-Niels- Geplaatst: 31 januari 2007 Rapport Geplaatst: 31 januari 2007 Ik krijg binnenkort een heel oud Pc'tje (Pentium 1) waar ik aan kan gaan sleutelen. Ik vroeg aan die man van wie ik hem kreeg: 'Kan ik hem ook upgraden?' Hij antwoorde: 'Nee, er zit geen ATX Moederbord in. Dus ik vroeg hem of ik die moederbord dan kon vervangen, toen zei die van, nee dat zit allemaal anders met schroefjes etc. Mijn vraag aan jullie: Kan ik hem upgraden, met een nieuw moederbord etc? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik wil graag antwoorden van ervaren Hardware ''nerds'' & mensen die zelf Pc's in elkaar bouwen. Reageren
RonaldVC Geplaatst: 31 januari 2007 Rapport Geplaatst: 31 januari 2007 Tja, of ik nou een ervaren hardware "nerd" ben weet ik niet, maar toch zal ik proberen een goed antwoord te geven. De ontwikkelingen van computers gaat dermate snel dat een bij wijze van spreken vandaag gekochte pc morgen alweer verouderd is. Zo gaat dat met alle onderdelen, moederbord, processor, geheugen, noem maar op. Tegenwoordig is het zo dat moederborden een redelijk standaard formaat en bevestigingspunten hebben, zodat ze in de meest gangbare kasten passen. Echter in jouw geval is het nog maar de vraag of een hedendaags moederbord in jouw kast bevestigt kan worden, gezien de leeftijd van de kast. Maar stel dat je een recent moederbord kan vinden die past in jouw kast, dan ben je er nog lang niet. Je moet een andere processor kopen (wat logisch is), geheugen die op het bord past, en niet te vergeten een nieuwe voeding die alles draaiende houdt. Alleen met die onderdelen moet je al flink in de buidel tasten.. Maar dan ben je er nog niet, waarschijnlijk ben je ook nog verplicht een nieuwe harde schijf te kopen, en (optioneel) een grafische kaart. Tel dat eens bij elkaar op, puur logisch gezien is dat het gewoon niet waard. Ookal is het voor jou niet nodig dat de pc supersnel is, en ben je opzoek naar onderdelen die al wat ouder zijn, is het nog maar de vraag of die "verouderde" onderdelen te verkrijgen zijn. Reageren
-Niels- Geplaatst: 31 januari 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 31 januari 2007 Tja, of ik nou een ervaren hardware "nerd" ben weet ik niet, maar toch zal ik proberen een goed antwoord te geven. De ontwikkelingen van computers gaat dermate snel dat een bij wijze van spreken vandaag gekochte pc morgen alweer verouderd is. Zo gaat dat met alle onderdelen, moederbord, processor, geheugen, noem maar op. Tegenwoordig is het zo dat moederborden een redelijk standaard formaat en bevestigingspunten hebben, zodat ze in de meest gangbare kasten passen. Echter in jouw geval is het nog maar de vraag of een hedendaags moederbord in jouw kast bevestigt kan worden, gezien de leeftijd van de kast. Maar stel dat je een recent moederbord kan vinden die past in jouw kast, dan ben je er nog lang niet. Je moet een andere processor kopen (wat logisch is), geheugen die op het bord past, en niet te vergeten een nieuwe voeding die alles draaiende houdt. Alleen met die onderdelen moet je al flink in de buidel tasten.. Maar dan ben je er nog niet, waarschijnlijk ben je ook nog verplicht een nieuwe harde schijf te kopen, en (optioneel) een grafische kaart. Tel dat eens bij elkaar op, puur logisch gezien is dat het gewoon niet waard. Ookal is het voor jou niet nodig dat de pc supersnel is, en ben je opzoek naar onderdelen die al wat ouder zijn, is het nog maar de vraag of die "verouderde" onderdelen te verkrijgen zijn. Ronald bedankt voor je antwoord. Je hebt inderdaad gelijk over de prijs, maar ik ga volgend jaar ICT doen en dan wil ik er wel met een beetje ervaring en een goede PC aan beginnen. Maar het is dus niet mogelijk, om dat allemaal te gaan vervangen? Want, dat geld is geen probleem, maar ik wil het gewoon even weten. Reageren
RonaldVC Geplaatst: 31 januari 2007 Rapport Geplaatst: 31 januari 2007 Als geld in principe geen probleem is, kan je beter meteen aan een nieuwe pckast beginnen. Die heb je al tegen redelijke prijzen. Met een nieuwe kast kan je veel meer kanten uit, een moederbord vinden plus alle andere onderdelen zal dan geen probleem zijn. Of je schaft een nieuwe kast aan, en bouwt alles over van je huidige pc.. Ook een optie misschien, omdat je dan niet meteen alles hoeft aan te schaffen. Let er wel altijd even op dat je de juiste voeding hebt.. Reageren
-Niels- Geplaatst: 31 januari 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 31 januari 2007 Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Bedankt voor je antwoord! PS. Jou reken ik niet onder de ''Hardware nerds'' Reageren
Ewoud Geplaatst: 1 februari 2007 Rapport Geplaatst: 1 februari 2007 (bewerkt) Ik raad je persoonlijk af om met een oude pentium een te beginnen. Mijn advies kijk is rond of je een oude pentium 2 of 3 kan vinden die iemand weg wil doen. Je moet niet gaat sleutelen aan een langzaam ding. Wekt alleen iritatie op(heb ik ervaring mee ). Probeer gewoon een pc te vinden die tenminste Windows XP Professional aan kan. Bewerkt: 1 februari 2007 door Ewoud Reageren
Schno009 Geplaatst: 2 februari 2007 Rapport Geplaatst: 2 februari 2007 pentium eentjes zijn leuke computertjes hoor! Ik verpats ze voor 15 euro aan ventjes uit de straat! Met een goede koeling en wat technisch inzicht kun je ze heel sterk overklokken (heb hier een 200 Mhz p1 op 400 Mhz lopen, en is (bijna) stabiel) Ook helemaal getuned. Het grote voordeel van die computertjes is dat ze een stuk minder gevoelig zijn als de nieuwe computers (daarmee bedoel ik vanaf p3) Zet er linux op! Maak er een server van O.I.D. Tune hem! gooi hem vol met ledjes. maak er een muziek pc van. De mogelijkheden zijn oneindig. Over de onderdelen: Je zegt zelf al dat het een ATX is, dat wil dus zeggen dat de schroefjes op dezelfde manier zitten als bij nieuwe boards. Als het een tower is, is het helemaal goed, kun je er zo nieuwe shit in schroeven. Reageren
ikt Geplaatst: 3 februari 2007 Rapport Geplaatst: 3 februari 2007 Vraagje omtrend oude PC's: Ik heb een oude computer (Pentuim 3) op een LCD HD-TV aangesloten, maar ik kan geen ''breedbeeldresoluties'' krijgen. Ik dacht eraan om deze driver die ik er nu op heb te doen, maar dat zal niet lukken aangezien die computer helemaal geen NVidia kaart heeft (Hij heeft wel een ingebouwde met wel 32MB! *kuch*). Dus weet iemand een programma waarmee ik een ''costum'' resoluties kan kiezen? Reageren
Schno009 Geplaatst: 4 februari 2007 Rapport Geplaatst: 4 februari 2007 1 woord: Powerstrip is wel shareware, maar werkt oneindig Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.