Jump to content

Het Broeikaseffect

Het broeikaseffect  

103 leden hebben gestemd

1. 1. Wat vinden jullie van het Broeikaseffect?

• Ik geloof er zeker in!
      44
    • Achterlijk, volstrekt onlogish.
      15
    • Broeikaseffect, huhh????
      1
    • ik geloof er wel een beetje in.
      34

Recommended Posts

• Reacties 177
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• gammie_

35

• Mania-92

34

• Amfetamientje

14

• Sa_bulldog

6

Geplaatst:

Zelf geloof ik wel in het broeikaseffect.

Maar op Discovery heb ik ook ooit eens gezien dat er nog iets mee speelt. dat de aarde wat dichter bij de zon staat.

Dit zou dan om de 1000den jaren veranderen. dat verklaart de ijstijden.

Het broeikas effect zou dus in mindere mate gevolgen hebben.

Geplaatst:
Water zet wel uit bij warmte he.

Water zet volgens mij alleen uit als het kookt, anders niet volgens mij.

• 3 weken later...
Geplaatst:

zow zow tijdje niet online geweest hier maar er is toch behoorlijk vel gereageerd altijd leuk natuurlijk :)

Het broeikaseffect is niet iets waar je wel of niet in kunt geloven; het is een aantoonbaar natuurlijk proces, en een waar we het leven zoals wij dat kennen aan te danken hebben.

Ik bedoelde of je er in geloofd dat de mens voor een klimaats verandering zorgt

Feit :

- Er is een klimaats verandering

Vraag :

zorgt de mens hiervoor?

Uit de geschiednis blijkt al dat het niet zo is maar ja zoalng mensen nogsteeds zelf niet genoeg op onderzoek uit gaan en naar films van Al gore kijke kan ik het wel begrijpen dat ierdreen het geloofd, vandaar dit Topic

:cya:

Geplaatst: (bewerkt)

Het IPCC claimt een zeer, zeer hoge kans en dat de mens de schuldige is van het versterkte broeikaseffect, en het is echt geen samengeraapt zootje waar dat IPCC uit bestaat. Ik ben er zelf nog niet echt van overtuigd dat het echt bestaat, laat staan dat de gevolgen echt zo erg zullen zijn als voorspeld wordt. Mijn hoogleraren (ik studeer scheikunde en heb heel veel te maken met duurzaamheid en het broeikaseffect) geven ook veel sterke bewijzen en aanwijzingen dat het echt aan de gang is, maar ze vellen geen hard oordeel. Al Gore's film moet je met een korreltje zout nemen omdat hij enkele dingen wel erg opblaast en nogal selectief is met het brengen van de feiten. Wel verdient de man een enorm applaus omdat voor een groot deel dankzij hem het probleem van ons groteske energieverbruik en milieuvervuiling veel dieper in de publieke opinie is doorgedrongen. Vooral de westerse wereld, de absolute energie- en grondstoffenvreters van de wereld, en in iets mindere mate de aandenderende vreters als China en India, beginnen te beseffen dat het zo echt niet langer kan en dat we over moeten stappen op een duurzamere levensstijl. Wat dat betreft ben ik maar al te dankbaar voor de bekendheid van het broeikaseffect. :Y

Bewerkt: door Andijviesoep
Geplaatst:
Vooral de westerse wereld, de absolute energie- en grondstoffenvreters van de wereld, en in iets mindere mate de aandenderende vreters als China en India, beginnen te beseffen dat het zo echt niet langer kan en dat we over moeten stappen op een duurzamere levensstijl. Wat dat betreft ben ik maar al te dankbaar voor de bekendheid van het broeikaseffect. :Y

Maar regeringen zeggen wel de hele tijd dat ze iets aan het broeikaseffect willen doen maar in praktijk gebeurt er nog erg weinig. :N

Redenen: Duurzame energie is meestal duurder dan gewone stroom dus raad maar eens wat mensen zullen kiezen. :duh:

Wat auto`s betreft: De grote olie bedrijfen zorgen er wel voor dat er geen waterstofauto`s komen dat is namelijk slecht voor hun zaken. (ze hebben er namelijk ook voor gezorgt dat er geen maximum snelheid op de Duitse autobahn kwam. Daar ben ik ze wel dankbaar voor :tu: )

En eigenlijk leid je met rijden op waterstof het probleem alleen maar om. Want waar moet die waterstof vandaan komen?? Die moet weer gemaakt worden. En als alle 60 miljoen auto`s in de wereld straks waterstof nodig hebben dan wordt dat weer een probleem. Het kost namelijk erg veel stroom om waterstof te maken.

Geplaatst:
Maar regeringen zeggen wel de hele tijd dat ze iets aan het broeikaseffect willen doen maar in praktijk gebeurt er nog erg weinig. :N

Redenen: Duurzame energie is meestal duurder dan gewone stroom dus raad maar eens wat mensen zullen kiezen. :duh:

Wat auto`s betreft: De grote olie bedrijfen zorgen er wel voor dat er geen waterstofauto`s komen dat is namelijk slecht voor hun zaken. (ze hebben er namelijk ook voor gezorgt dat er geen maximum snelheid op de Duitse autobahn kwam. Daar ben ik ze wel dankbaar voor :tu: )

En eigenlijk leid je met rijden op waterstof het probleem alleen maar om. Want waar moet die waterstof vandaan komen?? Die moet weer gemaakt worden. En als alle 60 miljoen auto`s in de wereld straks waterstof nodig hebben dan wordt dat weer een probleem. Het kost namelijk erg veel stroom om waterstof te maken.

De regeringen doen inderdaad nog erg weinig, maar het is vooral de omslag in de publieke opinie die ik toejuich. Ik bedoel, we worden tegenwoordig vrijwel doodgegooid met duurzaam dit en duurzaam dat, spaarlampen, groene energie, 'klimaatneutrale' producten en weet ik niet allemaal. Veel ervan is gebakken lucht, maar het algemene besef begint te komen, en dat vind ik een zeer goede ontwikkeling.

Duurzame(re) energie is op het moment inderdaad nog meestal duurder dan gewone energie, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat onze gewoontes en onze infrastructuur nog niet zijn aangepast. Bovendien staat veel van de technologie nog redelijk in zijn kinderschoenen, hoewel daar snel verandering in aan het komen is. Over enkele jaren zullen bijvoorbeeld talloze nieuwe zonnecellen hopelijk hun intrede doen, die ruim tien keer zo goedkoop zijn als de huidige (waardoor ze direct met olie en gas zullen kunnen concurreren). Ik hoop heel erg dat deze dingen goed en wijdverspreid worden. In plaats van onze energie via de omslachtige, stinkende en vervuilende route te krijgen die we nu hebben kunnen we gewoon direct oneindig veel beschikbare (schone) energie aftappen van de zon. 8)

De oliebedrijven zullen ongetwijfeld nog een hoop stuiptrekkingen vertonen, maar in de toekomst zullen we hopelijk meer en meer overstappen op andere energiebronnen. Rijden op waterstof zal dan waarschijnlijk zijn kinderziektes grotendeels hebben afgeworpen. Wat de waterstof betreft: die is heel eenvoudig te maken via water, en de benodige energie zal met de intrede van eerder genoemde verbeterde zonnecellen overvloedig aanwezig zijn. :klap:

Geplaatst:

gestemd op:

Ik geloof er zeker in!

waarom , ja moeilijk uit te leggen , maar het gebeurt al :duh:

Geplaatst:
Water zet wel uit bij warmte he.

Water zet volgens mij alleen uit als het kookt, anders niet volgens mij.

Was het maar zo. Dat het zeewater smelt is juist één van de problemen van het broeikaseffect, want doordat het, door opwarming van de aarde, uitzet, stijgt de zeespiegel. Hierdoor zullen veel eilandjes en laaggelegen kustgebieden, waaronder Nederland, kunnen overstromen.

Verder ben ik het wel met soep eens: Het mag dan zo zijn dat Al Gore's documentaire nogal opgeblazen en selectief is, het was wel hard nodig om het broeikaseffect onder de aandacht te brengen. Dan maakt mij het niet zo veel uit hoe dat precies gebeurt, maar dat het is gebeurd kan ik alleen maar toejuichen. Aan de andere kant is het eeuwig zonde dat Al Gore het op deze manier heeft gebracht. Ik bedoel, hij had net zo goed een objectief ogende documentaire kunnen maken, zonder z'n feiten zo selectief uit te zoeken en op te blazen. Wat 'ie zegt is gewoon waar en als 'ie het 'normaal' had gebracht, waren er denk ik veel mensen minder kritisch geweest. En dat terwijl het niet nodig was om de boel zo op te blazen, want hij heeft wel gelijk met wat 'ie zegt en wat 'ie bedoelt.

Geplaatst:

Sorry hoor, maar zonder het broeikasteffect kunnen we hier niet eens leven! Zonder broeikasteffect zou het hier op aarde -15°C zijn. De koolstofdioxide die hier in de lucht hangt door de uitgeademde lucht van de mensen enzo zorgt ervoor dat de ervoor dat het hier op aarde gemiddeld rond de 15°C is. De atmosfeer zorgt ervoor dat ze infrarode golven met kortegolflengte door laten, die van de zon dus. Die stralen komen in de aarde en 's nachts komen die eruit zodat het 's nachts ook nog een leefbare temperatuur is. Dit komt doordat 's nachts de infrarode golven met lange golflengte uit de aarde komen, en de koolstofdioxide houdt die voor een deel tegen.

Maar door dat de mens hout, steenkool en aardolie verbrand en doordat we veel industrie en vele uitlaatgassen van de auto's hebben komt er meer koolstofdioxide in de lucht. En daardoor houdt de koolstofdioxide nog meer van die stralen tegen en blijven die hier dus hangen, en dit zorgt voor een opwarming van de aarde.

Dit is een feit. Je kunt dus niet zeggen dat je er in gelooft of niet. Je kan wel zeggen: ' Ik geloof dat de wereld binnen x aantal jaren veel warmer gaat zijn!'. Maar het broeikaseffect is iets waar we al mee leven van in de oertijd.

Geplaatst:
Je kunt dus niet zeggen dat je er in gelooft of niet. Je kan wel zeggen: ' Ik geloof dat de wereld binnen x aantal jaren veel warmer gaat zijn!'. Maar het broeikaseffect is iets waar we al mee leven van in de oertijd.

Je kan wel degelijk zeggen dat je er niet in gelooft, bij aardrijkskunde krijg je als het goed is ook de geschiedenis van de aarde. Er zijn op aarde al verscheidene temperatuurwisselingen geweest, zo was het bijvoorbeeld tijdens de periode Krijt (140-65 miljoen jaar geleden) een stuk warmer dan het nu is. Men weet niet precies waar deze temperatuurschommelingen aan liggen maar feit is dat het klimaat constant aan het veranderen is. Het is dan ook niet vreemd dat dat ook gebeurt nu er mensen rondlopen op aarde. Er zijn zelfs theorieen dat in deze temperatuurschommelingen ook een soort regelmaat zit, zoals bij de seizoenen, maar dit is pure theorie en nog niet bewezen.

Er wordt ook door jou gezegd dat door uitstoting van koolstofdioxide, CO2, zorgt voor opwarming van de aarde. Na de aanslagen van 9/11 op onder andere het World Trade Centre mocht er in de Verenigde Staten niet gevlogen worden, dit was een unieke mogelijkheid voor wetenschappers om de invloed van de luchtvaart op het klimaat te testen. Zij kwamen erachter dat het 1 graad warmer was dan het zou zijn als er gewoon luchtvaart zou zijn (dit lijkt weinig maar is vrij veel). Het is dus zo dat de ''wolken'' die vliegtuigen uitstoten ervoor zorgen dat straling van de zon wordt terug gestoten en het daardoor dus kouder wordt in plaats van warmer zoals vaak wordt beweerd. Het is dus niet zeker dat uitstoot van CO2 ervoor zorgt dat het warmer wordt. Hiervoor hebben we nog te weinig kennis om alle aspecten goed te kunnen berekenen, want er spelen een heleboel dingen mee met de temperatuur op aarde.

Áls het al zo zou zijn dat CO2 ervoor zorgt dat het warmer wordt op aarde dan hebben we hier niet zo veel invloed op: Een vulkaan uitbarsting zorgt ook voor een enorme CO2 uitstoot en daar heeft de mens geen invloed op.

Samenvattend: Men weet nog helemaal niet zeker door welke dingen het klimaat beinvloed wordt, zeker is dat er een heleboel dingen meespelen. Ook is het nog niet zeker dat door CO2 het warmer wordt op aarde.

Geplaatst:

@ Jow Tommy Verceti

Je neemt me de woorden uit mijn mond :)

nooit geweten van die vliegtuigen trouwens

:cya:

• 4 maanden later...
Geplaatst:
hey allemaal,

ik poste laatst een berichtje in het "Komeet 2036 op aarde" Topic over broeikaseffect enzo (als reactie op iemand).

En ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er van vinden?

-------------------------------------------------

- Geloven jullie er in?

- Probeer jij er zel wat tegen te doen?

- Vind je het totale onzin?

- ect.

-------------------------------------------------

Ik zelf vind het onzin (zoals ik al eerder liet merken in een andere post)

En heb al helemaal een hekel aan Al Gore en zijn campagne, hij loopt de klagen over de opwarming van de aarde terwijl hij zelf een dikke SUV heeft met een huis dat bijna evengroot is als het Witte huis!

ik heb deze Doc gevolgd en dat is waarin ik geloof.

http://video.google.nl/videoplay?docid=-45...warming+swindle

Ik denk zelfs dat het zo erg is dat over 100jaar de Wereld dit gaat zien zoals wij nu Heksen en al die onzin zien.

maar ja misschien ben ik maar naief.

laat me weten wat jij er van vind.

mazzol!

EDIT : Poll Aangepast!

Ik vindt dat we allemaal aan een schone mulie moeten werken niet afval op de grond gooien en zo, Want over 50 jaar zien we het zelfde flesje nog liggen,

Geplaatst: (bewerkt)

ik geloof er wel in.. Maar van de andere kant..

Het klimaat werd ook warmer zonder dat de mens iets deed.. Dat is gewoon zo met de natuur. We hebben sinds de geboorte van de Aarde al verschillende ijstijden gehad.. En na zo'n ijstijd werd het weer heel warm op aarde ;)

Ik denk dat we dat nou gaan krijgen.. ;) (feit is wel dat sinds al het energieverbruik van de mens het een stuk sneller gaat)

Bewerkt: door Ruwie

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...