Jump to content

Harde Schijf

Recommended Posts

Geplaatst:

Heee, een vreemde hier! Ja, dat ben ik. Ik kom in vrede, dus geen zorgen. Ik had een paar vraagjes over een externe harde schijf en of mijn eigen harde schijf. Laat ik maar met het eerste beginnen om het een beetje overzichterlijk te houden. ^^

Ik ben al een tijdje op zoek naar wat extra opslag ruimte, vooral ook omdat mijn eigen harde schijf binnenkort waarschijnlijk de geest geeft. Ook wil ik hem gebruiken om back-ups te maken wanneer mijn interne harde schijf niks meer doet, daar naast is extra ruimte natuurlijk altijd mooi meegenomen. Nu heb ik een aanbieding gezien voor een externe harde schijf, de Philips SPE3030CC Harddisk 320GB. Nu heb ik dus totaal geen verstand van harde schijven, dus mijn vraag is of dit een goede harde schijf is. Zoja, dan koop ik hem. Zonee, wat is een betere alternatief. Wanneer je sowieso een beter alternatief hebt hoor ik dat natuurlijk graag. Het moet in ieder geval tussen de 250GB en 500GB zijn, een beetje vlot werken en natuurlijk ook een tijdje mee kunnen gaan. De prijs speelt in principe geen rol, maar ik ben niet van plan om meer dan €300,- aan een harde schijf uit te geven. Dus als jij een betere weet dan bovenstaande, of als je weet of de bovenstaande goed is hoor ik dat graag. :)

Zoals je hierboven al kon lezen is mijn eigen interne harde schijf aan vervanging toe, nou heb ik hier al helemaal gen verstand van en dus heb ik ook nog harde schijven gevonden. Nu vraag ik me af of ik met een externe harde schijf van bv 320GB nog wel een interne nodig heb? Is het mogelijk om alles op die externe harde schijf te laten draaien als mijn interne het niet meer doet? Mijn interne harde schijf heeft nu een capaciteit van 80GB, als ik een nieuwe externe heb van 320GB moet het toch geen probleem zijn om alles over te zetten en het daarop te laten draaien. Of spelen hier meer factoren een rol? Zoals ik al zei heb ik er totaal geen verstand van en is elk advies welkom. uiteindelijk is het dus de bedoeling dat ik een nieuwe externe harde schijf nodig heb waarop alles hopelijk kan draaien. Als dat niet kan heb ik ook nog een nieuwe interne harde schijf nodig, maar dat zien we dan wel. :)

Als er nog meer informatie nodig is om mijn vragen te beantwoorden dan hoor ik dat wel, alvast bedankt! ^^

Geplaatst: (bewerkt)

Het lijkt mij verstandiger om een nieuwe interne HD aan te schaffen. Ze zijn doodsimpel te installeren, word vaak goed uitgelegd met plaatjes. Daarbij komt, een externe HD is veel duurder, en je pc kan niet opstarten vanaf een externe. Dat komt omdat USB hardeschijven niet standaard worden herkent als opstartschijven.

Deze externe harde schijf is niet slecht. Zeker niet voor die prijs. Als je hem alleen voor backups wilt gebruiken, Do-It. Beter voor deze prijs zul je ze niet vinden.

Wat ik me trouwens wel afvraag, hoe weet je dat je eigen hardeschijf het binnenkort laat afweten?

Met het programma Speedfan kun je doodsimpel controleren hoe je HD eraan toe is. Ga hiervoor naar het tabblad S.M.A.R.T en kies in de drop down box je HD, onderaan komt nu de Fitness en Performance te staan. Moet je HD trouwens wel S.M.A.R.T. ondersteund zijn, maar denk het wel.

Speedfan Website

Goede interne HD

edit; typo verbeterd, geobsedeerd door internet

Bewerkt: door schno009
Geplaatst:

Bedankt voor je reactie! :)

Wat ik me trouwens wel afvraag, hoe weet je dat je eigen hardeschijf het binnenkort laat afweten?

Met het programma Speedfan kun je doodsimpel controleren hoe je HD eraan toe is. Ga hiervoor naar het tabblad S.M.A.R.T en kies in de drop down box je HD, onderaan komt nu de Fitness en Performance te staan. Moet je HD trouwens wel S.M.A.R.T. ondersteund zijn, maar denk het wel.

Bij het opstarten krijg ik eerst een zwart venster waarin aangegeven wordt er een fout in zit, er staat dat ik back-ups moet maken en de huidige moet vervangen. Nou wil ik sowieso al een externe harde schijf om back-ups op te maken, dus deze heb ik net besteld. Maar als ik zonder interne niet kan opstarten, wat me toch wel handig lijkt, is er idd ook een nieuwe interne nodig.

Met 'Speedfan' krijg ik het volgende schermpje, het zegt me dus echt helemaal niks maar ik denk dat het rode icoontje niet veel goed betekend.

Misschien dat jij, of iemand anders, wel weet wat het inhoud. :puh:

Je ziet zelf al de fitness die leeg is.

Dat rode icoontje, dat wil zeggen de hoeveelheid slechte sectoren op de hardeschijf hij verplaatst heeft (meer is beter, eigenlijk hoort het andersom, maar hoe meer daar staat, hoe beter) daar staat bij mij 253, dus dat lijkt me niet echt goed. Het kan verschillen van schijf tot schijf, maar zoveel?

Hoe oud is de schijf eigenlijk?

Probeer die diepte analyse eens. als er overegens 255 bij iets staat, is hij op zijn maximum, dus die van jou is echt aan zijn einde.

Bewerkt: door schno009
Je ziet zelf al de fitness die leeg is.

Dat rode icoontje, daar staat bij mij 253, dus dat lijkt me niet echt goed. Het kan verschillen van schijf tot schijf, maar zoveel?

Hoe oud is de schijf eigenlijk?

Ongeveer 4 jaar. ^^ Ik denk dat hij z'n beste tijd gehad heeft, daar naast zou een grotere ook welkom zijn. :)

Dus waarschijnlijk is het het beste als ik een nieuwe interne koop om deze te vervangen?

[Edit]

Na die diepte analyse weet ik genoeg:

Error: Reallocated Sector Count has reached its threshold. Current value is 36 and threshold is 36.

According to S.M.A.R.T. specifications, your hard disk is failing and needs to be immediately replaced. Backup your data as soon as possible.

Warning: Reallocated Sector Count reached, in the past, its threshold. Worst value is 36 and threshold is 36.

Dat wordt dus een nieuwe interne harde schijf, bedankt voor je hulp schno009! :bier:

Bewerkt: door Jowx
Geplaatst:
Dus waarschijnlijk is het het beste als ik een nieuwe interne koop om deze te vervangen?

Simpelweg: Ja, nog even en dan start hij helemaal niet meer op. je had de externe HD al besteld? Direct een backup maken van je bestanden. Met de nieuwe HD moet je wel opnieuw windoos installeren, maar dat is sinds 2K doodsimpel. Vraag desnoods of iemand het voor je wil doen. Dan kun je met die externe hd al je bestanden weer terugzetten (alles behalve de program files en de windows Directory, dan krijg je geheid fouten)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...