Jump to content

Hardware Helpdesk


SummerBase

Recommended Posts

Persoonlijk denk ik niet dat men dat extra moederbord enzo erbij zal willen hebben. Ik zou de pc verkopen en dingen zoals toetsenbord en dergelijke apart te verkopen om je zoekertje aantrekkelijker te maken. Voor de PC zelf, dit is wat ik schat:

6 fysieke HDD's, laten we zeggen 6 x 50(heel goedkoop gezien dan): 300 euro

Processor: 300 euro

Moederbord: 300 euro

Videokaart: 250 euro

Kast: 300 euro

RAM: Wss iets van 50 tot 100 euro.

DVD speler/brander + voeding: 100 euro

Dus ik kom hier al op 1650 euro nieuwprijs voor de pc alleen, en ik heb soms nogal goedkoop geschat zoals je ziet. Ik zou 'm voor 800/900 durven verkopen(even gekeken wat je nu hebt voor 1000 euro, en dat is toch een tikkeltje beter dan jouw systeem).

Klopt, ik zat zelf te kijken en zag een setup met dezelfde processor, moederbord en videokaart, hetzelfde hoeveel geheugen, alleen een andere voeding en kast en minder hardeschijf geheugen voor 500 euro, en zelfs daar leek niemand op te reageren.

Dan laat ik het zijn voor wat het is, dan hou ik hem liever en upgrade ik over een tijdje de videokaart en een SSD, dat zijn de enigste zwakke punten aan dit systeem.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Sprunk

    90

  • Limbolander

    84

  • TaartJJ~!

    84

  • Djmaddox

    72

Nu ik zelf ook een laptop heb maar soms niet eens weet waar sites het over hebben m.b.t. de onderdelen wilde ik weleens weten wat en hoe een Pc/laptop in elkaar zit. Van sommige dingen weet ik de functie wel maar ook weer niet als bijv.:

  • moederbord
  • Ivy Bridge/processor
  • Grafische kaart
  • Koeling en voeding
  • Intern geheugen(RAM)
  • Single/Dual/Quad core

Waarvoor zijn deze elementen en wat doen zij? Bijv. de koeling en voeding. A.d.h. waarvan bepaal je het aantal Watts en is dit een aanduiding of ook het echte stroomverbruik? Help.

68535_340x466.jpg

Afgebeelde is een voorbeeld

Bewerkt: door Wooods
Link to comment
Delen op andere websites

moederbord -> Zowat het belangrijkste in je computer, dit verbind in principe alle elementen met elkaar. Zo goed als alles zit dan ook op het moederbord aangesloten.

Ivy Bridge/processor -> Een processor van Intel.

Grafische kaart -> De videokaart, deze zorgt voor een weergave van alle grafische toepassingen. Van simpele afbeeldingen/pixels tot games.

Koeling en voeding -> Bij het uitvoeren van bijvoorbeeld berekeningen komt er energie vrij. Dit veroorzaakt een verwarming van dit element, een koeling zorgt ervoor dat een element in je computer niet te warm zal worden en zelfs eventueel zal doorbranden. Een voeding levert dan weer de nodige elektriciteit voor de computer.

Intern geheugen(RAM) -> Het werkgeheugen, dit is een vluchtig geheugen waar tijdelijk gegevens in worden opgeslagen voor bijvoorbeeld games. Zoals de positie van de speler.

Single/Dual/Quad core -> Vroeger bestond een processor uit maar 1 kern oftewel een core, tegenwoordig zijn dat er meer die gelijktijdig berekeningen kunnen uitvoeren. Dit zorgt ervoor dat er in principe meer tegelijk kan worden berekent.

Bij de voeding, het aantal watts is het aantal elektriciteit dat deze voeding zal leveren aan de computer. Het is dan ook zeer belangrijk dat je een voeding neemt welke genoeg elektriciteit kan leveren.

Link to comment
Delen op andere websites

moederbord -> Zowat het belangrijkste in je computer, dit verbind in principe alle elementen met elkaar. Zo goed als alles zit dan ook op het moederbord aangesloten.

Ivy Bridge/processor -> Een processor van Intel.

Grafische kaart -> De videokaart, deze zorgt voor een weergave van alle grafische toepassingen. Van simpele afbeeldingen/pixels tot games.

Koeling en voeding -> Bij het uitvoeren van bijvoorbeeld berekeningen komt er energie vrij. Dit veroorzaakt een verwarming van dit element, een koeling zorgt ervoor dat een element in je computer niet te warm zal worden en zelfs eventueel zal doorbranden. Een voeding levert dan weer de nodige elektriciteit voor de computer.

Intern geheugen(RAM) -> Het werkgeheugen, dit is een vluchtig geheugen waar tijdelijk gegevens in worden opgeslagen voor bijvoorbeeld games. Zoals de positie van de speler.

Single/Dual/Quad core -> Vroeger bestond een processor uit maar 1 kern oftewel een core, tegenwoordig zijn dat er meer die gelijktijdig berekeningen kunnen uitvoeren. Dit zorgt ervoor dat er in principe meer tegelijk kan worden berekent.

Bij de voeding, het aantal watts is het aantal elektriciteit dat deze voeding zal leveren aan de computer. Het is dan ook zeer belangrijk dat je een voeding neemt welke genoeg elektriciteit kan leveren.

Maar hoe bepaal je hoeveel stroom je nodig hebt? En bezit een laptop dezelfde elementen of zijn deze her en der 'getweaked'?

Link to comment
Delen op andere websites

Bij een laptop zijn de onderdelen in grote lijnen gelijk alleen zijn de onderdelen kleiner en op een lager snelheden geklokt.

Een voeding kies je door het vermogen van elk onderdeel op te tellen dan bekom je het totaal vermogen, lager dan dit getal mag je zeker niet gaan. Ook tel je er beter minstens 50 Watt bij als je ooit iets wil upgraden aangezien je beter een tientje meer betaalt dan later een volledig nieuwe voeding te kopen. En als je nog van plan bent om te overklokken moet er er nog meer bijrekenen omdat je dus het vermogen verhoogd.

@Megadreams je berekent het vermogen niet het aantal elektriciteit. knipoog.gifsmile3.gif

Bewerkt: door Woody268
Link to comment
Delen op andere websites

Neen, moeilijk is het zeker niet. Maar als het de eerste keer is kan je beter de handleidingen goed volgen en ook voorzichtig zijn en zeker niet wringen. thumbsup2.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Niet dat ik het recent van plan ben, heb net een 'bazen' laptop aangeschaft maar wilde wel eens weten hoe de binnenkant er nou eens uitzag want tegenwoordig vliegen die termen je maar om de oren. Nou weet ik nog niet alles maar heb er wel een idee van.

Is er nog meer dat je zou moeten weten van een PC?

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Wat zij nou de 'tof of the range' onderdelen die je wilt hebben, als videokaart, processor en wat is nou echt precies een moederbord?

Ik las net dat er weer een derde generatie is van de i7. Wat is nou het directe verschil?

Bewerkt: door Wooods
Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Iemand ervaring met het kiezen van een workstation voor software zoals 3ds Max? Ik heb namelijk geen idee of een FirPro/Quadro nu eigenlijk een voordeel bied ten opzichte van een gaming videokaart. :bonk:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

Iemand ervaring met het kiezen van een workstation voor software zoals 3ds Max? Ik heb namelijk geen idee of een FirPro/Quadro nu eigenlijk een voordeel bied ten opzichte van een gaming videokaart. :bonk:

firepro/quadro kaarten zitten anders in elkaar en zijn er op gemaakt meer berekeningwerk te doen dan echt visueel beeld zoals gamingkaarten dit doen op je monitor te brengen.

Ben verder minder bekend in videobewerking etc maar deze kaarten bieden daar zeker meer voordeel in dan een normale gaming kaart.

Wat zij nou de 'tof of the range' onderdelen die je wilt hebben, als videokaart, processor en wat is nou echt precies een moederbord?

Ik las net dat er weer een derde generatie is van de i7. Wat is nou het directe verschil?

Ga eens googlen als je meer wilt weten hierover? meer als genoeg sites die hier uitleg over bieden.

>>> Door Megadreams: Posts samengeoegd, gelieve in het vervolg de "bewerken" knop te gebruiken. Overigens vraag ik je om naar de datum te kijken van de post waarop je reageert, je bumpt zeg maar een topic om een onzinnige reden.<<<

Bewerkt: door Megadreams
Link to comment
Delen op andere websites

  • 9 maanden later...

Er zal een nieuw topic (deze is erg verouderd) gemaakt en onderhouden worden door Woody268. Ik wens hem hierbij veel succes. :tu: Dit topic is hierdoor niet langer meer vastgeplakt en gaat vanaf nu dus ook op slot.

Link to comment
Delen op andere websites

Gast
Dit onderwerp is gesloten.
  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...