Jump to content

Voeding

Recommended Posts

Geplaatst:

hoi,

ik ben niets van plan, maar ik wil gewoon eens weten wat er gebeurt als je andere voeding pakt. hierbij bedoel ik dus:

je hebt een pc die bijv. 300 watt nodig heeft maar je stopt er een een van 500 watt in. geeft je voeding dan gewoon minder, of geeft hij echt de 500 en blaas je alles op?

Geplaatst:
hoi,

ik ben niets van plan, maar ik wil gewoon eens weten wat er gebeurt als je andere voeding pakt. hierbij bedoel ik dus:

je hebt een pc die bijv. 300 watt nodig heeft maar je stopt er een een van 500 watt in. geeft je voeding dan gewoon minder, of geeft hij echt de 500 en blaas je alles op?

Opblazen: nee dat niet, ik hij geeft als het goed is gewoon zoveel aan de onderdelen als nodig is.

Geplaatst:

[schno009modus]

Een Voeding van 500 watt kan Maximaal 500 watt LEVEREN. Hij geeft het daarintegen niet, als de aangesloten apparatuur het niet vraagt. Een stopcontact kán (meestal, kan hoger/lager zijn) 220*16=3520 watt leveren, maar een 100 watt lampje neemt niet meer dan 100 watt.

Het is meestal ook zo dat grotere voedingen van betere kwaliteit zijn, dus stabielere spanningen, dus een stabieler systeem.

Een te kleine voeding daarintegen kan wel kwaad, omdat de voeding het niet aan kan. Je zult dan veel hitte, rook en vonken krijgen (dus niet iets wat je uit je pc wilt hebben).

Verder zou ik het sterk aanraden om een grotere voeding in je pc te zetten, want 300 watt is imo wat weinig. Je pc word ook nog eens energiezuiniger en stiller.

[/schno009modus]

Geplaatst:

kijk dat wou ik weten. want ik zit nu met wat casemodding spul en ik heb nu adaptertjes liggen omdat ik t anders niet kan aansluiten. nu kan ik dus gewoon meer aansluiten

Geplaatst:
[schno009modus]

Een Voeding van 500 watt kan Maximaal 500 watt LEVEREN. Hij geeft het daarintegen niet, als de aangesloten apparatuur het niet vraagt. Een stopcontact kán (meestal, kan hoger/lager zijn) 220*16=3520 watt leveren, maar een 100 watt lampje neemt niet meer dan 100 watt.

Het is meestal ook zo dat grotere voedingen van betere kwaliteit zijn, dus stabielere spanningen, dus een stabieler systeem.

Een te kleine voeding daarintegen kan wel kwaad, omdat de voeding het niet aan kan. Je zult dan veel hitte, rook en vonken krijgen (dus niet iets wat je uit je pc wilt hebben).

Verder zou ik het sterk aanraden om een grotere voeding in je pc te zetten, want 300 watt is imo wat weinig. Je pc word ook nog eens energiezuiniger en stiller.

[/schno009modus]

Let er wel ff op, dat voedingen na verloop van tijd hun watt's gaan verliezen, dus je kan in het begin wel een 500W hebben, maar dat kan later een 400W worden. Ook moet je niet ook niet alleen kijken naar het aantal W, maar ook kijken of het een stabiele ampere heeft.

Geplaatst:

Yeah, right. :bonk:

Hij heeft niet genoeg vermogen om je systeem fatsoenlijk te draaien. Gevolg: je componenten krijgen minder stroom. Dat leidt vaak tot BSOD's en dergelijke. Bovendien kelderen de prestaties van je PC. Maar hitte, rook en vonken? No way.

Geplaatst:

Yeah, right. :bonk:

Hij heeft niet genoeg vermogen om je systeem fatsoenlijk te draaien. Gevolg: je componenten krijgen minder stroom. Dat leidt vaak tot BSOD's en dergelijke. Bovendien kelderen de prestaties van je PC. Maar hitte, rook en vonken? No way.

Hang maar eens een paperclip aan je voeding (kortsluiting maken dus) en kijk wat er gebeurt. Sommige voedingen zijn beveiligd en gaan klikken. Bij sommigen zal alleen de zekering springen. En tot slot is er nog de categorie die echt wel gaat vonken. Maar dit is dus je voeding, normaal gesproken zou het vervangen van de voeding voldoende moeten zijn.

Maar, dit is niet echt een realistiche case, tenzij je een belachelijk lichte voeding in een belachelijk stroom vretende pc hebt zitten. Normaal gesproken zal er inderdaad ongedefinieerd gek gedrag optreden zoals hierboven staat. Maar weden dat er ooit al eens iemand een veel te zware videokaart en een paar hd's extra en een extra dvd fikker in een te oude prefab pc heeft geduwd, wedden dat er daar een paar tussen zitten die mooie rookwolken hebben uitgeslagen.....

Conclusie, pruts maar wat raak. Wordt het systeem onverklaarbaar onstabiel, of ontploft je voeding: koop een zwaardere nieuwe voeding en het werkt wel weer.

Geplaatst:

De categorie die echt gaat vonken is al een flinke tijd niet meer op de markt. Zelfs de goedkoopste X-Gear voedingen en dergelijke bevatten keurig een al dan niet vastgesoldeerde zekering.

Geplaatst:
De categorie die echt gaat vonken is al een flinke tijd niet meer op de markt. Zelfs de goedkoopste X-Gear voedingen en dergelijke bevatten keurig een al dan niet vastgesoldeerde zekering.

Ja, ik heb met X-gear nog nooit een probleem gehad (met een sweex en een AOPEN wel)

Geplaatst:

vandaag om een nieuwe voeding geweest. eerst een 400 watt van een of ander vaag merk, maar wel erg stil enz. ik naar huis ermee, ding inbouwen hmm past niet. he nu past t wel maar pc doet t niet. dus pc en voeding mee naar pc boer. hij eens passen he hij past niet. hij wat harder drukken. ja hij doet t! hij beweegt t stekkertje, brand de voeding door. kortsluiting. ik een asus voeding mee van 340 watt, zonder kortsluiting werkt deze :puh:

Geplaatst:

De zekering is meestal primair aangebracht (nog nooit secundair gezien), en meestal wat overgedimensioneerd. Ik heb in een 500 watt voeding een 3,5 ampére zekering gevonden. Als je er >500 watt uit trekt, dan springt de zekering nog niet. Daarbij heeft een moderne voeding wel een kortsluitbeveiliging, maar die grijpt pas in bij een belasting die ongeveer 1,5 keer de max belasting is.

Trek je een lange tijd een iets grotere belasting (ongeveer meer dan 1,2 keer zoveel) dan zul je veel warmteontwikkeling krijgen. Temperatuurschakelingen zijn (bijna) alleen voor de 'echte' voedingen weggelegd.

Geplaatst:
vandaag om een nieuwe voeding geweest. eerst een 400 watt van een of ander vaag merk, maar wel erg stil enz. ik naar huis ermee, ding inbouwen hmm past niet. he nu past t wel maar pc doet t niet. dus pc en voeding mee naar pc boer. hij eens passen he hij past niet. hij wat harder drukken. ja hij doet t! hij beweegt t stekkertje, brand de voeding door. kortsluiting. ik een asus voeding mee van 340 watt, zonder kortsluiting werkt deze :puh:

Paste hij niet in je kast?, Paste hij niet op je mobo (teveel pins) of wat?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...