Jump to content

Formatteren

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Ik heb een over volle PC in de kamer staan die ik graag helemaal leeg wil maken. Allebei de schijven. Maar op schijf C: staat Windows, en ik weet niet wat er gebeurt als ik die weghaal. Start hij dan op in MS-DOS, of, zoals mijn vader zegt, in BIOS mode? OF start hij gewoon helemaal niet meer op en kan je hem weggooien? Over de optie van handmatig alles verwijderen: Verder maar eens zo'n 3000 Word, Powerpoint, Excel en Paint bestanden. Fijn werk ;)

Edit: Ik weet wel hoe ik het moet leeghalen :)

Bewerkt: door blokcement
Geplaatst:

Om te kunnen formateren kun je niet simpelweg de map Windows verwijderen. Behalve dat dat waarschijnlijk niet lukt help je daar inderdaad je PC mee om zeep. Je moet vanaf een bootdiskette je systeem starten en van daaruit uiteindelijk het commando format C: geven. Je hele PC wordt dan leeggehaald en je hebt weer een schoon systeem om Windows te installeren. Maar als je niet precies weer hoe dat moet doe het dan ook gewoon niet en laat het over aan iemand met verstand van zaken......

Zorg er dan overigens wel van te voren voor dat je alles wat je wilt bewaren ook veilig elders opgeborgen hebt (brandt het op een CD, zet het op een floppy, een USB-stick, of mail het naar een vriend). Denk dan bijvoorbeeld aan je 100% save game GTA, je mail-bestanden, je worddocumenten, foto's, MP3's etc etc etc....kortom, alles wat je wil bewaren......

Geplaatst: (bewerkt)

Dus het kan gewoon, en dan installeer ik Windows opnieuw?

Edit: Dankjewel :)

Bewerkt: door blokcement
Geplaatst:

Ja, dat kan gewoon. Bij de Windows versies tót XP moet je opstarten met een bootdiskette. Dat zul je dan eerst in de BIOS moeten veranderen (bootsequence A: als eerste zetten). Bij XP moet je je CD-ROM-speler als eerste in de sequence zetten en dan opstarten met de Windows CD erin. Je krijgt halverwege het installatieproces dan de vraag of je de schijf wil formateren......maar nogmaals: als je twijfelt, er is geen weg terug dus zorg dat je van te voren goed weet wat je doet......

Geplaatst:
Ja, dat kan gewoon. Bij de Windows versies tót XP moet je opstarten met een bootdiskette. Dat zul je dan eerst in de BIOS moeten veranderen (bootsequence A: als eerste zetten). Bij XP moet je je CD-ROM-speler als eerste in de sequence zetten en dan opstarten met de Windows CD erin. Je krijgt halverwege het installatieproces dan de vraag of je de schijf wil formateren......maar nogmaals: als je twijfelt, er is geen weg terug dus zorg dat je van te voren goed weet wat je doet......

Bij windows 98 wil het ook moet je even instellen bij de bios op welk station hij wil booten zet je hem op e: en dan start ie op vanaf de cd.en heb je geen boot-cd nodig.

Geplaatst:

Formateren kan je beter overlaten aan iemand die er verstand van heeft! Doe ik meestal ook, ga niet zelf zitten klooien daarmmee :dans: Als ik mijn PC dan terug krijg, dan heeft hij nooit problemen met een slechte formatering! Ik raad je sterk aan om het door iemand die er verstand van heeft te latren doen! Maar dat is jouw keuze!

Rivel

Geplaatst:
Formateren kan je beter overlaten aan iemand die er verstand van heeft! Doe ik meestal ook, ga niet zelf zitten klooien daarmmee :dans: Als ik mijn PC dan terug krijg, dan heeft hij nooit problemen met een slechte formatering! Ik raad je sterk aan om het door iemand die er verstand van heeft te latren doen! Maar dat is jouw keuze!

Rivel

Slechte formatering? Formateren=Formateren Je hebt geen slechte of goede formateren.Ik doe het zelf wel altijd had em een keer nar een bedrijf gebracht hadden ze alle stations verwijderd had alle stations weer moeten instaleren(had iets van 6 stations.)

Geplaatst:

Natuurlijk niet. Hoe kom je daar bij?

Formatteren is niets maar dan ook NIETS meer dan het leeghalen van een Hardeschijf.

Letterlijk betekend het: Het indelen van de Bestandsindeling op een beschrijfbaar medium (van Diskette tot Hardeschijf, zelfs dvd's en flashgeheugens)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...