Puma Geplaatst: 21 maart 2007 Rapport Geplaatst: 21 maart 2007 -------------------------------------------------------------------- Paint Shop Pro Tutorial: Zwarte/Witte Glans Maken -------------------------------------------------------------------- In deze tutorial word uitgelegd hoe je een zwarte glans over een plaatje maakt. Paint Shop Pro 9 is het programma dat ik in deze tutorial gebruik. -------------------------------------------------------------------- [*]Zoek een plaatje uit, een auto of iets dergelijks is wel handig, en sla die op. Ik gebruik dit plaatje: [*]Open dit plaatje twee keer in PSP (Paint Shop Pro). [*]Ga naar het eerste plaatje toe, ga in het menu via “Aanpassen” naar “Helderheid en Contrast” en klik op “Drempel” [*]Schuif het schuifje een beetje heen en weer en kijk wanneer er een mooi zwart-wit contrast uitkomt, ik gebruik bij mijn plaatje “130”: [*]Nadat je op “Ok” hebt gedrukt, kies je de “Toverstaf” tool. Toverstaf: De Toverstaf is een tool die bepaalde stukken van je afbeelding met dezelfde kleur, dichtheid, helderheid (kiesbaar) selecteerd in je hele afbeelding, of per afgesloten stuk. Probeer dit eventueel uit op een (ander) plaatje. Tolerantie: Tolerantie houdt in hoeveel de tool afwijkt van de kleur van het vlak waar je klikt. Als je hier “200” invult (balkje helemaal naar rechts) dan selecteert hij dus de hele afbeelding, gezien het feit dat hij dan dus álle kleuren selecteert. Als je hier “0” invult (balkje helemaal naar links) selecteert hij alléén het (de) stuk(jes) met exact dezelfde kleur. Probeer het een beetje uit. Wanneer je “Aaneengesloten” aanvinkt, dan selecteert hij alleen vlakken die qua kleur binnen de tolerantie vallen (die je hebt ingesteld) én die aan elkaar liggen. Als je hier geen vinkje hebt staan, kiest hij dus over de gehele afbeelding alle[i/] vlakken die qua kleur binnen de tolerantie vallen (die je hebt ingesteld). [*]Omdat de afbeelding zwart-wit is maakt het niet echt uit hoeveel tolerantie je gebruikt. Het is echter wél van belang dat je geen vinkje bij “Aaneengesloten” hebt staan. Eerst moeten we van het plaatje een “Rasterlaag” maken van de afbeelding, die nu nog een “Achtergrond” is. Klik in het menu op “Lagen” en op “Laag maken van achtergrondlaag” (als dit grijs is kun je deze stap overslaan en doorgaan bij met de volgende stap). Nu klik je met je toverstaf ergens op het zwarte (of witte, afhankelijk van wat je van je originele plaatje wil laten doorschijnen, wat je selecteerd schijnt door) en zoals je ziet worden over de hele afbeelding álle vlakken geselecteerd die binnen de tolerantie vallen. Klik op delete en alles wat zwart was, is nu transparant (= doorzichtig). [*]Selecteer de hele afbeelding (Ctrl+A) en kopieer ‘m (Ctrl+C). [*]Ga nu naar het tweede plaatje. Maak een nieuwe “Rasterlaag” aan. Klik op “Lagen” en op “Nieuwe Rasterlaag..” en “Ok” (je hoeft verder niks te veranderen in het “Nieuwe Rasterlaag..”-venster). [*]Plak nu het bewerkte eerste plaatje op de nieuwe laag (Ctrl+V), precies passend, en druk even op je rechtermuisknop om je selectie ‘kwijt te raken’. [*]Gum eventuele lelijke stukjes weg, bijvoorbeeld een stuk ‘wit’ (of zwart) voor een raam. Reageren
Puma Geplaatst: 21 maart 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 21 maart 2007 [*]Nu moet je kiezen of je ‘glans’ zwart, wit of misschien wel in kleur wil hebben. Ga via “Aanpassen” naar “Helderheid en Contrast” en kies “Helderheid/Contrast”. Als je ‘m wit wilt hebben, schuif dan “Helderheid” helemaal naar rechts (255). Wanneer je ‘m zwart wil hebben, schuif je “Helderheid” helemaal naar links (0). Wit: Zwart: Wanneer je ‘m in kleur wilt hebben, moet je eerst instellen hoe donker of licht je de kleur wilt hebben. Schuif de “Helderheid” schuif ergens tussen 0 en 255 in. Hierna ga je via het “Aanpassen” menu naar “Kleurtoon en Verzadigin” en kies “Inkleuren” Schuif de balkjes heen en weer om je kleur te bepalen, en gebruik “Helderheid en Contrast” eventueel nog als je het te licht of te donker vindt. [*]Als je dit klaar hebt kun je via het “Aanpassen” > Vervaging > Gemiddels menu nog klungelen met hoe vaag de laag moet zijn zodat het wat minder pixelig is. Dit is mijn resultaat: Zwart: Wit: [*]Extra: Je kunt hierna altijd nog gaan klooien met de onderste laag, (in mijn geval) de auto en de kleur, vaagheid en meer dingen aanpassen als je dat kunt, wil en mooi vindt. Mijn resultaat na nog wat geschuif: -------------------------------------------------------------------- Ik hoop dat de PSP’ers onder ons er nog enigszins íets van geleerd hebben, meer tuts zullen waarschijnlijk nog wel volgen. -------------------------------------------------------------------- PWC, Grtz Puma. Ben ik de enigste PSP'er hier of lijkt dat maar zo..?[/font] Reageren
.Antonio Geplaatst: 22 maart 2007 Rapport Geplaatst: 22 maart 2007 Best mooie tutorial. Ik vind het resultaat niet zo heel mooi. Het is een beetje TE glansend, verder vind ik het ook een beetje low quality, maar je hebt wel alles goed uitgelegd! Ik kan deze tutorial niet volgen want ik heb geen PSP, maar oke. KUTGW Puma! Reageren
sevaboy Geplaatst: 12 mei 2007 Rapport Geplaatst: 12 mei 2007 (bewerkt) Het lukt niet van me.Ik doe het zoals je zegt maar dan bij je eerste post,laatste zin bekom ik een dom achtergrond met vierkanten.Is het van die afbeelding of van me paintshop? Ps:ik gebruik Psp8. En ik zie die afbeeldingen niet! Edit:zo te zien kijkt hij niet meer naar z'n topic Bewerkt: 13 mei 2007 door sevaboy Reageren
Jorge_F Geplaatst: 12 mei 2007 Rapport Geplaatst: 12 mei 2007 Heel leuke tutorial maar als de plaatjes het doen zou hij nog mooier zijn Reageren
Woetsha Geplaatst: 12 mei 2007 Rapport Geplaatst: 12 mei 2007 Bij mij werken al die afbeeldingen niet !!!!! ZIE FOTO Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.