Nickonly Geplaatst: 30 januari 2007 Rapport Geplaatst: 30 januari 2007 (bewerkt) In deze totorial ga ik uitleggen hoe je makkelijk een lantarenpaal kan maken uit een cilinder in 20 stappen in het progamma Gmax, maar het werkt ook in 3dsmax. De volgende functies gebruik je: - Create (alleen een cilinder) - Convert to Editeable ploy - Move - Rotate - Scale - Cap holes Je moet al wel een beetje overweg met Gmax of 3dsmax kunnen, zoals de camera bediening. Maar ik heb het uitgelegd, zodat iedereen het zou moetten snappen. 1 Je begint met een cilinder. Ik heb de parameters genomen die in dat plaatje staan. Maar je mag natuurlijk variëren. Zet deze cilinder helemaal in het midden van je grid (= die lijntjes op je scherm). Dit is makkelijker voor later. (dus je hebt dan de coördinaten van X:0, Y:0 en Z:0) 2 Selecteer dan je object en klik met de rechter muisknop. Je krijgt dan zo'n schermpje als dit: Ga dan naar "Convert to" en klik op "Convert to editeable poly" 3 Klik dan in het menutje rechts op "Vertex", zoals op het plaatje 4 Nu ziet je model er ongeveer zo uit: 5 Selecteer nu alle vertexen (die blauwe puntjes), behalve de onderste, en klik dan op move (op plaatje rood omcirkeld). Sleep dan deze vertexen omhoog, zodat het er ongeveer uitziet zoals op het plaatje. 6 Selecteer nu weer alle vertexen, maar dan de onderste 2 groepen niet, zoals op het plaatje 7 ...en scale (zie geselecteerd knopje bovenaan plaatje) deze tot ongeveer 80% (dit kan je vinden in de vakjes die ik rood oncirkeld heb), zodat je ongeveer krijgt wat er op dit plaatje staat. 8 Ga dan weer terug naar move, en verplaats de nog geselecteerde vertexen omlaag met die groene pijl (rood omcirkeld) zodat je weer ongeveer dit plaatje krijgt: 9 Selecteer dan weer alle vertexen, maar weer één groepje minder, zoals op het plaatje: Nu kan je de stappen 6, 7 en 8 zo vaak doen als je wil. Ik heb het nog 2x gedaan. 10 selecteer nu alle bovenste vertexen zoals op het plaatje hieronder, en klik op "Rotate" (rood omcirkeld) en klik op de blauwe punt die ik aangegeven heb met een rode pijl. (Die punt is eigenlijk de bovenkant van een pijl) 11 Houd je muis ingedrukt en draai tot ongeveer 25 graden (Kan je zien in de vakjes die ik rood omcirkeld heb). 12 Nu staat ie niet echt goed. Daarom moetten we hem weer naar een goede plek verplaatsen. Klik daarom weer op move (rood omcirkeld) en klik dan op dat hoekje wat ik ook rood omcirkeld heb. Houd de muis ingedrukt en verplaats de vertexen naar een plek die goed aansluit zoals op het plaatje hieronder: 13 Selecteer dan weer alle bovenste vertexen, maar weer eentje minder en doe stap 10, 11 en 12 nog een paar keer. (ik heb het nog 2x gedaan) Dan heb je ongeveer dit: Klik 14 Selecteer nu de bovenste vertexen maar weer een groepje minder, en ga dan naar scale. 15 Scale nu tot ongeveer 170% (zie je op plek die ik rood omcirkeld heb). Nu heb je ongeveer wat hier op dit plaatje staat: Klik Het maakt niet uit dat het helemaal door elkaar heen zit, want dat gaan we nu goed zetten. 16 Dus ga naar move en verplaats de vertexen naar ongeveer de plek zoals op het plaatje hieronder: Klik 17 Selecteer nu weer een groepje minder, en verplaats deze zodat je krijgt wat ongeveer op dit plaatje staat: Klik 18 En dan weer, en groepje minder selecteren. Maar nu ga je deze scalen, om de lamp mooi af te ronden. Klik Zoals je ziet heb ik iets teveel van die vertexen, dus die moetten we verwijderen. 19 Selecteer de vertexen die teveel zijn, en klik op [Delete] (Dat staat dus op je toetsenbord) Nu heb je ongeveer iets als dit: Klik Maar zoals je ziet, zit er nu wel een gat aan het eind van je model. Die moetten we dus dichten. 20 Selecteer je object en ga naar de "modifier list", en klik op "Cap Holes" Klik Je gat in je model is nu meteen gedicht. En ta-da, je hebt een lantarenpaal: Klik Later komt er ook nog uitleg om vanuit dit model makkelijk een lantarenpaal te maken met 2 lampen. Hopenlijk snapte je het! Gegroet, Nickonly P.S. Dyslexiese foutjes voorbehouden. Bewerkt: 31 januari 2007 door Nickonly Reageren
Puma Geplaatst: 30 januari 2007 Rapport Geplaatst: 30 januari 2007 Goede, duidelijke tutorial. Goede, duidelijke screens (alleen bij de "Klik" screens krijg je niet 'de goede' screen (kijk zelf maar even)) die duidelijk van goede toevoeging zijn bij je verhaal. Voor ('beginnende') Gmax/3ds'er zal deze tutorial nog zeker wat toevoegen op hun kunnen. KUTGW, Grtz Puma. Reageren
Destructor Geplaatst: 30 januari 2007 Rapport Geplaatst: 30 januari 2007 idd, ziet er netjes uit. maar zoals puma al zei: de plaatjes onder die Kliks, zijn niet helemaal de goede denk ik zo, dan heb je een vergrootglas nodig Reageren
Nickonly Geplaatst: 31 januari 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 31 januari 2007 alleen bij de "Klik" screens krijg je niet 'de goede' screen (kijk zelf maar even) Fixed . Is er al iemand die 'm geprobeerd heeft? Reageren
Destructor Geplaatst: 31 januari 2007 Rapport Geplaatst: 31 januari 2007 Zo is ie prima. De beginnende beginner zou hier mee uit de voeten moeten kunnen. als ik een lantaarnpaal nodig hebt, weet ik ook gelijk weer hoe het makkelijk kan Reageren
Apple-Mac Geplaatst: 23 april 2007 Rapport Geplaatst: 23 april 2007 Prachtige tut nick, ik zal het proberen! Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.