Jump to content

Griekse Goden

Griekse Goden  

60 leden hebben gestemd

1. 1. Wie verkies jij?

• Aphrodite
      4
    • Apollo
      6
    • Ares
      5
    • Artemis
      1
    • Hades
      8
    • Hera
      0
    • Hermes
      1
    • Poseidon
      1
    • Pan
      1
    • Achilles
      4
    • Zeus
      16
    • Geen enkele...
      12
  2. 2. Waarom verkies je een van deze?

• Zomaar
      7
    • Ik vind ze wel goed
      10
    • Whatever...
      14
    • Geïnteresseerd in de Griekse Oudheid...
      21
    • Geen mening...
      7

Recommended Posts

• Reacties 48
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Clowntje_93

3

• Lance Vance Dance

2

• Ice Banana

2

• Die-hard

2

Geplaatst: (bewerkt)

Ik ben zeer geïnteresseerd in mythologie, vooral in de Egypthische en in de Griekse variant. De Romeinse ook wel, maar die is eigenlijk een rip-off van de Griekse mythologie. Ik prefereer eigenlijk toch wel de Egypthische. Naast de goden zijn er ook een heleboel verhalen over zogenoemde helden die mij kunnen bekoren. De verhalen van Homerus over Odyseus vind ik zeer boeiend, ook die mythologische wezens (bijvoorbeeld cyclopen, de minotaurus, medusa, enzovoort) vind ik prachtig. Maar welke god prefereer ik nu eigenlijk? Tja, dat is eigenlijk een goede vraag. Ik vind Janus (Romeinse god) wel lollig, de god van huis en haard als ik me niet vergis (met zijn twee gezichten :clown:). Daarnaast vind ik Hades (de onderwereld) toch ook weer zijn charmante kanten hebben. Zeus, de oppergod, god van bliksem, heeft ook wel weer wat... Ook Poseidon vind ik zeker iets moois hebben. Als we naar de woestijn van Egypte (mijn favoriet wat mythologie betreft) gaan weet ik mijn favoriet toch wel: Anubis, de God van de doden. Deze god met het hoofd van een jakhals vind ik ik iets zeer bijzonders hebben. Ook als één van de goden die bij de weging van het hart zit heeft hij zeker een stapje voor bij mij: hij leidt de doden rond in de onderwereld naar de troon van Osiris voor de weging van het hart.

Bewerkt: door Pietje II
Geplaatst:
Mijn persoonlijke favoriet, Pallas Athene (godin van onder andere wijsheid en wetenschap, en een van de weinige redelijke godheden uit het hele zooitje), staat er helaas niet tussen.

De meeste-Griek-en-goden weet niet eens dat het Pallas Athena is :schater:

Geplaatst:

Ik zou kiezen voor Hades, de god v/d onderwereld.

Waarom? Eigenlijk geen mening, maar vorig jaar heb ik al die namen + de Romeinse goden + de functies + info moeten leren. Dus dan kan je wel zeggen dat ik me er wel interesseer in. Ik had ook nog ergens een mooie stamboom liggen....

Geef mij maar Zeus.

Waarom?? Geen mening.

Ora et Labora

Ik doe wel bidden, doe jij dan werken :puh:

Geplaatst:
Jammer dat Bachus er niet bij staat. Hij is de God der wijn :bier:

Bachus is de wijngod van de Romeinen, de Griekse heet Dionysos. Achilles is trouwens geen god, maar een halfgod. Er missen trouwens nog een paar belangrijke goden: Demeter, de godin van de vruchtbaarheid en de gewassen, Hephaistos, de god van de smeden en van de technologie, Dionysos, de wijngod, Athene, de godin van de wijsheid (Pallas Athene), de overwinning (Athene Nike), oorlog en ambachtelijke arbeid, en nog wat mindere goden zoals Helios, de zonnegod en Persephone, de godin van de onderwereld.

Weet echter nog steeds niet het verschil tussen Pallas Athene en Athena Nike. Of is dit dezelfde god? Pallas Athene is van wijsheid en wetenschap, Athena Nike van oorlog ofzo?. En die tempel op het Akropolis, is die dan van Athena Nike of Pallas Athene (het lijkt me Nike, want anders heet het geen Nike tempel, maar ik begon toch te twijfelen :cab: )? Lantyz? :clown:

Athene heeft meerdere kanten; Pallas Athene is haar "wijsheid-kant" en Athene Nike is van de overwinning, het Griekse woord "νίκη" (Nikè) betekent ook overwinning. Edit: Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik heb geantwoord en niet Lantyz :clown:.

Grappig verhaaltje over de Griekse goden: het was een dikke incestbende bij de Grieken, zo was Hades bijvoorbeeld met de dochter van zijn broer (Zeus) en zijn zus (Demeter) getrouwd. Ares en Hephaistos waren ook beide incest; ze waren de zoons van Hera en Zeus, die broer en zus waren. Zeus was ook een beetje een losbandig figuurtje, hij heeft wel met 4 of 5 godinnen en zelfs halfgoden of mensen kinderen gemaakt :O! Het zou je man maar zijn! Daarom was Hera waarschijnlijk ook vaak chagarijnig :puh:.

Even ontopic: Ik ga voor Athene, de godin van de wijsheid en de overwinning!

Geplaatst: (bewerkt)
Mars is toch de oorlogsgod?(maar ik weet niet van Griekenland) En achilles was een "halfgod" geloof ik. Ik stem toch Zeus, vind ik de beste.

Ares. Hij is de god van de oorlog en personificatie van de krijgslust (a.k.a Oorlog). Hij is een zoon van Zeus en Hera en broer van Pallas Athene, Hephaistos en Eris. De Romeinse vertaling van zijn naam is Mars.

(wikipedia ;) )

Snappie?

Nouja ik heb eigelijk al gestemd,maar toch...

IB

Bewerkt: door ICE BANANA
Geplaatst:

Achilles was een halfgod. Maar ik kies Ares want zonde hem hadden we geen GTA. :puh:

En ik ben geïnteresseerd in de Griese Mythologie(waarom zou ik anders op het gymnasium zitten? :duh:)

Geplaatst:
Eigelijk vind ik dit tijdverlies , zon Griekse Oudheid studeren :D

En bedankt...

Simpelweg omdat het niet klopt. In de Nederlandse vertaling is het "Athena" of "Pallas Athene".

Athene heeft meerdere kanten; Pallas Athene is haar "wijsheid-kant" en Athene Nike is van de overwinning, het Griekse woord "νίκη" (Nikè) betekent ook overwinning. Edit: Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik heb geantwoord en niet Lantyz :clown:.

Ik vergeef het je, maar ter aanvulling: Nikè is later een aparte godin geworden (en mogelijk voor haar band met Athena ook een andere godin geweest), en heeft zoals Jet zei ook een apart tempeltje op de Akropolis. De dubbele naam is overigens niet ongewoon: Denk ook aan Zeus Olympos of Phobos Apollo (Nikè van Athene, Zeus van de Olympus en de Schijnende Apollo).

Weet jullie in ieder geval waar die schoenenfabrikant haar naam vandaan heeft. GTA refereert hier trouwens naar met Eris. :puh:

Geplaatst:

Simpelweg omdat het niet klopt. In de Nederlandse vertaling is het "Athena" of "Pallas Athene".

Ik heb op school geleerd dat het Athena is en Pallas Athena..

Geplaatst:
Achilles is overigens geen god.

Mythologie, en zeker de Griekse mythologie heeft me altijd al gefascineerd. Ik kan iedereen die van sappige verhalen houdt zeker de Griekse mythen aanraden. De Griekse goden deden echt alles wat God verboden heeft.

Precies die goden waren weirdo's. Gingen ze zich verkleden tot mensen en toen mooie meisjes meenemen naar hun berg Olympus enzo :duh:

Daar kwamen toen weer de halfgodjes oftwel helden zoals Achilles uit voort :engel:

Zijn er trouwelijk ook vrouwelijke helden geweest?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...