Only GrandTheftAuto Geplaatst: 27 mei 2007 Rapport Geplaatst: 27 mei 2007 (bewerkt) Op 27 mei werd de Indy 500 gereden De race is afgelopen, Uitslag ! 1. Dario Franchitti Dallara Honda 166 ronden 2. Scott Dixon Dallara Honda 166 ronden3. Helio Castroneves Dallara Honda 166 ronden4. Sam Hornish jr. Dallara Honda 166 ronden5. Ryan Briscoe Dallara Honda 166 ronden6. Scott Sharp Dallara Honda 166 ronden7. Tomas Scheckter Dallara Honda 166 ronden8. Danica Patrick Dallara Honda 166 ronden9. Davey Hamilton Dallara Honda 166 ronden10.Vitor Meira Dallara Honda 166 ronden Wie kijkt deze sport ? ----- Info over Indycar ! IndyCar is een Amerikaans autoracekampioenschap. De term wordt meestal gebruikt als algemene term voor American Championship Car Racing, een vorm van autosport met formulewagens. De term kent zijn oorsprong in de naam van de Indianapolis 500-race, die elk Memorial Day-weekend gehouden wordt op de Indianapolis Motor Speedway. In het begin van de jaren '80 werd IndyCar de naam waarmee de meeste mensen verwezen naar CART, wat het belangrijkste bestuursorgaan was geworden voor formuleracen in de Verenigde Staten.In 1992 maakte de Indianapolis Motor Speedway een handelsmerk van de naam IndyCar en verleende een licentie aan CART, dat daarop zijn kampioenschap omdoopte tot de IndyCar World Series.Gedurende het seizoen 1996, was de naam IndyCar het onderwerp van een hevige gerechtelijke strijd. Voor het seizoen 1996 had de voorzitter van Indianapolis Motor Speedway, Tony George, een eigen nationale kampioenschapsreeks gecreëerd, namelijk de Indy Racing League. In maart 1996 diende CART een rechtszaak in tegen de Indianapolis Motor Speedway met als doel de bescherming van hun licentie op de naam IndyCar, die de Indianapolis Motor Speedway had proberen te beëindigen. In april spande de Speedway een tegenrechtszaak aan tegen CART om hen te verhinderen de naam verder te gebruiken. Uiteindelijk werd een overeenkomst bekomen, waarin CART toestemde het gebruik van de naam IndyCar op te geven na het seizoen 1996 en de IRL mocht de naam niet gebruiken voor het einde van het seizoen 2002. Na een hiaat van zes jaar kondigde de IRL aan dat het zijn eerste reeks voor het raceseizoen 2003 zou omdopen tot IRL IndyCar Series.Tegenwoordig is de Indy Racing League de enige eigenaar van de naam IndyCar, en het gebruik van de naam voor enige andere racecompetitie is niet correct. De tekst is van Wikipedia ! Bewerkt: 28 mei 2007 door Only GrandTheftAuto Reageren
SWYV Geplaatst: 27 mei 2007 Rapport Geplaatst: 27 mei 2007 (bewerkt) ik wil wel maar ik kan niet want op mijn TV toont die niet ik hoop dat Sam Hornish wint Bewerkt: 27 mei 2007 door SWYV Reageren
Marsmello Geplaatst: 27 mei 2007 Rapport Geplaatst: 27 mei 2007 ik wil wel maar ik kan niet want op mijn TV toont die niet ik hoop dat Sam Hornish wint Zelfde probleem, maar wel bij ons buren maar die kijken iets anders om de tijdstip! Reageren
Only GrandTheftAuto Geplaatst: 28 mei 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 28 mei 2007 (bewerkt) Franchitti wint verregende Indy 500 (Novum/AP) - Dario Franchitti is winnaar geworden van de 91e editie van de Indianapolis 500. De Schot kreeg de zege in de schoot geworpen: hij ging aan de leiding op het moment dat de wedstrijd met nog ruim dertig ronden te gaan definitief werd afgevlagd vanwege de regen. Eerder had de race door het slechte weer urenlang stilgelegen. De Braziliaanse coureur Tony Kanaan ging tijdens de regenpauze aan de leiding, maar toen het weer was opgeklaard besloot de organisatie de race voort te zetten. Daarvan profiteerde Franchitti. Hij rukte mede dankzij een pitstop van zijn concurrenten op van de vijfde naar de eerste plaats. De wedstrijd werd definitief gestaakt toen het even later opnieuw begon te regenen, waardoor Franchitti de bloemen in ontvangst mocht nemen. De Schot van Italiaanse afkomst kon zijn geluk na afloop nauwelijks onder woorden brengen. "Het is niet helemaal tot me doorgedrongen", stamelde hij. "Ik kan nog niet bevatten wat het betekent om deze wedstrijd te winnen, maar ik ben heel gelukkig. Vorig jaar eindigde Franchitti als zevende. De zege ging toen naar Sam Hornish Jr. UITSLAG 1. Dario Franchitti Dallara Honda 166 ronden2. Scott Dixon Dallara Honda 166 ronden3. Helio Castroneves Dallara Honda 166 ronden4. Sam Hornish jr. Dallara Honda 166 ronden5. Ryan Briscoe Dallara Honda 166 ronden6. Scott Sharp Dallara Honda 166 ronden7. Tomas Scheckter Dallara Honda 166 ronden8. Danica Patrick Dallara Honda 166 ronden9. Davey Hamilton Dallara Honda 166 ronden10.Vitor Meira Dallara Honda 166 ronden Indycar gevaarlijk ! Elk jaar vallen er veel gewonden bij Indycar. De laatste coreur die omkwam bij een crash was Paul Dana. Iemand spinde op de baan en hij reed er dwars door heen. De motor van de gespinde auto kwam tegen het lijf van Paul Dana toen hij tegen de auto aan reed. Paul Dana is overleden aan zeer ernstige buik wonden. Hier een filmpje van het ongeluk van Paul Dana in 2006 !Paul dana crash Hier nog meer zware crashes ! Crash 1 Crash 3 Crash 4 Bewerkt: 28 mei 2007 door Only GrandTheftAuto Reageren
Groot-Duimpje Geplaatst: 2 juni 2007 Rapport Geplaatst: 2 juni 2007 het is denk ik gewoon Formule 1 ofniet ? Reageren
Only GrandTheftAuto Geplaatst: 3 juni 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 3 juni 2007 het is denk ik gewoon Formule 1 ofniet ? Formule 1 ? Reageren
SWYV Geplaatst: 3 juni 2007 Rapport Geplaatst: 3 juni 2007 tis totaal geen F1, tis meer Amerikaanse F1 met ultrahoge snelheid en is puur Amerikaanse autosport op ovaal circuits maar ik kijk wel liever naar de champcars want veel meer spannendere sport vind ik Reageren
weci Geplaatst: 5 juni 2007 Rapport Geplaatst: 5 juni 2007 Mijn antwoord is kort en bondig: neen, ik kijk er niet naar. Reageren
DdJDean Geplaatst: 6 juni 2007 Rapport Geplaatst: 6 juni 2007 (bewerkt) Indy Car is inderdaad een zeer gevaarlijke sport. Vooral vroeger gingen er veel mensen dood, omdat de wagens toen nog lang niet zo veilig waren als nu (en zelfs nu kunnen er nog doden vallen door de enorme snelheid). Toch is de kans dat er een fataal ongeluk gebeurt gelukkig kleiner dan vroeger. Niet alleen de auto's, maar ook de circuits zelf zijn een stuk veiliger geworden. Neem bijvoorbeeld de Indianapolis Motor Speedway. Sinds een paar jaar is er een nieuwe muur en die is veel zachter dan vroeger. Vroeger was het gewoon een betonnen muur en als je van de baan vloog had je pech gehad. De muur van tegenwoordig is veel zachter en niet meer van beton. Er zit een soort van plastic in, maar het is veel zachter en je kunt het niet zomaar indeuken. Dat is de reden waarom veel mensen in de muur belandden. Ook de kans dat een auto in de fik vliegt of dat de ethanoltank ontploft is zeldzaam tegenwoordig, maar niet uitgesloten. Vroeger waren er veel brandende auto's en soms werden de mensen levend geroosterd. Hier nog wat filmpjes van crashes. Gordon Smiley - Indianapolis Motor Speedway 1982 (fataal) (Er wordt gezegd dat het filmpje niet geschikt is voor sommige gebruikers, maar er is verder niks engs of ergs aan te zien) Bewerkt: 6 juni 2007 door Mr.Twente Reageren
Jorair Geplaatst: 6 juni 2007 Rapport Geplaatst: 6 juni 2007 Ik zou zeker kijken, moesten ze het uitzenden bij ons Maar ik heb een vraagje: wat is het verschil tussen Nascar en Indycar? Of is het gewoon een andere benaming. Reageren
Only GrandTheftAuto Geplaatst: 6 juni 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 6 juni 2007 (bewerkt) Nou het grote verschil zijn gewoon de auto's ! Nascar auto ! Indycar auto ! Verder rijden de bijde klasses wel op de zelfde soort circuits ! Bewerkt: 6 juni 2007 door Only GrandTheftAuto Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.