Jump to content

The Guitar


Ice Banana

Recommended Posts

Is het een grote scheur dan? Ik ben wel eens actief op gitaarfora, en daar zie je toch vaak dat dit soort dingen met een beetje improvisatie nog te verhelpen zijn. Helemaal puntgaaf wordt het meestal niet meer, maar het kan toch de redding van je gitaar betekenen. Hoe heb je het eigenlijk voor elkaar gekregen?

Maar goed, als ultieme beginner ben ik nu 'Knockin' On Heaven's Door' aan het leren, maar om de een of andere reden klinkt mijn D akkoord heel rasperig. Als ik de drie hoogste snaren (Die je dus indrukt bij dat akkoord) los aansla, dan klinkt het wel goed. Dus blijkbaar pak ik 'm toch op de verkeerde manier, maar ik zou echt niet weten hoe.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • moechy

    268

  • GwnHugo

    193

  • NickyHendriks

    103

  • StijnGTA

    74

Top Posters In This Topic

Posted Images

Is het een grote scheur dan? Ik ben wel eens actief op gitaarfora, en daar zie je toch vaak dat dit soort dingen met een beetje improvisatie nog te verhelpen zijn. Helemaal puntgaaf wordt het meestal niet meer, maar het kan toch de redding van je gitaar betekenen. Hoe heb je het eigenlijk voor elkaar gekregen?

Maar goed, als ultieme beginner ben ik nu 'Knockin' On Heaven's Door' aan het leren, maar om de een of andere reden klinkt mijn D akkoord heel rasperig. Als ik de drie hoogste snaren (Die je dus indrukt bij dat akkoord) los aansla, dan klinkt het wel goed. Dus blijkbaar pak ik 'm toch op de verkeerde manier, maar ik zou echt niet weten hoe.

Je vingers dichter tegen de frets plaatsten, moet je niet zo hard op je snaren drukken.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je het alleen bij de snaren hebt die je niet indrukt zou ik eens nagaan of je niet per ongeluk ze dempt door je hand er tegenaan te houden. Ook als je er iets anders tegenaan houd kan je dat probleem krijgen.

Edit: Ik heb even gekeken voor het repareren, maar alleen al het opnieuw spuiten van de lak kost dus al 245 euro. Daarvan kan ik dezelfde gitaar nieuw kopen en dan houd ik nog geld over. :puh:

Bewerkt: door GwnHugo
Link to comment
Delen op andere websites

Haha, dan zou ik het inderdaad maar niet doen. Maar stel je voor dat je met een peperdure Les Paul zit, dan zeg je niet zo even: 'Oh, ik koop wel een nieuwe.' :puh:

Ik heb de oude, akoestische gitaar van m'n moeder er maar eens bijgepakt, en ik kwam erachter dat dat ding omgerekend in euro's nog een flink aantal honderdjes gekost heeft. Het is alleen eeuwig zonde dat hij vrijwel niet meer te stemmen is. Heb er een beetje van die vetspray opgespoten, en daar kreeg je de stemknopjes ook wel mee in beweging, maar de snaren springen echt om de haverklap. Jammer, want het is best leuk om het een beetje af te wisselen.

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien kan je er anders nieuwe stemmechanieken op zetten. Dat werkt meestal wel bij oude gitaren. Maar dat zou ik ook wel bij een gitaarbouwer of bij een gitaarzaak laten doen. :puh:

Eigenlijk is het ook wel mooi, want het geeft me wel de kans om een nieuwe gitaar te kopen. :D . Eerst mocht het niet van mijn ouders.

Maar ik verkoop denk ik eerst wel even mijn andere gitaar. Die staat nu toch alleen maar in de weg. Dus, iemand een squier telecaster? :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Nou ja, ik heb zelf al een Telecaster van Squier, dus áls ik er nog een gitaar bij zou kopen, zou dat waarschijnlijk een ander model zijn. Ik wil er in de toekomst zeker nog een gitaar bij, maar daar wacht ik nog maar even mee totdat ik zelf redelijk kan spelen. In mijn tempo kan dat nog wel eens heel lang gaan duren, dus de komende jaren blijft het bij mijn Classic Vibe 50's. Qua look vind ik 'm toch nog steeds niet zo, ik neig meer naar de wat chiquer uitziende gitaren, zoals deze. En dan het liefst gewoon de originele van Gibson, maar dat zit er voor mij niet in. :puh:

Wat betreft die stemmechanieken: ik zal er eens naar kijken, maar dat soort zaken kennende zal ik weer flink in de buidel moeten tasten.

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien kan je er anders nieuwe stemmechanieken op zetten. Dat werkt meestal wel bij oude gitaren. Maar dat zou ik ook wel bij een gitaarbouwer of bij een gitaarzaak laten doen. :puh:

Eigenlijk is het ook wel mooi, want het geeft me wel de kans om een nieuwe gitaar te kopen. :D . Eerst mocht het niet van mijn ouders.

Maar ik verkoop denk ik eerst wel even mijn andere gitaar. Die staat nu toch alleen maar in de weg. Dus, iemand een squier telecaster? :puh:

Maar wat is er met je gitaar gebeurt dan, is het ook niet gewoon een scheur in de lak? :engel:

Link to comment
Delen op andere websites

De plug van de gitaarband was losgeschoten. Het is al een tijdje geleden gebeurd. Ik dacht zelf ook dat het gewoon een scheur in de lak was, maar toen ik dus die snaren naar beneden liet zetten kwam de man die dat deed erachter dat de hals gebroken was. Ik weet zelf ook niet hoe hij dat heeft gezien, maar aangezien het zijn baan is vertrouw ik er wel op. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

De plug van de gitaarband was losgeschoten. Het is al een tijdje geleden gebeurd. Ik dacht zelf ook dat het gewoon een scheur in de lak was, maar toen ik dus die snaren naar beneden liet zetten kwam de man die dat deed erachter dat de hals gebroken was. Ik weet zelf ook niet hoe hij dat heeft gezien, maar aangezien het zijn baan is vertrouw ik er wel op. :puh:

Het was dus al een tijdje geleden, weinig kans dat die hals snel doorbreekt :engel:

Link to comment
Delen op andere websites

De plug van de gitaarband was losgeschoten. Het is al een tijdje geleden gebeurd. Ik dacht zelf ook dat het gewoon een scheur in de lak was, maar toen ik dus die snaren naar beneden liet zetten kwam de man die dat deed erachter dat de hals gebroken was. Ik weet zelf ook niet hoe hij dat heeft gezien, maar aangezien het zijn baan is vertrouw ik er wel op. :puh:

Het was dus al een tijdje geleden, weinig kans dat die hals snel doorbreekt :engel:

Dat had mijn gitaarleraar ook al gezegd. Alleen sinds ik de snaren naar beneden heb laten zetten is de scheur wel een stuk groter. Maarja, ik zie het het wel. Ik heb op zich niet echt een akoestische gitaar nodig, maar ik doe binnenkort mee aan een wedstrijd en daarbij is het niet echt handig als ik mijn elektrische gitaar meeneem. De rest speelt daar namelijk allemaal klassiek. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

En heb nieuwe snaren gekocht.

Had hiervoor Gh's guitar Boomers. Set GBXL-B 9-42.

En nu heb ik D'addario EXL116 11-52.

Ze raadde my deze aan omdat ik veel in drop D en drop C speel.

Heeft er iemand ervaring met deze snaren?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb zelf Elixer snaren. Die jij hebt zijn volgens mij ongeveer hetzelfde. Het speciale is dat er een coating omheen zit waardoor de snaren langer mee kunnen en langer goed klinken. Ook klinken ze prima als je ze naar beneden stemt. Beter dan de dr's die ik op mijn andere gitaar heb zitten.

Ik verbaas me trouwens wel over het verschil in prijs; Bij de lokale muziekwinkel kosten Elixer snaren ongeveer 19 euro. Maar online kosten ze maar 12 euro. Ik heb dus meteen maar wat setjes bestelt toen we nog andere dingen nodig hadden. Zo hoef ik ook geen verzendkosten te betalen. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb zelf Elixer snaren. Die jij hebt zijn volgens mij ongeveer hetzelfde. Het speciale is dat er een coating omheen zit waardoor de snaren langer mee kunnen en langer goed klinken. Ook klinken ze prima als je ze naar beneden stemt. Beter dan de dr's die ik op mijn andere gitaar heb zitten.

Ik verbaas me trouwens wel over het verschil in prijs; Bij de lokale muziekwinkel kosten Elixer snaren ongeveer 19 euro. Maar online kosten ze maar 12 euro. Ik heb dus meteen maar wat setjes bestelt toen we nog andere dingen nodig hadden. Zo hoef ik ook geen verzendkosten te betalen. :puh:

Ja idd. Op het net normaal €5.45. En in de Winkel €10. :puh:

Vroeg eerst zo van ja Voor my een pakje snaren voor elektrische gitaar met tremelo. Hij gaf me gewone boomers die ik hiervoor ook op had zitten. Toen zei ik maar ik speel ook regelmatig in Drop D en Drop C. Ah dan heb je andere nodig. Gaf ie me deze. Zijn best wel dikke eigenlijk. Morgen maar eens opzetten.

Moet je eigenlijk iets aanpassen als je dikkere snaren steekt?

Bewerkt: door moechy
Link to comment
Delen op andere websites

Bij 011 hoef je volgens mij niet echt iets te veranderen, maar bij 012 moet je je gitaar laten verstellen. Maar voor mijn gitaar kostte dat 50 euro, dus als ik jou was zou ik het setje terug brengen als het 012 is.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij 011 hoef je volgens mij niet echt iets te veranderen, maar bij 012 moet je je gitaar laten verstellen. Maar voor mijn gitaar kostte dat 50 euro, dus als ik jou was zou ik het setje terug brengen als het 012 is.

Het is 0.11 :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...