van de Strip: The Two Disasters van –Matthijs- en Scooter. Als eerst moet je toestemming vragen aan de beginner lijk mij en ik weet niet of je het gedaan hebt of niet, daarom beschuldig ik je nergens van het gaat er gewoon om dat je hebt geprobeerd het op dezelfde manier te doen. Waarschijnlijk vond je hun manier helemaal prachtig en daar heb je een eigen verhaal omheen gedraaid. Helaas vindt ik dat je ook de titel hebt na ge aapt. Alleen jij hebt het in het Nederlands gedaan en hun in het Engels dit doet me nogmaals denken aan een stille kaping van succes. Het concept van succes is dat je een eigen idee verzint een eigen titel een eigen indeling en een eigen design. En ik vindt het toch echt sterk een kaping van een ander mans concept, maar nou genoeg over het concept en het kapen ervan. Zoals je weet hebben –Matthijs- en Scooter een eigen verhaal bedacht en een eigen plan opgezet. Ze zijn begonnen als een klein 2 mansgroepje tot een groot 2 mansgroepje. Dit hebben ze gedaan door nieuwe dingen te experimenteren. Niet kapen dus van andere dat bracht hun strip tot een unieke strip de enigste uit hun soort en dan is het jammer dat iemand anders dat ook probeert te evenaren. Ook zou je veel en veel dingen moeten verbeteren aan jou werkwijze daarover heb ik het in deel 4.2 over. We nemen als voorbeeld de Titel van je strip: Een strip over Gta? Ik snap niet hoe je er op komt, maar dat het onprofessioneel over komt weet ik wel. Je had daar beter iets compleet origineels van kunnen maken het is niet zo dat een strip bij de strip winkel heet: Strip over DonaldDuck. Nou dat lijkt mij niet echt een prettig blad verzin dus een unieke naam gebruik geen naam uit andere stripbladen of van Tv, want dan is het per direct niet meer uniek en dan wordt je direct ook niet heel serieus meer aan gekeken. Misschien heb je ooit wel eens gehoord van Abn dat betekend Algemeen Beschaafd Nederlands. Dat leren wij op school en daarin leer je bijvoorbeeld dat je met Hoofdletters en leestekens en punten en coma’s moet typen. Maar dat vindt ik helaas niet erg in jou strip terug, in de echte wereld schrijft men vooral met hoofdletters in zinnen. Nou hoeft dat uiteraard op een forum als dit niet zo maar te gebeuren in een post, maar als je professioneel over wilt komen in een strip dan raad ik je aan deze Hoofdletters, leestekens, coma’s en punten te gebruiken het is uiteraard niet om je af te kraken, maar de strip wordt er wel degelijk professioneler van. Dus als je eventueel nog eens een strip gaat maken gebruik dan Algemeen beschaafd Nederlands, want dat staat gewoon veel en veel netter. Zoals je waarschijnlijk weet is een verhaal een soort deel waarin iets zich af speelt of dit nou een droevig/slecht of een super goed verhaal is. Het moet een verhaal wezen er moet een soort drang in zitten om door te lezen die drang kan ik in deze strip niet echt vinden. Als ik begin te lezen denk ik gewoon, waarom lees ik nu eigenlijk ik vindt het verhaal er niet in. Zoals je bij Matthijs en Scooter hun strip hebt gezien zie je dat ze professioneel eerst een verhaal bedacht hebben en daarna pas een aantal screens gemaakt hebben. Tevens zijn ze hier zeer verstandig in om gegaan ik heb ze toevallig allebei op msn en ik heb precies gehoord wat hun er aan gedaan hebben nou dat zal ik je eens uitleggen om een duidelijk beeld te vormen van de werkwijze van een goede strip maker. Eerst hebben ze een verhaal bedacht het ging om Big Smoke een man die veel criminaliteit opgebouwd heeft in de afgelopen jaren hij is een groot man en het ging om een afkoop. Dat soort dingen zijn boeiend en daarom hebben ze ook zo’n soort verhaal gekozen. Niet omdat het een stuk moeilijker is en dus interessanter maar puur om de lezer in het verhaal te houden of zoals ze zeggen houd de spanning erin. Daarna hebben ze veel screens genomen ook veel rondom screens dus daarmee bedoel ik dat ze gewoon een aantal screens hebben genomen waarvan ze niet eens weten waarvoor die screens zijn. Daarna hebben ze cutscenés gebruikt om daar mooie plaatjes uit te vormen. Daarna hebben hun twee veel mooie afbeeldingen eruit gehaald en ook veel hebben ze laten zitten en die zie je nu ook terug in hun forum beroemde strip avontuur. Veel komen uit de cutscené maar ook veel komen uit de andere delen van het bevolkte San Andreas. Daarna heeft –Matthijs- wat geprutst met de filters in Photoshop daarvan is het wel bekende Strip Effect uit gekomen en die heb jij ook toegepast. Alleen dit soort dingen kun je vaak alleen goed toepassen op goede screens en als je goede screens wilt maken moet je ten eerste altijd een goede kwaliteit hebben dat is eigenlijk het hoofdverlangen van een strip het moet er gelikt uit zien zowel in het design waar ik je over een paar stukken meer over ga vertellen. Dus als je een screen gaat bewerken met het screen effect gebruik dan een goede screen en geen in ge pixel de screens. Of je hebt de screens die jij hebt gebruikt enorm uitgerekt of het is gewoon slechte kwaliteit. Je geeft in de hoofdpost uit dit topic zelf al aan dat het te groot uit viel dit kun je op een makkelijke manier voorkomen als je in Photoshop werkt moet je altijd werken op een schaal van 1:1 dat betekend dus 100% je moet bijvoorbeeld niet op 500% gaan werken, want dan heb je de kans dat ze inderdaad groter uitvallen. Als ze dan achteraf nog te groot blijken te zijn selecteer je de Layers (lagen) en dan druk je op CTRL + T dat betekend de maten aanpassen je ziet nu een border om de afbeelding heen niet precies maar in een vierkant eromheen als je met de muis over de zijkant gaat zie je een verschuif cursor je kan hem nu handmatig verkleinen/vergroten. Als je dit egaal wilt doen moet je tijdens dit proces Shift inhouden dit zorgt ervoor dat het plaatje gelijkmatig verkleind al dan niet vergroot wordt. Dan nogmaals iets over de strip er zit wel iets gelikt aan, maar ik vindt het niet goed uitgewerkt je kan dat veel beter aan pakken ten eerste een beter verhaal, maar daar heb ik het al lang zat over gehad. Ten tweede een mooie layout nou weet je van jezelf wel dat je niet de beste photoshopper bent en dat is Matthijs wel, niet om op te scheppen tegenover jou want je bent best een aardige kerel, maar Matthijs doet het gewoon al langer en daar kun je niks aan doen. Je moet dus eerst een leuke achtergrond verzinnen bijvoorbeeld een lievelingskleur deze zet je op een lage Opacity zodat hij niet heel erg opvalt, want dat is ook niet de bedoeling. Dan plak je de screens op en dan draai je ze een klein beetje tegenelkaar ook weer niet te schuin, want anders moet je het hoofd draaien als je het goed wilt zien. Dan moeten de screens ook van kwalitatief goede kwaliteit zijn, maar daar heb ik het ook al over gehad. Dan geef je de afbeeldingen een mooie border : Blending Options > Stroke. Dan schuif je het degelijk in elkaar kijkt of het goed staat en dan is het wel klaar, maar dan moet je het verhaal nog maken. Kies een duidelijke tekstballon en plaats er een duidelijk en tegelijk font in zodat hij niet al te veel opvalt maar toch er gelikt over komt. Verder kunnen we er hoog of laag over spreken, maar je moet met kritiek om kunnen gaan om deze post te acepteren ik heb het compleet voor jou gedaan Gta_fan_man en echt niet om je te kwetsen, maar om je te stimuleren in je hobby want ik weet echt wel dat je het kunt hoor jongen echt waar. Maar je moet gewoon duidelijk de punten volgen en dan gaat het echt lukken. Nogmaals verzin een eigen concept, zo denk ik er over en helaas vindt ik het jammer dat ik zo hard moet zijn toch geef ik je voor de sportiviteit een 6,5/10. Ik hoop echt dat je er wat aan hebt. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
LBG Geplaatst: 2 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 2 september 2006 (bewerkt) ik heb de spelfouten een beetje bij gewerkt zie je nog een spelfout dan zeg het maaro en dat door elkaar doen scheef enzo dat heb ik soms wel eens extra gedaan Het zijn er nog steeds erg veel, bijvoorbeeld ''Las Vanturas'' en ''thets my car new''. Bewerkt: 2 september 2006 door CenMan Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Radio Es. Geplaatst: 3 september 2006 Rapport Share Geplaatst: 3 september 2006 (bewerkt) ik heb de spelfouten een beetje bij gewerkt zie je nog een spelfout dan zeg het maar o en dat door elkaar doen scheef enzo dat heb ik soms wel eens extra gedaan Het zijn er nog steeds erg veel, bijvoorbeeld ''Las Vanturas'' en ''thets my car new''. Ja, dat is zo ik help je wel ff: Het is Las Venturas in de plaats van Las Vanturas. Het is That's my new car! in de plaats van thets my car new. Het is tijd in de plaats van tijt (2x op blz. 5). Soms typ je CJ maar soms ook niet dan cj, het moet dus wel CJ zijn (bijv. in het begin stukje zet je cj). Het is moeten in de plaats van moete. Het is arriveerd in de plaats van ariveerd. Het is wow in de plaats van wo. En denk goed aan de hoofdletters aan de begin van de zin. En denk goed aan de komma's in de zin. En denk goed aan de punten aan de eind van de zin. (haha ik lijk net wel een Docent Nederlands ) Radio۞Espantoso Bewerkt: 3 september 2006 door Radio۞Espantoso Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.