Jump to content

Het grote 24 topic


Yohan

Recommended Posts

Ja daar ben ik weer, dit keer met een serie die nu alweer met het 6e seizoen gaat beginnen. (echter wel in Amerika, in Nederland eindigt Seizoen 5 vandaag) De fans weten waar ik het over heb, 24 natuurlijk! Al sinds het eerste seizoen de beste thriller die op TV te zien is.

24

59528.jpg

In 24 volg je het leven van Jack Bauer (Kiefer Sutherland) die werkzaam is bij de antiterreur eenheid CTU Los Angeles (Counter Terrorist Unit). In ieder seizoen van 24 krijgt Amerika weer te maken met een nieuwe terroristische dreiging.

24 scheid zich van andere TV serie's omdat zij een concept hebben dat boeit en vraagt om meer. Het was de eerste serie die alles "real-time" laat zien. 1 Seizoen is 24 uur. Een episode van 24 duurt 42minuten, omdat er in Amerika veel rekening werd gehouden met de reclames gaan de gebeurtenissen als het ware in de reclame gewoon door. Vaak gebeuren er op hetzelfde moment belangrijke dingen, daarom is "splitscreen" in het leven geroepen d.m.v de splitscreen volg je verschillende personages op hetzelfde moment.

Tussendoor zie je ook steeds een klokje 250px-24_split_clock_screenshot.jpg.

Timer.jpg

Dat aan het eind van elke episode aftikt tot het volgende uur, volgens vele acteurs is dit ook iets wat 24 zo geweldig maakt.

Seizoenen:

Ik kan nu wel alle seizoenen uitgebreid gaan bespreken maar dan zou ik heel wat tekst in nemen daarom plaats ik wat linkjes. :)

Samenvatting - Seizoen 1

Samenvatting - Seizoen 2

Samenvatting - Seizoen 3

Samenvatting - Seizoen 4

Samenvatting - Seizoen 5

Emmy Awards:

* In 2002 wint Kiefer Sutherland zowel een Golden Globe als een Golden Satellite Award voor zijn rol als Jack Bauer. Surnow en Cochran wonnen een Emmy in de categorie Outstanding Writing for a Drama Series. Dat jaar werd er ook een Emmy gewonnen in de categorie Outstanding Single-Camera Picture Editing for a Series.

* In 2003 wint Kiefer Sutherland opnieuw een Golden Satellite Award en ook zijn tegenspeler Sarah Clarke wint er een in de categorie bijrol in een dramaserie. Dat jaar worden er twee Emmy Awards gewonnen.

* In 2004 ontvangt de serie vier Emmy Awards en een Golden Globe voor beste televisieserie.

* In 2005 ontvangt de serie drie Emmy Awards.

* In 2006 ontvangt de serie vijf Emmy Awards, waaronder die voor beste dramaserie en acteur (Kiefer Sutherland). In Monte Carlo wordt in twee categorieën een Gouden Nimf gewonnen (beste internationale producer en beste acteur in een hoofdrol).

24 The Game

24: The Game is een video game gebasseerd op de TV serie. De game is Ps2 exclusive en ontwikkeld door Sony Computer Entertainment's Cambridge Studios en uitgegeven door 2K games. De speelt zich af tussen seizoen 2 en 3. In de game word ook het grote gat tussen beide seizoenen gevuld. Het verhaal van de game is geschreven door dezelfde als die van de serie.

24 Mobile

24: Conspiracy is een low budget, exclusief voor de telefoon. spin-off van 24 dat zich afspeelt in Washington, D.C. Dit speelt zich niet af in real-time en werd gedaan tijdens seizoen 4 als verwijzing naar de kidnappig van Secretaris Heller.

24 The Soundtrack

Er zijn heel wat soundtracks voor de serie gemaakt en dergelijke. Maar de meest opvallende is 24: The Soundtrack deze bevat 19 nummers die exclusief voor de serie zijn gecomposseerd voor de eerste 3 seizoenen, door muti-Emmy award winnaar Sean Callery, inclusief de 24 Theme song die voordat de CD uitkwam nooit eerder was verschenen.

24 leuke "24" wetenswaardigheden

1. Jack Bauer heeft in vijf seizoenen 112 mensen vermoord. In seizoen vier was hij het meest bloeddorstig met 44 doden als resultaat. In het eerste seizoen stuurde hij slechts tien boeven naar de hel.

2. Kiefer Sutherland kwam tijdens de opnames te weten dat Amerikaanse studenten 24 gebruikten als drinkspelletje. Iedere keer dat Jack Bauer "damn it" zei, moest er gedronken worden. Speciaal daarvoor liet hij in één aflevering het script aanpassen zodat Jack veertien keer "damn it" zei in één uur tijd.

3. Een spel dat vooral bij studenten rechten erg populair is: tel het aantal inbreuken op de Conventie van de Mensenrechten tijdens 24. Zo schiet Jack Bauer in seizoen twee een verdachte in het hart tijdens een ondervraging en executeert hij zijn collega op bevel van de president in seizoen drie.

4. Jack's toegangscode voor de Counter Terrorism Unit is 4393 en Q22Q17.

5. Voor seizoen vijf werd een ander script geschreven waarin iedere episode een tijdsspanne van 24 uur zou volgen (en dus niet 24 uur tijdens één seizoen). Het idee werd echter afgevoerd.

6. Tijdens seizoen vier werd op het scherm van de gsm van een personage een nummer getoond. Meer dan 50.000 fans belden ernaar. Het crewlid van wie het nummer bleek te zijn, was er allerminst mee opgezet.

7. Verspreid over vijf seizoenen stierven twintig belangrijke personages.

8. Jack Bauer zélf is al twee keer gestorven. In seizoen twee werd hij gemarteld, verbrand en geëlektrocuteerd om dan toch nog op miraculeuze wijze terug tot leven te komen. In seizoen vier werd hij doodgeschoten, maar kwam Tony Almeida tussenbeide met een shot epinephrine.

9. Executive producer Evan Katz zei ooit: "We verzinnen veel terwijl we filmen."

10. 24 was de eerste tv-serie die een verhaal in real-time vertelt. De klok blijft zelfs lopen tijdens reclameblokken en er wordt niet met flashbacks gewerkt.

11. Tijdens de reclameonderbrekingen wordt er automatisch drie minuten bij de klok geteld.

12. Tijdens de show zie je Jack nooit eten, slapen of naar het toilet gaan. Als grap heeft men in seizoen vijf een scène opgenomen waarin Jack te zien is terwijl hij de wc verlaat. Op het laatste moment is die scène toch nog verwijderd.

13. Bijna alle scènes werden op hoofdhoogte opgenomen.

14. Eigenlijk moest 24 een romantische komedie worden waarin de 24 uur voor een trouwpartij uit de doeken werd gedaan.

15. In de VS moest Fox Network tijdens de reclameblokken spotjes uitzenden die positieve beelden toonden van moslims. Dit om klachten wegens racisme te voorkomen.

16. Iedereen op de set heeft een contract getekend waarin staat dat ze de plot aan niemand zullen vertellen.

17. Voormalig presidentskandidaat en senator voor de Republikeinen John McCain is zo’n grote fan van 24 dat hij een klein figurantenrolletje kreeg.

18. De makers gaan er graag prat op dat ze alles wat ze tonen accuraat en tot in de puntjes realistisch is. In seizoen één echter worden de presidentiële voorverkiezingen gehouden in juni, terwijl dat eigenlijk in maart moet zijn.

19. De première van het eerste seizoen zou plaats gevonden hebben net één maand na 9/11. Omdat dat te gevoelig lag heeft men de uitzending een maand verlaat en een beeld van een exploderende boeiing 747 weggeknipt.

20. Jack's dochter, Kim, is al op acht verschillende manieren ontvoerd of vastgehouden.

21. Sarah Clarke werd gecast als Nina Myers op dezelfde ochtend dat de opnames voor de pilotaflevering van start gingen.

22. Glenn Morshower, Kiefer Sutherland, Carlos Bernard en Dennis Haysbert zijn de enige acteurs die in alle vijf seizoenen meespelen.

23. Wie vloeiend 'Jack Bauer' wil spreken moet de volgende zinnetjes alvast uit het hoofd leren: "Where's Kim?", "Who are you working for?", "Get down on the ground" en, uiteraard, "Damn it".

24. Er komen nog twee extra series van 24 én een langspeelfilm.

24 Op het Internet

Officiele Site

Site met trailer Season 6

Zoals jullie zien ben ik erg verslaafd aan deze serie, maar ik vraag me af ben ik de enige op dit forum die zo verslaafd is aan de drug die ik 24 noem?

Kijken jullie ook?

Hebben jullie de game? (niks over het verhaal zeggen)

Tellen jullie ook af tot 14 Januari?

Iets anders van 24?, het kan hier allemaal... ;)

The Walking TV Guide

Vanaf 14 Januari een samenvatting van de uitgezonden episode (uiteraard in spoiler tags ;) )

Bewerkt: door Yohan
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 44
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Yohan

    20

  • PSP-Lover

    10

  • Amfetamientje

    4

  • Pietje II

    1

Zeer mooi en overzichtelijk topic Yohan! Ik volg de serie 24 dan wel niet, maar het lijkt me wél een mooie serie. Zoals ik het gelezen heb bevat deze serie een mooi concept: één aflevering duurt 24 uur (in de serie dan). Mooi concept, al zeg ik het zelf. Ik denk dat ik maar eens ga overwegen de serie te volgen. ;)

In ieder geval, keep up the good work! :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb deze serie pas sinds seizoen 5 gevolgd. Dit is een van de weinige series waarvoor ik echt voor de buis ga zitten. Deze serie volg ik met mijn vader. De splitscreen bevalt mij wel, zo kan ik mooi zien waar iedereen op hetzelfde moment mee bezig is. Ik hoop dat ik seizoen 6 op de buis kan volgen. Dit is een heel mooi topic.

Ga zo door. :klap:

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor jullie complimenten.. :)

Colonel Cortez vandaag en morgen word de Season Finale uitgezonden, niet vergeten te kijken he... ;)

De aanloop naar Season 6 is werkelijk geweldig. Die Chinees uit Season 5 wil Jack alsnog verantwoordelijk houden voor de dood op hun consul 18 maanden geleden[/font]

Mijd de spoiler..

Goed nieuws!

Fox Premiere DVD, 16 Januari

FOX kondigd Premiere DVD aan

Op deze link lees je alles over de DVD die jawel, 16 Januari al uitkomt!

Bewerkt: door Yohan
Link to comment
Delen op andere websites

Wat een kl**e cliffhanger zeg. Dit is het eerste seizoen dat ik naar 24 kijk, en hij was super, alleen het einde viel erg tegen. Jack afgevoerd in een vrachtschip[/font], na al die ellende had ik echt zin in dat happy-end. Maar dat gunnen de programmamakers Jack zeker niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Het einde is juist geweldig geschreven...

Alleen jij vraagt je misschien af waarom Jack dan word afgevoerd[/font]

Hiervoor moet je dus wel het vorige seizoen hebben gezien, ik raad sowieso aan om als je met de serie bent bij Season 1 te beginnen, is ook handig als je andere Seaons gaat kijken veel verwijzingen en oude personages.

Link to comment
Delen op andere websites

Echt een top serie! _O_ Heb alle seizoenen gezien, in Nederland eindigde seizoen 5 eergisteren, deze had ik natuurlijk eerder gezien als groot fan van 24! :engel: Zondag begint seizoen 6 in Amerika, ze beginnen direct met de eerste vier uur, dus dat wordt downloaden!! :puh: Het einde is idd juist goed geschreven, maar dan moet je wel seizoen 4 hebben gezien ;) Maar seizoen 6 wordt echt stukken beter dan seizoen 5 :Y Ik heb alvast wat spoilers gelezen(kon het niet laten :puh: ) en natuurlijk die trailer gezien! :) En leuk topic dit, 24 verdient zeker een apart topic :*D

Link to comment
Delen op andere websites

Hehe eindelijk een echte fan gevonden, je kan het woord down je weet wel beter vermijden alle verwijzingen naar Warez zijn hier verboden.. ;)

De eerste 4 Episodes zijn al gelekt door de pers btw, ik heb ze al gezien! :klap:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik geloof ergens te hebben gelezen dat er een film komt (jawel een 24 film) en ook dat er een 7e seizoen is aangekondigd.. _O_

Kiefer is geloof ik 40 dus hij kan nog wel wat jaartjes mee.. :), Donald Sutherland zit ook nog steeds in de bizz dus..

Bewerkt: door Yohan
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...