GolfG60 Geplaatst: 14 september 2011 Rapport Geplaatst: 14 september 2011 Vraagje voor de aircokenners onder ons. M'n airco werkt dus niet. Tijd geleden heb ik hem bij laten vullen, en toen waarschuwde hij mij al dat als 'ie het op korte termijn weer niet doet, er ergens een lek in het systeem zit. Afijn, een kleine week later inderdaad geen airco meer. Heb het er verder maar bij gelaten, omdat het toch wat een flutzomer was. Maar nu zou ik het toch wel werkend willen hebben (ja, de winter komt eraan, weet 't.. .) Hoorde laatst dat dan vaak de condensator lek raakt, die schijnt aan de voorkant te zitten ergens, en baschadigd in de loop der jaren o.a door steentjes e.d die er tegenaan komen tijdens het rijden. Zou dit het kunnen zijn? Wat kost zo'n ding ongeveer? Dure klus om te laten fixen? Als het relatief goedkoop en snel te fixen is, zeg ik maken die hap, gaat het honderden euro's kosten dan moet ik er nog eens over nadenken.. Dat kan ja, je condensor zit bij je radiateur, durf effe niet te vertellen of ie voor of achter je radiateur zit, maar dacht ervoor. Maar meestal sloop je een radiateur/condensor niet zomaar, tenzij je veel steenslag krijgt of je aan rally doet Condensor is een soort van radiateur, prijs durf ik je niet te vertellen. Wel moet je systeem daarna gevuld en geperst worden, en niet lekken(ja echt waar ) Wat je kan doen, is je airco systeem controleren op groene druppels, en kijken waar die vanaf komen. Groene druppels komt uit je koudemiddel, en die groene druppels is je smeermiddel voor je airco pomp. En omdat je airco luchtdicht moet zijn, is er een kans dat je zo je lek kan vinden vanwege de druppels of sporen ervan. Dus effe naar je condensor kijken, kijken naar plat geslagen lamellen en evt. groene sporen, je condensor zit vaak rechts voor(vanuit de auto gezien), want rechts zit normaal gesproken ook je airco. Nu ik toch wat lul over airco's, mensen moeten oppassen met pompen die lang stilstaan. De pomp gaat inwendig hangen en dan is ie slecht, of ie dan te maken is weet ik niet zeker, maar een nieuwe pomp is prijzig. Een slooppomp moet je niet aan beginnen(die hangen vaak ook), kans op slecht onderhoud en dan nog eens de kans dat ie door iemand al gesloopt is of al weg is. Vaak kun je het controleren door de riem eraf te halen en hem handmatig te laten draaien, maakt ie allerlei bijgeluiden kun je hem vaak al als dood beschrijven. Dus mensen met een goede airco, gewoon om de half jaar of nog beter om de 3 maanden effe de airco aanslingeren voor een kwartiertje en dat gaat dat allemaal wel snor zitten Dan smeer je hem weer en gaan er geen lage punten in de pomp/lagers zitten, en heeft je koudemiddel ook effe gewerkt. Reageren
Sentasi Geplaatst: 14 september 2011 Rapport Geplaatst: 14 september 2011 Hm, zal wel is kijken of ik dat spul ergens kan vinden van de week. Op de grond zie ik iig nooit wat liggen. Anders in januari eerst maar is laten kijken wat het is en wat het evt. gat kosten. Dan moet ie voor een grote beurt en APK, dus geld kost het toch dan. Reageren
GolfG60 Geplaatst: 14 september 2011 Rapport Geplaatst: 14 september 2011 (bewerkt) Hm, zal wel is kijken of ik dat spul ergens kan vinden van de week. Op de grond zie ik iig nooit wat liggen. Anders in januari eerst maar is laten kijken wat het is en wat het evt. gat kosten. Dan moet ie voor een grote beurt en APK, dus geld kost het toch dan. Wat wel kan zijn, dat je niks ziet, omdat het met regen/rijwind eraf is gevlogen, dus probeer te kijken tijdens droog weer en als ie al een dag bv. stilstaat Ohja, je kan je airco ook gewoon laten testen bij een garage, dan vullen ze hem met een ander soort gas(zie hier stikstof staan) en zoeken ze het op en constateren ze waar het lekt. Kost wat maar wss is het goedkoper om dat te doen met zekerheid dan dat je bv. de condensor vervangt en later na blijkt die ie nog (ergens) lekt. Want dan moet je al twee keer vullen en dan zit je al op de pakweg 100 euro zonder materialen, terwijl een test rond de 30 kost en dan het bijvullen 50. En dan kunnen ze het fixen en dan bijvullen met R134A en afpersen, want je kan veel zelf doen aan een auto maar airco kun je niet zelf doen, puur vanwege het gas en het afpersen daarvan. Bewerkt: 14 september 2011 door GolfG60 Reageren
Rullez Geplaatst: 15 september 2011 Rapport Geplaatst: 15 september 2011 Is zo'n gratis airco check niks voor je Sentasi. Toen ik laatst over het industrie terrein van Alkmaar reed zag ik er diverse garages mee adverteren. Zo gerust wel een soort gelijk iets in de buur van jou woonplaats doen. Moet de mijne ook nog heen brengen, maar dat doe ik van de winter wel. Denk dat de mijne dan toch een winterslaap krijgt. Reageren
moechy Geplaatst: 15 september 2011 Rapport Geplaatst: 15 september 2011 (bewerkt) Zo en heb men bestelbusje . Picca's komen er straks op. Hier is ie dan. Moet nog afgespoten, gekuist en gepolierd worden. Bewerkt: 15 september 2011 door moechy Reageren
TalkingPear Geplaatst: 16 september 2011 Rapport Geplaatst: 16 september 2011 Leuk busje maar als ik jou was zou ik er wel een mooier setje velgen onder zetten, niet iets heel breeds maar gewoon iets simpels. Ook zou ik de laadbak een beetje opknappen Reageren
Mythbuster Geplaatst: 16 september 2011 Rapport Geplaatst: 16 september 2011 (bewerkt) Leuk busje maar als ik jou was zou ik er wel een mooier setje velgen onder zetten, niet iets heel breeds maar gewoon iets simpels. Ook zou ik de laadbak een beetje opknappen Zeker wel heel breed! Gewoon plat op z`n bek gooien op breed staal of deep-dish LM velgen, dakrekje vol gooien met rotzooi, misschien motorkap laten roesten of met schoolbord verf doen en je bent klaar Oja, wat is 'gekuist' en 'gepolierd' ?! Bewerkt: 16 september 2011 door Mythbuster Reageren
Rullez Geplaatst: 16 september 2011 Rapport Geplaatst: 16 september 2011 Rare belgische taal, gekuist zal wel schoonmaken zijn. Maar gepolierd? Reageren
Sharingan Geplaatst: 16 september 2011 Rapport Geplaatst: 16 september 2011 Rare belgische taal, gekuist zal wel schoonmaken zijn. Maar gepolierd? Polijsten ? Reageren
Rullez Geplaatst: 16 september 2011 Rapport Geplaatst: 16 september 2011 Haha waarom zou je zoiets willen polijsten, doe er dan gelijk een roller met matzwarte verf overheen. Reageren
Sharingan Geplaatst: 16 september 2011 Rapport Geplaatst: 16 september 2011 Haha waarom zou je zoiets willen polijsten, doe er dan gelijk een roller met matzwarte verf overheen. Ik las alleen die ene post. Ik dacht dat het misschien polijsten betekende Reageren
Rullez Geplaatst: 16 september 2011 Rapport Geplaatst: 16 september 2011 Haha waarom zou je zoiets willen polijsten, doe er dan gelijk een roller met matzwarte verf overheen. Ik las alleen die ene post. Ik dacht dat het misschien polijsten betekende Haha snap ik, mijn reactie was ook niet echt bedoeld voor jou. Ik zat meer in de richting aan olie te denken, dus Moechy houd ons niet langer in spanning Reageren
RustyRustler89 Geplaatst: 16 september 2011 Rapport Geplaatst: 16 september 2011 Misschien gaat bij mij de 206 eruit Zit nog te twijfelen tussen overspuiten, of de auto eruit en iets anders ervoor terug Alleen weet ik nog niet wat er voor terug moet komen, er is zoveel keus Er bestaat dan overigens wel de kans dat er een Ibiza Cupra voor komt (1.8T) :$ Reageren
GolfG60 Geplaatst: 16 september 2011 Rapport Geplaatst: 16 september 2011 Misschien gaat bij mij de 206 eruit Zit nog te twijfelen tussen overspuiten, of de auto eruit en iets anders ervoor terug Alleen weet ik nog niet wat er voor terug moet komen, er is zoveel keus Er bestaat dan overigens wel de kans dat er een Ibiza Cupra voor komt (1.8T) :$ Hmm, 20vt's zijn leuk Welke pak je dan? 6K2 of nog nieuwer? Reageren
Rullez Geplaatst: 16 september 2011 Rapport Geplaatst: 16 september 2011 Peugot inruilen en die 20VT halen! Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.