Jump to content

The Guitar


Ice Banana

Recommended Posts

Net bij de Feedback even een pakje nieuwe snaren besteld. Ben voor .009-.042 gegaan, lekker dun dus. Dat vind ik persoonlijk het prettigst spelen én klinken. De snaren die ik nu heb zijn .011-.049, en die gaan veel te veel brullen als je met distortion speelt. Voor het heftigere scheurwerk prima, maar als je een solo met hele hoge noten speelt, klinkt dat gewoon niet lekker.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • moechy

    268

  • GwnHugo

    193

  • NickyHendriks

    103

  • StijnGTA

    74

Top Posters In This Topic

Posted Images

Net bij de Feedback even een pakje nieuwe snaren besteld. Ben voor .009-.042 gegaan, lekker dun dus. Dat vind ik persoonlijk het prettigst spelen én klinken. De snaren die ik nu heb zijn .011-.049, en die gaan veel te veel brullen als je met distortion speelt. Voor het heftigere scheurwerk prima, maar als je een solo met hele hoge noten speelt, klinkt dat gewoon niet lekker.

Heb ik ook opliggen nu. Meestal speel ik met .012 in drop C dan.

.010 spelen ook wel lekker.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik wil een 6snarige bas gestemd in F#-B-E-A-D-G ipv de normale B-E-A-D-G-C :eten: Die F# zou dan een dikte krijgen van .145 :puh:

And in “Mechanize,” when you say the 6-string, is that an F# below a B?

Yes.

Jesus. So, F#, B, and then E-A-D-G?

Yeah

Yikes! What's the gauge of the F# string?

[Laughs] For me it was a 145. [Laughs] It was kind of nuts. It's a crazy tuning but it sounds good. It's fun and I like playing that tuning actually. It's super-freaking heavy.

Link to comment
Delen op andere websites

heb er nu ook .010/.046 op staan speelt ook goed. Maar ik heb een probleem met mijn gitaar, mijn hoge snaren/noten klinken vals zegt mijn broer die tog al lang met muziek bezig is, ik heb dit weekend op twee andere gitaren van vrienden gespeeld en ik merk het inderdaad wel. Mijn gitaar is uiteraard wel gestemd,aan mijn stemmer ligt het ook niet en ik stem hem ook goed :puh: Maar tog blijft hij niet goed klinken, ik heb dit al vanaf ik mijn gitaar heb denk ik. Wat zou dit kunnen zijn ? :)

Link to comment
Delen op andere websites

heb er nu ook .010/.046 op staan speelt ook goed. Maar ik heb een probleem met mijn gitaar, mijn hoge snaren/noten klinken vals zegt mijn broer die tog al lang met muziek bezig is, ik heb dit weekend op twee andere gitaren van vrienden gespeeld en ik merk het inderdaad wel. Mijn gitaar is uiteraard wel gestemd,aan mijn stemmer ligt het ook niet en ik stem hem ook goed :puh: Maar tog blijft hij niet goed klinken, ik heb dit al vanaf ik mijn gitaar heb denk ik. Wat zou dit kunnen zijn ? :)

Slecht geïntoneerd.

Als je gewoon de snaar aanslaat, geeft ie dan de juiste stemming aan?

Zo ja doet ie dit ook als je de snaar aanslaat op Fret 12. Hij moet dezelfde toon geven. Bijvoorbeeld een E.

Op bas is dit toch zo, op gitaar heb ik het nooit echt geweten :puh:.

Link to comment
Delen op andere websites

Slecht geïntoneerd.

Als je gewoon de snaar aanslaat, geeft ie dan de juiste stemming aan?

Zo ja doet ie dit ook als je de snaar aanslaat op Fret 12. Hij moet dezelfde toon geven. Bijvoorbeeld een E.

Op bas is dit toch zo, op gitaar heb ik het nooit echt geweten :puh:.

Hij geeft op mijn stem aparaatje aan dat hij goed gestemd staat. :) op de 12de fret geeft hij iets totaal anders aan. Maar ik denk dat het op de 'gewone' gitaar op de 5de fret is (als ik hetzelfde als jou bedoel) . Dat als je bv. op de A-snaar op fret 5 speelt hij als een D-snaar klinkt. dit klopt bij alles enkel op de G-snaar , hij zegt wel dat het egrens op de B-snaar is maar dat ik hem losser moet draaien, maar dit help niks integendeel zelfs :N

Wat bedoel je met slecht geintoneerd ? :)

Link to comment
Delen op andere websites

Slecht geïntoneerd.

Als je gewoon de snaar aanslaat, geeft ie dan de juiste stemming aan?

Zo ja doet ie dit ook als je de snaar aanslaat op Fret 12. Hij moet dezelfde toon geven. Bijvoorbeeld een E.

Op bas is dit toch zo, op gitaar heb ik het nooit echt geweten :puh:.

Hij geeft op mijn stem aparaatje aan dat hij goed gestemd staat. :) op de 12de fret geeft hij iets totaal anders aan. Maar ik denk dat het op de 'gewone' gitaar op de 5de fret is (als ik hetzelfde als jou bedoel) . Dat als je bv. op de A-snaar op fret 5 speelt hij als een D-snaar klinkt. dit klopt bij alles enkel op de G-snaar , hij zegt wel dat het egrens op de B-snaar is maar dat ik hem losser moet draaien, maar dit help niks integendeel zelfs :N

Wat bedoel je met slecht geintoneerd ? :)

Nee dat bedoel ik niet.

erhm w8 ik zoek het even voor je op:

http://www.gitaarreparatie.be/intonatie-instellen.html

Link to comment
Delen op andere websites

heb er nu ook .010/.046 op staan speelt ook goed. Maar ik heb een probleem met mijn gitaar, mijn hoge snaren/noten klinken vals zegt mijn broer die tog al lang met muziek bezig is, ik heb dit weekend op twee andere gitaren van vrienden gespeeld en ik merk het inderdaad wel. Mijn gitaar is uiteraard wel gestemd,aan mijn stemmer ligt het ook niet en ik stem hem ook goed :puh: Maar tog blijft hij niet goed klinken, ik heb dit al vanaf ik mijn gitaar heb denk ik. Wat zou dit kunnen zijn ? :)

Slecht geïntoneerd.

Als je gewoon de snaar aanslaat, geeft ie dan de juiste stemming aan?

Zo ja doet ie dit ook als je de snaar aanslaat op Fret 12. Hij moet dezelfde toon geven. Bijvoorbeeld een E.

Op bas is dit toch zo, op gitaar heb ik het nooit echt geweten :puh:.

Ook bij gitaar maar daarbij minder hoorbaar. Heb mijn bas nu niet geïntoneerd omdat ik er te lui voor om hem te intoneren. En @ Stijn, wat dat is is gewoon dat je gitaar in kwarten is gestemd, dus dat je bijvoorbeeld niet steeds over de hals hoeft te schuiven voor bepaalde noten maar je gewoon over kunt stappen op andere snaren, bijvoorbeeld op de E-snaar als je daar de 6e fret wilt kun je ook de 1e fret van de A-snaar pakken, is gewoon comfort en je moet weten waar de noten staan op het fretboard, iets waar ik nu toch zelf wel steeds vaker mee bezig ben.

Intoneren is echt dat de tonen boven de 12e fret ook gewoon goed klinken en in pitch

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat ik het begrijp, dus op die site stond dan dat ik mijn zadels moet verplaatsen naar gelang het hoger klinkt of lager. ze zeggen daar dat als je op de 12de fret speelt en het hoger is je je snaarlengte dan moet aanpassen. Maar een noot gespeeld op de twaalfde fret klinkt altijd hoger als een losse snaar :?

Ze zeggen dat je het het best met je stemapparaatje kunt doen, maar op wat moet het dan staan op mijn apparaatje ? :)

edit : Heb het gevonden van die 12de fret, je moest flageolets ofziets spelen, maar het gaf allemaal aan dat het correct was enkel op de 5 snaar niet maar die staan nu goed. gistere wou ik een liedje spelen,of is de intro proberen omdat die mooi klinkt en niet zo moelijk was. Bon jovi-you give love a bad name. Maar ben gewoon moeten stoppen omdat het echt niet klonk op mijn gitaar,die arme jongen zingt zo vals(mijn gitaar e :puh: ) :N

Bewerkt: door StijnGTA
Link to comment
Delen op andere websites

Je denkt verkeerd, op de 12e fret is altijd hoger dan open aangezien je een octaaf hoger speelt en de snaar korter is en dus meer trillingen. Waar intoneren voor nodig is is om de perfecte mensuur (lenge van de snaar waar het trilt zegmaar) in te stellen, je moet dus bij een open snaar een zuivere E stemmen (bij de E-snaar dus) en op de 12e fret moet dit uiteindelijk ook een zuivere E zijn, dit doe je weer door je zadels te verplaatsen, is het te hoog op de 12e fret, dan moet je het zadeltje naar achteren zetten, is het te laag dan moet je weer zadel naar voren brengen.

Het is een lang werkje en kan gaan vervelen maar het maakt je sound wel een stuk beter. Heb zojuist maar ff besloten om hem ook te intoneren op E (mijn bas) maar het heeft toch geen nut aangezien ik bijna dagelijks van tuning wissel :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Je denkt verkeerd, op de 12e fret is altijd hoger dan open aangezien je een octaaf hoger speelt en de snaar korter is en dus meer trillingen. Waar intoneren voor nodig is is om de perfecte mensuur (lenge van de snaar waar het trilt zegmaar) in te stellen, je moet dus bij een open snaar een zuivere E stemmen (bij de E-snaar dus) en op de 12e fret moet dit uiteindelijk ook een zuivere E zijn, dit doe je weer door je zadels te verplaatsen, is het te hoog op de 12e fret, dan moet je het zadeltje naar achteren zetten, is het te laag dan moet je weer zadel naar voren brengen.

Het is een lang werkje en kan gaan vervelen maar het maakt je sound wel een stuk beter. Heb zojuist maar ff besloten om hem ook te intoneren op E (mijn bas) maar het heeft toch geen nut aangezien ik bijna dagelijks van tuning wissel :puh:

aah oke, dus gewoon de 12de fret inhouden zoals je elke andere noot tijdens bijvoorbeeld een liedje speelt ? want ik heb ook gehoord dat je je vinger heel zachtjes op het balkje net achter de 12de fret moet leggen waardoor je een harmonic krijgt.

:)

Link to comment
Delen op andere websites

Das een flageolet en das weer meer voor het nog preciezere werk, maar das meer voor bv. Fretless spelen geloof ik.

Maar ik zou je toch wat meer gaan verdiepen in gitaren enzo als je speelt, je moet je instrument kennen vind ik altijd :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Das een flageolet en das weer meer voor het nog preciezere werk, maar das meer voor bv. Fretless spelen geloof ik.

Maar ik zou je toch wat meer gaan verdiepen in gitaren enzo als je speelt, je moet je instrument kennen vind ik altijd :puh:

ja, dat vind ik ook, mijn muziek theorie ook :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...