ShortY- Geplaatst: 27 mei 2007 Rapport Geplaatst: 27 mei 2007 Het hoeft ook niet persee aan de airflow ofzo te liggen he.. Tussen de CPU en de heatsink ('koelblok'), zit koelpasta. Deze koelpasta is ervoor om de warmtetransport te verbeteren, aangezien er altijd oneffenheden op het koelblok aanwezig zijn, hoe glad het ook is. Hiertussen zit lucht, om dit te vermijden, is er koelpasta. Je zou je heatsink er eens af kunnen halen om te kijken of deze koelpasta goed versprijd is. Als er over het gehele vlak van de CPU een klein beetje koelpasta is verspreid, is het goed. Is dit niet het geval? Maak het oppervlak dan schoon, (voorzichtig Met toiletpapier dan ofzo). Maak het ook schoon op de heatsink, en breng dan (Alleen op de CPU) nieuwe koelpasta op. Dit laagje moet niet teveel/te weinig zijn. Denk aan ongeveer iets minder dan, of 1 millimeter dik laagje koelpasta. Bij voorkeur van een goed merk.. Nu zal het probleem opgelost zijn. Stof kan ook een probleempje zijn, aangezien het metaal van de koeler niet goed warmte kan afgeven door de stof heen. Zet je PC uit (wacht dan tot de koeler helemaal koud is, anders plakt de hardnekkigste stof er nog aan) en maak de koeler schoon met een kwast en stofzuiger, of als het het in bezit hebt, een luchtblazer. Succes! En hopelijk fikt je CPU er niet nog eens af. (55 graden is overigens totaal geen probleem. Als je een AMD hebt, kun je hem 62 graden laten worden zonder probleem, en Intels schakelen zichzelf uit bij een te hoge temperatuur..) Reageren
Galiorix Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 27 mei 2007 bedankt voor je kristal heldere uitleg , ik zal het eens uit proberen! Stof kan ook een probleempje zijn, aangezien het metaal van de koeler niet goed warmte kan afgeven door de stof heen. Zet je PC uit (wacht dan tot de koeler helemaal koud is, anders plakt de hardnekkigste stof er nog aan) en maak de koeler schoon met een kwast en stofzuiger, of als het het in bezit hebt, een luchtblazer is een beetje flinkblazen ook niet voldoende ? en dan even met de stofzuiger overal(heel vorzichtig) langs gaan. Ander vraagje maar mischien ben ik een beetje lui... :$ Waar moet ik als ik een casefan heb , de fan plaatsen. Voor de handigheid word hier binnekort een plaatje van de zijpaneel gepost: Reageren
ShortY- Geplaatst: 27 mei 2007 Rapport Geplaatst: 27 mei 2007 Ander vraagje maar mischien ben ik een beetje lui... :$ Lekker toch? Waar moet ik als ik een casefan heb , de fan plaatsen.Voor de handigheid word hier binnekort een plaatje van de zijpaneel gepost: Je moet hem, achterin je kast (Daar zitten gaten, als het goed is) met de blaaskant naar buiten toe plaatsen. Je had het overigens ook over een buisje die je processor lucht wegzoog. Dit is niet zo, integendeel, deze buis zorgt ervoor dat je processorkoeler lucht direkt van buitenaf kan zuigen, zodat deze voorziet wordt van verse lucht, en niet (al opgewarmde) lucht van binnenin je pc. Je kunt het zien aan de fans waarheen ze blazen (Op casefans staat aan de zijkant altijd een pijltje met de luchtstroomrichting). Reageren
Galiorix Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 27 mei 2007 De achterkant van mijn PC is zo goed als solide , aan de onderkant kunnen wel video kaarten enzo Hier een foto van mijn zijkant , er is onder de inlaat van mijn CPU koeler nog wel plaats voor een 60mm of 80mm casefan denk ik.(het 2e rooster dus ) Reageren
ShortY- Geplaatst: 28 mei 2007 Rapport Geplaatst: 28 mei 2007 Het is misschien toch een koeling-probleem. Blaast je voeding hard lucht naar buiten? Reageren
Galiorix Geplaatst: 28 mei 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 28 mei 2007 niet bepaald , er komt een zeer 'flauw' warm lucht stroompje uit , er zit aan de onderkant van de voeding wel een roostertje om lucht vanuit de PC door de voeding naar buiten te laten ,maar dat is volgens mij lang neit genoeg. Ik hoor ook bijna nooit de ventilatoren aan gaan , behalve als hij opstart draaien ze op het begin ff op volle toeren maar vallen dan weer terug naar een véél langzamere stand. Reageren
ifc3 Geplaatst: 28 mei 2007 Rapport Geplaatst: 28 mei 2007 niet bepaald , er komt een zeer 'flauw' warm lucht stroompje uit , er zit aan de onderkant van de voeding wel een roostertje om lucht vanuit de PC door de voeding naar buiten te laten ,maar dat is volgens mij lang neit genoeg.Ik hoor ook bijna nooit de ventilatoren aan gaan , behalve als hij opstart draaien ze op het begin ff op volle toeren maar vallen dan weer terug naar een véél langzamere stand. Het kan ook te maken hebben met de ventilator instellingen in die bios. Mischien staat eer een Target Temperature van 55 graden C. ingesteld. Dan is je cpu bijna altijd +/- 55 graden C. Reageren
Galiorix Geplaatst: 28 mei 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 28 mei 2007 maar de voeding zorgt dus voor de afvoer van de lucht , als ik daar de target temperatuur van verander , dan zou hij beter moeten koelen of niet dan? Reageren
ifc3 Geplaatst: 28 mei 2007 Rapport Geplaatst: 28 mei 2007 maar de voeding zorgt dus voor de afvoer van de lucht , als ik daar de target temperatuur van verander , dan zou hij beter moeten koelen of niet dan? Als je hem compleet uitzet, zal de koeling beter zijn. Reageren
Galiorix Geplaatst: 28 mei 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 28 mei 2007 maar koelt ie dan continu? dat is opzich niet zó erg want de ventilator van de voeding is neit zo lawaaierig. Is het dan ook handig om een extra fan ergens te plaatsen(een case fan dus) als asistentie , of is dat volkomen nutteloos als de fan in de voeding altijd volle toeren draait? Reageren
ifc3 Geplaatst: 28 mei 2007 Rapport Geplaatst: 28 mei 2007 maar koelt ie dan continu? dat is opzich niet zó erg want de ventilator van de voeding is neit zo lawaaierig.Is het dan ook handig om een extra fan ergens te plaatsen(een case fan dus) als asistentie , of is dat volkomen nutteloos als de fan in de voeding altijd volle toeren draait? Het gaat dan om de cpu ventilator. Maar als je een casefan in je pc hebt scheelt dat vooral voor de rest van de componenten (mijn moederbord is nu +/- 25C koeler dan eerst). Reageren
Galiorix Geplaatst: 28 mei 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 28 mei 2007 ik wou ff in bios de target temp veranderen alleen ik weet niet waar ik moet zijn Ik heb phoenix Award WorkstationBIOS v6.00pg Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.