Jump to content

vraag: Hoe maak een hele donkere nacht


Recommended Posts

Geplaatst:

Hallo, ik ben van plan om m.b.v. van de lightning tools in COL editor 2 de nachten heel donker te maken, zonder dat CJ eigenlijk heel donker is overdag (niet qua huidskleur).

Tot nu toe heb ik een aantal dingen geprobeert. Maar ik krijg het maar niet goed. De lichtinval is nu bij wel donkerder maar mijn objecten geven door de prelightning eigenlijk toch nog licht in de nacht. Ik wil deze heel erg donker. Het enige licht wil ik dan van lantaarnpalen af laten komen.

Kan iemand mij uitleggen in stappen hoe ik dit moet doen?

alvast bedankt: Tim (ms crew)

Geplaatst:

Wat wil je precies ?

- De lichteffecten aanpassen van San Andreas, zodat een nacht nog donkerder is ?

- Je objecten S´nachts donkerder maken?

- Je object Prelighten?

- Lighteffecten in je coll toepassen?

Geplaatst: (bewerkt)

Ik denk dat hij het object er donkerder uit wil laten zien. Dat kan je aanpassen door in 3ds max tijdens het texturen de diffuse knop wat donkerder te zetten. die zorgt ervoor dat je object lichter of donkerder wordt.

Je kan ook nog spelen met de lichtval, door in de IDE regel van het laatste getal een 1 te maken, hierdoor reageert het object op de tijd waarin het spel zich afspeelt.

Als je dit bedoelt, dan heeft dat niks met coll editor te maken want dit heeft niks met je COL te maken maar met je DFF.

Bewerkt: door PizzaTonno
Geplaatst:

Nou ik wou dus de licheffecten in SA aanpassen zodat de nacht er echt grauw en donker uitziet. Maar ik weet niet of hiervoor al een tool uit is. Maar wat jij zegt Pizzatonno is ook een goed idee. Ik zal het zeker uitproberen.

Idd, de prelightning van mijn col staat op zijn laagst, dit geeft een beetje effect. Maar nog hangt er die lichtinvallende blauwe lucht als het nacht is. Deze zal ik graag zo donker mogelijk willen dus zwart ofzo.

Geplaatst:
Nou ik wou dus de licheffecten in SA aanpassen zodat de nacht er echt grauw en donker uitziet. Maar ik weet niet of hiervoor al een tool uit is. Maar wat jij zegt Pizzatonno is ook een goed idee. Ik zal het zeker uitproberen.

Idd, de prelightning van mijn col staat op zijn laagst, dit geeft een beetje effect. Maar nog hangt er die lichtinvallende blauwe lucht als het nacht is. Deze zal ik graag zo donker mogelijk willen dus zwart ofzo.

Je haalt 2 dingen door elkaar, Diffuse en prelighting is iets heel anders, SA gebruikt naast lichte diffuse ook speciale prelighting, waarschijnlijk een betaald lichteffect die niet te downloaden is. Als je de nacht donker wilt moet je niet met objecten gaan rommelen maar met de lichteffecten van SA, hier zegt SWYV nog wat over:

heeft dit soms niet te maken met "TIMECYC.DAT" te aanpassen? van dat lucht donker wordt 's nachts

Dat kan heel goed, alleen is het uitzoeken wat al die cijfers inhouden een heel gedoe geloof ik :), je moet wat over hebben voor je mod, dat is idd waar ^_^. Echter kan dit ook hardcoded zijn.

Bradley H.

Geplaatst: (bewerkt)

Hallo,

De lucht kleur wordt bepaald met RGB codes.

Een tijdje geleden zat ik hier mee te rommelen maar het is een hele lange code het makkelijkste is om hier nog mee te wachten Tim.

Hoe de lichtval op je objeckt is en wat er dan gebeurt als er bepaald licht op valt wordt volgens mij bepaald in:

*De Ipl (laatste cijfer)

*De Dff(pizza heeft het al gezegt donkerdere deffuse)

**Schaduw kan op 2 manieren volgens Dhr.DieterDaBeast via radiosensivity(something like that) en Schaduw via col.(de light optie in coll editor 2)(radio wordt volgens mij ook bepaald in de dff)

Dit is alles zo uit mijn hoofd :/

Grats,Gybrus

[EDIT]

Dit is een stuk code uit de map.ZON (in de data map)

Hier wordt geloof ik bepaalt wat voor weer waar te vinden is.

Nou eigenlijk wordt gezegt welk stuk RGB code(bestand komt zo)

Waar moet worden gebruikt.

Deze coords vormen namelijk een box.

zone
Vegas, 3, 685.0, 476.093, -500.0, 3000.0, 3000.0, 500.0, 3, UNUSED
SF01, 3, -3000.0, -742.306, -500.0, -1270.53, 1530.24, 500.0, 2, UNUSED
SF02, 3, -1270.53, -402.481, -500.0, -1038.45, 832.495, 500.0, 2, UNUSED
SF03, 3, -1038.45, -145.539, -500.0, -897.546, 376.632, 500.0, 2, UNUSED
LA01, 3, 480.0, -3000.0, -500.0, 3000.0, -850.0, 500.0, 1, UNUSED
LA02, 3, 80.0, -2101.61, -500.0, 1075.0, -1239.61, 500.0, 1, UNUSED
end

Wait a sec for more info

Grats,Gybrus

[EDIT]

Stuk code uit de timecyc.***(je hebt ook een timecycp.***)

Ben ik weer ok dit is 1 van de 4 RGB codes van LA.

Het spijt me dat het nu een betje uitrekt maar dit is even de makkelijkste manier.

1ste regel naam van wat het is.

2de regel naam van wat er in de kolom eronder wordt aangegeven.

Voor elke tijd zijn er ongeveer 3 tot 4 regels.

Je begint bij AM(voor 12 uur s'middags)

Dan ga je steeds verder (te zien in de linker kolom.)

Een RGB code voor kleur ect. is meestal iets tussen 000 000 000 en 250 250 250sorry het is 255 255 255

In photoshop kun je elke code vinden voor welke kleur dan ook.

Er staat ook tussen wat voor kleur de zon heeft(de grote licht gevende bol in de lucht xD)

Sky corona heet die hier geloof ik.

Hij heet schijnbaar suncore of suncorona

Ook weer voor elke tijd een code.

In de code die hier boven mij staat staat alleen LA1 en LA2 en ik vertel net dat er nog 4 andere LA's staan in dit bestand.

Dit is waarschijnlijk hardcoded in de GTASA.EXE ik weet niet hgoe het precies zit.

//////////// EXTRASUNNY_LA
//Amb			Amb_Obj	Dir			Sky top			Sky bot		SunCore		SunCorona	SunSz	SprSz	SprBght	Shdw	LightShd	PoleShd	FarClp	FogSt	LightOnGround	LowCloudsRGB	BottomCloudRGB	WaterRGBA			Alpha1	RGB1			Alpha2	RGB2		CloudAlpha
//Midnight
22 22 22	220 212 130	255 255 255	0 23 24	0 31 32	255 128 0	5 0 0	1.00 1.00 0.30 200 100 0	400.00 100.00 1.00 30 20 0	3 3 3	85 85 65 240	255 87 87 87	255 60 121 122	0 90 0
//5AM
22 22 22	194 194 142	255 255 255	0 20 20	0 31 32	255 128 0	255 128 0	0.00 1.00 0.20 150 100 0	400.00 100.00 1.00 35 9 10	27 30 36	53 104 104 240	255 80 80 80	255 60 190 190	0 90 0
//6AM
22 22 22	210 194 182	255 255 255	90 205 255	200 144 85	255 128 0	255 128 0	8.40 1.00 0.30 140 93 0	800.00 100.00 0.80 100 34 25	120 92 88	90 170 170 240	255 86 86 86	255 149 94 0	25 120 0
//7AM
5 0 0	210 194 182	255 255 255	90 205 255	90 200 255	255 255 255	255 255 255	2.20 1.00 0.30 100 50 75	800.00 100.00 0.50 120 40 40	159 142 106	145 170 170 240	255 133 106 70	255 96 61 15	25 180 0
//Midday
11 0 0	210 194 182	255 255 255	68 117 210	36 117 199	255 255 255	255 255 255	1.10 1.00 0.00 236 0 190	800.00 10.00 0.00 44 34 23	145 164 183	90 170 170 240	255 66 66 48	255 166 129 60	25 180 0
//7PM
8 5 5	255 255 182	255 255 255	68 117 210	36 117 194	222 88 0	122 55 0	3.90 1.00 0.00 110 40 75	800.00 10.00 0.80 120 40 40	200 123 96	50 97 97 240	255 124 124 107	255 86 50 10	25 180 0
//8PM
25 14 14	210 194 182	255 255 255	181 150 84	167 108 65	255 128 0	255 128 0	2.00 1.00 0.40 100 60 0	800.00 10.00 1.00 120 40 40	72 107 159	67 67 67 240	255 81 85 40	255 66 27 0	25 140 0
//10PM
21 20 20	210 194 182	255 255 255	137 100 84	60 50 52	255 128 0	5 8 0	1.00 1.00 0.30 160 100 0	600.00 10.00 1.00 70 27 10	15 11 34	67 67 62 240	255 209 143 84	255 76 51 0	25 90 0
//

[EDIT]

Hallo,

In de "timecycp.*** Staat ongeveer hetzlfde heb nu even geen zin om te vergelijken.

Even kijken of er nog iets interesants over dit onderwerp in andere bestanden staat.

Grats,Gybrus

[EDIT]

Hallo,

Was ik beina vergeten in het bestand.

***//GTASA/DATA/Maps/tunnels.ipl

Worden weer boxes gecreerd.

Hierdoor wordt het in tunnels donkerder ect.

dus de blauwe lucht buiten verandert in een zwarte lucht inside the tunnel.

Gett it??

ok

Grats,Gybrus

[EDIT]

Hallo,

Nog even over het onderwerp **.col.

Als je in col editor bepaalde faces een materiaal geeft.(bijv. Gras, betton, steen ect.)

Wordt er in de bestanden.

surface.***

surfaud.***

surfinfo.***

Aangegeven wat er dan met de grip van de auto gebeurt de kleur van je remspoor en de opspattende deeltjes(bijv Gras, Zand, Grind ect.)

Grats,Gybrus

PS: ik hoop dat je hier iets aan hebt.

(ik kan een hele tut maken met alles wat hier staat xD)

Bewerkt: door gybrus
Geplaatst:

Hoe bedoel je SWYV??

Heb je het beter gedaan dan ik of heb ik je geholpen :D

Als het het 2de is ben ik happie.

Grats,Gybrus

Geplaatst: (bewerkt)

w8 ff screen trekken van de propere timecyc.dat van me

screen timecyc (3000x768 grootte) dus inzomen is noozakelijk om te bekijken

dus als jij het wilt kun jij gebruiken

jij ziet vooral 3 cijfers dus 255 255 255 IS DE rgb 5 RoodBlauwGroen oftewel REDBLUEGREEN genoemd

dus als jij wilt kan jij gebruiken op aanvraag

Bewerkt: door SWYV
Geplaatst:

Hartelijk bedankt SWYV en Gybrus voor jullie info. Ik heb het uitgeprint. want ik mag thuis mijn pc voor een week niet gebruiken omdat ik hem 5 dagen achterelkaar aan had laten staan omdat ik iets aan het downloaden was

Ik zal die post van gybrus en de afbeelding van SWYV onderzoeken

gratzz Tim

Geplaatst:

Hallo,

@Swyv

Nice maar ik heb hem niet nodig hoor :)

Mischien als ik ooit een tut maak dat ik aan jou vraag can i use it xD

@Tim

Lol uitgeprinte blaadjes onderzoeken.

Nou maak er iets moois van :)

Grats,Gybrus

Geplaatst:

ik heb wat geexpirimenteert, ik heb de getallen van Sky top naar 0,0,0 verandert. Ik krijg geen resultaat. Blijkbaar zit ik dus aan de verkeerde waarde te sleutelen.

Nou er moet maar eens een keer een tut over komen. Video tut is voor dit niet nodig vink zelf.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...