Jump to content

Recommended Posts

Geplaatst:

Sorry voor deze post ?

Moest ik misschien in mijn vorige posten ?

Maar goed..

Wat is precies overclocken..

Ik ken iemand die zei dat die zijn videokaart had overgeclocked..

Wat is dat precies en hoe kan je het doen ??

Geplaatst: (bewerkt)

Overclocken is de snelheid (en dus de prestaties) van je hardware verhogen. Je kan onder andere een processor en grafische kaart overclocken. Het is alleen wel niet bij iedere computer mogelijk en je moet erg goed oppassen dat je niet te ver gaat.

Als je het zelf wil doen, kan je hier en hier even kijken. Als je hier even neerzet wat voor grafische kaart je hebt en evt. wat voor processor, kan ik je misschien zelf ook wel helpen.

EDIT: Hoort dit niet in het hardware forum?

Bewerkt: door Insanity Prawn Boy
Geplaatst:

Overclocken is erg gevaarlijk niet doen dus!

Bij een vriend van me die had net een nieuwe processor en videokaart gekocht bij elkaar zn 750 €.

Toen had ie em een overclokt en toen vloog meteen die hele pc in brand!

Dit komt omdat de processor te heet word.

Geplaatst:

Bij een vriend van me die had net een nieuwe processor en videokaart gekocht bij elkaar zn 750 €.

Intel® Pentium 4 processor?

Bij mij gaat het goed. De pc van mijn ouders met een AMD Sempron 2200+ processor is al 4 jaar overgeclockt van 1500 naar 1800mhz (20%) en het loopt prima. Als je een beetje een fatsoenlijk mobo hebt, zorgt die ervoor dat het niet mis gaat.

Geplaatst:

dat is zonde en ook best wel dom, want als het bij mekaar 750 euro heb gekost neem ik aan dat het een hartstikke goede processor was en een goeie vidoe kaart.

dus dan hoefde hij het niet eens over te klocken :puh:

maargoed overklcocken is dus wat ze boven me zijden de prestaties en snelheid verhogen. maar het kan ook misgaan en dan zijn de prestaties minder.

als je gaat overklocken dan moet je wel altijd zorgen voor een goede coeling zeker als je hem hoog gaat overklocken. en je moet het altijd in stapjes doen.. zegge ze dan.

je kan misschien nog altijd kijken in je BIOS daar kan je hem overclocken maar niet in alle BIOS,en

Geplaatst:

Asrock, Asus en MSI moederborden zijn makkelijk over te clocken (ook afhankelijk van het chipset). Op dit moment clocken nForce chipsets het beste over. Als je niet extreem overclockt, hoef je je over koeling niet zo druk te maken, maar wel de temps in de gaten houden (in de bios of met ASUS PROBE). Met het overclocken van een videokaart ben ik nog niet al te ver gegaan (% of 10, niet meer), met CPU wel eens 40% over de standard clock (met stock cooler).

Geplaatst:

ik had paar maanden iets geleerd over de overclocken van een maat die veel over de PC afweet

jij kan eigenlijk op 2manieren overclocken, maar wel hou ook rekening met

- juiste aangepaste videokaart

- en wat is het maximale snelheid van je PC als het hoger is of te hoger is dan de maximale snelheid dan kan de PC idd in brand komen maar de mijne PC is zo goed beveiligd zodat die uitvalt als de overclocking overgeschreden is

en 2manieren zijn

- via de BIOS

- via de moederbord iets aanpassen (wat niet zo veilig is)

Geplaatst:

VIdeokaarten overklokken is ietsjes lastiger als processoren. Meestal komen hier windows programma's aan te pas.

Ik heb m'n tnt2 riva64 ook overgeklokt, maar hij werd zo heet dat het beeld artefacten begon te vertonen. Toen ik in de kast een oude 486 koeler met fan gevonden had, en erop had gemonteerd was het over.

Videokaarten zitten meestal al op het randje van de koeling, dus je kan er best wat extra aan toevoegen. Het koelblokje op mijn 7600gt laat hem 62 graden worden zonder stress (asus -.-)

HET BLIJFT EIGEN RISICO

Geplaatst:

ik heb een geforce 5200 xfx ja das een hele oude. en ik krijg volgende week een niewe. nou wou ik dus wel eens gaan probeeren om deze te gaan overkloken (die oude dan he)

kan iemand mij vertellen hoe dat moet? en tot hoe ver ik kan gaan?

Geplaatst:
Overclocken is de snelheid (en dus de prestaties) van je hardware verhogen. Je kan onder andere een processor en grafische kaart overclocken. Het is alleen wel niet bij iedere computer mogelijk en je moet erg goed oppassen dat je niet te ver gaat.

Als je het zelf wil doen, kan je hier en hier even kijken. Als je hier even neerzet wat voor grafische kaart je hebt en evt. wat voor processor, kan ik je misschien zelf ook wel helpen.

EDIT: Hoort dit niet in het hardware forum?

Ik krijg een AMD 64 Sempron 3000+

Met een Geforce 8500GT ... ( nog iets sneller dan de 7300GT ) maar ik wil geen problemen want dit is me eerste pc die ik koop ..

Geplaatst:

Met een Geforce 8500GT ... ( nog iets sneller dan de 7300GT ) maar ik wil geen problemen want dit is me eerste pc die ik koop ..

Die 8500 GT kan je als het goed is overclocken met nTune (zit bij de software van de kaart), maar als dat niet standaard in de drivers van de nVidia site zit, kan je er beter niet aan beginnen.

De processor kan je via de BIOS overclocken. Hoe dat moet weet ik niet, want dat kan bij mijn computer niet.

Geplaatst: (bewerkt)

Die 8500 GT kan je als het goed is overclocken met nTune (zit bij de software van de kaart), maar als dat niet standaard in de drivers van de nVidia site zit, kan je er beter niet aan beginnen.

De processor kan je via de BIOS overclocken. Hoe dat moet weet ik niet, want dat kan bij mijn computer niet.

Dat is zo makkelijk als de AM2BOOST optie in de Bios aanzetten (dan zit je in een marge die volgens de fabriek zeker veilig is) als je Socket AM2 en een Asrock board hebt. Anders kun je gewoon je FSB/HT-Bus opschroeven (staat ook wel in de handleiding...).

Met ATITOOL kun je je videokaart overclocken. De kun je automatisch laten doen. Dan houdt hij de temperatuur, fouten en dat soort dingen in de gaten en doet hij stabiliteitstests (mijn Asus kon een core clock halen van 700mhz!).

Dit lijkt mij de veiligste manier.

Bewerkt: door ifc3
Geplaatst:

Maar hij kan dus te heet worden

En hoe plaats je zo`n fan op je vidkaart of processor ??

Heeft iemand daar verstand van.. want je moet wel weten hoe je dat erop zet en welke je moet nemen

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...