Jump to content

Hardware Helpdesk


SummerBase

Recommended Posts

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Sprunk

    90

  • Limbolander

    84

  • TaartJJ~!

    84

  • Djmaddox

    72

Niets, moet nog prima werken voor de komende tijd.

Dan kan ik kijken om mijn wifi kaart er toch (alweer) uit te gooien :-( , ik vind gewoon geen goed model :bonk:

Van welk merk heb je er nu een? Misschien kan je er eentje van Linksys uitproberen, ik heb daar zelf een USB WiFi adapter van en die werkt al jaren feilloos.

Link to comment
Delen op andere websites

Niets, moet nog prima werken voor de komende tijd.

Dan kan ik kijken om mijn wifi kaart er toch (alweer) uit te gooien :-( , ik vind gewoon geen goed model :bonk:

Van welk merk heb je er nu een? Misschien kan je er eentje van Linksys uitproberen, ik heb daar zelf een USB WiFi adapter van en die werkt al jaren feilloos.

Ik had eerst een Linksys, maar die was officieel niet voor 64 bits. Nu heb ik de Asus WL-138G V2 die wel voor 64 bits is, maar hij is vreselijk slecht :bonk:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik draai Windows Vista 64 Bits met een Linksys Compact Wireless G en het werkt gewoon perfect. Drivers waren in het begin wel een probleem, maar uiteindelijk heb ik het aan de gang kunnen krijgen en het werkt nu feilloos.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik draai Windows Vista 64 Bits met een Linksys Compact Wireless G en het werkt gewoon perfect. Drivers waren in het begin wel een probleem, maar uiteindelijk heb ik het aan de gang kunnen krijgen en het werkt nu feilloos.

Is dat een USB of PCI :?

Link to comment
Delen op andere websites

Niet altijd, hangt ervan af welk type en bij welke toepassingen. Mijn Core 2 Quad Q8200 legt het duimpje tegenover limbolanders Core 2 Duo E8400 @ 4Ghz bij de meeste dingen denk ik. :Y Maar zijn C2D is dan ook één van de beste in die serie, en mijn C2Q is dan weer de slechtse van de Quad series.

Maar overall is de Core 2 Quad de betere normaal gezien: nieuwere technologie en 4 in plaats van twee Cores.

Link to comment
Delen op andere websites

Ok,want ik zat net wat informatie te zoeken over de quad core en dual core processors en kwam op dit terecht.

De laatste tijd heb ik even opgelet op het forum en ik zie steeds dezelfde vraag terug keren. Dual-Core of Quad-Core? Aangezien de meeste mensen hier PC's aanschaffen om te gamen, wil ik met dit stukje tekst deze vraag (voorlopig) uit de wereld helpen.

In theorie zou een CPU die gebruik maakt van vier cores dubbel zo snel moeten zijn als een CPU die gebruik maakt van twee cores. Maar tussen theorie en praktijk zit vaak een groot verschil. Bovendien kleven er wel wat nadelen aan de Quad-Core CPU's.

Omdat dubbel zoveel kernen zitten samengepakt in dezelfde fysieke verpakking, betekent dit nagenoeg ook dat dubbel zoveel warmte moet worden afgevoerd om de temperatuur van de CPU op een aanvaadbaar niveau te houden.

Je zou denken dat wanneer je een Quad-Core en een Dual-Core CPU, die op dezelfde clocksnelheid draaien, de Quad-Core steeds een stukje sneller zou zijn dan de Dual-Core CPU. Spijtig genoeg wijst de praktijk vaak het tegenovergestelde uit. De reden is dat het bijzonder moeilijk is om software te schrijven die processen evenwichtig verdeelt over de verschillende kernen. Sommige software kan vrij goed aangepast worden om zijn werklast over de verschillende kernen te verdelen, zoals het comprimeren van videobeelden. In die toepassingen zie je duidelijk dat een Quad-Core CPU een stuk sneller is dan zijn Dual-Core tegenhanger.

Bij games ligt dit plaatje echter anders: daar zie je helemaal geen snelheidswinst, of erger nog daar draait een vaak trager op een Quad-Core dan op een Dual-Core, zelfs al draaien de CPU's op dezelfde clocksnelheden.

Hoe dit komt is dat heel het beheer van de verschillende threads ook synchroon met elkaar gehouden worden of heel het voordeel van de parallelle processing gaat verloren. Je zou denken dat dit enkel geldt voor games die nie specifiek zijn geoptimaliseerd voor mulicore CPU's, maar dit is niet zo. Zo maken bijvoorbeeld de spellen Supreme Commander, UT3, Half-Life²: Episode 2 en Crysis gebruik van 4 verschillende threads en toch is het sneller op een Dual-Core CPU dan op een Quad-Core CPU.

Volgens Tim Sweeney (hoofdprogrammeur van de Unreal 3 Engine) kruipt er 2 tot 3 maal zoveel tijd in om een game multithreaded te maken, dan wanneer alles gewoon in 1 thread gebeurt. Bovendien zijn er veel situaties in games waarbij alles sequentieel dient te gebeuren en waarbij multithreading helemaal geen snelheidswinst oplevert. Het komt er volgens Sweeney dus op aan om zeer zorgvuldig de baten en de kosten af te wegen voor je beslist welke onderdelen je van een spel in een aparte thread wil stoppen. Dat is dan ook de reden waarom wij Dual-Core CPU's aanraden boven Quad-Core CPU's in een game systeem. Wanneer je er een Quad-Core in zou stoppen uit dezelfde prijsklasse in zou stoppen dan zou je een gevoelig prestatieverlies lijden in games. En dat zelfs in games die voor Quad-Cores geoptimaliseerd zijn.

De tijd dat Quad-Core CPU's een gevoelige snelheidswinst op gaan leveren in games lijkt bovendien nog niet voor meteen: de ontwikkelkosten voor een game dat goed gebalanceerd is om op 4 cores te draaien zijn gewoonweg te hoog, waardoor geen enkele ontwikkelaar zich momenteel de moeite troost.

Zodra dit mocht veranderen, zal ik uiteraard mijn mening herzien, maar dit is zeker niet voor binnenkort.

Tot slot wil ik nog even meegeven dat indien je ook taken zoals videoprocessing op je computer of als je gewoon met veel intensieve taken tegelijk werkt, een Quad-Core wel degelijk zin kan hebben. Taken als WinRar, QuickPar, encoderen etc hebben wel voordeel van de 4 kernen. Je zult moeten afwegen wat je belangrijker vind: zo snel mogelijk games over je scherm zien rollen of sneller multitasken.

Bron

Link to comment
Delen op andere websites

Gast
Dit onderwerp is gesloten.
  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...