Jump to content

Geheimpje :p

Recommended Posts

Geplaatst:

Vast IP instellen:

Handig wanneer je een poort wil open zetten in je router en naar jouw PC wil leiden. Of wanneer je last hebt van IP-conflicten.

Ga naar Start > Configuratiescherm > Netwerk- en internet-verbinding > Netwerkverbindingen. Je krijg dan een venster te zien die er ongeveer als volgt uitziet:

Cfgscherm-LANverbinding.jpg

De geselecteerde verbinding is die van mijn router, voor het netwerken internet. Hier moeten we wat van in gaan stellen, dus laten we die eens bekijken. Dit doe je door Rechtermuisklik > Eigenschappen te doen. Een ander venster komt tevoorschijn:

NB: Wanneer je niet helemaal zeker weet welke je moet hebben, dan kan je de volgende stap ook bereiken door een dubbelklik te doen op het internetverbindingsicoontje in het balkje met de Windowstijd. Op het venster dat dan verschijnt druk je op Eigenschappen.

eigenschappenDrInt.jpg

Met het meeste hebben we niks te maken, we zoeken alleen naar Internet-protocol (TCP/IP). Zoek het op in de lijst, klik het aan en druk op Eigenschappen. Opnieuw krijgen we een ander venster:

eigenschappenTCPIP.jpg

Dit is de situatie welke je aan zult treffen wanneer je een vast IP wil instellen. Er is niets ingevuld, wat betekent dat deze computer automatisch een IP krijgt toegewezen van de router. Dit gaat door middel van DHCP wat door de meeste routers ondersteunt wordt. Meestal staat er in de webinterface van je router wel een gedeelte over DHCP, meestal in de vorm van het begin IP adres en het eind IP adres. Zoek het zo nodig op, want je zult dit gegeven wel moeten weten.

Nu moeten we hier wat in gaan vullen. De makkelijkste manier om de gegevens op te zoeken is door Start > Uitvoeren te kiezen. Je krijgt nu een venster te zien waarin je wat kan intypen. Type daar cmd in en druk op enter:

uitvoeren.jpg

Wanneer je ooit nog eens op een computer van Windows '98 of ouder hebt gezeten zul je misschien wel MS-Dos kennen. Het venster dat je nu te zien krijgt heeft daar veel van weg en de functies zijn ook ongeveer hetzelfde. Wanneer dit je eerste keer is dat je het ziet, vrees niet, we gaan geen moeilijke dingen doen. Het enige wat je hoeft te doen, is ipconfig in te typen en op enter te drukken. Je zal tekst zien verschijnen, waar je het volgende uit moet pikken:

ipconfig.jpg

Zoals je misschien is opgevallen komen de gegevens aldaar overeen met wat je in het Internet-protocol (TCP/IP) venster kan invullen. Om een vast IP te krijgen moeten we dat ook doen, dus switch naar die venster en klik op Het volgende IP-adres gebruiken:. Hoe het er dan uitziet:

eigenschappenTCPIPingevuld.jpg

Dit is precies overgenomen wat er stond, maar let op dat je op deze manier last kan krijgen van IP Conflicten binnen het netwerk. Wanneer je één PC hebt is er niets aan de hand, maar wanneer je er meerdere hebt wel. Dit is te voorkomen door je IP adres te nemen (192.168.1.6 bij mij), en daar het laatste getal verhogen naar een groter getal. Wanneer je bijvoorbeeld vijf computers hebt, dan is het getal verhogen met 10 al genoeg, omdat dat IP nooit automatisch zal worden uitgegeven door je router. Die geeft namelijk de eerste PC die verbinding maakt het start IP, en elke volgende PC krijgt een IP dat 1 groter is dan de vorige. 192.168.1.16 zal dan bij mij nooit uitgegeven worden, omdat ik geen 16 computers heb.

NB: Merk ook op dat het gedeelte over DNS ook moet worden ingevuld. Ik zal niet ingaan wat het precies inhoud want dat gaat dit onderdeel te boven.

Bij mijn router kan ik volstaan met het invullen van de IP van de router zelf voor de DNS server, maar het is mogelijk dat dat niet werkt. In dat geval bekijk je even de volgende link: DNS server per Provider. Zoek je provider op en zet het IP dat op die site achter P staat in het hokje van de Voorkeurs-DNS-server en het IP dat achter de S staat achter de Alternatieve-DNS-server. Als er geen P of S voor de IPs staan van jouw provider maakt het niet uit welke je waar neerzet. Ik gebruik zelf zonnet, dus dat ziet er als volgt uit:

eigenschappenTCPIPingdns.jpg

Wanneer je nu op tweemaal op OK klikt heb je de instellingen goed gezet. Je zult alleen nog even je verbinding met de router moeten verbreken en weer verbinding maken, zodat je het goede IP krijgt.

Nog enkele opmerkingen:

- Wanneer je internet het niet meer doet na de volgende stappen dan is het zeer waarschijnlijk dat je je DNS servers niet goed hebt ingevuld.

- Krijg je ineens IP-conflicten, dan moet je bij de anderen computers in de instellingen kijken of daar misschien hetzelfde vaste IP is ingesteld.

Geplaatst:

WEP-Encryptie instellen

Voor een beveiligd draadloos netwerk zodat niet iedereen er gebruik van kan maken.

Je ziet het nog meer dan eens, een netwerk verbinding die niet beveiligd is. Iedereen in bereik kan er gebruik van maken en dus ook mogelijk op de internet verbinding die op het netwerk aanwezig is. Om te voorkomen dat jan en alleman op jouw netwerk kan komen, zijn er een aantal mogelijkheden.

Eén daarvan is de berichten die via een netwerk worden verstuurd te versleutelen met behulp van WEP. Deze techniek werkt met een zogenaamde sleutel om de overdracht van gegevens te coderen, zodat iedereen die de sleutel niet weet de gegevens niet kan interpreteren.

De techniek is niet allesdekkend en is redelijk snel te hacken zodat je deze techniek niet zult zien als beveiliging voor netwerken waar belangrijke informatie op te vinden is. Voor huis-tuin en keuken netwerken houdt het redelijk stand, ook al zijn er betere opties mogelijk. Desalniettemin is het nog steeds beter dan helemaal geen beveiliging.

In dit onderdeel zal worden uitgelegd hoe je
WEP encryptie
instelt vanaf de router- en de computerkant. Als router gebruik ik de
Linksys WAG54G
, wat een router is die denk ik redelijk goed overeenkomt met andere routers uit de winkel. Heb je een router gekregen bij je internet verbinding, dan zal het bij jou er waarschijnlijk allemaal wat simpeler uitzien.

Voor de computerkant behandel ik alleen het regelen via
Windows XP
. Dit omdat Windows 98SE redelijk achterhaald is en ik geen andere Operating Systems thuis heb.

De eerste stap in het beveiligen van je netwerk met WEP is de webinterface van je router binnengaan. Redelijk standaard is het webadres http://192.168.1.1 maar dat kan afwijken natuurlijk. Raadpleeg zonodig de documentatie die bij je router kwam. Je zult in moeten loggen om de interface te bereiken.

Eenmaal binnen moet je op zoek naar iets dat met Security te maken heeft, toegespitst op het draadloos netwerk van je router. Bij mij ziet het er als volgt uit:

linksyssecurity.jpg

Zoals je ziet staat het bij mij onder Wireless > Wireless Security. Ik heb daar alvast WEP aangeklikt, zodat ook de bijbehorende vakken alvast zichtbaar zijn en wat kleuren toegevoegd voor de duidelijkheid. Ik zal die onderdelen met corresponderende kleuren even stap voor stap bijlangsgaan:

A) Security Mode

securitymode.jpg

Staan een aantal opties onder, maar eigenlijk hebben we alleen interesse in de WEP optie alhier. Andere opties komen later nog wel aan bod.

B) WEP Encryption

webencryption.jpg

Hier kan je de sleutellengte instellen, waarmee je ook de beveiliging verbeteren kan. Hoe meer bit je sleutel is, hoe moeilijker het te kraken is. 128-bit is wel een goede hoeveelheid dus kiezen we die.

De volgende drie stappen hebben allemaal te maken met het instellen van de sleutel om de gegevens binnen je netwerk te coderen.

C) Passphrase for keys

Niet alle routers hebben deze optie maar het is wel een handige. Wanneer je hier wat invult, bijvoorbeeld een woord, en op Generate drukt, dan vult je router automatisch de vier vakjes bij E) in. Hoeft niet te worden ingevuld, maar zoals al gezegd is het wel makkelijk.

D) Default Key:

Hier moet je selecteren welke van de sleutels bij E) je daadwerkelijk wil gebruiken om je gegevens te coderen. Het maakt in principe niet zo heel veel uit welk je neemt, zolang je maar wat bij het corresponderende nummer bij E hebt ingevuld en je het nummer maar onthoudt.

E) WEP Key 1 - 4

Hier komen dus de sleutels te staan. Zoals al bij C) vermeld kan je het snel door de router laten invullen, maar je kan het ook zelf doen. In principe maakt het namelijk niet uit wat er staat, zolang het maar 26 karakters zijn in de vorm van letters en getallen. Wanneer je het zelf moet/wil doen, dan kan je zelf wat indrukken op het toetsenbord, of je maakt gebruik van een WEP Key Generator, zoals deze. Feitelijk maakt het niets uit, zolang er maar een sleutel staat die voldoet aan de eisen, en tevens geselecteerd is in D).

Eenmaal alles ingesteld ziet het er als volgt uit:

wepingesteld.jpg

Aan de hand van deze gegevens gaan we nu de instellingen aan Windows-kant doen. Het is aan te raden om de instellingen aan de router-kant nog niet op te slaan, omdat we nu nog kunnen internetten en eventueel de sleutel kopiëren vanuit het routerinterface.

Nu hebben we de instellingen aan de router-kant gedaan, nu nog het instellen op de computer(s). Hiervoor moet je naar Start > Configuratiescherm > Netwerk- en internet-verbinding > Netwerkverbindingen. Je krijg dan een venster te zien die er ongeveer als volgt uitziet:

Cfgscherm-LANverbinding.jpg

De geselecteerde verbinding is die van mijn router, voor het netwerken internet. Hier moeten we wat van in gaan stellen, dus laten we die eens bekijken. Dit doe je door Rechtermuisklik > Eigenschappen te doen. Een ander venster komt tevoorschijn:

NB: Wanneer je niet helemaal zeker weet welke je moet hebben, dan kan je de volgende stap ook bereiken door een dubbelklik te doen op het internetverbindingsicoontje in het balkje met de Windowstijd. Op het venster dat dan verschijnt druk je op Eigenschappen.

eigenschappenDrInt.jpg

Hier dien je door te klikken naar het tweede tabblad, Draadloze Netwerken. Hier kan je informatie vinden over de netwerken waartoe Windows probeert te verbinden wanneer die netwerken in bereik zijn, en tevens in welke volgorde (Voorkeursnetwerken). Je kan ook doorklikken naar een overzicht van alle draadloze netwerken binnen je bereik. Het tabblad ziet er als volgt uit:

dranetwetab.jpg

Selecteer in het vakje van de Voorkeursnetwerken één van de verbindingen waarvoor je de WEP versleuteling in wil stellen, en druk dan op Eigenschappen. Je krijgt het volgende scherm te zien:

dranetweeigen.jpg

Hier is nog niets ingevuld en dat moet veranderen.

1. Eerst selecteer je naast Netwerkverificatie de optie Gedeeld. Waarom dit moet heb ik een quote van de Microsoft hulp site gehaald:
    Voor het verifiëren en controleren van de identiteit biedt IEEE 802.11 de subtypen Open System-verificatie en Shared Key-verificatie:
    Open System-verificatie biedt eigenlijk geen verificatie. Er wordt alleen een verificatie van de identiteit uitgevoerd via de uitwisseling van berichten tussen de initiërende computer (draadloze client) en de ontvanger (draadloos toegangspunt).
    Shared Key-verificatie (Gedeeld) biedt wel verificatie, namelijk door te verifiëren of de initiërende computer kennis heeft van een gedeeld geheim. Volgens de 802.11-standaard wordt aangenomen dat het gedeelde geheim naar het draadloze toegangspunt wordt verzonden via een veilig kanaal, dat onafhankelijk is van 802.11.
    Zoals je kan lezen is de Shared Key Authentication een betere manier om je te beveiligen, dus selecteer Gedeeld.
  2. Daarna bij Gegevenscodering selecteer je de optie WEP. Je ziet dan de hokjes naast Netwerksleutel openspringen.
    Pak nu de pagina van je router er weer bij met de WEP sleutels en typ die sleutel over die je aangevinkt had als standaard sleutel. Voer hetzelfde in het hokje van Bevestig de netwerksleutel.
  3. Selecteer achter Sleutelindex het nummer dat correspondeert met het nummer van de standaard sleutel die je in de router had aangegeven.
  4. Zorg dat de optie De sleutel wordt automatisch toegewezen uit staat.

Bij mij ziet het er dan als volgt uit:

dranetweeigening.jpg

Druk nu tweemaal op OK en dan zit het erop. Sla nu ook de instellingen van je router op (mocht je dat nog niet gedaan hebben) en verbreek de verbinding met je router. Maak hierna opnieuw verbinding en als het goed is kan je nu nog steeds op het netwerk komen.

• 2 weken later...
Geplaatst:

MAC-filter instellen

Aangeven welke computers er op jouw netwerk mogen komen.

Naast het coderen van de bestandsoverdracht in een netwerk, kan je er ook voor zorgen dat iemand niet op je netwerk kan komen met een bepaalde netwerkkaart. Dit wordt gedaan door het zogenaamde MAC-adres. Het adres zorgt ervoor dat apparaten in een ethernet-netwerk met elkaar kunnen communiceren. Wanneer je aan je router opgeeft dat die alleen de MAC-adressen van jouw netwerkkaarten worden geaccepteerd, iedere daarbuiten zal niet zomaar kunnen connecten.

Allereerst is het handig om te kijken of je router überhaupt wel de mogelijkheid heeft om bovenstaande te doen. Log hiervoor in op je router en kijk of je iets over MAC-adressen ziet staan, of raadpleeg de documentatie die je bij je router kreeg. Wanneer je er wat over hebt gevonden, kunnen we verder.

De logische volgende stap is het MAC-adres opzoeken van je netwerkkaart. Het MAC-adres ziet eruit als een combinatie van 12 cijfers en getallen, opgedeeld in paren. Een voorbeeld ervan zou kunnen zijn: A9-DE-JZ-98-I3-LP, waar het ook zonder de streepjes ertussen voorkomt, of juist met dubbelpunt in plaats van de streepjes. Deze is op een drietal verschillende manieren te vinden.

1. Op de kaart zelf. Doorgaans is er een sticker op een netwerkkaart geplaatst met een aantal barcodes en cijfercodes, waaronder het MAC-adres. Die ziet er ongeveer als volgt uit dan:
    macadreskaart.jpg
    NB: Gefotoshopte versie, kan afwijken van de realiteit
    Deze manier is handig wanneer je een losse kaart hebt voor je Laptop of PC, die dus niet is ingebouwd. Wanneer dit niet het geval is, kan je ook zonder de kast open schroeven het MAC-adres te weten komen:
  2. Ga naar Start > Uitvoeren en type daar cmd in. Een DOS-achtig venster zal tevoorschijn komen, type hier ipconfig /all in. Er zal dan het een en ander over vanalles over netwerkinstellingen komen te staan, maar trek je alleen wat aan van het roodomkaderde op het volgende plaatje:
    fysiekadresipconfig.jpg
    Fysiek adres = MAC-adres
  3. Een laatste manier, die tevens het simpelste is in mijn ogen, is via het icoontje voor je netwerkverbinding verbindingicoontje.jpg. Let dus wel, dat wanneer je nog geen verbinding hebt dit niet mogelijk is. Dubbelklik erop en klik in het venster dat verschijnt verder naar het tabblad Ondersteuning. Vanaf daar klik je op Details waarna het volgende venster tevoorschijn zal komen:
    fysiekadresverbinding.jpg

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...