Jump to content

Cultuuromslag


NilsHolgersson

Recommended Posts

Zoals je weet gaat elke release van een GTA-game gepaard met een behoorlijke diarree aan.. hype. Na het spelen van Vice City raakten veel gamers verslingerd aan de muziek van de jaren '80 en werd Scarface de beste film aller tijden. Toen San Andreas het stokje overnam werd "Gangsta" een gangbaar woord en kwamen rappers als Snoop Dogg en Dr. Dre bij de (Europese) jeugd in een breder licht te staan. Kijk maar eens rond op GTA Forum.nl; het is Gangsta hier, diss daar, 50 Cent hier, homies daar.

Nu vraag ik me af; Gaat GTAIV opnieuw voor een cultuuromslag zorgen? Zijn we hier straks allemaal Nikos? Hebben we straks allemaal Commie-namen in plaats van Gangsta-namen? Wordt de Trabant straks dé populaire auto onder de jongeren? Gaan de cds van Snoop Dogg de deur uit en pompt er alleen nog traditionele Oost-Europese muziek uit onze speakers?

Kameraden ik weet zeker dat GTAIV voor meer gaat zorgen dan alleen wat uurtjes speelplezier!

Link to comment
Delen op andere websites

ik hou het gewoon bij de muziek die ik al heel lang leuk vind, en hou het maar bij het spélen van gta iv, en niet het worden van iv. gta's hebben me nog niet echt zo beinvloed als jij hier beschrijft hoor :puh: maar klopt sommige mensen zijn bij sa enzo opeens 'gangsters'geworden e.d.

Link to comment
Delen op andere websites

San Andreas heeft inderdaad voor een hype gezorgt, maar die hype was van kracht terwijl er rond diezelfde tijd ook een gehele gangsterhype was rond de Nederlandse jeugd, wat eigenlijk nog niets te maken had met de release van San Andreas. Er was sprake van zout op de parmazaanse kaas, cola bij de koffie, of hagelslag op een boterham met pasta... Vreemde voorbeelden, maar wel allemaal dubbel op. Een hype vol met gangsterrappers zoals The Game, 50 Cent, Chamillionaire, noem maar op... maakt dat San Andreas het er alleen maar makkenlijker op krijgt om een goede indruk bij de spelers achter te laten.

Nu komt GTAIV binnekort uit. Maar ons voorbereiden op een thema die in het dagelijkse leven onder de jeugd/andere GTAplayers nouwelijks tot de praktijk behoort, is onzinnig en zal niet gebeuren. Een grotere hype dan San Andreas zal er dus niet komen denk ik. Misschien dat we na release van wat meer informatie over het spel, de muziek, de achtergronden, het verhaal, enzovoorts, wat duidelijker kunnen spreken over waar en wat we nou precies kunnen of mogen verwachten. Die hype komt er vanzelf wel.

Link to comment
Delen op andere websites

Er zullen vast wel dingen gaan veranderen. Maar bijvoorbeeld het Gangsta gedoe van San Andreas komt gewoon omdat Hiphop/Rap de laatste jaren erg populair aan het worden is. In Nederland is het op dit moment allemaal Jumpstyle of Hardcore maar Hiphop bestaat ook gewoon nog. In Amerika is Hiphop nog steeds aan het groeien. Wel klopt het een beetje dat Vice City er weer voor het gezorgd dat de 80s weer in waren. :bier:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben tegen je stelling aangezien eerder andersom is. Doordat juist Rap zo'n grote invloed had op de Amerikaanse cultuur is het juist in GTA San Andreas gekomen. GTA is niet voor niets een uitvergroting (met een eigen draai en humor). Voor de release van GTA San Andreas had je namelijk al rappers als Dr. DRE, Eminem, 50 Cent en vele meer die zeker al bekend waren in Nederland (en natuurlijk vooral in de USA), ook bestonden in die tijd al programma's als Pimp my Ride op de Amerikaanse TV.

GTA San Andreas is dus een van de vele dingen die is meegegaan op de 'gangsta rage'. Zo waren er rond die tijd meer 'gangsta spellen' waarbij Rockstar North geen eens de eerste is.

Grand Theft Auto 3 is wel iets geweest waar andere gamemakers ideeën van hebben opgedaan, maar het is niet zo dat zonder Grand Theft Auto de wereld er opeens heel anders had uit gezien.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou graag alle stijlen terug zien.

Een discotheek in jaren 80 stijl,een jaren 70 wijkje en noem maar op...

R* zegt toch steeds dat ze gta een beetje realistischer gaan aanpakken.

Dus ik vind dat er voor elk soort gta fans iets moet terug komen.

Van de muziek zijn we al bijna zeker dat ze alle stijlen gaan gebruiken.

Ik hoop allezins dat er voor ieder wat wils iets aanwezig zal zijn. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou graag alle stijlen terug zien.

Een discotheek in jaren 80 stijl,een jaren 70 wijkje en noem maar op...

R* zegt toch steeds dat ze gta een beetje realistischer gaan aanpakken.

Dus ik vind dat er voor elk soort gta fans iets moet terug komen.

Van de muziek zijn we al bijna zeker dat ze alle stijlen gaan gebruiken.

Ik hoop allezins dat er voor ieder wat wils iets aanwezig zal zijn. :)

als ze het realistischer aan gaan pakken, waarom zouden ze dan voor elk soort gta fans iets moeten hebben.

En van elk decennium van de afgelopen eeuw iets erin te doen zie ik niet gebeuren, elke gta speelt in zn eigen tijd af en is niet een mix van verschillende tijden. Het is gewoon 2007 en het word realistischer, dus meer naar het echte ny nagemaakt enzo..

Link to comment
Delen op andere websites

In Vlaanderen was de jeugd al ''Gangsta's'.

Dus Gta heeft niemand van Vlaanderen echt verandert in HIphop.

Maar Vlaanderen zonder muziek is niets.

En het is normaal,als je voor een muziek ben.Dat je ook kleren koopt, die past bij de muziek.

Dus Gta IV verandert mensen?

Sommige die echt alles doen voor spel denk iik,maar gewoon een gamer die speelt voor de lol gaat bij z'n muziek blijven.

Link to comment
Delen op andere websites

Jumpstyle......................

Iedere GTA heeft gewoon een soort thema nodig. Een Halloween party met sprookjesfiguren past toch ook niet :duh:

Verslaafd aan Oost-Europeaanse muziek xD

Ik denk dat het halve forum nog sneller verslaafde is aan roken dan aan dat xD

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij maken jongeren deel uit van een bepaald cultuur (hiphopcultuur in vergelijking met San Andreas dan) niet door een game maar meer door hun vrienden (gamers of niet).

Ik twijfel er sterk aan of San Andreas de hiphop-"cultuur" naar hier heeft overgewaaid, of deels dan.

Het lijk me meer het tegengestelde dan wat "NilsHolgersson" beweert...

Je ziet wel vaker dat mensen soms behoefte hebben aan het "oude". En R* speelt hierop volgens mij.

Ze maken dus gebruik van een toekomstig verwachtte trend om een bepaald thema aan hun game te geven.

Maar omdat GTA IV al in ontwikkeling is sinds GTA SA in de winkels lag, twijfel ik ofdat R* op een trend heeft kunnen inspelen...

Grtz,

Bewerkt: door mad_ce
Link to comment
Delen op andere websites

GTA wordt eigenlijk altijd al wel flink gehyped, maar ik heb Scarface nog nooit gezien en ik voel me ook zeker geen wannabe gangstah. Ook luister ik echt niet naar Rap zoals Dr. Dre of 50 cent.

Ik houd het gewoon bij mijn eigen stijl muziek en bij mijn eigen stijl films. Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen hiervoor zullen kiezen. Dat de donkergekleurde mensen hier meer van rap en gangstahshit houden spreekt voor zich; in die cultuur is het ontstaan. Er zijn simpelwel meer donkeren naar Nederlands gekomen waardoor het hier bekender is geraakt hier.

Ik denk niet dat dit zozeer komt door GTA, maar meer gewoon door hedendaagse maatschappelijke kwesties enzo.

Ik bedoel, wie gaat er nou naar Oost-Europese muziek luisteren? :schater:

Alle Polen hier in Nederland?

Link to comment
Delen op andere websites

GTA wordt eigenlijk altijd al wel flink gehyped, maar ik heb Scarface nog nooit gezien en ik voel me ook zeker geen wannabe gangstah. Ook luister ik echt niet naar Rap zoals Dr. Dre of 50 cent.

Ik houd het gewoon bij mijn eigen stijl muziek en bij mijn eigen stijl films. Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen hiervoor zullen kiezen. Dat de donkergekleurde mensen hier meer van rap en gangstahshit houden spreekt voor zich; in die cultuur is het ontstaan. Er zijn simpelwel meer donkeren naar Nederlands gekomen waardoor het hier bekender is geraakt hier.

Ik denk niet dat dit zozeer komt door GTA, maar meer gewoon door hedendaagse maatschappelijke kwesties enzo.

Ik bedoel, wie gaat er nou naar Oost-Europese muziek luisteren? :schater:

Alle Polen hier in Nederland?

Yea right :klap:

Het is wel zo dat mensen niet zozeer zicht zullen laten beinvloeden door games...

Link to comment
Delen op andere websites

Dat Scarface opeens de beste film werd komt omdat Al Pacino zijn populariteit kreeg en sinds Tony Montana een van zijn beste rollen was( hij was ook Micheal Corleone in the Godfather )

als het zo niet is dan ben ik gewoon gek geworden.

Hoewel ik wel denk dat het voor een cultuurhype gaat zorgen, weet ik niet zeker of het zal aanslaan.

Ik ben zelf Russisch dus mij zal het alleen maar meer interseren in mn eigen Cultuur

mijn mening.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...