Jump to content

Christendom


gammie_

Recommended Posts

Precies, dat vind ik nu zo vreemd

Kijk, ik heb respect voor mensen die geloven, maar eerlijk gezegd, vind ik het een beetje raar in elkaar zitten. Niet alleen het christendom, ook de islam en andere godsdiensten.

Tegenstrijdige dingen zoals dat van de homo's, in de islam ook zo, dat een meisje maagd moet blijven tot haar huwelijk en dan bij haar huwelijksnacht perse moet bloeden. Een meisje bloedt niet altijd als ze het voor de eerste keer doet, maar bloedt ze niet bij haar eerste keer, dan word ze meteen verstoten van de familie, omdat ze wellicht eerder seks heeft gehad.

Dit soort dingen begrijp ik nou niet bij geloven..

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 122
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • gammie_

    28

  • NandroDavids

    22

  • Clowntje_93

    11

  • -Niels-

    9

Mijn ouders zijn Christenen en vooral me oma, dus weet er zeker en vast wel erg veel over en zal ook proberen jouw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden

-Zijn hun tegen homosexualiteit, accepteren ze mensen die zo zijn?

  • Zoals je weet heeft de paus het hier ook erg moeilijk mee, dus bij de Christenen is homo, bi, lesbisch zeker en vast een gevoelig onderwerp en een christenen zul je bijna of niet als homo, bi of lesbisch zien vanwege hun geloof

-Hoe vaak gaan ze naar de kerk?

  • Bij Christenen hangt dit wel van keer tot keer af, je hebt christenen die elke dag naar de mis gaan, je hebt er die 1 keer per week gaan etc
    • Groep 1 gaat elke dag naar de kerk, gaan dan naar de "ochtendmis" deze duurt meestal tot 11u.
    • Groep 2 gaat elke zondagochtend ook tot 11u naar de kerkmis wat ook "zondagdienst" genoemt word
    • Groep 3 gaan elke dag naar de kerk en gaan overdag daar ook wel regelmatig hun zonden doen of bidden of een kaarsje branden voor hun geloof

-Geloven ze in alleen in één hemel of ook in een hel?

  • Men gelooft in het leven na de dood, inderdaad de hemel. Als er iemand sterft gelooft men dat deze persoon als een engel evengoed naast je kan zitten of alles kan volgen in het hiernamaals.

-Hoe denken zo over niet gelovigen? Worden die meteen in de hel geprezen of accepteren ze je zoals je bent?

  • Deze vraag moet je even kijken bij NandroDavids, kan ik niet zeker op antwoorden ;)

-moeten ze persé kinderen baren of is de keuze aan hun?

  • Deze keuze is nog aan hun, maar natuurlijk zijn ze vooral bezig over nakomelingen. Heb paar keer een kerkdienst meegewoont en daar vergeleek de priester het met Jezus en zijn apostellen. Jezus had 12 apostellen en waren zijn nakomelingen, de mens moet ook nakomelingen hebben wat dan kinderen zijn en vergeleken worden met apostellen

Meer info over Christendom:

Tevens wou je weten waar de Christenen zich oa ook streng aan houden. Het Christendom heeft 10 belangrijke regels waar echte christenen zich aan houden:

  • Ik geloof in God de Vader, Schepper van het universum, altijd heersend over de mens, Zijn geliefde schepping.
  • Ik geloof dat de mens wordt geboren als zondaar, en dat hij alleen tot verlossing kan komen door de Verlosser, Jezus Christus, God's enig geboren Zoon.
  • Ik geloof dat Jezus is geboren uit Maria, een maagd.
  • Ik geloof dat Jezus gestorven is aan het kruis, toen is opgestaan uit de dood en nu aan de rechterhand van de Vader gezeten is als de uiteindelijke rechter over de doden, en dat Hij zal wederkeren zoals is voorspeld.
  • Ik geloof dat de ziel wordt belichaamd voor slecht één leven, maar onsterfelijk is en rekenschap verschuldigd is aan God voor alle gedachten en daden.
  • Ik geloof in de historische waarheid van de Heilige Bijbel, dat het een heilig geschrift is van de hoogste autoriteit en het enige woord van God.
  • Ik geloof dat na de dood de ziel, overeenkomstig aardse daden en acceptatie van het Christelijk geloof, binnengaat in de Hemel, Vagevuur of Hel. Dat het tot een Laatste Oordeel zal komen wanneer de doden zullen opstaan, de bekeerden het eeuwige leven zullen krijgen en de gevallenen voor altijd zullen lijden.
  • Ik geloof in de inherente goedheid van de mensheid en de positieve aard van het leven, en in de onschatbare waarde van liefde, liefdadigheid en geloof.
  • Ik geloof in de Heilige Drie-eenheid van God die Zichzelf openbaart als Vader, Zoon en Heilige Geest, en in het bestaan van Satan, de belichaming van het kwaad, misleiding en duisternis.

Hoop dat je wat aan me post hebt :)

Link to comment
Delen op andere websites

-Zijn hun tegen homosexualiteit, accepteren ze mensen die zo zijn?

-Hoe vaak gaan ze naar de kerk?

-Geloven ze in alleen in één hemel of ook in een hel?

-Hoe denken zo over niet gelovigen? Worden die meteen in de hel geprezen of accepteren ze je zoals je bent?

-moeten ze persé kinderen baren of is de keuze aan hun?

Ik ben gelovig en zal op de volgende vragen proberen te antwoorden.

1: De bijbel zegt dat je voor iedereen respect moet hebben zoals ze zijn. Het belangrijkste is dat je gelukkig bent.

Maar de Bijbel zegt ook dat de man gemaakt is voor de vrouw.. twijfelgevalletje dus

2: Hemel en hel bestaan.

3: We accepteren je zoals je bent, maar er is maar 1 God en dat is God.

4: Weet ik niet.. Ik ga kinderen baren want dat zijn gods schepsels!

Hopelijk heb ik je geholpen.

Greettzz..,,

Aeroplane

Link to comment
Delen op andere websites

Conclusie in het kort: Ik zou het mooier vinden als God misdadigers de mooie kant van de aarde liet zien, en zo juist een hart onder de riem steekt om juist vrediger te worden (ook ná hun dood) En dat we gewoon lekker vrolijk moeten zijn ongeacht op wie je verliefd wordt 0_0

Ja, ik vind ook dat als je een misdadiger bent geweest, dat je maar een tijdje in de hel moet branden. Want je moet iemand die iets slechts heeft gedaan straffen, maar je moet iemand wel weer kunnen vergeven. Dat als ie z'n straf in de hel heeft uitgezeten, terug mag naar de hemel. Want daar gaat het toch om, vergiffenis?

Bewerkt: door Clowntje_93
Link to comment
Delen op andere websites

Conclusie in het kort: Ik zou het mooier vinden als God misdadigers de mooie kant van de aarde liet zien, en zo juist een hart onder de riem steekt om juist vrediger te worden (ook ná hun dood) En dat we gewoon lekker vrolijk moeten zijn ongeacht op wie je verliefd wordt 0_0

Ja, ik vind ook dat als je een misdadiger bent geweest, dat je maar een tijdje in de hel moet branden. Want je moet iemand die iets slechts heeft gedaan straffen, maar je moet iemand wel weer kunnen vergeven. Dat als ie z'n straf in de hel heeft uitgezeten, terug mag naar de hemel. Want daar gaat het toch om, vergiffenis?

God heeft de mens een vrije wil gegeven om te doen wat je wilt als je veel kwaad heb gedaan en er vergeving om vraagt dan krijg je dat ook als je het echt meent. Maar er is ook een duivel die probeert mensen weg te houden van het geloof. Als die zondaar geen vergiffenis heeft gevraagt zou hij in de hel kunnen komen voor altijd. Daar kan god niks tegen doen hij heeft zijn leven geleeft god kan hem dus niet meer helpen.

Link to comment
Delen op andere websites

Conclusie in het kort: Ik zou het mooier vinden als God misdadigers de mooie kant van de aarde liet zien, en zo juist een hart onder de riem steekt om juist vrediger te worden (ook ná hun dood) En dat we gewoon lekker vrolijk moeten zijn ongeacht op wie je verliefd wordt 0_0

Ja, ik vind ook dat als je een misdadiger bent geweest, dat je maar een tijdje in de hel moet branden. Want je moet iemand die iets slechts heeft gedaan straffen, maar je moet iemand wel weer kunnen vergeven. Dat als ie z'n straf in de hel heeft uitgezeten, terug mag naar de hemel. Want daar gaat het toch om, vergiffenis?

God heeft de mens een vrije wil gegeven om te doen wat je wilt als je veel kwaad heb gedaan en er vergeving om vraagt dan krijg je dat ook als je het echt meent. Maar er is ook een duivel die probeert mensen weg te houden van het geloof. Als die zondaar geen vergiffenis heeft gevraagt zou hij in de hel kunnen komen voor altijd. Daar kan god niks tegen doen hij heeft zijn leven geleeft god kan hem dus niet meer helpen.

De Wereld is hard maar daar boven klinkt het ook niet allemaal verzachtender, Hel, Duivel ik betwijfel het naar mijn realitische bewustzijn al deze wijze. Maargoed er zijn ook goeie dingen aan het geloof en dat waardeer ik nu wel meer zoals jullie mij dat allemaal vertellen. Toch blijf ik op enkele punten me grote twijfels hebben....

Bewerkt: door Global
Link to comment
Delen op andere websites

*Dubbelpost* ik wou nog even trug komen op Homosexualiteit:

Stukje

naar mijn mening niet. De bijbel valt helaas op zoveel verschillende manieren te interpreteren. Er staat in dat de man en de vrouw voor elkaar gemaakt zijn om lief te hebben. Maar als je alles terugkoppelt naar de kern van het geloof gaat het om elkaar liefhebben en vrede.

Jezus keurde homo's absoluut niet af, hij sprak met ze, net als hij met tollenaars en hoeren deed. Het hoofdidee hierachter is dat je niet iemand macht veroordelen voor wat hij/zij is.

Ik ben zelf helemaal voor homo's en naar mijn mening maakt het niet uit met welk geslacht je gaat, zolang je er maar van houdt. Als ik opeens van een meisje zou gaan houden, zou ik dat niet erg vinden. Het gaat om de liefde en niet de verpakking waarin het zit.

Ik denk dat zowel Jezus als God nooit hebben bedoelt dat je homo's af moest keuren. Ik denk juist dat ze bedoelden dat je ze moest accepteren en respecteren.

Bron: scholieren.com/geloof

Zo als jullie nu wel merken kom je heel veel verschillende discussies/meningen tegen. Uit inzicht van het Christelijk geloof beweerd de ene dat God er juist niet tegen is en de ander juist een Zonde vindt uit zicht van God. Dat maakt het allemaal heel erg verwarrend want ik wil gewoon weten hoe het nou zit.

Het Christendom bekijkt alles vanuit het heilige boek de Bijbel dus. Maar wie zecht dat de Bijbel waar is? Op verschillende discussie groepen heb ik ook gelezen dat de Bijbel wordt aangepast aan de Maatschapij. Dus er veranderd steeds wat, door ons Mensen zoals Mensen de Bijbel hebben gemaakt en aanpassen. Dan bedenk ik uit ons inzicht van anno 2007 keuren wij Homosexualiteit af, waarom? Omdat wij het normaal vinden dat Man en Vrouw samen gaan en niet van het zelfde gelsacht. Man en Vrouw zijn het ingrediënt om ons (soort) voortteplanten. Maar wie zegt daarmee al meteen dat God Homosexualiteit afkeurt? Waarom zijn wij dan zo gemaakt dat we op een ander geslacht kunnen vallen? En waarom is God niet gewoon duidelijk. Er is hier gewoon geen Bewijs tegen want wie kan nou zeggen dat de Bijbel ook echt daadwerkelijk waar is? Waarom fluistert God dan ons niet gewoon in de oren van hoe het wel zit? En waarom zou ik me niet van af me geboorte aangetrokken voelen tot een God? Het geloof wordt je bijgebracht in opvoeding door je ouders, maar niet door God zelf.

Waar ik ook achter ben gekomen is: Mensen maken hun eigen God, Christenen die Homosexueel zijn passen hun geloof aan dat God je lief hebt ongeacht je smaak. Andere Mensen die weer beïnvloed worden tegen Homosexualiteit te zijn passen het aan door dat God Homosexualieit afkeurt en een Zonde vindt zo is dat eigenlijk bij alles. Als je goed snuffelt op het web kom je dus met enorme vraagtekens te staan want iedereen beweerd weer wat anders over hoe God denkt. Met al deze dingen samengevat denk ik dat het God eerder om gaat dat je naasten lief hebt en respecteed en dat je verder gelukkig moet leven. Anders was er toch niet zo'n onduidelijkheid?

Bewerkt: door Global
Link to comment
Delen op andere websites

Ikzelf ben erg gelovig, maar ben geen christen maar een moslim.

De Islam is de allerbelangrijkste godsdient want op de Aarde zijn wonderen van Allah te zien.

De profeet Mohamed was de allerlaatste profeet.

En over de wonderen van Allah bedoel ik dat er dingen zijn die niet door mens gemaakt kan worden.

>>HIER<< zijn een aantal dingen die je kan

Maar over de christendom kan ik niks zeggen.

PS bij de eerste filmpje, ga niet verder kijken wanneer de tekst begint met "Deze meisje"

want is niet mooi om te zien.

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor het reageren, maar wil toch meer weten over het Christendom dan over het Moslim geloof. Vandaar topic titel 0_0

Ik wou nog een paar dingen over het Christendom weten:

1- Is het streng verboden om voor het Huwelijk sexueel contact te hebben?

2- Is Protestants het zelfde als het Christendom? Of is dat een benaming voor iemand die een Christelijk geloof heeft?

3- Over een vriendin van mij die gelovig is, weet ik dat ze voor het avondeten altijd bid, maar ze hoeft het niet als ze bijv. Met vrienden gaat eten, is dat bij jullie ook zo?

4- Wat doen jullie eigenlijk allemaal in een Kerk, is het alleen braaf bidden en zingen met ze alle? Of doen jullie er ook andere dingen?

Link to comment
Delen op andere websites

1- Is het streng verboden om voor het Huwelijk sexueel contact te hebben?
Dat is altijd een lastige vraag, die erg vaak wordt gesteld. Want waarom zou je geen seksueel contact met elkaar mogen hebben als je zeker weet dat je altijd bij elkaar zult blijven, maar je nog niet getrouwd bent...? Het is alleen wel zo dat het huwelijk door God is ingesteld als een verbond tussen man en vrouw en binnen dat verbond kan er seksueel contact plaatsvinden. Ik wil het niet streng verboden noemen, want dat klinkt zo negatief, maar het is wel zo dat seksueel contact binnen een huwelijk plaats hoort te vinden.
2- Is Protestants het zelfde als het Christendom? Of is dat een benaming voor iemand die een Christelijk geloof heeft?
Protestants is niet hetzelfde als het christendom. Het christendom is namelijk een soort verzamelnaam waarbinnen een flink aantal verschillende geloven zitten. Het protestantisme is daar één van. Het is dus niet hetzelfde, maar protestants is een deel van het christendom.
3- Over een vriendin van mij die gelovig is, weet ik dat ze voor het avondeten altijd bid, maar ze hoeft het niet als ze bijv. Met vrienden gaat eten, is dat bij jullie ook zo?
Er staat nergens op papier dat het verplicht is om voor het eten te bidden. Maar mensen hebben een druk leven en dan worden dingen als bidden wel eens vergeten waardoor er bijvoorbeeld een hele dag niet wordt gebeden. Bij het eten is het nou eenmaal een mooie gelegenheid om te bidden omdat je dan met de hele familie aan tafel zit. Wij bidden thuis wel en soms als ik ergens anders eet sla ik het wel eens over bij het eten. Maar dan bid ik 's avonds gewoon, wat naar mijn mening gewoon moet kunnen, want niet alles moet in regeltjes worden ingedeeld.
4- Wat doen jullie eigenlijk allemaal in een Kerk, is het alleen braaf bidden en zingen met ze alle? Of doen jullie er ook andere dingen?
Ik ben er gisteren nog geweest, dus ik kan je wel vertellen wat we hebben gedaan. Niet elke kerkdienst is natuurlijk hetzelfde, maar over het algemeen gebeurt er het volgende tijdens een kerkdienst: Er worden psalmen/gezangen/liederen gezongen, er wordt uit de Bijbel gelezen en over dat Bijbelgedeelte wordt er door de dominee gepreekt. Dat wil zeggen: Hij vertelt over het Bijbelgedeelte en geeft daar uitleg over. Meestal duurt dat zo'n 15 tot 35 minuten. Behalve zingen, het lezen uit de Bijbel en het luisteren naar de preek belijden we elke zondag ons geloof door middel van een geloofsbelijdenis. Meestal gebeurt dat door middel van de Apostolische Geloofsbelijdenis of de Geloofsbelijdenis van Nicea. Dan wordt er ook nog één keer in de zoveel tijd het avondmaal gevierd, wat we gisteren ook hebben gedaan.

Bovenstaande dingen worden het meest gedaan, maar er wordt ook nog gecollecteerd, er is regelmatig ruimte voor een koor en zo is er nog veel meer wat af en toe plaatsvindt tijdens een kerkdienst.

Hopelijk zijn je vragen een beetje beantwoord, maar mocht je nog wat willen weten, dan mag je dat gerust vragen. Maar houdt er wel rekening mee dat ik ook maar 17 ben en absoluut niet alles weet. Dus als je echt geïnteresseerd bent en antwoord wilt hebben op belangrijke en/of moeilijke vragen dan kun je natuurlijk ook contact opnemen met een dominee of met een andere christen.

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :tu:

2- Is Protestants het zelfde als het Christendom? Of is dat een benaming voor iemand die een Christelijk geloof heeft?
Protestants is niet hetzelfde als het christendom. Het christendom is namelijk een soort verzamelnaam waarbinnen een flink aantal verschillende geloven zitten. Het protestantisme is daar één van. Het is dus niet hetzelfde, maar protestants is een deel van het christendom.

Kun je mij vertellen wat voor deel is het Protestantisme dan precies in het Christendom is?

En nog een vraag: De meeste Christennen gaan dus elke Zondag naar de kerk. Is dat dan in de Ochtend? Moeten jullie dan vroeg op? En je gaat dus ook op Goede Vrijdag naar de kerk ook met Pasen? Ga je dan nu wel 4 keer naar de kerk?

Link to comment
Delen op andere websites

Kun je mij vertellen wat voor deel is het Protestantisme dan precies in het Christendom is?
Zoals ik al zei weet ikzelf ook lang niet alles en daarom kan ik moeilijk uitleggen wat voor deel van het christendom het protestantisme is en waarin het verschilt met de andere delen. Ik kan wel een poging wagen om het globaal uit te leggen, maar ik kan je beter doorverwijzen naar deze site: *KLIK*. Vooral onder de kopjes Leer en Praktijk zul je antwoord vinden op je vraag.
En nog een vraag: De meeste Christennen gaan dus elke Zondag naar de kerk. Is dat dan in de Ochtend? Moeten jullie dan vroeg op? En je gaat dus ook op Goede Vrijdag naar de kerk ook met Pasen? Ga je dan nu wel 4 keer naar de kerk?
Op zondag zijn er bij ons in de kerk twee kerkdiensten, maar er zijn ook kerkelijke gemeentes die er één per zondag hebben. Met Pasen gaan wij inderdaad naar de kerk, maar Pasen valt altijd op een zondag en we gaan dus niet vier keer in vier dagen naar de kerk, maar drie keer. Tweede Paasdag, maandag dus, heeft namelijk niets te maken met een gebeurtenis uit de geschiedenis van het christendom, in tegenstelling tot Goede Vrijdag en Paaszondag.

En over vroeg opstaan: De ochtenddienst begint elke zondag om half 10, maar ik weet niet of je dat vroeg vindt. De één vindt het veel te vroeg en de ander heeft er geen problemen mee. Ik vind het een prima tijd, want als de dienst later wordt gehouden is de morgen al snel helemaal voorbij.

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor je reactie weer NadroDavids. Ik begrijp het nu al aardig :tu:

Dan heb ik toch nog een vraag, misschien komt het een beetje raar over:

- Is de vrouw gelijk als de man? Of is de man een hoger persoon in het gezin/maatschapij? Of is iedereen gelijk in het Christendom?

Link to comment
Delen op andere websites

Dan heb ik toch nog een vraag, misschien komt het een beetje raar over:

- Is de vrouw gelijk als de man? Of is de man een hoger persoon in het gezin/maatschapij? Of is iedereen gelijk in het Christendom?

Het is geen rare vraag hoor, want in de Bijbel staat namelijk letterlijk de volgende tekst, die ik even voor je heb opgezocht. God zegt dit tegen Eva nadat de eerste zonde is geweest.
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.
Hier zie je dus een duidelijk voorbeeld van een tekst waarin wordt aangegeven hoe de verhouding tussen man en vrouw is. Maar ergens anders in de Bijbel staat weer dat de man de vrouw moet respecteren en haar moet liefhebben. Helaas weet ik niet precies waar dat staat, dus ik kan het niet letterlijk voor je quoten. Maar in ieder geval is het zo dat man en vrouw als het ware één moeten zijn: Ze moeten elkaar respecteren en liefhebben en het is absoluut niet zo dat de vrouw volledig ondergeschikt is, wat in andere religies wel het geval is.

Overigens is het wél zo dat in de kerk de ambten worden uitgeoefend door de mannen. Tenminste, dat is bij mij in de kerk zo, in andere kerken zijn er ook vrouwelijk dominees/diakens/ouderlingen. Maar ook in onze gemeente heeft de vrouw gewoon een stem en kunnen ze overal over meepraten en hun mening geven.

Kort samengevat denk ik dat je kunt zeggen dat man en vrouw gelijk zijn, maar dat ze allebei zo hun eigen kwaliteiten hebben. Je kunt volgens mij eerder zeggen dat man en vrouw elkaar op een mooie manier aanvullen dan dat de één "beter" of iets dergelijks zou zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Alweer bedankt! :tu: Wat ik me ook nog afvraag is: je hebt Joods geloof, Christelijk geloof en Katholiek geloof. Wat is het verschil tussen Katholiek en Christelijk, is het een strenger dan het ander?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...