Jump to content

Nieuwe PC

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Goedendag iedereen, :cya:

een vreemde eend in de bijt zou je zeggen, Pietje II in het Hardware Forum. Ik ben hier namelijk omdat ik jullie hulp nodig heb. Een paar dagen geleden wilde Blink een nieuwe pc aanschaffen, en vroeg hier in een topic om hulp. Nu is de volgende aan de beurt, ik namelijk. Mijn huidige pc is een waar 'krot', een Windows XP Home Edition die draait op een Windows 98-systeem (mijn pc is dus van oorsprong een Windows 98, maar ik heb hem ge-upgraded naar een Windows XP) met maar 4.01GB geheugen, en 160MB RAM-geheugen welteverstaan. Ik denk wel dat jullie nu snappen waarom ik graag een nieuwe zou hebben. Geld speelt voor mij geen rol; geld zat om het zo maar even te verwoorden.

Aangezien ik van oorsprong niet iemand ben die graag computert, heb ik een pc puur voor de entertainment, en dat is om exact te zijn voor:

• Muziek;
  • Games;
  • Internet en MSN.

Uiteraard maak ik er ook wel eens werkstukken op voor bijvoorbeeld school, of maak ik verslagen voor bepaalde zaken, maar die Office-paketten zijn al een vereiste, lijkt mij.

Het belangrijkste is dus voor mij:

• Muziek (liefste wel in Wave-extensies)
    • Ik wil graag een grote mediatheek hebben voor al die prachtige muziek, waarvoor dus extra veel schijfruimte voor nodig is;

[*]Games

• Ik wil graag goede games kunnen spelen. Ik zal dus goede videokaarten nodig hebben, en uiteraard (daar krijgen we het weer) veel schijfruimte.
    • Ik wil graag games kunnen installeren zonder elke keer het gezeik te krijgen dat er dit weer niet goed is, dat weer niet goed is, zus weer niet goed is of zo weer niet goed is.
    • Ik wil ook graag gebruik van maken van multiplayer-opties zoals MTA en SA: MP. Ik wil dus niet met problemen te maken krijgen zoals teveel lag (ping), geen goed genoege pc daarvoor, enzovoort. Ik wil dus graag vloeiend multiplayer kunnen spelen.

[*]Internet en MSN

• Dit is eigenlijk het enige wat me momenteel goed lukt. Toch heeft mijn computer vrij vaak kuren zoals dat ie zich zeer sloom gaat gedragen, te weinig virtuele ruimte, enzovoort. Hier wil ik ook van af.

Met alle bovenstaande problemen wil ik dus niet te maken krijgen. Wie kan mij de minimaal vereiste hardware aanraden? Zoals ik al zei speelt geld geen rol, maar ik wil er bijvoorbeeld weer géén 1.500 euro voor neertellen, dat heb ik dan ook weer niet over voor een pc (aangezien ik het ook weer niet zo belangrijk vind). Een gebruikte pc vind ik ook prima. Het enige wat ik graag wil weten is de minimaal vereiste hardware zodat ik daar rekening mee kan houden.

Wie mij kan helpen: _O_

PS: mochten er ook tips zijn over bepaalde software, schroom er dan niet over om ze gewoon te geven!

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Pietje II

Bewerkt: door Pietje II
Geplaatst:

Ik ben toch de nachtbraker vandaag, dus laat ik je maar helpen. Dus laat ik de punten die jij graag in je PC hebt maar even stuk voor stuk behandelen.

Het belangrijkste is dus voor mij:

Muziek (liefste wel in Wave-extensies)

Ik wil graag een grote mediatheek hebben voor al die prachtige muziek, waarvoor dus extra veel schijfruimte voor nodig is;

Ach een liedje is tegenwoordig niet zo groot, gemiddeld zo'n MB per minuut. Omdat je ook nog veel games wilt spelen(die veel ruimte innemen) lijkt het me handig om bij de aanschaf van een nieuwe PC wel lekker groot te beginnen. De prijzen zijn in mijn ogen vrij laag als je bedenkt wat je ervoor terug krijgt. Ik denk dat je best kan beginnen met een hardeschijf van zo'n 200GB opslag. Ik heb zelf 160GB en ik heb 2 jaar gedaan om dat vol te krijgen, binnenkort komt er een hardeschijf bij wat jij over een paar ja ook altijd kunt doen.

Games

Ik wil graag goede games kunnen spelen. Ik zal dus goede videokaarten nodig hebben, en uiteraard (daar krijgen we het weer) veel schijfruimte.

Ik wil graag games kunnen installeren zonder elke keer het gezeik te krijgen dat er dit weer niet goed is, dat weer niet goed is, zus weer niet goed is of zo weer niet goed is.

Ik wil ook graag gebruik van maken van multiplayer-opties zoals MTA en SA: MP. Ik wil dus niet met problemen te maken krijgen zoals teveel lag (ping), geen goed genoege pc daarvoor, enzovoort. Ik wil dus graag vloeiend multiplayer kunnen spelen.

Een videokaart is van groot belang maar vrij veel geheugen en een goede processor ook. Een geheugenkaart met een geheugen van 1024MB lijkt me wel goed. Ik zit nu gemiddeld als ik windows en m'n anti-virus programma draai e.d. op zo'n 200MB waar er voor mij dus maar 312MB overblijft en ik soms in de problemen raak als ik echt goede games wil draaien en ik dus de Visual Quality lager moet zetten. Met een 1024MB waar wel wat sowieso met het draaien van noodzakelijke applicatie's wel wat van af gaat maar er nog genoeg overblijft. Dan de processor, deze zijn er in allerlei soorten en maten. Belangrijk is wát je belangrijk vind.. de een is veel zuiniger dan de ander.. dus heb je te maken met stroomverbruik. Intereseert je dit niet zo lijkt me een Pentium 4 processor het beste. Opzich niet zo duur, en vooral betrouwbaar(ik heb 't niet op AMD Athlon, min of meer de tegenhanger van Intel) Voor het spelen van goede games is niet zo'n hele hoge kloksnelheid vereist, met zo'n 2,5 GHz(als we het dan op een Intel processor houden) zit je bij veel games al goed. Punt is alleen dat de games steeds mooier en beter worden, ik zelf heb 3,01 :puh: GHz en dat loopt allemaal wel redelijk(ik ben met m'n processor nog nooit in de problemen gekomen) Ik zou dus ook voor iets vergelijkbaars gaan.

Internet en MSN

Dit is eigenlijk het enige wat me momenteel goed lukt. Toch heeft mijn computer vrij vaak kuren zoals dat ie zich zeer sloom gaat gedragen, te weinig virtuele ruimte, enzovoort. Hier wil ik ook van af.

Met alle bovenstaande problemen wil ik dus niet te maken krijgen. Wie kan mij de minimaal vereiste hardware aanraden? Zoals ik al zei speelt geld geen rol, maar ik wil er bijvoorbeeld weer géén 1.500 euro voor neertellen, dat heb ik dan ook weer niet over voor een pc (aangezien ik het ook weer niet zo belangrijk vind). Een gebruikte pc vind ik ook prima. Het enige wat ik graag wil weten is de minimaal vereiste hardware zodat ik daar rekening mee kan houden.

Als je een PC aanschaft met de hardware waarmee je goede games kan spelen(daarbij vooral rekening gehouden met het geheugen) dan kun je makkelijk msn en internet zonder problemen gebruiken.

Na mijn adviesen over de hardware heb ik de volgende PC bij mycom(www.mycom.nl) samengesteld:

1 AOpen QF50C

3 Assemblageklik

--------------------------------------------------------------------------------

Basis onderdelen

1 Intel PIV 524 € 79,95

1 MS Windows XP Home Edition NL € 99,95

1 ASUS P5PL2 Moederbord € 89,95

1 Corsair 1GB Value Select PC4200 DDR2 € 109,95

1 Maxtor DiamondMax 10 250GB € 89,95

1 Sapphire ATI X1650PRO,256MB € 149,95

1 LG 16-speed DVD-Rom speler Zwart € 18,95

--------------------------------------------------------------------------------

Opties

1AOpen® DSW-1812P 18x DVD±ReWriter DL

1 Creative Sound Blaster Audigy 4 € 59,95

Totaal: € 842,95

Hier kun je de PC zelf samenstellen: >>Kilk<<

Ik hoop dat je er wat aan hebt, anders zijn er altijd nog zat mensen die er meer van weten dan ik.. die je wel kunnen helpen. :Y

Geplaatst:

Pietje II, zoals je weet had ik het er met jouw laatst al over dat je toch over wou stappen op een nieuw systeem. En dan rest mij niks anders dan dat ik jouw ga informeren over de hardware aspecten. Ik ga eerst even wat basis onderdelen doornemen. Op deze dingen moet je letten bij het aanschaffen van een computer, je kunt kiezen tussen een standaard PC of een computer die je zelf gaat assembleren ofwel zelf in elkaar zetten. Keuze één is vaak goedkoper, omdat de producten voor diverse systemen in de massa worden aangeschaft. Bij de tweede keuze koop je echter de artikelen los en die zijn uiteraard duurder, omdat ze niet in de massa worden aangemaakt. Natuurlijk kun je bij het assembleren alles zelf samenstellen zoals jij dat precies wilt; daar gaat mijn voorkeur ook naar uit, maar omdat je een vis- liefhebber bent heb ik voor jouw speciaal twee opstellingen gemaakt. Daarvoor ga ik eerst jouw verlangens behandelen.

• Muziek: Ik ben net zo'n muziek liefhebber als jouw en speciaal voor jouw heb ik even een rekensom gemaakt. Wave- bestanden zijn grote bestanden, maar klinken werkelijk als engeltjes in vergelijking met de standaard MP3 indeling. Echter zijn de Wave- bestanden veel groter en beslaan vaak 20mb; dit wordt vaak ook meer door lange nummers, maar laat ik het standaard houden. Als je een schijf van 200gigabyte neemt dan is dat (grof gezien) 200000mb. Die 200000 delen we door 20 en dan komen we uit op 10000 nummers in prachtige Wave kwaliteit. Voor liefhebbers zoals ons kan dat zo vol zitten dus als ik jouw was zou ik, als je gaat gamen een nog grotere schijf nemen. Denk aan 400gb, want dan kan je sowieso 20000 Wave nummers op je computer zetten en ik denk niet dat je dat snel vol krijgt. De uitkomst van deze som kan variëren van de werkelijke waarde. Voor muziek kun je als je veel geld wilt investeren ook een goede geluidskaart kopen, want dat bevorderd het geluid aanzienlijk.
  • Games: Dan komen we aan bij het aspect games. Ik had het er al met jouw over een paar dagen geleden en toen kwamen we ook tot de conclusie dat jij het wel erg jammer vond dat je niet met ons, MTA/SA-MP spelers. Nou vindt ik dat als je het daarvoor doet dat het niet erg verstandig is, maar ik ben nog niet uitgepraat. De andere aspecten die je aangeeft staan me wel aan, ook wil ik nog even toevoegen dat Lag geen Ping is, want ping is de reactie tijd die je hebt van server naar client ofwel jij zelf. Lag is gewoon een miscommunicatie tussen twee pakketjes, dit wordt vaak veroorzaakt door een te hoge instelling of een te sloom internet. Ook heb je bij games te maken met werkgeheugen, de processor en de videokaart natuurlijk. Videokaarten zijn per direct niet goed als ze een 256mb werkgeheugen zouden hebben, dit kan echter wel, maar dat hoeft niet. Pas als de instellingen in het apparaat goed zitten, dan kan je hem op gaan voeren in de zin van, draaien die hap. De processor en het werkgeheugen spelen ook een grote rol in de snelheid. Oftewel de games worden aangestuurd door het werkgeheugen ofwel de power, en de graphics en phyics (gedachten) die uitgevoerd moeten worden om een game tot stand te brengen natuurlijk door de videokaart.
  • Internet en MSN: Hier kan ik wel moeilijk over doen, maar ik kan je vertellen dat vrijwel elk systeem Internet en MSN goed aan kan, natuurlijk moet je dan geen oud 'krot'- hebben, maar zelfs een standaard PC van €300,- voldoet hier uiteraard aan; geen zorgen over maken dus.

Nu heb ik de diverse wensen behandelt, maar nu moet er nog een keuze gemaakt worden, ik ga voor Amd, want mijn mening (en die van velen andere) is dat Amd beter scoort op gamen, en intel is daarentegen ook enkel geschikt voor zware taken en ik neem aan dat je dat niet gaat doen. Eerst even de standaard PC's bekijken die ik voor jouw gezocht heb; echter niet een enorme uitleg, maar wel in het kort mijn mening en de indruke en prestatie.

• Acer Aspire T660 + 19" monitor: Deze computer beschikt over een Intel Pentium Dual (twee processoren in één kern) core processor bundel. Ook beschikt hij over 1024mb werkgeheugen hij beschikt over 250gb schijfruimte, een minpunt is de videokaart die blijft steken met een magere 64mb, maar dit zal wel voldoen aan een simpele gamer, echter niet jouw wens. Ook krijg je er een monitor bij, maar als je die al hebt dan is dit niet de goede keus en mocht je niet kunnen upgraden wat betreft videokaart, dan is deze computer niks voor jouw.
  • HP Pavilion m7670: Onder de standaard systemen is dit een erg goed systeem. Het beschikt over een 512mb videokaart uit de 7500 serie, die nog vrij recent is. Ook beschikt dit systeem over een AMD 4600 Dual Core processor, en met maar liefst 320gb aan opslagruimte steel je de show met een prachtige collectie aan muziek. Ook heeft deze computer een kleine 1024mb aan werkgeheugen. Ook een mooi aspect van dit systeem is dat het Windows XP Media Center heeft, daarmee kun muziek afspelen net of dat het een DVD-speler is, vanuit een vriendschappelijke interface. Kortom ik zou hier wel gelukkig van worden en gamen gaat zeker lukken, alleen geen monitor, maar als jij die al hebt dan is dit een goede keuze.

Echter heb ik niet meer dan dit kunnen vinden dat jouw aan zou kunnen spreken, maar heb je wat voorbeelden dan kan ik ze wel met een kritisch oog vergelijken en beredeneren. Je kunt me hier op verschillende manieren over contacteren.

Ik ben even met de winkelwagen door de online shops gereden en ik heb wat leuks voor je gevonden ik heb ze hieronder neer gezet en ik denk persoonlijk dat dit bij jouw past, natuurlijk heb ik heel kort bij elk onderdeel belicht, waarom ik het nou eigenlijks heb uitgezocht. Zo kun je voor jezelf ook een beetje bepalen of het nou wel waar is wat ik zeg, maar daar twijfel ik zelf ook niet aan hoor.

• Behuizing: Dit is een persoonlijke voorkeur.
  • CD/DVD- Station: Een 'standaard' drive voldoet al snel aan iedereen zijn eisen.
  • Voeding: Zalman ZM460B-APS - Heeft een goede stroomsterkte en spanning, zodat je het optimale uit je computer kunt krijgen.
  • Werkgeheugen: Kingstom HyperX 1gb - Goede snelheid en betrouwbaar merk.
  • Videokaart: XFX 7900GS - Snel en goed voor een toekomstig systeem, echter geen DirectX10.
  • Videokaart: Western Digital Caviar SE16 - Goed merk, veel opslag.
  • Moederbord: MSI K9N Platinum - Goed merk, goede prestatie's en ondersteuning voor AM2 processoren.
  • Processor: AMD Athlon 64 x2 AMD zegt genoeg en verder goede resultaten in testen.

Een computer is dan zo onderhand qua basis klaar, maar er moet nog wat gebeuren natuurlijk; maar daar kunnen we het in vervolg berichtne wel over hebben, het was me naast dat ook een genoegen.

Voor meer informatie over hardware bezoek mijn 'Hardware Helpdesk'!

Geplaatst: (bewerkt)

Goliat en SummerBase, allebei ontzettend bedankt! Echt tof dat jullie zo'n lang stuk wilden schrijven voor mij. _O_

Nu ik weet welke hardware ik (op jullie advies) het beste kan gebruiken, zal ik dit meenemen naar de uiteindelijke aanschaf voor mijn nieuwe pc. Nogmaals ontzettend bedankt! :*D

Toch nog even iets naar SummerBase: Vis-liefhebbers willen ook wat hè, en ik dacht eerst dat lag en ping hetzelfde waren; nu weet ik het tegendeel ook weer. :puh:

Bewerkt: door Pietje II
Geplaatst:

Ik ga géén lang bericht typen, omdat SB en Goliath het woord al keurig hebben gesproken. Naast HP, wat trouwens een pracht pc is, zou je ook nog eens kunnen kijken naar Packard Bell's. Prachtig design en tjah.. over de specs verschillen ze, dus daar zeg ik niks over. Maar ik heb hem, en hij draait soepel, snel, easy as Packard Bell. ^_^

Alleen mij internet-verbinding is echt zó slecht.. als iemand belt gaat het internet uit.. Maar dat komt gelukkig niet door de Packard Bell.. Moet de provider maar eens mailen.. :ch::cya:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...