Jump to content

Formatten


NIELS_

Recommended Posts

Ik wil mijn PC helemaal als nieuw hebben, dus alle afbeeldingen, programma's(behalve de standaard windows programma's zoals internet, paint, etc.) eraf gooien, alleen dat heb ik nog nooit gedaan, kan iemand mij dat even uitleggen?

Danku :bier:

Link to comment
Delen op andere websites

Eerst een vraag vooraf, wat is Formatten ? (formateren ?)

Dan nog een vraag, waarom wil je dat ? Je kunt uitraad de programma eraf gooien die je niet meer gebruikt maar er zijn altijd wel programma's die je naast de standaard windowsprogramma's gebruikt, toch ?

A;ls je wilt dat je computer er snell op word heeft dit vrij weinig zin, dan kun je beter heel windows erop nieuw op zetten.

Okee, antwoord op je vraag:

Als eerste wat vaak mensen doen is dat zei de map van het programma verwijderen, doe dit niet !

Waarom niet ? Ten eerste is dit gewoon de verkeerde manier, ten tweede is de map niet het enigste van het programma (vaak worden er ook bestanden iun de windows map of in het register opgeslagen die zijn bijna onmogelijk handmatig te verwijderen). Dan nu de goede manier:

Ga naar start > Configurariescherm > Software > Zoek het programma op die je wilt verwijderen. Let wel goed op wat je verwijderd, sommige dingen zijn weer aan andere programma gekoppeld, (voorbeeld LiveReg is gekoppeld aan Norton). Na het verwijderen van het programma is de kans er nog dat er bestanden achter blijven, bijv. in het start menu kun je bijna altijd probleemloos verwijderen ook staat soms nig de map eventueel met een paar niet verwijderende bestanden maar die wel verwijderd kunnen worden.

Link to comment
Delen op andere websites

Deze PC heb ik vorig jaar 2e hands gekregen, en toen zat er geen CD bij..

Om welke windows versie gaat het?

Voor Windows 98 en lager moet je namelijk een bootdisk gebruiken, partities aanmaken en formateren via DOS.

En zonder installatie cd kom je niet ver.

Bewerkt: door Ewoud
Link to comment
Delen op andere websites

Je kan ook gewoon naar de dichtsbijzijnde computerzaak gaan, je pc af zetten en vragen of ze hem voor jou helemaal leeg willen maken en windowns xp er weer op willen zetten, hun hebben namelijk de jusite software ect. om een pc leeg te halen ;) Er zit wel 1 maar aan: Om dat te laten doen kost het wel geld weet alleen niet meer hoeveel het was....

Link to comment
Delen op andere websites

Het is windows XP

Bij de meeste pc's is er een stickertje van Windows XP op de zijkant geplakt. Hier op staat je windows xp serial opvermeld.

Zo ja, kijk of je van iemand de Windows XP installatie cd kan lenen. Kijk wel of je windows xp home heb of pro.

Zo nee, Windows opnieuw kopen.

Link to comment
Delen op andere websites

Beste Niels,

Ik had ook heel vaak problemen bij het formateren van me pc, maar uiteindelijk is het me wel gelukt.

Om je hele pc te formateren ga je naar Bootdisk.com daarna zet je windows 98 op je diskette. Als je dit allemaal hebt gedaan start je computer dan opnieuw op in met de diskette erin, je start nu op in de dos modus van windows 98, daarna ga je naar start cdrom without support volg daarna het scherm als het laden klaar is krijg je zo,n A daar voer je dan in Fdisk, je komt dan bij een scherm waar je ziet staan, set active partion klik daarop en je krijgt een andere partition, start daarna je pc weer opnieuw op en ga daarna weer vanaf je diskette naar start without cdrom support, maar dit keer typ je iets anders in bij de A namelijk dit: Format C: schrijf het ook precies zo! daarna wordt je pc geformateert,

en kan je pc weer opnieuw installeren, je zult zien je hebt een schone pc, maar even een klein vraagje nog?

Heb je wel de serial van de windows die jij gebruikt? anders ben ik bang dat je nooit verder zou komen.

groeten, Mario

Bewerkt: door ~Mario~
Link to comment
Delen op andere websites

Beste Niels,

Ik had ook heel vaak problemen bij het formateren van me pc, maar uiteindelijk is het me wel gelukt.

Om je hele pc te formateren ga je naar Bootdisk.com daarna zet je windows 98 op je diskette. Als je dit allemaal hebt gedaan start je computer dan opnieuw op in met de diskette erin, je start nu op in de dos modus van windows 98, daarna ga je naar start cdrom without support volg daarna het scherm als het laden klaar is krijg je zo,n A daar voer je dan in Fdisk, je komt dan bij een scherm waar je ziet staan, set active partion klik daarop en je krijgt een andere partition, start daarna je pc weer opnieuw op en ga daarna weer vanaf je diskette naar start without cdrom support, maar dit keer typ je iets anders in bij de A namelijk dit: Format C: schrijf het ook precies zo! daarna wordt je pc geformateert,

en kan je pc weer opnieuw installeren, je zult zien je hebt een schone pc, maar even een klein vraagje nog?

Heb je wel de serial van de windows die jij gebruikt? anders ben ik bang dat je nooit verder zou komen.

groeten, Mario

Je heb geen bootdisk nodig voor het formateren van een partitie als je windows xp installeert. Tijdens de installatie van windows xp komt dit als eerste aan bod.

Btw. Je vergeet een belangrijk onderdeel. Je moet in de BIOS je boot volgorde instellen. Tijden het POST scherm.. of het scherm met het logo van de pc fabrikant. Moet je op F2, DEL of F10 drukken

Link to comment
Delen op andere websites

Ewoud, je bent goed bezig. Om Ewoud even een handje te helpen, moet je als eerste vertellen wat voor PC het is, waar het om gaat en wel operatie systeem het is (dat zei je al; XP). Als je een PC van HP hebt of een ander goed computermerk dan kun je op hun officiele site door de week tussen 9 en 17 uur contact met hun opnemen over hoe je je PC door een makkelijke manier kunt formateren. Ewoud gaf al aan dat F10 (of iets in die richting een goedde optie is). Zelf heb ik een HP Pavilion 744.nl computer en kan dan tijdens de startup op F10 drukken. Dan kan ik de PC formateren en ook weer naar standaard instellingen brengen, dat is dus gewoon helemaal leeg met XP en de gewone drivers en het fabriekspakket erop (dus wat je nodig hebt). Dus, kijk of je dat hebt en neem anders contact op met de fabrikant. Meestal is er een snelle manier ipv heel wat geklets om iets wat niet echt wil lukken zonder professionele hulp.

Link to comment
Delen op andere websites

....

En nu uitleggen wat RIS is :puh:

Het is eigelijk best handig als ik weet wat voor BIOS je heb. Dan kan ik uitleggen wat je moet doen om de opstart volgorde te veranderen.

Download everest en kijk bij Motherboard en dan het subje Bios. Het is meestal AMI, AWARD of PHOENIX.

Bewerkt: door Ewoud
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...