Jump to content

The Guitar

Ice Banana

Recommended Posts

• Reacties 1.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• moechy

268

• GwnHugo

193

• NickyHendriks

103

• StijnGTA

74

Top Posters In This Topic

Posted Images

Geplaatst:

Maar Zamg0d1, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jou er toe heeft aangezet bas te gaan spelen. Ik bedoel, het is toch een beetje het minder populaire broertje enzo. Er is natuurlijk niets mis met bassen, maar het is niet iets wat je even op een verjaardag doet om de show te stelen. :puh:

Geplaatst:

Nouja ik wilde eerst altijd een elektrische gitaar, toen kwam na twee jaar de obsessie van bas naar boven en uiteindelijk op het moment dat ik de bas kreeg twijfelde ik nog altijd een beetje. Maar nu merk ik toch wel steeds dat als ik eens met iemand mee ga om een gitaar uit te proberen ofzo dat ik uiteindelijk toch steeds meer zin krijg om weer bas te spelen als ik thuis ben.

Maar geen idee wat me nou uiteindelijk precies heeft aangezet tot bas spelen... Maar toch zou ik er ooit een gitaar bij willen, gewoon omdat het kan en omdat ik dat toch ooit wel zou willen leren.

En over dat bas 't mindere broertje is ben ik niet met je eens :puh: Het is weliswaar minder bekend bij velen minder dat mensen voor bas kiezen maar ik vind dat een goeie bassist net zo goed te show kan stelen en ik geniet veel meer van het luisteren naar bas solo's dan van gitaarsolo's, mede omdat gitaarsolo's vaak toch alleen maar shredden, pull offs en hammer ons zijn. Of nouja in de muziekstijl die ik luister, met bas is het toch een heel ander verhaal.

Maar bij gitaar is je techniek toch niet zo heel erg bepalend voor de sound of wel? Gewoon als vraag zijnde dan :puh: Omdat ik weet dat bij bas een iets andere aanslag resulteert in een totaal ander geluid :puh:

Geplaatst:

Of je techniek bij gitaar spelen bepalend is voor je sound durf ik niet te zeggen, want iedereen speelt immers anders. Er zijn mensen die áltijd met een plectrum spelen, net als mensen die nóóit een plectrum gebruiken. Persoonlijk vind ik akkoorden aanslaan prettiger met m'n handen, maar solo's en ander fingerpicking geneuzel speel ik met een plectrum. Maar ook dat hoeft niet, want Mark Knopfler deed dit vaak ook gewoon met zijn vingers. En dan heb je ook nog de extremen zoals Jimi Hendrix, maar dat verhaal kent iedereen wel.

Je effecten zijn natuurlijk ook vrij bepalend voor je sound. John Squire (één van m'n favoriete gitaristen, van The Stone Roses) heeft bijvoorbeeld een heel herkenbare stijl. Lichte distortion en een scala aan pedaaltjes, wat resulteert in een soort jengelende, zomerse klank. Zoek op Youtube bijv. eens op 'Waterfall' en '(Song For My) Sugar Spun Sister', dan zie je wat ik bedoel. En een ander voorbeeld is Pete Townshend. Die hield z'n gitaar vaak heel dicht bij de versterker en schopt er soms ook nog vrolijk tegen aan, en dat levert ook weer unieke resultaten op. :puh:

Geplaatst:

Nouja ik wilde eerst altijd een elektrische gitaar, toen kwam na twee jaar de obsessie van bas naar boven en uiteindelijk op het moment dat ik de bas kreeg twijfelde ik nog altijd een beetje. Maar nu merk ik toch wel steeds dat als ik eens met iemand mee ga om een gitaar uit te proberen ofzo dat ik uiteindelijk toch steeds meer zin krijg om weer bas te spelen als ik thuis ben.

Maar geen idee wat me nou uiteindelijk precies heeft aangezet tot bas spelen... Maar toch zou ik er ooit een gitaar bij willen, gewoon omdat het kan en omdat ik dat toch ooit wel zou willen leren.

En over dat bas 't mindere broertje is ben ik niet met je eens :puh: Het is weliswaar minder bekend bij velen minder dat mensen voor bas kiezen maar ik vind dat een goeie bassist net zo goed te show kan stelen en ik geniet veel meer van het luisteren naar bas solo's dan van gitaarsolo's, mede omdat gitaarsolo's vaak toch alleen maar shredden, pull offs en hammer ons zijn. Of nouja in de muziekstijl die ik luister, met bas is het toch een heel ander verhaal.

Maar bij gitaar is je techniek toch niet zo heel erg bepalend voor de sound of wel? Gewoon als vraag zijnde dan :puh: Omdat ik weet dat bij bas een iets andere aanslag resulteert in een totaal ander geluid :puh:

Met je vingers geeft een iets zachter geluid, met een plectrum geeft dan weer een scherper geluid.

en downstrokes en upstrokes geven dan ook weer een klein verschil. :puh:

k heb ook een tijd overwogen om bas te spelen omdat ik gitaar even beu was.

Maar ik blijf toch bij men gitaar :D

Geplaatst:

Doen jullie ook wel eens wat met eigen tabs? Ik zat vanochtend een beetje te kloten, en toen speelde ik opeens een riedeltje dat ik wel lekker vond klinken. Het is super simpel, maargoed, heb het maar even in tablatuurvorm opgeslagen zodat ik er later nog wat mee kan doen. Misschien werk ik het uit naar iets complexers. :puh:

Capo on the 6th fret

e-------------------0------|
B--------0--------3---3----|
G----2-2---2----0----------|
D--0----------0------------|
A--------------------------|
E--------------------------|

e-------------------0-2----|
B--------0--------3--------|
G----2-2---2----0----------|
D--0----------0------------|
A--------------------------|
E--------------------------|

Als je het met lichte distortion, veel treble en je bridge pickup speelt klinkt het een beetje als The Stone Roses.

Geplaatst:

Met je vingers geeft een iets zachter geluid, met een plectrum geeft dan weer een scherper geluid.

Maar bepaalt de aanslag zelf veel van het geluid? Bij bas is namelijk de aanslag (ook met plectrum) van een zeer groot belang en de iets kleinere verschillen maken uiteindelijk een groot verschil in je sound, en bij Bas heb je geen up of downstrokes geloof ik zo, puur omdat je meestal maar op één snaar te gelijk speelt (misschien niet op een Fender Bass VI dan).
Geplaatst:

Maar bepaalt de aanslag zelf veel van het geluid? Bij bas is namelijk de aanslag (ook met plectrum) van een zeer groot belang en de iets kleinere verschillen maken uiteindelijk een groot verschil in je sound, en bij Bas heb je geen up of downstrokes geloof ik zo, puur omdat je meestal maar op één snaar te gelijk speelt (misschien niet op een Fender Bass VI dan).

Ja, het kan tog wat verschil uit maken, niet zoveel als bij een bas denk ik maar tog, als je snaren harder aanslaat of zachter, klinkt het ook harder of zachter wat mij vrij logisch lijkt :puh: op sommige verterkers heb je zo een optie om klanken van andere bekenden amp's na te boosten, ik kan nu niet op de naam komen. Maar ik heb er zo eentje en naargelang hoe hard of hoe zacht je je snaren aanslaat, hoe meer of hoe minder distortion er uit komt. Dus bij zoiets maakt het wel veel verschil :) Ik hoop dat dit een anwoordt op je vraag was :puh:

en verder, Dit vind ik echt een PRACHTIGE gitaar solo :

Geplaatst:

Ja, het kan tog wat verschil uit maken, niet zoveel als bij een bas denk ik maar tog, als je snaren harder aanslaat of zachter, klinkt het ook harder of zachter wat mij vrij logisch lijkt :puh: op sommige verterkers heb je zo een optie om klanken van andere bekenden amp's na te boosten, ik kan nu niet op de naam komen. Maar ik heb er zo eentje en naargelang hoe hard of hoe zacht je je snaren aanslaat, hoe meer of hoe minder distortion er uit komt. Dus bij zoiets maakt het wel veel verschil :) Ik hoop dat dit een anwoordt op je vraag was :puh:

en verder, Dit vind ik echt een PRACHTIGE gitaar solo :

Toevallig een line 6 ?

Want zo heb ik er ook een. Een line 6 spider IV 75W en die heeft over de 300+ presets van verschillende artiesten en dergelijke.

Geplaatst:

Nope, ik speel met een roland Cube 60 :tu: daar noemt dat ding waar ik het over had 'DYNA AMP ' , maar die heb ik nooit echt veel gebruikt omdat ik vooral metal speel ;) En nu gebruik ik altijd de Cleane 'optie' (of noemen ze dat clean channel ? :puh: mijn 'gitaartaal' is niet zo goed :puh: ) omdat ik een multieffecten paneel op men versterker heb aangesloten ( Boss Me 70 :D )

Geplaatst:

Dat harder aanslaan een harder geluid geeft weet ik wel en dat met harder aanslaan dat ie van vervormt is gewoon dat ie over zijn nek gaat, doet ie bij bas ook als je goed stevig aanslaat.

Wat ik meer bedoel is zegmaar bijvoorbeeld als ik iemand op een bas zie spelen en ik ga precies dezelfde riff naspelen met alles precies hetzelfde dat het totaal anders klinkt omdat de aanslag zelf anders is. Bijvoorbeeld twee bassisten, één bas en één versterker in een oefenruimte en beiden spelen ze dezelfde bas lijn dat het toch geheel anders klinkt vanwege de techniek

bij het aanslaan.

Why do so many great bass players sound so different from one another? The most revered bassists rarely sound exactly like any other bassist you can point to. If you examine the bass technique of many of the greatest bass players, you will see each has a different approach than the other. Often times he or she has a wildly different approach. And, it is often this different approach that brought about his or her greatness or uniqueness.
Geplaatst: (bewerkt)

Hmm, ik denk niet dat je dat bij gitaar hebt, als je je plectrum wat schuin houdt klinkt het wel wat anders, dan heb je ook nog die pinch-harminics maar dat wordt soms is tussen door gebruikt als je met je vingers speelt zoals hier al is gezegd is geweest klnikt het ook anders maarja, dat is vrij logisch en wist je waarschijnlijk zelf ook. Dus ik denk dat het bij gitaar niet zo veel verschil maakt :)

Bewerkt: door StijnGTA
Geplaatst:

Hmm, ik denk niet dat je dat bij gitaar hebt, als je je plectrum wat schuin houdt klinkt het wel wat anders, dan heb je ook nog die pinch-harminics maar dat wordt soms is tussen door gebruikt als je met je vingers speelt zoals hier al is gezegd is geweest klnikt het ook anders maarja, dat is vrij logisch en wist je waarschijnlijk zelf ook. Dus ik denk dat het bij gitaar niet zo veel verschil maakt :)

Pinchharmonics of squealies :puh:. Het lukt me nooit om ze te echt zo gillen te krijgen.

Geplaatst:

Veel oefenen :puh: mijn lukt het ook nog niets echt, op de bovenste snaar meestal wel, maar niet in het midden van een liedje bijvoorbeeld als je snel moet zijn :puh:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...