Jump to content

C++ Gegevens opslaan

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Gegevens opslaan

In deze tutorial ga ik jullie leren gegevens op te slaan in een variable,

"Variabelen zijn benoemde geheugenplaatsen waarin informatie wordt opgeslagen."

Zoals de meeste wel weten moet je variabelen definiëren. Maar in C++ zijn ze sterk getypeerd. Wat dus inhoud dat het type variable van groot belang is. Een lijst van alle types variabelen kun je onder aan vinden.

Je moet dus altijd goed oppassen wel type var (variable) je gebruikt.

PAS OP

In het nederlands gebruiken we een , voor de decimalen in C++ werk je volgens de Engelse norm en dus met een.

Ik zal dat laten zien in een voorbeeldje met uitleg. Wat ik in mijn vorige tut al behandeld heb krijgt hierbij geen uitleg.

#include <iostream>
using namespace std;

int main()
{
int temperatuur = 34;

float f1, f2;

f1 = 2.44
f2 = 4.45

cout << "De temperatuur vandaag is: " << temperatuur << endl;

cin.get();
return 0;
}

int temperatuur = 34

De waarde wordt hier geinitialiseerd, het type int (integer) geeft aan dat het om een geheel getal gaat. Temperatuur is de naam van de int en de toewijzingsoperator = wordt gebruikt om het integer temperatuur dus de waarde 34 toe te wijzen.

float f1, f2;

Zoals je hier ziet hoef een var niet altijd meteen geinitialiseerd te worden maar kan je het ook gewoon declare. Het type float geef aan dat het om een getal met een drijvende komma gaat.

f1 = 2.44
f2 = 4.45

Hier wordt dan dus de waarde toegewezen aan de var doormiddel van de toewijzingsoperator =

cout << "De temperatuur vandaag is: " << temperatuur << endl;

Het meeste hiervan hoef ik niet meer uit te leggen. Ik moet wel even melden dat een var naar het scherm sturen dmv cout achter een text << voor zich moet hebben, ook heeft het geen " " nodig omdat het niet om een letterlijke text gaat.

Ik hoop jullie hiermee voldoende geinformeerd te hebben over variabelen zodat jullie er zelf mee aan de slag kunnen hieronder volgt nog een lijstje:

bool = Logische waarden true of false
char = Lettertekens
wchar_t = Brede tekens zoals unicode
signed char = Tekens waarvan de code negatief kan zijn
unsigned char = Tekens waarvan de code niet negatief kan zijn
short = Verkorte schrijfwijze voor shot int
short int = Geheel getal met een beperkt bereik; op zijn minst dat van een char op zijn hoogst dat van een int
signed short = Andere schrijfwijze voor short int
unsigned short = Positief geheel getal met een beperkt bereik; gelijk aan dat van een int
int = Geheel getal
signed int = Zelfde als int
unsigned int = Positief geheel getal
long  = Geheel getal met een vergroot bereik; doorgaans 2 keer zoveel als een int
signed long = Zelfde als long
unsigned long = Positief geheel getal met vergroot bereik
float = Getal met drijvende komma
double = Getal met drijvende komma met dubbele precisie
long double = Getal met drijvende komma met een nog grotere precisie dan double
void = Leeg

Bewerkt: door Mania-92
Geplaatst:
Jeuj, eindelijk weer eens een C(++) tut, op naar de MTL :).

Mania, ik heb een typ foutje gevonden in deze regel:

signed short = Andere schrijfwijze voor [b]shot[/b] int

En ik snap ook niet echt wat die "f1" en "2" variabele daar staan te doen je geeft ze een waarde en doet er voor de rest niks mee of ligt het aan mij :? ?

@JGunterS: je kan er zelf ook verandering in maken door wat tutorials te maken ik denk niet dat iemand daar problemen mee heeft en zeker ik niet ;)

Geplaatst:

Jeuj, eindelijk weer eens een C(++) tut, op naar de MTL :).

Mania, ik heb een typ foutje gevonden in deze regel:

signed short = Andere schrijfwijze voor [b]shot[/b] int

En ik snap ook niet echt wat die "f1" en "2" variabele daar staan te doen je geeft ze een waarde en doet er voor de rest niks mee of ligt het aan mij :? ?

@JGunterS: je kan er zelf ook verandering in maken door wat tutorials te maken ik denk niet dat iemand daar problemen mee heeft en zeker ik niet ;)

Float f1 en f2 staan daar om aan te tonen dat je een var niet meteen hoeft te initialiseren. Of er daarna nog wat mee gedaan wordt is niet van belang omdat met de int temperatuur al aangegeven moet hoe je een var in de cout functie verwerkt.

Geplaatst:

Het probleem is, ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen, ik ben echt door schade en schande wijs geworden. Ik wist een heleboel dingen al van BASIC, en later ben ik pas overstapt op C++. Van hoe ik C++ geleerd heb kan ik me gek genoeg niet veel meer herinneren. Als ik niet weet hoe ik het zelf geleerd heb, hoe moet ik het jullie dan leren?

Over mijn SCM-tuts: ik weet nog wel hoe ik SCM'en geleerd heb, dat kan ik jullie wel leren :).

[ ik ben niet boos of zo, misschien komt het zo over :O ]

@ Argie hieronder:

Ik heb ook wel een paar (of 1, dat weet ik niet meer :puh:) uitleggevallen gemaakt, maar geen echte tutorials.

Geplaatst:

Om even offtipic te blijven :engel: (shame on me) en je een antwoord te geven JGunterS, ik zou belange ook niet meer weten hoe ik het allemaal juist heb geleerd maar je kan toch gewoon uitleggen waaorm iets zo is en niet anders en hoe het moet. Ik heb hier ook al een paar tuts gemaakt over MySQL en PHP en ik zou van beide niet meer weten hoe ik er echt mee begonnen ben.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...