Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

als je veel rijd en je je auto een beetje kent dan weet je ook wel hoe hij remt en stuurt met dit weer.

en een ongeluk veroorzaakt door een ander kan je zelf toch niks aan doen.

trouwens wat betreft gladheid valt het op het moment ook wel mee, op de meeste wegen is het momenteel wel sneeuw en ijsvrij (tenminste waar ik woon wel).

financieel gezien vind ik het wel iets te persoonlijk dus laat ik me verder niet over uit, maar een setje (fatsoenlijke) winterbanden kosten al gauw 600 eu.

wat betreft zomerbanden heb je wel gelijk, mensen die met zomerbanden rijden in de winter is mss wel een beetje onhandig. Wij zelf hebben allseasonbanden, die kunnen al wat meer hebben.

en wat betreft ongelukken kan je je wel op alles voorbereiden maar dat moet je ook gewoon niet willen...

wil hier verder ook geen pittige discussie van maken :puh:, maar dit is gewoon hoe ik 't zie...

Tuurlijk weet je wel hoe hij ongeveer rijdt, maar het blijft altijd gissen of je iets kunt redden als je op een redelijke normale snelheid rijdt(dus niet als de helft in Nederland waardoor we 300+km file hebben en nog de helft kapot rijden).

Gladheid merkte ik wel ja, daarom pleurde ik bijna omdat er ijs lag wat je niet eens kon zien, en genoeg mensen die toch doorslipte vanwege de plotselinge ijsvorming.

Financieel, tja, als je een auto van pakweg 5000 euro kunt betalen, vind ikzelf het verstandiger om dan een 'mindere' auto(lees, bv. 3500-4000 euro) te kopen en dan veiliger te rijden.

Maargoed, dat ligt ook aan de mensen waar ze hun prioriteiten leggen, all seasons zijn idd veel beter dan zomerbanden.

Maar zoals Moechy het zegt, in de zomer hebben zomerbanden 100% grip, en in de winter 50% grip, en in de winter vice versa.

En met all season hebben overal ongeveer 75%, dusja, over de lange termijn is all season beter, maar seizoensgebonden kan het niet tippen aan zomer/winter banden.

Ik bereid me wat dat betreft liever wel voor, ik zou liever wat meer betalen voor meer grip dan mijn auto in de prak te rijden, of nog erger, iemand anders.

Met een beetje pech ben jezelf of een ander dan meer kwijt dan dat je winterbanden zouden kosten.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ach man, al dat gezeur over winterbanden. 't is echt pas van de laatste 10 jaar dat iedereen ineens zo nodig winterbanden mot hebben. Denk je nou serieus dat ik met een auto van 350 euro 't waard vind om +- 200euro uit te gaan geven aan een 2e set velgen + 4 nieuwe banden? Nee. Ik rij wel gewoon rustig, en als mensen zich aan me irriteren omdat ik langzamer rijdt moeten ze zelf thuis blijven. Ik ga niet 200 euro extra uitgeven enkel en alleen omdat een of andere sjonnie of zakenman in z`n geleaste Audi/BMW/Mercedes zich eraan ergert dat ik langzamer ga dan zij.

Ik rij nu al 2 winters op zomerbanden, waarvan de eerste op bijna gladde zomerbanden(1.6mm profiel+droogtescheurtjes) en heb m`n auto nog NOOIT voelen wegglijden zonder dat ik dat zelf expres deed, voor en achter niet, en ik rij gewoon normaal met het verkeer mee. Nog sterker: Ik heb al mee gemaakt dat ik langzamer moest gaan rijden omdat een of andere lutser in nota bene een 4-wiel-aangedreven Audi/BMW op winterbanden niet met meer dan 10km/h(niet overdreven!) een bochtje om durft, terwijl er zichtbaar zout op de weg ligt en de weg gewoon droog is. Ik heb zelfs vorige zomer een keer meegemaakt dat ik vlak voor me een Audi A3 op winterbandjes (met dezelfde snelheid als ik) in een bocht zag wegglijden, op de verkeerde weghelft terecht kwam, en `m nog maar net van de stoep af hield. Ik weet van m`n anti-slip cursus dat als ik was gaan remmen dat ik ook was doorgegleden, dus heb gewoon gas losgelaten, rustig bochtje om gegaan en reed `m zo voorbij met een vriendelijke knikje(lees: gemene grijns).

Vorig jaar zat ik bij `n maat van me in de auto, op winterbanden, en die gleed in een super flauw bochtje(niet eens een bocht te noemen) bijna rechtdoor. Volgende dag reed ik daar op gladde zomerbandjes en ik wist bij 't begin van die weg al dat het nog steeds glad is, gewoon voorzichtig doen en heb `m geen moment voelen glijden.

Zijn bij ons nu al 3 mensen de tuin in gegleden, had er een berg kinderkoppen(van die stenen) neer gegooid, aangezien ze toch allemaal doorrijden terwijl de heg in puin ligt... Hoop dus dat er een flinke buts in hun bumpers zit. Op diezelfde kruising doe ik gewoon rustig en ook daar glijd m`n auto gewoon niet weg omdat ik gewoon rustig rij, in plaats van als een dolle bochten neem omdat ik denk dat ze niet glad zijn, en dan verrast wordt als ie wel glad is.

Overigens, als ik een flink besneeuwde straat in rijd check ik eigenlijk altijd wel hoe glad het is, mits er geen verkeer is. Meestal gewoon even flink remmen, langzaam in z`n 2 gaan rijden en dan heel kort een dot gas geven. Dan weet je precies of het super glad is of niet. Als ie dan gelijk gaat glijden terwijl je amper remt dan rij je eigenlijk al veel te hard. + als je gaat glijden met remmen: rem los, koppeling los(gewicht gaat iets naar voren = meer grip van voren), gas los en heel zacht opnieuw gaan remmen.

Denk nou eens na, mensen rijden al sinds 1930 tot +- 1995 bijna alleen maar op zomerbanden, en was het nou echt zo dat ineens heel de bevolking dood ging in de jaren 80? Als 't echt zo slecht ging op zomerbanden waren winterbanden al veel eerder een hype geworden.

@wat Rusty zegt over Duitsland/Oostenrijk: Komt goed uit, daar hoef ik nooit naar toe en al helemaal niet in de winter dus maakt me niet uit dat ik daar op m`n zomerbanden niet doorheen mag rijden :)

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Haha,

Tja...

Sorry voor de mensen die een Twingo hebben ...

Ik ging een keer naar Eindhoven (ik woon in limburg, jaja nee jullie krijgen geen mona/vlaai).

We zaten met z'n drieën achterin een iemand zat op de gordels... op de terug reis was ik dat :S

en er zaten 2 mensen voorin we gingen nog 122 km/h wow :Y

Maar geen wielie getrokken. Helaas :bonk:

dat hadden we ook pas met de Nissan Pixo van m'n ouders, toen reden we op de snelweg met (forse) wind tegen, en een lichte heuvel op; toen ging ie plankgas niet harder dan 100 km/h :schater:

@moechy: dat had mijn oom dus ook met zijn punto, de helft van zn cilinders waren kapot en toen moest ie 900 Euro betalen ( had ie niet gedaan hij had hem weggegooid / verkocht :puh: )

Bewerkt: door commando
Link to comment
Delen op andere websites

Haha,

Tja...

Sorry voor de mensen die een Twingo hebben ...

Ik ging een keer naar Eindhoven (ik woon in limburg, jaja nee jullie krijgen geen mona/vlaai).

We zaten met z'n drieën achterin een iemand zat op de gordels... op de terug reis was ik dat :S

en er zaten 2 mensen voorin we gingen nog 122 km/h wow :Y

Maar geen wielie getrokken. Helaas :bonk:

dat hadden we ook pas met de Nissan Pixo van m'n ouders, toen reden we op de snelweg met (forse) wind tegen, en een lichte heuvel op; toen ging ie plankgas niet harder dan 100 km/h :schater:

@moechy: dat had mijn oom dus ook met zijn punto, de helft van zn cilinders waren kapot en toen moest ie 900 Euro betalen ( had ie niet gedaan hij had hem weggegooid / verkocht :puh: )

Haha pwnt you with a twingo

Bewerkt: door MaxVito
Link to comment
Delen op andere websites

Ach man, al dat gezeur over winterbanden. 't is echt pas van de laatste 10 jaar dat iedereen ineens zo nodig winterbanden mot hebben. Denk je nou serieus dat ik met een auto van 350 euro 't waard vind om +- 200euro uit te gaan geven aan een 2e set velgen + 4 nieuwe banden?

Nogmaals mijn vraag: Waarom een 2de set velgen? :clown:

Link to comment
Delen op andere websites

Haha,

Tja...

Sorry voor de mensen die een Twingo hebben ...

Ik ging een keer naar Eindhoven (ik woon in limburg, jaja nee jullie krijgen geen mona/vlaai).

We zaten met z'n drieën achterin een iemand zat op de gordels... op de terug reis was ik dat :S

en er zaten 2 mensen voorin we gingen nog 122 km/h wow :Y

Maar geen wielie getrokken. Helaas :bonk:

dat hadden we ook pas met de Nissan Pixo van m'n ouders, toen reden we op de snelweg met (forse) wind tegen, en een lichte heuvel op; toen ging ie plankgas niet harder dan 100 km/h :schater:

@moechy: dat had mijn oom dus ook met zijn punto, de helft van zn cilinders waren kapot en toen moest ie 900 Euro betalen ( had ie niet gedaan hij had hem weggegooid / verkocht :puh: )

Haha pwnt you with a twingo

Wacht jij maar, ik ga jou pwnen met mijn seicento door met zn 5en erin te zitten en niet harder dan 124 km/h te kunnen :schater:

Link to comment
Delen op andere websites

Ach man, al dat gezeur over winterbanden. 't is echt pas van de laatste 10 jaar dat iedereen ineens zo nodig winterbanden mot hebben. Denk je nou serieus dat ik met een auto van 350 euro 't waard vind om +- 200euro uit te gaan geven aan een 2e set velgen + 4 nieuwe banden?

Nogmaals mijn vraag: Waarom een 2de set velgen? :clown:

Omdat het een karwij is om winterbanden te swappen op dezelfde wielen met zomerbanden, en omdat makkelijker is en soms zelfs goedkoper om een 2e set wielen te nemen. Mijn vader heeft als winterbanden die zwarte BBS Ch's breedset, en voor in de zomer de orginele BMW performance wielen (niet dat dit setje zo goedkoop is, maar BBS CH's had me pa nog liggen van de M3). Voor de zomer heb ik zelf 15" BBS wielen en in de winter heb ik nu 14" classic kruispaken van van BBS met all season banden omdat die erbij kwamen :)

Mijn auto is bij bij de poetser van BMW vandaan en staat morgen in de showroom, zal ook een paar kiekjes maken van me auto samen met andere generaties van de 3-serie.. :bier:

Link to comment
Delen op andere websites

Haha,

Tja...

Sorry voor de mensen die een Twingo hebben ...

Ik ging een keer naar Eindhoven (ik woon in limburg, jaja nee jullie krijgen geen mona/vlaai).

We zaten met z'n drieën achterin een iemand zat op de gordels... op de terug reis was ik dat :S

en er zaten 2 mensen voorin we gingen nog 122 km/h wow :Y

Maar geen wielie getrokken. Helaas :bonk:

dat hadden we ook pas met de Nissan Pixo van m'n ouders, toen reden we op de snelweg met (forse) wind tegen, en een lichte heuvel op; toen ging ie plankgas niet harder dan 100 km/h :schater:

@moechy: dat had mijn oom dus ook met zijn punto, de helft van zn cilinders waren kapot en toen moest ie 900 Euro betalen ( had ie niet gedaan hij had hem weggegooid / verkocht :puh: )

Haha pwnt you with a twingo

Wacht jij maar, ik ga jou pwnen met mijn seicento door met zn 5en erin te zitten en niet harder dan 124 km/h te kunnen :schater:

Ja maak maar fototje !!! :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Haha,

Tja...

Sorry voor de mensen die een Twingo hebben ...

Ik ging een keer naar Eindhoven (ik woon in limburg, jaja nee jullie krijgen geen mona/vlaai).

We zaten met z'n drieën achterin een iemand zat op de gordels... op de terug reis was ik dat :S

en er zaten 2 mensen voorin we gingen nog 122 km/h wow :Y

Maar geen wielie getrokken. Helaas :bonk:

dat hadden we ook pas met de Nissan Pixo van m'n ouders, toen reden we op de snelweg met (forse) wind tegen, en een lichte heuvel op; toen ging ie plankgas niet harder dan 100 km/h :schater:

@moechy: dat had mijn oom dus ook met zijn punto, de helft van zn cilinders waren kapot en toen moest ie 900 Euro betalen ( had ie niet gedaan hij had hem weggegooid / verkocht :puh: )

Is een veel voorkomend probleem bij die punto's. Denk dat ik maar een 2dehands rail + injectors koop, heb toch geen voorschot gegeven waar ik het besteld heb. Dan ben ik ongeveer 50 pond kwijt.

Ach man, al dat gezeur over winterbanden. 't is echt pas van de laatste 10 jaar dat iedereen ineens zo nodig winterbanden mot hebben. Denk je nou serieus dat ik met een auto van 350 euro 't waard vind om +- 200euro uit te gaan geven aan een 2e set velgen + 4 nieuwe banden?

Nogmaals mijn vraag: Waarom een 2de set velgen? :clown:

Omdat je deze dan thuis kan swappen. Anders kan je elke keer naar de garage die ook weer doorrekenen. ;)

Velgen passen vaak niet op de winterbanden. ( volgens mij)

Maarja ik zie veel auto's nu zonder velgjes rijden dus dat kan ook...

Zolang je de juiste maat band hebt voor je velg past deze hoor. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Omdat je deze dan thuis kan swappen. Anders kan je elke keer naar de garage die ook weer doorrekenen. ;)

Aah, gelukkig betalen we er niet voor. :puh:

9 v/d 10 als je winterbanden koopt komen hier ook nog eens montagekosten bij.

Link to comment
Delen op andere websites

Haha hele verhalen hier, ga ze niet eens allemaal lezen

Iedereen heeft zijn eigen mening over banden, ik dus ook

Dat is wel te zien, aangezien ik dus WEL op winterbanden rij

Als ik alleen al Januari kijk, heb ik 2800km gereden in 1 maand met alleen mijn auto

Dan vind ik winterbanden wel fijn..

Overigens is het hier de laatste dagen flink glad in de nachten, heerlijk glijden is dat :schater:

Daarbij moet ik wel zeggen, hiervoor had ik een VW Polo 1,3 en daar ging het ook prima mee

Met de 206 spint hij aan alle kanten door met zomerbanden (in winsterse omstandigheden), dus daarin ook een groot verschil

Gister had het iets geijzelt hier, en in z'n 4e versnelling @ 4000 toeren nog wielspin! :dans:

Dus jah, ook het soort auto maakt nog eens een verschil

Maar in de sneeuw had ik nergens last van

Overigens, 600 euro betaal je niet voor een set winterbanden...

Ik betaal 80 euro per band, en dat is een Vredestein Snowtrac 3, de kenner zal weten dat dit gewoon een erg goede band is!

Dan ben je voor 350 euro klaar, inclusief het op de velg leggen

Buiten dat slijten je zomerbanden ook 5 maanden niet he

Maargoed, iedereen heeft zijn mening, en iedereen moet doen wat hij wil, zolang we elkaar maar niet gaan hinderen, door te bumperkleven omdat je winterbanden heb, of om 20 te rijden omdat je zomerbanden hebt en 7 kleuren schijt!

Laten we met z'n allen eerst maar eens die oudjes van de weg aftrappen, wat een irritant volk is dat!! :ch:

Link to comment
Delen op andere websites

Haha hele verhalen hier, ga ze niet eens allemaal lezen

Iedereen heeft zijn eigen mening over banden, ik dus ook

Dat is wel te zien, aangezien ik dus WEL op winterbanden rij

Als ik alleen al Januari kijk, heb ik 2800km gereden in 1 maand met alleen mijn auto

Dan vind ik winterbanden wel fijn..

Overigens is het hier de laatste dagen flink glad in de nachten, heerlijk glijden is dat :schater:

Daarbij moet ik wel zeggen, hiervoor had ik een VW Polo 1,3 en daar ging het ook prima mee

Met de 206 spint hij aan alle kanten door met zomerbanden (in winsterse omstandigheden), dus daarin ook een groot verschil

Gister had het iets geijzelt hier, en in z'n 4e versnelling @ 4000 toeren nog wielspin! :dans:

Dus jah, ook het soort auto maakt nog eens een verschil

Maar in de sneeuw had ik nergens last van

Overigens, 600 euro betaal je niet voor een set winterbanden...

Ik betaal 80 euro per band, en dat is een Vredestein Snowtrac 3, de kenner zal weten dat dit gewoon een erg goede band is!

Dan ben je voor 350 euro klaar, inclusief het op de velg leggen

Buiten dat slijten je zomerbanden ook 5 maanden niet he

Maargoed, iedereen heeft zijn mening, en iedereen moet doen wat hij wil, zolang we elkaar maar niet gaan hinderen, door te bumperkleven omdat je winterbanden heb, of om 20 te rijden omdat je zomerbanden hebt en 7 kleuren schijt!

Laten we met z'n allen eerst maar eens die oudjes van de weg aftrappen, wat een irritant volk is dat!! :ch:

:7

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...