Jump to content

The Guitar

Ice Banana

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Heey,

Ik wil graag leren gitaar spelen, maar nergens in de buurt is dit te doen.

Ik heb al een gitaar, eentje van ca. €300,- en versterker. Dus het is kwaliteit. Is er iets op internet om dit te leren?

Oh en het is volgens mij een Fender Stratocaster. De gitaar is van mn broer. Weet niet zeker of die zo heet hoor.

Bewerkt: door TheJesusOfSuburbia
  • Reacties 1.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• moechy

268

• GwnHugo

193

• NickyHendriks

103

• StijnGTA

74

Top Posters In This Topic

Posted Images

Geplaatst:

Op internet zijn er best wel wat sites waar je goede gitaarlessen kan vinden. Het is alleen wel handig als je een beetje Engels kan, want er zijn haast geen goede lessen in het Nederlands. Je kan natuurlijk altijd op youtube kijken voor beginner gitaar lessen of een nummer van een band die je goed vindt. Meestal staan hier wel video's over op youtube.

Ook kan je kijken voor tabs op internet. Dat is een stuk makkelijker dan notenschrift om te leren. Wel minder handig, maar om te beginnen wel goed. En je kan natuurlijk ook altijd nog naar een muziekwinkel gaan en een gitaarmethode kopen.

Geplaatst:

En toch denk ik dat hij beter een 'echte' leraar kan zoeken. Deze kan je veel beter ondersteunen op de punten waar dat specifiek nodig is, en zal je ook meteen corrigeren op het moment dat je dingen verkeerd dreigt aan te leren. Zo voorkom je dat je het jezelf later alleen maar lastiger maakt. En daarbij is het toch veel leuker om iemand te hebben waar je een beetje mee kunt ouwehoeren, dan dat je naar een schermpje zit te staren of een boek moet lezen?

Geplaatst:

De Ibanez SR serie zijn goede basses voor zover ik weet. Ook zijn fame basgitaren goed. Alleen jammer van de naam. :puh:

@ Silverbyte: Ik had begrepen dat dat in de buurt niet kon. Anders zou het natuurlijk inderdaad het beste zijn.

Geplaatst:

Mensen, ik zoek een goede bassgitaar, 5 snarig met een prijsje van rond de 500 euro. Iemand goede ingevingen?

Waarom 5 snarig, als ik vragen mag?

Geplaatst:

Mensen, ik zoek een goede bassgitaar, 5 snarig met een prijsje van rond de 500 euro. Iemand goede ingevingen?

Waarom 5 snarig, als ik vragen mag?

Voor zwaar metaal.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik speel nu denk ik 6 jaar elektrisch gitaar :*D

En nog altijd de zelfde gitaar :cab:

@TheJesusOfSuburbia

Ik ben gewoon bij een leraar begonnen met gitaar spelen. Nadat ik de basis had geleerd had ik het wel gezien, ik wilde de stijl die ik mooi vond verder ontwikkelen.

Daarom heb ik mezelf verder gitaar leren spelen.

Ik heb dat gedaan door veel liedjes te leren want doordat je liedjes leert (eerst makkelijken en later moeilijkeren) verbeter je jou techniek, omdat elk liedje en gitarist een andere techniek gebruik. Je gitaar techniek kun je ook uitbreiden om van verschillende grote sterren hun liedjes te leren.

Al dit bij mekaar lijkt makkelijk maar vraagt een lange tijd, dus geduld en doorzettingsvermogen is wel zo handig als je gitaar gaat leren spelen :tu:

-Doetho

• 3 weken later...
Geplaatst:

Hey mensen ik wil een bas gitaar leren spelen dus ik heb een vraag.Moet je eerst op een gewone kunnen spelen?

Geplaatst:

Een gewone gitaar bedoel je neem ik aan? Nee. Het is een totaal andere manier van spelen. Misschien werkt het zelfs tegen.

Geplaatst: (bewerkt)

Dus ik moet speciaal eerst bas leren???Heeft iemand dan een leuke budget basgitaar onder de 120 euro(ook met versterker)

Bewerkt: door SanAndreasStories
Geplaatst:

Als je onder de €120 gaat zoeken kom je echt in het allerlaagste prijssegment, en daar ga je vrijwel zeker geen kwalitatief goede gitaar vinden. Maar ik ga gewoon even m'n vorige post quoten:

Daar moet ik me toch bij aansluiten. Voor €135 zul je best een geinig beginnersgitaartje kunnen kopen, maar daar ben je waarschijnlijk snel op uitgekeken. Ik speel zelf ook nog niet zo erg lang gitaar, maar mijn gitaar heeft ongeveer €320 gekost. Toen ik later op zo'n cheap gitaartje speelde was ik blij dat ik gewoon iets meer geld heb uitgegeven, zodat ik langer vooruit kan. Maar goed, dan hebben we het over een elektrische gitaar. Maar toch, ik heb hier ook nog een oude akoestische gitaar van m'n moeder staan, die omgerekend ook zo'n €400 heeft gekost. Hoewel het ding nu een beetje naar z'n grootje is doordat 'ie lang heeft staan verstoffen, en mensen zonder verstand er toen mee gingen kloten, is het gewoon een fijne gitaar. Voor minder heb je ook wel iets leuks, maar je moet wel oppassen dat je gitaar niet de beperking in je spel gaat worden, of je gaat demotiveren. Sowieso altijd testen in de winkel, en niet op de gok kopen. Gitaren willen namelijk nogal eens verschillen qua kwaliteit, met de afwerking e.d.

Verder wil ik me ook niet profileren als gitaardeskundige, want ik heb er verder de ballen verstand van, maar dit is hoe ik het zie.

Geplaatst:

Het ging eigenlijk meer om de gedachte dan om de genoemde bedragen. Wat ik dus wil zeggen is: je kunt beter even doorsparen voor een écht goed instapmodel, want daar zul je waarschijnlijk veel langer plezier van hebben. Een budgetgitaar van plusminus €120 is eventjes leuk, maar op een gegeven moment ga je je er waarschijnlijk aan ergeren door de tekortkomingen. En vergeet ook zeker de versterker niet, want die draagt ook voor een groot deel bij aan het geluid dat je produceert. Onomstotelijk bewezen is het niet, maar mensen beweren vaak dat je 'sound' voor 60% wordt bepaald door je versterker, voor 30% door je gitaar en voor 10% door je bekabeling e.d.

Dat zijn niet mijn woorden, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Want al is je gitaar nog zo goed, op een baggerversterker klinkt het nog steeds niet.

Geplaatst:

Klopt, vergeet alleen niet dat het gebruiken van goedkope meuk ook een sound kan zijn (White Stripes gitarist gebruikt heel veel 'speelgoedgitaartjes').

Als je gaat beginnen met basgitaar raad ik je aan niet zo'n kant-en-klaar setje te gaan kopen. Ook kun je beter gewoon een basgitaar + versterker kopen en daar gewoon meteen beginnen, geen elektrisch gitaar of akkoestisch gaan spelen vooraf. Net zoals er gitaarleraren zijn, zijn er ook wel basgitaarleraren te vinden (iets minder in aantal natuurlijk, maar in elke stad heb je d'r wel een paar zitten).

Een gitaar nieuw kopen heeft voordelen, maar ook nadelen. Voordelen:

• Je gitaar is nieuw, nog niet gebruikt en heeft dus nog geen krassen etc.
  • Je kunt precies kiezen wat je wilt, omdat je 'm nieuw bestelt.

Ik raad je eigenlijk aan om tweedehands te gaan kijken. Tweedehands muziekinstrumenten moet je niet zien alsof je naar tweedehands kleding gaat kijken. Tweedehands gitaren zijn vaak al 'ingespeeld' en 'gerijpt': dat wil zeggen dat het hout van de body van de gitaar al wat 'rijper', de kleur wat dieper (als je transparante lak hebt ("houtkleur" in plaats van rood/zwart etc.) en de gitaar al ingespeeld is. Wat het voordeel ervan is dat gitaar 'ingespeeld' is?

In de hals van je gitaar zit een pin. Met deze pin kun je de kromming van de hals bijstellen. Hoe 'boller' de hals, hoe kleiner de afstand tussen het fretboard en de snaren en hoe sneller de snaren tegen de hals gaan rammelen. Voordeel hiervan is dat het lichter speelt, omdat je minder hard hoeft te drukken doordat de afstand tussen de snaren en de hals kleiner is.

Als je de hals 'holler' maakt, rammelen de snaren minder tegen de hals, maar speelt het weer zwaarder, omdat de afstand tussen je snaren en de hals weer groter is.

(voor de noobs: onderstaande link is een tutorial hoe je je hals kunt afstellen:)

http://www.shinyguit..._afstellen.html

De truuc is om hier een balans tussen te vinden en dat is vaak heel persoonlijk. Maar goed, terugkomend op het voordeel van een tweedehands gitaar: de hals is al een beetje 'uitgegroeid'. Als je een nieuwe gitaar koopt is de hals nog 'vers' en gaat deze uit zichzelf nog krommen (hout is organisch materiaal en verandert dus nog (een beetje) van vorm. Een tweedehands gitaar is vaak al meerdere jaren gebruikt en als je een fatsoenlijke eigenaar vindt, heeft die de hals regelmatig afgesteld en trekt de hals bijna nooit meer / nog maar heel langzaam krom. Je hoeft de hals dus niet om de paar weken/maanden te gaan afstellen (wat wel zo is als je een nieuwe gitaar koopt).

Een tweedehands gitaar is dus al ingespeeld, beter afgesteld dan een nieuwe gitaar en, natuurlijk, goedkoper dan een nieuwe gitaar. Voor tweedehands gitaren kun je gewoon op Marktplaats en dat soort sites kijken, zo ver ik weet zijn er niet echt sites die speciaal zijn gericht op de doorverkoop van tweedehands instrumenten.

Voor je versterker maakt het niet veel uit, behalve dat de prijs natuurlijk lager is als je er eentje tweedehands koopt en bij een versterker boeit het niet echt (vind ik dan) of er een krasje op zit of niet. Als er maar mooi geluid uit komt.

Ik zou iemand uit je omgeving opzoeken en met hem/haar wat gaan rondkijken, gewoon naar winkels toe gaan kan nooit kwaad om ideeën op te doen. Als je met zo iemand mee gaat weet je ook dat je geen crap gaat kopen. Wil je je gitaar/versterker toch nieuw hebben, dan raad ik je aan om 'm via internet te kopen omdat dat echt dik veel geld scheelt (mijn basgitaar was in de winkel 400 euro (nieuw) en ik heb 'm via internet gekocht voor 290 euro (ook nieuw), scheelt 110 euro dus).

Zo'n beetje dé instrumentensite (ook vaak een van de goedkoopste in prijs):

http://www.musicstore.com

Als je voor 120 euro een basgitaar én versterker wil hebben ben je eigenlijk al gedoemd te falen. Vertel eerst eens wat je ermee van plan bent (in een bandje spelen?), dan kunnen wij je wat gerichter helpen, en je maximale budget. (Niet "ik kan er wel 15 euro bij doen", want 15 euro is niks als je praat over een paar honderd euro.)

Ik heb laatst iemand anders geholpen met het uitkiezen van een basgitaar+versterker en ook hij kwam erachter dat je toch al gauw wel over minstens 300 euro praat als je geen Intertoys-kwaliteit basgitaar en versterker wil hebben.

Voor een nieuwe basgitaar zou ik gewoon gaan kijken naar Squiers, zijn veel gebruikte basgitaren. Squier is een submerk van gitaarmerk Fender en Squier-(bas)gitaren zijn simpelweg goedkope versies van Fender-modellen. Misschien dat dit een kwestie van (mijn) smaak is, het is ook waar veel mensen mee beginnen.

Lijstje met paar voorbeelden op Music Store:

http://www.musicstor...ReSort=priceasc

Mjezus, wat heb ik veel getypt. Reageer hier eerst maar eens op xD.

Zal ook nog wel even een plaatje doen van mijn setje:

11708856826eorr8743089.jpg

• Fender Squier Vintage Modified Jazz-Bass
    Was mijn eerste bas, kleine vier jaar geleden gekocht en ben er nog steeds zeer tevreden over (wordt over 't algemeen sowieso goed beoordeeld):
    http://www.musicstor...-BAS0002435-001
  • Epiphone Thunderbird
    Is nog in Korea gemaakt, tegenwoordig worden alle Epiphones in China gemaakt en zijn van mindere kwaliteit dan Koreaanse. Gemaakt in 2000-nogwat. Heb die tweedehands, 225 euro voor betaald (is dus meer dan voor een nieuwe Chinese, maar dat komt dus door de kwaliteit en doordat-ie er echt nog als nieuw uitzag, supervette kleurtint (lastig te zien op de foto). (niet dezelfde dus als die van onderstaande link, die is dus Chinees)
    http://www.musicstor...-BAS0000733-000
  • Hartke LH500 (versterker, zit samen met de Korg stemkast in die grijze kist bovenop de speaker)
    500 watt dus dat ding BLAAST als een gek (heb 'm tijdens oefenen met de band op volume 3 van de 10 staan (krijg ik soms nog commentaar dat-ie te hard staat) en wij spelen relatief hard (drummer is is niet zo'n saaie bezem qua spelen dus wij moeten dat bijhouden qua volume xD)).
  • Nemesis N410rs
    Speaker :) 4x 10'' speaker + tweeter
  • Korg stemkastje (die soort van kilometerteller bovenin dat 'ding' dat bovenop de speaker staat (0_0). Zit zo'n ledlampje in die heen en weer flitst, is wel lachen om dat tijdens het spelen aan te laten staan, lijkt beetje op KITT van Knightrider :engel:.

En heb ook nog een Mexicaanse Squier Stratocaster (zwart met witte pickguard), een Alhambra 3C (akkoestische gitaar) en een Boss ME-50 effectenpedaal, die op de voorgrond ligt: gebruik ik voor gitaar als ik aan 't schrijven en soms voor basgitaar bij bepaalde nummers (Muse bijv.).

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...