Da Phoenix Geplaatst: 22 december 2006 Rapport Geplaatst: 22 december 2006 hoe moet je een LOD (low object defination volgens mij) Maken ik krijg dat niet voorelkaar Reageren
Wazuup Geplaatst: 22 december 2006 Rapport Geplaatst: 22 december 2006 Een LOD is een Low Object Detail model die je van veraf kunt zien. Notes: * Je hebt voor een LOD geen COL nodig (de lod gebruikt die van de gewone DFF) * Je moet een TXD maken waarin de texturen NIET groter mogen zijn dan 64x64 (met uitzondering van wegen of erg grote muren) Stap 1 (LOD DFF maken): Dit is de gemakkelijkste stap, kopieer je DFF bestand en plak hem. Dan hernoem je hem en zet je achteraan _lod (mag ook iets anders zijn, maar het is handig om het zo te doen). Stap 2 (TXD maken): Voor deze stap heb je photoshop nodig (of een andere fotobewerker). Open eerst je gewone TXD met TXD-workshop en exporteer alle texturen naar een map. Klik met de rechtermuisknop op een textuur en open hem met photoshop. Druk in Photoshop op Ctrl + Alt + I (of kies Image - Image Size) en maak de textuur kleiner naar bijvoorbeeld 64x64 (vink contrain proporsons aan). Sla nu op als BMP. Nu hebben we een kleine textuur, maar meestal gebeurt er iets door het opslaan in photoshop waardoor de textuur niet meer in TXD-workshop werkt. Dit moeten we verhelpen. Open je textuur met Windows Picture Viewer en sla hem op. Maak nu je TXD met TXD-workshop. Stap 3 (IPL/IDE maken): Dit is de moeilijkste stap, open je IDE file met kladblok. Je zal zoiets als dit hebben in het begin: objs8001, wauz_build2, wauz_build, 300, 128 8002, wauz_build3, wauz_build, 300, 128 8003, wauz_build4, wauz_build4, 300, 128 8004, wauz_build5, wauz_build5, 300, 128 8005, wauz_build6, wauz_build5, 300, 128 8006, wauz_build7, wauz_build5, 300, 128 end 2dfx end Ik heb het zo ingedeeld zodat het lekker overzichtelijk is: objs8001, wauz_build2, wauz_build, 300, 128 8002, LODz_build2, LODz_build, 1200, 0 8003, wauz_build3, wauz_build, 300, 128 8004, LODz_build3, LODz_build, 1200, 0 8005, wauz_build4, wauz_build4, 300, 128 8006, LODz_build4, LODz_build4, 1200, 0 8007, wauz_build5, wauz_build5, 300, 128 8008, LODz_build5, LODz_build5, 1200, 0 8009, wauz_build6, wauz_build5, 300, 128 8010, LODz_build6, LODz_build5, 1200, 0 8011, wauz_build7, wauz_build5, 300, 128 8012, LODz_build7, LODz_build5, 1200, 0 end 2dfx end 1200 in de LOD regel is de Draw Distance, vanaf hoever je de model ziet (die mag bij een gewoon object niet hoger dan 300 zijn.) 128 kun je in 0 veranderen bij de LOD regel. Dit was het voor de IDE, nu open je de IPL met kladblok. Nu is de plaats van de regel in de IPL erg belangrijk! Je zal zoiets als dit hebben: inst8001, wauz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8002, wauz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8003, wauz_build4, 0, -30.0, 10.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8004, wauz_build5, 0, -74.6796, -55.5077, 12.6091, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8005, wauz_build6, 0, -30.0, -220.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8006, wauz_build7, 0, 64.129, 125.722, 12.616, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 end cull end path end grge end enex end pick end cars end jump end tcyc end auzo end mult Dit is moet je straks uitkrijgen: inst8001, wauz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 1 8002, LODz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8003, wauz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 3 8004, LODz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8005, wauz_build4, 0, -30.0, 10.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 5 8006, LODz_build4, 0, -30.0, 10.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8007, wauz_build5, 0, -74.6796, -55.5077, 12.6091, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 7 8008, LODz_build5, 0, -74.6796, -55.5077, 12.6091, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8009, wauz_build6, 0, -30.0, -220.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 9 8010, LODz_build6, 0, -30.0, -220.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8011, wauz_build7, 0, 64.129, 125.722, 12.616, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 11 8012, LODz_build7, 0, 64.129, 125.722, 12.616, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 end cull end path end grge end enex end pick end cars end jump end tcyc end auzo end mult end Ik denk dat het je opvalt dat de -1 aan het eind van een gewone regel vervangen is door een ander getal en dat nu de LOD regel -1 bevat. Regel: Een gewone model zonder LOD heeft altijd op het eind van de regel -1 staan, maar als je wel een LOD hebt komt het nummer van de regel er te staan. Het is heel erg belangrijk dat je het juiste nummer in de regel van de gewone model invult, anders krijg je bugs. Een voorbeeldje: inst8001, wauz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 1 -1 8002, wauz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 #hieronder staat nog iets maar dat formuleer ik hier niet We gaan de LOD regels van de models toevoegen: inst8001, wauz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 1 -1 8002, LODz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8003, wauz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8004, LODz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 #hieronder staat nog iets maar dat formuleer ik hier niet Let erop dat de coördinaten van de model en de LOD hetzelfde zijn. Nu gaan we de nummers invullen. inst8001, wauz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 1 1 8002, LODz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 8003, wauz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 3 8004, LODz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1 #hieronder staat nog iets maar dat formuleer ik hier niet Bij de eerste regel moeten we 1 invullen, bij de 2e model regel 3 (omdat het de derde regel van de IPL is) Tutorial door Wauzie. Reageren
Da Phoenix Geplaatst: 26 december 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 26 december 2006 Thnx Nu knal ik niet tegen mijn hoge gebouw op als ik hem te laat zie Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.