Jump to content

Grafische kaart upgrade - nVidia GeForce 8600 GTS


Insanity Prawn Boy

Recommended Posts

Ik wil de grafische kaart van mijn dimension E521 vervangen, maar ik weet niet zeker of dit nou zo'n goede kaart is. Ik had ergens op internet gelezen dat die 128-bit niet goed genoeg is voor hogere resoluties (ik heb 1650x1050). Is dat waar? Verder weet ik ook niet zeker of 256 MB wel genoeg is (ik kan nergens vinden of het een shared kaart is). Ik heb nu een ATi Radeon X1300 Pro, dus het is wel een flinke verbetering. Eigenlijk wilde ik eerst een 8800 GTS (640 MB) of een 8600 Ultra hebben. Van die 8800 GTS weet ik nu bijna zeker dat 'ie niet past en de Ultra is geschrapt, dus dat is geen optie. Weet iemand wat ik het beste kan doen? Wachten tot er andere kaarten uitkomen of deze nu kopen?

Alvast bedankt

EDIT:

Ik heb nu op de site van Club-3D gevonden dat de 8600 GTS een 400W voeding nodig heeft. Ik heb de standaard voeding van dell (305W). Weet iemand of ik de voeding kan vervangen? Zo ja, wat kan je me aanraden (moet niet al te duur worden)? Het liefste dan wel eentje met iets meer dan 400W, voor het geval dat ik ooit nog iets anders er in stop.

Bewerkt: door Insanity Prawn Boy
Link to comment
Delen op andere websites

Ik wil de grafische kaart van mijn dimension E521 vervangen, maar ik weet niet zeker of dit nou zo'n goede kaart is. Ik had ergens op internet gelezen dat die 128-bit niet goed genoeg is voor hogere resoluties (ik heb 1650x1050). Is dat waar? Verder weet ik ook niet zeker of 256 MB wel genoeg is (ik kan nergens vinden of het een shared kaart is). Ik heb nu een ATi Radeon X1300 Pro, dus het is wel een flinke verbetering. Eigenlijk wilde ik eerst een 8800 GTS (640 MB) of een 8600 Ultra hebben. Van die 8800 GTS weet ik nu bijna zeker dat 'ie niet past en de Ultra is geschrapt, dus dat is geen optie. Weet iemand wat ik het beste kan doen? Wachten tot er andere kaarten uitkomen of deze nu kopen?

Alvast bedankt

EDIT:

Ik heb nu op de site van Club-3D gevonden dat de 8600 GTS een 400W voeding nodig heeft. Ik heb de standaard voeding van dell (305W). Weet iemand of ik de voeding kan vervangen? Zo ja, wat kan je me aanraden (moet niet al te duur worden)? Het liefste dan wel eentje met iets meer dan 400W, voor het geval dat ik ooit nog iets anders er in stop.

Als er PCI-Express in je PC zit, kun je iedere PCI express videokaart erin doen.

De voeding kun je zo vervangen, al moet je wel even informeren of dell ook over garantie zeurt en wat voor formaat voeding je hebt (ATX, mATX).

Link to comment
Delen op andere websites

Over de garantie, er zitten meestal stikkertje, of iets anders op je kast, als je hem dan openmaakt, breken deze en kunnen ze zien dat je in je kast hebt gezeten en weg is garantie.

Over je voeding, een 400W is nog steeds niet echt veel, ga meer voor een 500-600W. Waarom? Omdat voedingen na een tijdje hun aantal Watt's gan verliezen, dus een 400 kan uiteindelijk dus die 305W van jou worden. En 105W van een 500W, is omgeveer 400W, waardoor je nog steeds een goede voeding heb.

En wat betreft de kaart, ga vooor een 8800GTS 320MB, die van Club 3D is momenteel bij de meeste winkels rond de 275, en de 8600GTS zo'n 210 eurootje, maar voor die zon 60 euro meer, heb je al een veel betere kaart;)

Link to comment
Delen op andere websites

Over de garantie, er zitten meestal stikkertje, of iets anders op je kast, als je hem dan openmaakt, breken deze en kunnen ze zien dat je in je kast hebt gezeten en weg is garantie.

Over je voeding, een 400W is nog steeds niet echt veel, ga meer voor een 500-600W. Waarom? Omdat voedingen na een tijdje hun aantal Watt's gan verliezen, dus een 400 kan uiteindelijk dus die 305W van jou worden. En 105W van een 500W, is omgeveer 400W, waardoor je nog steeds een goede voeding heb.

En wat betreft de kaart, ga vooor een 8800GTS 320MB, die van Club 3D is momenteel bij de meeste winkels rond de 275, en de 8600GTS zo'n 210 eurootje, maar voor die zon 60 euro meer, heb je al een veel betere kaart;)

Die 8800 GTS past er niet in (volgens deze site wel), omdat er geen slot boven het slot voor de grafische kaart zit voor de ventilatite. Daarom wilde ik dus nu die 8600 GTS. Als ik de 8800 GTS wel kan nemen, neem ik wel die van 640, want 256 MB schijnt toch aan de weinige kant te zijn voor hogere resoluties. Daarom heb ik me ook weer bedacht en wacht ik nu op een 512 MB 8600 GTX (wanneer die ook uitkomt).
Link to comment
Delen op andere websites

Over de garantie, er zitten meestal stikkertje, of iets anders op je kast, als je hem dan openmaakt, breken deze en kunnen ze zien dat je in je kast hebt gezeten en weg is garantie.

Over je voeding, een 400W is nog steeds niet echt veel, ga meer voor een 500-600W. Waarom? Omdat voedingen na een tijdje hun aantal Watt's gan verliezen, dus een 400 kan uiteindelijk dus die 305W van jou worden. En 105W van een 500W, is omgeveer 400W, waardoor je nog steeds een goede voeding heb.

En wat betreft de kaart, ga vooor een 8800GTS 320MB, die van Club 3D is momenteel bij de meeste winkels rond de 275, en de 8600GTS zo'n 210 eurootje, maar voor die zon 60 euro meer, heb je al een veel betere kaart;)

Die 8800 GTS past er niet in (volgens deze site wel), omdat er geen slot boven het slot voor de grafische kaart zit voor de ventilatite. Daarom wilde ik dus nu die 8600 GTS. Als ik de 8800 GTS wel kan nemen, neem ik wel die van 640, want 256 MB schijnt toch aan de weinige kant te zijn voor hogere resoluties. Daarom heb ik me ook weer bedacht en wacht ik nu op een 512 MB 8600 GTX (wanneer die ook uitkomt).

Een vraag, heb je de PC zelf al? Of ga je hem halen? Mij lijkt het raar, want het moet makkelijk kunnen, in mijn PC, zitten zon 6 van die sloten, heb er een geluidskaart opzitten, je neemt geen 2 vidkaarten, en aan meerder geluidskaarten heb je ook niks, dus het zou moeten kunnen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een vraag, heb je de PC zelf al? Of ga je hem halen? Mij lijkt het raar, want het moet makkelijk kunnen, in mijn PC, zitten zon 6 van die sloten, heb er een geluidskaart opzitten, je neemt geen 2 vidkaarten, en aan meerder geluidskaarten heb je ook niks, dus het zou moeten kunnen.
Ik heb de PC al ruim een maand. Ik heb em zo gekocht omdat Dell geen andere grafische kaart kan (wil) leveren en als ik em van een ander merk zou kopen ben ik zelfs duurder uit zonder dat ik bij deze die kaart vervang.

Het systeem ziet er zo uit:

dime521rb2.jpg

1: Zit de grafische kaart ook bij mij

2: Heb ik niet (vrij)

De expansie sloten (weet niet hoe ik het anders moet vertalen):

- PCI: 2 Slots

- PCIe x1: 1 Slot

- PCIe x16 (Graphics): 1 Slots

Het probleem schijnt te zijn dat er geen extra PCI-slot boven de x16 zit. De 8800 GTS heeft namelijk twee sloten nodig (1 voor de koeling). Hoe ze dat dan op die site doen weet ik niet. Daar staat namelijk dat de kaart er zelf wel in past, maar dat de voeding alleen niet voldoende is. Volgens een topic op de forums van Dell zelf is 'ie dat wel (Dell zou altijd het normale (=305W) vermogen weergeven i.p.v. het maximale vermogen). De 8800 en 8600 GTS hebben allebei 400W nodig, dus als de 8800 past, neem ik die natuurlijk.

EDIT:

Ik heb gevonden dat de koeling (ook) aan de onderkant kan, dus er is dus wel een vrije plek voor de koeling. Het enige probleem is dus de voeding, als dat niet voldoende is.

EDIT 2:

Op die site staat ook niet dat de koeling boven moet, dat dacht ik gewoon zelf omdat op de plaatjes de ventilator altijd boven zit.

Bewerkt: door Insanity Prawn Boy
Link to comment
Delen op andere websites

Over je voeding, een 400W is nog steeds niet echt veel, ga meer voor een 500-600W. Waarom? Omdat voedingen na een tijdje hun aantal Watt's gan verliezen, dus een 400 kan uiteindelijk dus die 305W van jou worden. En 105W van een 500W, is omgeveer 400W, waardoor je nog steeds een goede voeding heb.

De discussie over de voedingen is voor jullie, maar waar haal je dít nou weer vandaan? Zover mijn kennis over electronica rijkt (en dat is vér) zijn de enige dingen wat kan verjaren in een voeding, de condensatoren, maar zélfs die doen dat pas na een jaar of 15.

EDIT: niet dat ik het niet met BB eens ben, een 500 watt voeding zou ik wél adviseren om in je pc te zetten.

Bewerkt: door schno009
Link to comment
Delen op andere websites

Over je voeding, een 400W is nog steeds niet echt veel, ga meer voor een 500-600W. Waarom? Omdat voedingen na een tijdje hun aantal Watt's gan verliezen, dus een 400 kan uiteindelijk dus die 305W van jou worden. En 105W van een 500W, is omgeveer 400W, waardoor je nog steeds een goede voeding heb.

De discussie over de voedingen is voor jullie, maar waar haal je dít nou weer vandaan? Zover mijn kennis over electronica rijkt (en dat is vér) zijn de enige dingen wat kan verjaren in een voeding, de condensatoren, maar zélfs die doen dat pas na een jaar of 15.

EDIT: niet dat ik het niet met BB eens ben, een 500 watt voeding zou ik wél adviseren om in je pc te zetten.

Werd mij verteld op Hardware.Info, en naar mijn idee kan het aardig kloppen....

Link to comment
Delen op andere websites

Daarom wilde ik dus nu die 8600 GTS. Als ik de 8800 GTS wel kan nemen, neem ik wel die van 640, want 256 MB schijnt toch aan de weinige kant te zijn voor hogere resoluties. Daarom heb ik me ook weer bedacht en wacht ik nu op een 512 MB 8600 GTX (wanneer die ook uitkomt).

Een Xbox 360 heeft ook 10mb videogeheugen. Het gaat meer om de snelheid.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

ATi komt nu met zijn HD 2..00 lijn uit. Ik vind de HD 2600 XT wel een mooie kaart (512 MB), maar deze heeft maar een 128-bits geheugen. Ik had ergens gelezen dat dit tot 19" schermen geen probleem is, maar ik heb een 20,1" breedbeeld met 1680 bij 1050 pixels. Is dit goed genoeg (niet zoveel verschil met 256-bits) of kan ik beter wachten tot er een 256-bits versie komt?

Link to comment
Delen op andere websites

Over je voeding, een 400W is nog steeds niet echt veel, ga meer voor een 500-600W. Waarom? Omdat voedingen na een tijdje hun aantal Watt's gan verliezen, dus een 400 kan uiteindelijk dus die 305W van jou worden. En 105W van een 500W, is omgeveer 400W, waardoor je nog steeds een goede voeding heb.

De discussie over de voedingen is voor jullie, maar waar haal je dít nou weer vandaan? Zover mijn kennis over electronica rijkt (en dat is vér) zijn de enige dingen wat kan verjaren in een voeding, de condensatoren, maar zélfs die doen dat pas na een jaar of 15.

EDIT: niet dat ik het niet met BB eens ben, een 500 watt voeding zou ik wél adviseren om in je pc te zetten.

Het zijn inderdaad de Elco's ( Electrolitische Condensatoren) in de voeding die voor de veroudering zorgen. Door de zware en langdurige belastingen kunnen deze al na een jaar beginnen het vermogen van de voeding te beperken.

Meestal wordt aangeraden om voor dit effect een overcapaciteit van 20%-25% aan te houden.

Een goede site om het benodigde vermogen voor een pc-voeding uit te rekenen kun je hier vinden.

Link to comment
Delen op andere websites

ATi komt nu met zijn HD 2..00 lijn uit. Ik vind de HD 2600 XT wel een mooie kaart (512 MB), maar deze heeft maar een 128-bits geheugen. Ik had ergens gelezen dat dit tot 19" schermen geen probleem is, maar ik heb een 20,1" breedbeeld met 1680 bij 1050 pixels. Is dit goed genoeg (niet zoveel verschil met 256-bits) of kan ik beter wachten tot er een 256-bits versie komt?
Kan er iemand alsjeblieft antwoord geven?
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...