Blu3ice Geplaatst: 5 december 2006 Rapport Geplaatst: 5 december 2006 Hallo, ik heb de beta-dvd van vista, en ik zou graag die installeren. Ik heb wel een probleempje: ik heb partities nodig! Ik heb nu een programmatje gevonden (BootStar) maar er zijn al partities op mijn harde schijf. Als ik bootstar open, zegt hij dat er misschien al een partitie-programma geinstalleerd is. Als ik op toch verderdoen zou klikken, zou mijn andere recoverypartitie dan weg zijn? Of kortweg: weet er iemand een goed programma voor partities? Alvast bedankt! Blu3ice Reageren
Ewoud Geplaatst: 5 december 2006 Rapport Geplaatst: 5 december 2006 (bewerkt) Hallo,ik heb de beta-dvd van vista, en ik zou graag die installeren. Ik heb wel een probleempje: ik heb partities nodig! Ik heb nu een programmatje gevonden (BootStar) maar er zijn al partities op mijn harde schijf. Als ik bootstar open, zegt hij dat er misschien al een partitie-programma geinstalleerd is. Als ik op toch verderdoen zou klikken, zou mijn andere recoverypartitie dan weg zijn? Of kortweg: weet er iemand een goed programma voor partities? Alvast bedankt! Blu3ice Vista Beta is voor gevorderde gebruikers zoals ICT'ers. Hou het voorlopig bij je oude Windows. Windows ME/98XP/Vista Zuigt Bewerkt: 5 december 2006 door Ewoud Reageren
Blu3ice Geplaatst: 5 december 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 5 december 2006 Hallo, ik heb de beta-dvd van vista, en ik zou graag die installeren. Ik heb wel een probleempje: ik heb partities nodig! Ik heb nu een programmatje gevonden (BootStar) maar er zijn al partities op mijn harde schijf. Als ik bootstar open, zegt hij dat er misschien al een partitie-programma geinstalleerd is. Als ik op toch verderdoen zou klikken, zou mijn andere recoverypartitie dan weg zijn? Of kortweg: weet er iemand een goed programma voor partities? Alvast bedankt! Blu3ice Vista Beta is voor gevorderde gebruikers zoals ICT'ers. Hou het voorlopig bij je oude Windows. Windows ME/98XP/Vista Zuigt Dat is geen probleem, ik heb genoeg uitleg in het tijdschrift waar de dvd bij zat, en trouwens, zo'n noobie ben ik niet hoor Denk dat ik wat gevonden heb in configuratiescherm Een partitie of een logisch station makenWerken met de Windows-interface Open Computerbeheer (lokaal). Klik in de consolestructuur op Schijfbeheer. Waar? Computerbeheer (lokaal) Opslag Schijfbeheer Klik met de rechtermuisknop op een niet-toegewezen gebied van een standaardschijf en klik vervolgens op Nieuwe partitie of klik met de rechtermuisknop op vrije ruimte in een uitgebreide partitie en klik op Nieuw logisch station. Klik in de wizard Nieuwe partitie op Volgende, vervolgens op Primaire partitie, Uitgebreide partitie of Logisch station en volg de aanwijzingen op het scherm. Opmerkingen U opent Computerbeheer als volgt: klik op Start en Configuratiescherm. Klik achtereenvolgens op Prestaties en onderhoud en Systeembeheer en dubbelklik op Computerbeheer. U moet als beheerder of als lid van de groep Administrators zijn aangemeld om deze procedure uit te kunnen voeren. Als uw computer is aangesloten op een netwerk, is het mogelijk dat het netwerkbeleid zo is ingesteld dat u deze procedure niet kunt uitvoeren. In een uitgebreide partitie kunt u maximaal vier primaire partities maken of drie primaire partities en een uitgebreide partitie. Werken met een opdrachtregel Open Opdrachtprompt. Typ het volgende: diskpart Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: list disk Noteer het nummer van de schijf waarop u de primaire of uitgebreide partitie wilt maken. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: select disk n Selecteer de schijf n waarop u de primaire of uitgebreide partitie wilt maken. Typ een van de volgende opdrachten achter de DISKPART-prompt: create partition primary [offset=n] [noerr] of create partition primary [offset=n] [noerr] of create partition primary [offset=n] [noerr] Waarde Beschrijving list disk Hiermee wordt een lijst met schijven en bijbehorende informatie weergegeven, zoals de schijfgrootte, de hoeveelheid vrije schijfruimte, of het een standaardschijf betreft en of de schijf is voorzien van een MBR (Master Boot Record, hoofdopstartrecord) of een GPT (GUID Partition Table). De schijf die met een sterretje (*) is gemarkeerd, heeft de focus. select disk Hiermee wordt de opgegeven schijf geselecteerd en in focus gebracht, waarbij n het nummer van de schijf is. create partition primary Hiermee wordt een primaire partitie gemaakt op de huidige standaardschijf. Nadat u de partitie hebt gemaakt, wordt de focus automatisch naar deze nieuwe partitie verplaatst. De partitie krijgt niet automatisch een stationsletter. Met de opdracht assign kunt u een stationsletter aan de partitie toewijzen. create partition extended Hiermee wordt een uitgebreide partitie gemaakt in het huidige station. Nadat u de partitie hebt gemaakt, wordt de focus automatisch naar deze nieuwe partitie verplaatst. Er kan slechts één uitgebreide partitie per schijf worden gemaakt. Deze opdracht wordt niet uitgevoerd wanneer u een uitgebreide partitie binnen een uitgebreide partitie probeert te maken. Maak uitgebreide partities voordat u logische stations maakt. create partition logical Hiermee wordt een logisch station gemaakt in de uitgebreide partitie. Nadat u de partitie hebt gemaakt, wordt de focus automatisch naar het nieuwe logische station verplaatst. size=n De grootte van de partitie in megabytes (MB). Als er geen grootte is opgegeven, wordt voor de partitie alle vrije ruimte gebruikt die in het huidige gebied beschikbaar is. Partities bestaan altijd uit hele cilinders en de grootte wordt afgerond op de dichtstbijzijnde cilindergrens. Als u bijvoorbeeld een grootte van 500 MB opgeeft, wordt de grootte van de partitie afgerond op 504 MB. offset=n De byteoffset waar de partitie wordt gemaakt. Als er geen offset is opgegeven, begint de partitie in de eerste vrije ruimte op de schijf. Op schijven met een MBR (Master Boot Record) bestaat de offset uit hele cilinders en de grootte wordt afgerond op de dichtstbijzijnde cilindergrens. Als u bijvoorbeeld een offset van 27 MB opgeeft en de cilindergrootte is 8 MB, wordt de offset ingesteld op 24 MB. noerr Alleen voor vastleggen in scripts. Als er een fout optreedt, geeft dit aan dat DiskPart doorgaat met het verwerken van opdrachten alsof de fout zich niet heeft voorgedaan. Als u de parameter noerr niet opgeeft, wordt DiskPart afgesloten met een foutcode. Opmerkingen U moet als beheerder of als lid van de groep Administrators zijn aangemeld om deze procedure uit te kunnen voeren. Als uw computer is aangesloten op een netwerk, is het mogelijk dat het netwerkbeleid zo is ingesteld dat u deze procedure niet kunt uitvoeren. U opent een opdrachtprompt als volgt: klik op Start, wijs achtereenvolgens Alle programma's en Bureau-accessoires aan en klik op Opdrachtprompt. U kunt maximaal vier primaire partities maken of drie primaire partities en een uitgebreide partitie. Op verwisselbare media kunt u met DiskPart geen partities maken. Zie Verwante onderwerpen voor meer informatie over DiskPart. Verwante onderwerpen van: bron Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.