Jump to content

Algemeen kiesrecht

Recommended Posts

Geplaatst:

Binnenkort heb ik mijn Engels mondeling en moet ik praten over een stelling. Mijn stelling is: "Moet de leeftijd om te stemmen verhoogd worden naar twintig jaar?".

Nu heb ik zelf al een paar argumenten, maar ik zou ook graag meningen van anderen willen horen.

Dus wat vind jij? Moet de leeftijd om te stemmen verhoogd worden van achtien naar twintig?

• Reacties 31
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• NilsHolgersson

8

• Piet-Herr

5

• Youp

4

• Pitbull

3

Top Posters In This Topic

Geplaatst: (bewerkt)

Ik vind van wel, de meeste 'volwassenen' mensen van 18 - 19 jaar (en ik zeg duidelijk de meeste) weten niet eens op wat ze stemmen. En zijn meestal ook niet geinteresseerd in politiek. Of ze stemmen blanco en heb je dus niks aan hun stem of ze worden gepuched van uit hun milieu (vrienden, familie,...)...Mijn mening is dus: ja, de leeftijd om te stemmen moet verhoogd worden naar twintig jaar.

Bewerkt: door Pitbull
Geplaatst:

Ik zou niet zeggen dat het verhoogd moet worden maar dat het voor de 18-19 jarige niet verplicht is om te stemmen.

Dus dat je niet moet stemmen op die leeftijd, maar mag stemmen.

Dit had wel een poll verdiend :clown:

Ik vind van wel, best tot aan 20 jaar. Als je 18 bent ben je soms wel wat idealistisch en stem je soms zonder je het weet voor iets wat je helemaal niet wilt. En ook de stemplicht afschaffen zou echt veel beter zijn.

Zoals extreem-rechts die wel veel programmapunten belooft, maar meestal andere waarmaken. (tja, da's mijn mening toch...)

Bewerkt: door Blu3ice
Ik vind van wel, de meeste 'volwassenen' mensen van 18 - 19 jaar (en ik zeg duidelijk de meeste) weten niet eens op wat ze stemmen. En zijn meestal ook niet geinteresseerd in politiek. Of ze stemmen blanco en heb je dus niks aan hun stem of ze worden gepuched van uit hun milieu (vrienden, familie,...)...Mijn mening is dus: ja, de leeftijd om te stemmen moet verhoogd worden naar twintig jaar.

Tegen. Ik snap niet wat het voordeel zou zijn van die twee jaartjes verschil. Tuurlijk, je hebt mensen van 18 en 19 die niet weten op wat ze stemmen, maar je hebt evengoed mensen van 50 die niet weten wat ze stemmen en dus maar wat doen. Dat gebeurt nou eenmaal en als je daar is weinig tegen te doen. Als je dit serieus tegen zou willen gaan zou je óf de stemgerechtigden veel strenger moeten gaan selecteren (op bijvoorbeeld opleiding) óf de democratie meteen maar helemaal af moeten schaffen. Beide oplossingen zijn natuurlijk onzin, dus je zult altijd houden dat mensen niet weten wat ze stemmen of beïnvloed worden door hun omgeving (dat laatste gebeurd trouwens veel vaker dan je zou denken). Dat ga je niet tegen door de minimale stemleeftijd te verhogen.

Dit had wel een poll verdiend :clown:

Ik vind van wel, best tot aan 20 jaar. Als je 18 bent ben je soms wel wat idealistisch en stem je soms zonder je het weet voor iets wat je helemaal niet wilt. En ook de stemplicht afschaffen zou echt veel beter zijn.

Mensen van 30 doen dat ook. Ik denk dat je tussen je 18e en 20e echt niet ineens heel anders gaat denken, dus hebben 18-jarigen evenveel stemrecht als 20-jarigen, 30-jarigen en 80-jarigen.

En stemplicht? Sinds wanneer geldt er stemplicht :?

Bewerkt: door Piet-Herr
Ik zou niet zeggen dat het verhoogd moet worden maar dat het voor de 18-19 jarige niet verplicht is om te stemmen.

Dus dat je niet moet stemmen op die leeftijd, maar mag stemmen.

Ik wist nieteens dat het nu wel verplicht was om te gaan stemmen. Vast een 1-april grap

Wat ik ervan vind: Ik zou het stemrecht terug willen brengen naar de man. Ik bedoel stemrecht voor vrouwen is dan wel geemancipeerd enzo, maar je kunt ook doordrijven.

En mensen ouder dan 20 jaar weten ook niet waarop ze stemmen hoor. Denk je dat de Europese Grondwet tegengehouden is door alleen gasten van onder de 20?

Bewerkt: door NilsHolgersson
En mensen ouder dan 20 jaar weten ook niet waarop ze stemmen hoor.

Je mag niet alleman onder één kam scheren (of hoe zeg je dat?), er zijn heus wel twintigers, dertigers,.... die weten waarop ze stemmen. En zo zijn er ook mensen van 18 - 19j die wel weten waarop ze stemmen.

Geplaatst:

Ja, maar de argumenten die jij aandraagt gelden ook voor mensen die ouder zijn dan 20.

- Zijn meestal niet geinteresseerd in politiek.

- Worden gepushed vanuit hun milieu (vrienden, familie,...)

Ja, maar de argumenten die jij aandraagt gelden ook voor mensen die ouder zijn dan 20.

- Zijn meestal niet geinteresseerd in politiek.

- Worden gepushed vanuit hun milieu (vrienden, familie,...)

Dat wil ik dan ook zeggen met dat je niet iedereen onder dezelfde kam moet scheren...

Geplaatst:
Wat ik ervan vind: Ik zou het stemrecht terug willen brengen naar de man. Ik bedoel stemrecht voor vrouwen is dan wel geemancipeerd enzo, maar je kunt ook doordrijven.

WTF, Lees ik dit nou goed? Vrouwen mogen niet stemmen? ONZIN!

Zelf stem ik blanco :clown: , sowieso stemmen er niet zo heel veel 18- 19jarigen en er zitten genoeg kiezers die hun stem op iets baseren. Dus om het te verhogen eet je van 2 walletjes ;)

Geplaatst:

Kijk naar vrouwen in de politiek, dat is een ramp. Femke Halsema, Jeltje van Nieuwehoven en Rita Verdonk zijn slechts enkele voorbeelden. Politiek is duidelijk iets voor mannen, net als voetbal. Het hele kabinet Balkende III is gecrashed door een bitchfight tussen Verdonk en Hirsi Ali.

ik zou zelf niet eens bij de groep horen maar ik ben mischien wel voor censusKiesrecht, dan heb je iig al wat meer mensen die weten wat politiek is, soms hoor ik mensen praten en dan denk ik WTF!???

Geert Wilders is niet LINKS!!! :bonk:

en dat soort mensen zullen ook nooit iets van politiek weten.

Bewerkt: door Plantebak
Geplaatst:
Kijk naar vrouwen in de politiek, dat is een ramp. Femke Halsema, Jeltje van Nieuwehoven en Rita Verdonk zijn slechts enkele voorbeelden. Politiek is duidelijk iets voor mannen, net als voetbal. Het hele kabinet Balkende III is gecrashed door een bitchfight tussen Verdonk en Hirsi Ali.

Ik zou zeggen: "Dutchy sla uwe slag".. ^_^, En anders zal ik het morgen proberen.. ;)

Geplaatst:

Grapjas. Omdat er minder vrouwen de politiek in gaan, moet je de vrouwen die dat wel doen het recht ontnemen? Persoonlijk vind ik Femke Halsema één van de betere politici van dit moment, maar dat is natuurlijk mijn mening. Maar omdat er twee zijn die het niet goed doen ga je het de anderen toch niet ontnemen? Hoezo alles over één kam scheren. Hoezo racistisch.

ik zou zelf niet eens bij de groep horen maar ik ben mischien wel voor censusKiesrecht, dan heb je iig al wat meer mensen die weten wat politiek is, soms hoor ik mensen praten en dan denk ik WTF!???

Geert Wilders is niet LINKS!!! :bonk:

en dat soort mensen zullen ook nooit iets van politiek weten.

Dus mensen die meer belasting betalen zouden er meer verstand van hebben? Dus mensen die weinig verdienen hebben geen mening? Weet je wat, we draaien meteen alle vernieuwingen en verbeteringen van de afgelopen eeuw terug en gaan weer helemaal terug naar een samenleving waarin uitbuiterij, kinderarbeid en meer sociaal slechte omstandigheden heel normaal zijn. Waar een paar rijke mensen het voor het zeggen hebben en alle andere mensen geen mening, rechten en kansen hebben.

Het mooie van de huidige maatschappij vind ik dat iedereen in principe gelijke kansen heeft, iedere partij maakt kans om in de regering te komen en zodra een partij of regering het niet goed doet kan deze fluiten naar z'n stemmen. Het volkt spreekt. Als je echter censuskiesrecht invoert verban je daarmee indirect de linkse partijen uit de Kamer en geef je de liberalen een soort vrijbrief om te doen wat ze willen. Het merendeel van de bevolking heeft toch niet het recht om ze weg te stemmen. Zo vallen we terug naar een samenleving gelijk aan die van de 19e eeuw. Zoek voor de grap eens op hoe het er toen aan toe ging qua woon-, werk- en leefomstandigheden ;)

Geplaatst:

haha geloof mij nouw maar dat ik er genoeg van af weet...

maar daar gaat het niet om ik zei dit :

ik zou zelf niet eens bij de groep horen maar ik ben mischien wel voor censusKiesrecht

Omdat ik verder op zei :

Geert Wilders is niet LINKS!!!

Hiermee bedoel ik dat de meeste mensen geen hol van politiek af weten.

En in deze tijde heb je wel de kans op een degelijke baan zonder dat je familie dat heeft, en zou je dus wel stemrecht kunnen nemen.

ow en nog iets :

Hoezo alles over één kam scheren. Hoezo racistisch.

Dat is discriminatie geen rasisisme :) sry kon het niet laten :engel:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...