Jump to content

Recommended Posts

Geplaatst:

Een LOD is een Low Object Detail model die je van veraf kunt zien.

Notes:

* Je hebt voor een LOD geen COL nodig (de lod gebruikt die van de gewone DFF)

* Je moet een TXD maken waarin de texturen NIET groter mogen zijn dan 64x64 (met uitzondering van wegen of erg grote muren)

Stap 1 (LOD DFF maken):

Dit is de gemakkelijkste stap, kopieer je DFF bestand en plak hem. Dan hernoem je hem en zet je achteraan _lod (mag ook iets anders zijn, maar het is handig om het zo te doen).

GTI_tutpic1.jpg

Stap 2 (TXD maken):

Voor deze stap heb je photoshop nodig (of een andere fotobewerker). Open eerst je gewone TXD met TXD-workshop en exporteer alle texturen naar een map.

Klik met de rechtermuisknop op een textuur en open hem met photoshop.

Druk in Photoshop op Ctrl + Alt + I (of kies Image - Image Size) en maak de textuur kleiner naar bijvoorbeeld 64x64 (vink contrain proporsons aan).

GTI_tutpic2.jpg

Sla nu op als BMP.

Nu hebben we een kleine textuur, maar meestal gebeurt er iets door het opslaan in photoshop waardoor de textuur niet meer in TXD-workshop werkt. Dit moeten we verhelpen. Open je textuur met Windows Picture Viewer en sla hem op.

GTI_tutpic3.jpg

Maak nu je TXD met TXD-workshop.

Stap 3 (IPL/IDE maken):

Dit is de moeilijkste stap, open je IDE file met kladblok.

Je zal zoiets als dit hebben in het begin:

objs

8001, wauz_build2, wauz_build, 300, 128

8002, wauz_build3, wauz_build, 300, 128

8003, wauz_build4, wauz_build4, 300, 128

8004, wauz_build5, wauz_build5, 300, 128

8005, wauz_build6, wauz_build5, 300, 128

8006, wauz_build7, wauz_build5, 300, 128

end

2dfx

end

Ik heb het zo ingedeeld zodat het lekker overzichtelijk is:

objs

8001, wauz_build2, wauz_build, 300, 128

8002, LODz_build2, LODz_build, 1200, 0

8003, wauz_build3, wauz_build, 300, 128

8004, LODz_build3, LODz_build, 1200, 0

8005, wauz_build4, wauz_build4, 300, 128

8006, LODz_build4, LODz_build4, 1200, 0

8007, wauz_build5, wauz_build5, 300, 128

8008, LODz_build5, LODz_build5, 1200, 0

8009, wauz_build6, wauz_build5, 300, 128

8010, LODz_build6, LODz_build5, 1200, 0

8011, wauz_build7, wauz_build5, 300, 128

8012, LODz_build7, LODz_build5, 1200, 0

end

2dfx

end

1200 in de LOD regel is de Draw Distance, vanaf hoever je de model ziet (die mag bij een gewoon object niet hoger dan 300 zijn.)

128 kun je in 0 veranderen bij de LOD regel.

Dit was het voor de IDE, nu open je de IPL met kladblok.

Nu is de plaats van de regel in de IPL erg belangrijk!

Je zal zoiets als dit hebben:

inst

8001, wauz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8002, wauz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8003, wauz_build4, 0, -30.0, 10.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8004, wauz_build5, 0, -74.6796, -55.5077, 12.6091, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8005, wauz_build6, 0, -30.0, -220.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8006, wauz_build7, 0, 64.129, 125.722, 12.616, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

end

cull

end

path

end

grge

end

enex

end

pick

end

cars

end

jump

end

tcyc

end

auzo

end

mult

Dit is moet je straks uitkrijgen:

inst

8001, wauz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 1

8002, LODz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8003, wauz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 3

8004, LODz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8005, wauz_build4, 0, -30.0, 10.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 5

8006, LODz_build4, 0, -30.0, 10.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8007, wauz_build5, 0, -74.6796, -55.5077, 12.6091, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 7

8008, LODz_build5, 0, -74.6796, -55.5077, 12.6091, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8009, wauz_build6, 0, -30.0, -220.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 9

8010, LODz_build6, 0, -30.0, -220.0, 6.0, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8011, wauz_build7, 0, 64.129, 125.722, 12.616, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 11

8012, LODz_build7, 0, 64.129, 125.722, 12.616, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

end

cull

end

path

end

grge

end

enex

end

pick

end

cars

end

jump

end

tcyc

end

auzo

end

mult

end

Ik denk dat het je opvalt dat de -1 aan het eind van een gewone regel vervangen is door een ander getal en dat nu de LOD regel -1 bevat.

Regel: Een gewone model zonder LOD heeft altijd op het eind van de regel -1 staan, maar als je wel een LOD hebt komt het nummer van de regel er te staan.

Het is heel erg belangrijk dat je het juiste nummer in de regel van de gewone model invult, anders krijg je bugs.

Een voorbeeldje:

inst

8001, wauz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 1 -1

8002, wauz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

#hieronder staat nog iets maar dat formuleer ik hier niet

We gaan de LOD regels van de models toevoegen:

inst

8001, wauz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 1 -1

8002, LODz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8003, wauz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8004, LODz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

#hieronder staat nog iets maar dat formuleer ik hier niet

Let erop dat de coördinaten van de model en de LOD hetzelfde zijn. Nu gaan we de nummers invullen.

inst

8001, wauz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 1 1

8002, LODz_build2, 0, 40.0066, 54.3475, 13.505, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

8003, wauz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, 3

8004, LODz_build3, 0, -370.451, -365.393, 11.7929, 0.0, 0.0, 0.0, 1.0, -1

#hieronder staat nog iets maar dat formuleer ik hier niet

Bij de eerste regel moeten we 1 invullen, bij de 2e model regel 3 (omdat het de derde regel van de IPL is)

Tutorial door Wauzie.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...