Jump to content

Recommended Posts

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik ben redelijk ervaren met 3dsmax en heb daarin een auto gemodelled. Ik zou graag willen weten hoe ik nou mijn auto model in SA krijg. Het lukt me wel met 'gewone' objecten, maar niet met een auto bijv.

Ik export mijn auto, en dan?..

alvast bedankt.

Geplaatst:

Ik neem aan dat je de standaard dingen weet, als het te snel gaat geef je het maar aan.

Als ik jou was zou ik eens goed kijken naar welke onderdelen en dummies de wagen heeft die jij wilt vervangen voor jou eigen model. Importeer dus de desbetreffende dff met de scripts van KAM in 3dsmax en schrijf de namen van alle onderdelen op een papiertje (maak hierbij geen spellingsfouten). Nu verwijder je alle onderdelen behalve de chassis_vlo en de dummies. Sla dit bestand op als .max en open je wagen. Attach/Detach nu alle delen zodat je op hetzelfde aantal delen uitkomt als de orginele wagen en geef ze de orginele naam, die je eerder op een papiertje geschreven had. Open je dummies max file en plaats ze erbij. Link alle dummies netjes aan elkaar (graph editors, new schematic view), precies zoals dat bij de orginele auto's ook aan elkaar zat. Nu kun je gaan exporteren, dus open de DFF IO en ga naar het tabblad ''export''. Selecteer alle delen en klik op ''collision base''. Open nu de orginele dff van de auto die je gaat vervangen. Klik als laatste op ''export dff'' en je auto dff word geexporteerd.

Speed Tutorial Auto's Texturen:

Alle textures voor op auto's moeten GTA Material zijn. Dit kun je doen door in the material editor op ''standard'' te klikken en GTA material uit het rijtje te kiezen. Deze staat er alleen als je de scripts van KAM hebt geinstalleerd in 3dsmax. Voor een normale bmp texture, klik je op ''none'' achter color en vervolgens bitmap. Deze kun je op het moddel gooien zoals je gewend bent.

standard.jpg

*

gtamaterial.jpg

Dan nu de bodycolour, met reflecties en dergelijke. Ook hier gaan we naar een bolletje, en zetten we hem naar GTA material. Maar inplaats van dat we een bitmap selecteren, klikken we op SA Vehicle Default (om het makkelijk te houden).

savehicledefault.jpg

Er veranderen nu wat waarden, dat is oke. Klik nu op het vakje achter color, en verander de kleur naar welke kleur jij ook wilt. Nu komt een belangrijk gedeelte, namelijk de color guide. Laat je deze op none staan, dan zal de kleur die jij gekozen hebt altijd ingame zo zijn. Maar zet je hem op primary, dan zal de kleurkeuze geheel ''random'' zijn. Wil je twee verschillende random kleuren, zet die tweede material dan op ''secondary''. Let op: de kleur veranderd automatisch wanneer je een andere colour guide dan none neemt. Overigens is dit een simpele manier van texturen, je kunt zelf nog veel meer uitproberen met reflectie en dergelijke.

colorguide.jpg

Ik hoop je zo genoeg geholpen te hebben,

Wazuup

Geplaatst:

WOW man das een super reply :puh:!

Ik snap het wel ongeveer ga nu even proberen. Ik weet niet precies waar de dummies voor zijn, geven die de plaats aan van de wielen en dergelijke? hmm ingewikkeld haha. Bedankt, ik ga ff kijken hoever ik kom.

Geplaatst:

Dummies zijn in 3dsmax te vinden als ''helpers''. Ze dienen voor allerlei dingen, voor waar de wielen komen, voor waar de voor-en achterlichten komen, voor waar de uitlaat komt, etc. Als je een dummie selecteerd spreek de naam voorzich, bijvoorbeeld exhaust staat voor de uitlaat. Move deze dummie dus naar de plek waar je wilt dat de gassen uit de uitlaat komen. Hetzelfde geld voor de voor-en achterlichten, enzovoort. Voor het exporteren moet je ook de Pivots en de Xform resetten. De pivots reset je door ze dezelfde coordinaten te geven als de dummie. De Xform reset je zo: Rechtermuisknop op een part van een wagen. Convert Editable to Poly. Dan neem je in je modifiers list Xform. Dan klik je op het hamertje. Dan neem je daar Xform en dan klik je op 'reset selected'. Hiermee zou je Xform gereset moeten zijn.

Succes ;)

Geplaatst:

Je kunt beter naar ''Graph Editors'' gaan en dan ''New Schemetic View'' kiezen. Nu zie je alle objecten naast bij elkaar staan, maar sommige zijn groen en andere zijn paars. Alle groene zijn de dummies, alle paarsen de normale objecten. Selecteer alle paarse blokjes behalve de gene die ''chassis_vlo'' heet. Dit is het LOD (low object detail) object dat je van veraf ziet, je kunt het ook later zelf maken maar dat raad ik niet aan, het is tenslotte toch slecht te zien. Verwijder nu alles wat je geselecteer had en je houd alleen je dummies en je chassis_vlo over ;)

Geplaatst: (bewerkt)

hmm het is ongeveer gelukt :puh:. Maar als ik m nu spawn in gta sa dan zie ik niks, ik heb denk heel wat fout gedaan..

edit: wow fock nu krijg ik een 'rapport niet verzenden' fout

edit2: ok fixed.. maar nog steeds niet mijn auto. Weet je misschien nog een andere tutorial die ditzelfde ook uitlegd? waar dus een voorbeeld bij zit :). Al super bedankt voor die post van net, ik kom stukje bij beetje al verder.

Bewerkt: door turoid

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...