Jump to content

Christendom

Recommended Posts

Geplaatst:
Wat is het verschil tussen Katholiek en Christelijk, is het een strenger dan het ander?
Ik denk dat je het verschil tussen katholiek en protestants wilt weten, en niet tussen katholiek en christelijk. Katholiek is namelijk net als protestants een deel van het christendom.

De verschillen tussen katholiek en protestants bestaan toch vooral uit andere punten dan strengheid. Het valt me op dat vaak wanneer het over het geloof gaat dat het woord streng wordt gebruikt. Dat is denk ik een vooroordeel, aangezien men denkt dat je als gelovige allerlei dingen niet mag en dat overal regels voor zijn. Dat wil ik toch even uit de wereld proberen te helpen, want zo is het absoluut niet...

Dan over naar de verschillen tussen katholiek en protestants. Laatst op catechisatie hebben we het hier nog over gehad, dus ik zal even vertellen wat die verschillen zijn. Let wel: Ik ben protestants en bekijk het dus vanuit dat oogpunt.

Wij als protestanten eren God voor wie hij voor ons is en dat doen de katholieken ook. Maar de katholieken vereren bijvoorbeeld ook Maria, wat wij als protestanten niet correct vinden, aangezien Maria geen God maar mens is. Daarnaast is er verschil op het gebied van de sacramenten. De katholieken vieren bijvoorbeeld ook de mis, terwijl de protestanten deze niet hebben. Ze hebben wel allebei het avondmaal en de kinderdoop, maar de kinderdoop heeft bij de katholieken weer een andere betekenis dan bij de protestanten.

Dat waren zo'n beetje de belangrijkste verschillen wat betreft de kerkdiensten. Want daanraast verschillen de katholieken ook nog op het gebied van organisatie van de protestanten. Ze hebben namelijk een zogenoemde hiërarchische kerkregering. Dat wil zeggen: De paus is de grote geloofsleider met daaronder nog kardinalen en dergelijke en dan pas de mensen. Bij de protestanten is er geen hiërarchie zoals bij de katholieken bij wie de paus ook zo ongeveer wordt aanbeden. Het belangrijkste is en blijft namelijk God en dan is het, vanuit protestants oogpunt uiteraard, beter om niet zo'n hiërarchie te hebben als de katholieken te hebben.

Dit was toch een moeilijk punt om uit te leggen, aangezien ikzelf protestants ben en het niet m'n bedoeling is om katholieken hier neer te zetten als foute gelovigen of iets dergelijks. Hopelijk heb ik objectief genoeg de verschillen genoemd en heb je hier weer wat aan :)

• Reacties 122
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• gammie_

28

• NandroDavids

22

• Clowntje_93

11

• -Niels-

9

Geplaatst:

Ik respecteer zelf ook andere geloven maar ik zelf ben Christelijk en ik geloof alleen in God en dat is ook echt zo God gaat voor dan alles !

En ik vind dat geloven gelijk hebben over homo seksueliteit want het is ook niet normaal 2 mannen die met elkaar doen

er is niks voor niks een vrouw en een man ontstaan en een vagina en een penis en sperma zaad dus ik vind zelf ook dat homoseksueliteit verboden moet worden ik vind dat gewoon een meisje en een jongen bij elkaar horen ik zelf heb niks tegen homo's of zo hoor maar gewoon ik vind dat niet kunnen.

Geplaatst: (bewerkt)

NadroDavids bedankt voor je uitleg!

Ik respecteer zelf ook andere geloven maar ik zelf ben Christelijk en ik geloof alleen in God en dat is ook echt zo God gaat voor dan alles !

En ik vind dat geloven gelijk hebben over homoseksualiteit want het is ook niet normaal 2 mannen die met elkaar doen

er is niks voor niks een vrouw en een man ontstaan en een vagina en een penis en sperma zaad dus ik vind zelf ook dat homoseksualiteit verboden moet worden ik vind dat gewoon een meisje en een jongen bij elkaar horen ik zelf heb niks tegen homo's of zo hoor maar gewoon ik vind dat niet kunnen.

Je kan wel vinden dat het gewoon niet kan, maar die gene de homosexueel zijn kunnen daar niks aan doen, hun hebben het niet uitgekozen om verliefd te worden op dezelfde sexe. Maar goed

over homosexualiteit hadden we het al gehad, dus daar weet ik nu genoeg van ;) Ik respecteer daarom ook je mening maar dit onderwerp is al duidelijk en uitgebreid aan bod gekomen, dus is het dan nodig om je mening naar boven te brengen? We weten inmiddels dat God Vrouw en Man voor elkaar geschapen heeft.

Bewerkt: door Global
Geplaatst:

*Dubbelpost*

Er blijven maar vragen in mij opkomen :clown: Het is toch zo dat in het Christendom de pasgeboren gedoopt wordt? Waarom is dat? En waar is dat water van gemaakt? En als je in de kerk zit waar verteld zo'n Dominee dan over? Leest hij voor uit de Bijbel? Zoja, dat boek is toch op een gegeven moment uit? Waarover moet hij/zij dan over vertellen?

Geplaatst:
Er blijven maar vragen in mij opkomen :clown:
Dat maakt niet uit, sterker nog: Ik vind het mooi dat je die vragen hier stelt. Het is mooi om te merken dat iemand zich er echt mee bezighoudt en bovendien denk ikzelf ook meer over het geloof na als anderen vragen gaan stellen. Daar ben ik blij om, dus blijf rustig vragen stellen als je ze hebt.
Het is toch zo dat in het Christendom de pasgeboren gedoopt wordt? Waarom is dat? En waar is dat water van gemaakt?
In de tijd van het Oude Testament werden pasgeboren jongetjes op hun achtste levensdag besneden. Dit was het teken van het verbond tussen God en Abraham en Abrahams nageslacht. In de tijd van het Nieuwe Testament is hiervoor de doop in de plaats gekomen, wat nu nog altijd gebruikelijk is in de kerken. Sommige kerken hanteren de volwassendoop en dopen dus geen kinderen, maar anderen (waaronder de kerk waar ik lid van ben) hebben wel de kinderdoop. Het is dus in de plaats gekomen van de besnijdenis, maar het is nog altijd het teken van Gods verbond. De doop symboliseert als het ware dat God tegen het kindje zegt: Jij mag bij mij horen. Overigens wordt er met gewoon water gedoopt, daar is verder niets speciaals aan.
En als je in de kerk zit waar verteld zo'n Dominee dan over? Leest hij voor uit de Bijbel? Zoja, dat boek is toch op een gegeven moment uit? Waarover moet hij/zij dan over vertellen?
De dominee leest inderdaad een stuk uit de Bijbel voor, maar dit zijn meestal geen lange stukken. Meestal duurt dat zeg maar zo'n 2 minuten. De preek gaat dan over het gelezen stuk en daarin gaat de dominee de tekst uitleggen en vertellen wat we daar in ons leven mee kunnen/moeten doen. Er staat zoveel in de Bijbel dat het nooit zo is dat alles is uitgelegd. De Bijbel is eigenlijk niet uit te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat er nooit over hetzelfde wordt gepreekt. Integendeel zelfs, want meestal is er een serie preken over één onderwerp achter elkaar.
Geplaatst:
In de tijd van het Oude Testament werden pasgeboren jongetjes op hun achtste levensdag besneden. Dit was het teken van het verbond tussen God en Abraham en Abrahams nageslacht. In de tijd van het Nieuwe Testament is hiervoor de doop in de plaats gekomen, wat nu nog altijd gebruikelijk is in de kerken. Sommige kerken hanteren de volwassendoop en dopen dus geen kinderen, maar anderen (waaronder de kerk waar ik lid van ben) hebben wel de kinderdoop. Het is dus in de plaats gekomen van de besnijdenis, maar het is nog altijd het teken van Gods verbond. De doop symboliseert als het ware dat God tegen het kindje zegt: Jij mag bij mij horen. Overigens wordt er met gewoon water gedoopt, daar is verder niets speciaals aan.

Worden alleen jongetjes gedoopt? Of ook meisjes? Daar zit een hele sjenante vraag aanvast... Kost dat geld? Zoja wat doet de kerk met dat geld? :clown:

De dominee leest inderdaad een stuk uit de Bijbel voor, maar dit zijn meestal geen lange stukken. Meestal duurt dat zeg maar zo'n 2 minuten. De preek gaat dan over het gelezen stuk en daarin gaat de dominee de tekst uitleggen en vertellen wat we daar in ons leven mee kunnen/moeten doen. Er staat zoveel in de Bijbel dat het nooit zo is dat alles is uitgelegd. De Bijbel is eigenlijk niet uit te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat er nooit over hetzelfde wordt gepreekt. Integendeel zelfs, want meestal is er een serie preken over één onderwerp achter elkaar.

Een preek is toch een soort boosheid van wat slecht is? Net zo als iemand zegt nou als ik thuis kom zal ik wel een preek van mijn pa krijgen...

Geplaatst:
Worden alleen jongetjes gedoopt? Of ook meisjes? Daar zit een hele sjenante vraag aanvast... Kost dat geld? Zoja wat doet de kerk met dat geld? :clown:
Vroeger werden alleen de jongens besneden maar hoorden de meisjes ook gewoon bij het verbond; Tegenwoordig worden zowel jongens als meisjes gedoopt. Kinderen laten dopen kost je geen geld, maar als je lid bent van de kerk wordt wel verwacht dat je een financiële bijdrage levert. Want het kerkgebouw moet wel gewoon worden betaalt en de dominee kan ook moeilijk als vrijwilliger aan het werk gaan.
Een preek is toch een soort boosheid van wat slecht is? Net zo als iemand zegt nou als ik thuis kom zal ik wel een preek van mijn pa krijgen...
Om eerlijk te zijn had ik die vraag wel een beetje verwacht, maar ik moet je 'teleurstellen': Een preek van een dominee heeft niet per definitie met boosheid te maken om iets wat slecht is. Natuurlijk vertelt de dominee wel eens wat zondig is, maar daar gaat een preek echt niet altijd over. Een preek kan naast vermanend ook bemoedigend zijn, of gewoon informatief. Het is dus niet zo dat er constant wordt verteld wat slecht is, want op die manier worden mensen alleen maar ontmoedigd en depressief. Dat is absoluut niet de bedoeling van het geloof en dus wordt er op allerlei verschillende manieren gepreekt.

Bedankt voor het beantwoorden NadroDavids en andere leden. Ik denk nu wel dat ik zo'n beetje uitgevraagd ben :) Dankzij dit topic heb ik er een hoop bijgeleerd en meer Respect voor gelovigen mensen. Maar de uiteindelijke conclusie is toch dat ik dit standpunt aan hou:

Het zal de forummers niet ontgaan zijn dat er momenteel veel discussie lopen met betrekking tot een geloof. Maar waarom geloven zoveel mensen in een God, en waarom dienen we die God?

Mijn gedachtengang is als volgt:

Stel dat er een God is. Dat geloof je of dat geloof je niet. Er is geen hard bewijs voor en er is geen hard bewijs tegen. Toch geloven mensen uit verschillende bevolkingsgroepen al sinds jaar en dag dat er een of meerdere goden zijn. Dit al sinds dat we jagers en verzamelaars waren, misschien nog wel eerder. Waarom? Waarom willen we zo graag geloven dat er iets machtigs boven ons is? Is dat een manier om problemen af te schuiven, om troost te vinden, vertrouwen uit te putten? Waarom verzinnen we dan steeds goden daarvoor?

En als we dan vervolgens geloven, gaan we ons leven er op inrichten (de een iets meer dan de ander). We gaan bidden, we gaan ons aan bepaalde leefregels houden, we verdedigen stellingen die tegen het gezonde verstand en de wetenschap indruisen, en beslissingen volgen van mensen die het geloof vertegenwoordigen alleen maar omdat ze een vertegenwoordiger van het geloof zijn (denk aan het voorbeeld van de paus die tegen condooms was, de bloedige strijd omdat groep A iets anders gelooft dan groep B).

Goed beschouwd, zie ik geen reden voor het geloof in een God. Er is geen bewijs voor, het is simpelweg een stelling, net als dat ik kan stellen dat ik ooit een roodharige vrouw van 38 jaar met 18 sproeten op haar gezicht achter een kinderwagen langs de haven heb zien lopen. Het zou kunnen, maar ik zou het net zo goed uit mijn duim kunnen zuigen. Om nog maar te zwijgen over het aanbidden van deze vrouw, en op basis van mijn verhaal je levenswijze te veranderen.

PS: Voor de mensen die het ontgaan is, ik geloof niet.

Bron: Wetenschapsforum.Waarom geloven we.

Ik denk dat het geloof ontstaan is uit het feit dat wij mensen behoefte hebben aan Leef-regels, antwoorden op onbekende vragen als Wat gebeurd er na de dood?, Hoe zijn wij ontstaan? ect. Omdat er geen bewijzen zijn wat er na de dood ons te wachten staat, geloven wij in een hogere macht: Door goed te leven en na de dood een mooie rust plaats te hebben (Hemel). Ik denk dat er altijd wel mensen met een Geloof zullen zijn. Het geloof is eigenlijk ook wel iets moois, het gebruik maken van een soort fantasie door aan God te denken, hem te aanbidden, en te leven zoals het hoort. Dat geeft regelmaat in een mens zijn leven, en zo hebben wij een doel in ons leven. Ik vindt zelf dat het geloof hele mooie kanten heeft:

-Mensen zijn gelukkiger, door dat ze steun hebben aan hun God.

-Het is een mooie gedacht dat als iemand sterft (bijv vriendenkring, familielid) goed hebben in de hemel of in hun volgende leven. Dan verminderd het verdriet.

-Een regel uit de Bijbel is: ''Heb je naasten lief'' We moeten aardig voorelkaar zijn.

Ik vindt het dus goed dat er mensen gelovig zijn ik heb er ook zeker vrede mee. Zolang je niet opgedrongen wordt ook te geloven. Voor mij is er na de dood niets meer en Leef ik hier om van de aarde te mogen genieten en vrienden te hebben. Voor mij gelden er eigenlijk geen regels die van een God afkomen. Je bent hier nou eenmaal gekomen en je kan er zelf een potje van maken (waar je uiteindelijk alleen je zelf mee hebt) Of je geniet gewoon van die tijd die je hier op aarde hebt. De enige straffen die in mijn ogen de Mens kan krijgen is de wraak van de natuur, als wij met zijn alle er een zooitje van maken krijg je vanzelf natuur rampen (op warming van aarde ect.) Waar we uiteindelijk aan te onder gaan (door onze fouten).

Bewerkt: door Global
Geplaatst:
Bedankt voor het beantwoorden NandroDavids en andere leden. Ik denk nu wel dat ik zo'n beetje uitgevraagd ben :) Dankzij dit topic heb ik er een hoop bijgeleerd en meer Respect voor gelovigen mensen. Maar de uiteindelijke conclusie is toch...
Ik ben blij dat de antwoorden in dit topic je hebben geholpen om een duidelijker beeld te vormen over het geloof. Natuurlijk had ik het liefste gezien dat je een ander standpunt in zou nemen dan dat je nu hebt gedaan, maar iemand overtuigen is absoluut niet makkelijk. Dat was overigens ook niet mijn bedoeling van het beantwoorden van je vragen. Mooi dat je meer respect hebt gekregen voor gelovigen, want helaas is het zo dat door verschillende vooroordelen er een verkeerd beeld bestaat over gelovigen. Hopelijk heb ik een aantal van die vooroordelen in dit topic ook kunnen weerleggen.

Ik wil je bedanken voor het stellen van de vragen, want ook ik heb zeker wat bijgeleerd. Hopelijk hebben de leden die dit topic wel hebben gelezen maar niet hebben gepost dat ook. Doordat je geen vragen meer hebt heb ik het gevoel dat dit topic gaat wegzakken, wat ik persoonlijk erg jammer vind. Mocht jij of iemand anders nog vragen/opmerkingen over het christendom hebben, dan is dit topic daar natuurlijk altijd nog open voor.

Geplaatst:

Ik denk dat men in God is gaan geloven omdat men bang is. Bang voor de dood; de dood is namelijk nogal een abstract verschijnsel, want wat gebeurt er nou eigenlijk als je dood bent? Wat is er dan?

Nou, naar mijn mening is er helemaal niets na de dood. Leven is iets wat ontstaat, en wanneer dat voorbij is is er gewoon niets meer. Alles is eindig. Zo ook ons leven. Maar, waarschijnlijk zijn mensen (veel mensen, laat ik het daar op houden, want niet iedereen is gelovig (ik ben daar één van)) gewoon hartstikke onzeker over hetgene aan het einde van hun leven, het is gewoon niet verklaarbaar. Zover kan de mens nog niet denken. En daardoor vestigen we onze hoop op een bovennatuurlijk verschijnsel, iets als een god dus. Zo denk ik erover, de mens is in dat opzicht eigenlijk dus hartstikke naïef en goedgelovig: wat is er na de dood? Velen zijn gewoon hartstikke bang voor de dood, dat er helemaal niks meer is. Daarom is het makkelijkste om onze hoop te vestigen op iets barmhartigs, iets zoals God. Het idee dat het goed is, dat het niet allemaal zo koud en vreselijk is zoals de mens de dood inbeeldt, de hoop dat het allemaal niet zo moeilijk is (of juist heel simpel, het is maar net hoe je het bekijkt). Want hoop is hetgene waar we op voortbestaan, nietwaar?

Zo denk ik er dus over, de mens is gewoon bang voor hetgene dat er niets meer is, dat alles dus niet echt zoveel zin heeft, en daarom vestigen we onze hoop op iets bovennatuurlijks.

Ikzelf heb hier een nuchtere kijk op. Ik vind het goddelijke eerlijk gezegd klinkklare onzin. Je moet het zo zien: we zijn zelf gewoon goddelijk, en laat je dus niet leiden door de makkelijke weg. Dat laatste zou je dus kunnen associëren op de stelling: "De mens is gewoon dom, het zoekt altijd het comfortabelste." Tja, dat zou je kunnen zeggen, maar anderzijds is geluk hetgene waar we naar streven in ons bestaan, toch? Als je je gelukkig voelt door te geloven dat er een bovennatuurlijk verschijnsel is, dat zich over je ontfermt wanneer je zelf niet meer in staat bent om dat te doen, dat is natuurlijk altijd een mooi idee. In dat opzicht is het maar goed dat vele mensen zich vestigen op die hoop, en is het dus een goed idee.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de visie van anderen van dit onderwerp. Religies zijn toch wel een ongelooflijk groot onderdeel uit gaan maken van ons bestaan, en ieder kan daar zo zijn eigen visie op hebben. Wat het precies is weet ik natuurlijk niet, want ik kan niet voor anderen spreken. Maar ik denk toch wel dat de mens hoop op God vestigt volgens bovenstaande redenen, puur om jezelf goed te voelen in feite dus.

Trouwens, hoewel ik niet gelovig ben, zeg ik wel altijd gek genoeg als er iets moois gebeurt of als er iets gebeurt wat in mijn voordeel werkt "godzijdank", of "dank U wel" of zoiets dergelijks. Zelfs als er iets ellendigs gebeurt zeg ik automatisch iets in de trant van "Alstublieft, zorgt U ervoor dat het weer goedkomt". Hm, misschien ben ik dan toch ook een van degenen die graag voor de makkelijke weg kiest?

Geplaatst:

@ voor een quote wat té lang :clown: Mooi verhaal Pietje je legt duidelijk je standpunt uit, je zou zo een boek kunnen schrijven!

Ik ben het eigenlijk wel helemaal eens met je stelling(en). Ik ben ook een nuchter typ die eigenlijk alleen wetenschappelijk pas iets gelooft. Ik heb meer het idee als God er is maakt hij maar op een manier duidelijk dat hij er is, of iets van bewijs. Ik zie het ook zo als je dood ben ben je gewoon dood, daar ben ik ook helemaal niet bang voor ik vind het helemaal geen eng idee dat er na mijn dood er misschien niets meer is, daar heb ik gewoon vrede mee. Ik hoef me ook niet druk te maken of ik het leven wel goed doe volgens God. Ik vindt het zelfs een prettiger idee dat er na de dood niets meer is (naar mij mening dan) Ik hoef me nergens zorgen om te maken. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in het onderwerp ''Geloof'' (daarom dat ik dit topic ook gestart heb) Ik ben best nieuwschierig over hoe gelovigen mensen leven en denken, dat interesseert mij gewoon :)

Inderdaad, ik ben het met jullie allebei eens. :Y

Sorry dat ik niet zoveel toevoeg maar alles wat ik wou zeggen is eigenlijk al gezegd. :puh:

Ow maar het is toch zo dat de Joden nog wel jonge jongetjes besnijden? Maar dat is offtopic. :D

Bewerkt: door Clowntje_93
Geplaatst:

Ik heb ook wel een vraagje, als het al gesteld is in deze topic, excuseer dan maar ik had geen zin om alles te lezen. ^^

Je zegt dat God beslist wanneer je dood gaat enz, enz. Maar wat is de rol van de Duivel of Satan dan?

Geplaatst:
Je zegt dat God beslist wanneer je dood gaat enz, enz. Maar wat is de rol van de Duivel of Satan dan?
Het is de bedoeling van Satan om de mensen weg te krijgen bij God, dat ze niet (meer) in God geloven dus. Satan doet er alles aan om dat doel te realiseren en zal dit blijven doen totdat Jezus terugkeert op aarde om definitief af te rekenen met Satan.
Geplaatst:

Maar Satan woont toch helemaal niet op de Aarde? En dus eigenlijk zeg je dat atheïsten(of andere niet-christenen) bezeten zijn door de duivel?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...