Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ook wel leuk paar leuke hyundai's

1e model Hyundai Starex:

1273893050_93416712_1-Pictures-of--hyundai-starex-svx-1273893050.jpg

2e model Hyundai Starex:

hyundai_starex_a1205940685b1628086_orig.jpg\

En de Hyundai H300

kw-b-01-Hyundayi800Style.jpg

Mercedes heeft nu ook een combo'tje (denk aan peugeot partner, VW Caddy etc)

Mercedes-Benz Citan komt eind van dit jaar uit:

685970_1.jpg

Bewerkt: door MaxVito
Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat er een foutje staat op de site van Volvo. Een dieselmotor(2L) met 150 PK kan toch nooit 350 Nm koppel hebben? :? Volgens wat ik op internet lees heeft onze C30 240 Nm? Ook nogal moeilijk te geloven, want dat zou betekenen dat onze C30 een normale Audi TT er kan afrijden? :?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat er een foutje staat op de site van Volvo. Een dieselmotor(2L) met 150 PK kan toch nooit 350 Nm koppel hebben? :? Volgens wat ik op internet lees heeft onze C30 240 Nm? Ook nogal moeilijk te geloven, want dat zou betekenen dat onze C30 een normale Audi TT er kan afrijden? :?

Kan met gemak, de auto van mn pa heeft 140 pk/320nm koppel, gechipt 200pk/400nm koppel (Hoe bedoel je, geknepen....)

Koppel zegt niets he, vermogen in pk's en gewicht van de auto spelen een grotere rol

Ik heb ook 'maar' 190 nm koppel (benzine auto he, altijd minder koppel), maar ik trek die C30 er echt wel uit ;)

Koppel is handig als je met een sleurhut gaat rijden, en het is bij 120 km/u + vlotter, door de koppel duwt de auto zich makkelijker naar voren

Maar voor sprintjes kan je toch beter een benzine nemen dan :D

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat er een foutje staat op de site van Volvo. Een dieselmotor(2L) met 150 PK kan toch nooit 350 Nm koppel hebben? :? Volgens wat ik op internet lees heeft onze C30 240 Nm? Ook nogal moeilijk te geloven, want dat zou betekenen dat onze C30 een normale Audi TT er kan afrijden? :?

Kan met gemak, de auto van mn pa heeft 140 pk/320nm koppel, gechipt 200pk/400nm koppel (Hoe bedoel je, geknepen....)

Koppel zegt niets he, vermogen in pk's en gewicht van de auto spelen een grotere rol

Ik heb ook 'maar' 190 nm koppel (benzine auto he, altijd minder koppel), maar ik trek die C30 er echt wel uit ;)

Koppel is handig als je met een sleurhut gaat rijden, en het is bij 120 km/u + vlotter, door de koppel duwt de auto zich makkelijker naar voren

Maar voor sprintjes kan je toch beter een benzine nemen dan :D

Ondanks dat je wel ongeveer gelijk hebt dat pk en gewicht ook belangrijk is... Koppel zegt natuurlijk echt wel iets. Er is niet voor niets een spreekwoord 'Horsepower sells cars, torque wins races', en het is ook niet voor niets zo dat muscle cars(vergeleken met koppel niet heel veel pk's) goed zijn in dragraces. Stel je hebt een turbomotor en een atmosferisch blok met evenveel PK's, dan zou 't atmosferische blok meer koppel hebben in theorie.

Een 2 liter twin-turbo van, zeg even, 350pk is echt wel snel, maar een niet-geblazen V8 van 5.7 liter met 345pk zal meer koppel hebben. Ondanks dat die 2liter waarschijnlijk in 't begin snel zal optrekken zou de V8 'm op het rechte stuk nog makkelijk inhalen... En dan neem ik natuurlijk aan dat die 2 motoren verder in exact dezelfde auto zitten he...

PK's zijn leuk, maar stel je zou 'n zware auto hebben en je hebt heel weinig koppel, dan kom je uiteindelijk nog nergens niet vooruit, dus koppel is wel degelijk belangrijk.

Ik weet niet in hoeverre dit opgaat, maar meer koppel geeft over het algemeen betere acceleratie, terwijl meer pk's een hogere topsnelheid geeft. En een motor met veel koppel zou minder belast worden met dezelfde prestaties, vandaar dat er nu veel meer oude Amerikaanse wagens rondrijden dan Europese wagens.

Nee, geef mij maar gewoon een berg koppel en 300pk, dan 1000 pk en super laag koppel. Die lawaaiuitbarsting als je zo`n groot atmosferisch blok écht op z`n donder geeft *kwijl*... Dan krijg je echt het gevoel dat je in een pre-historische berg oud-ijzer rijdt, die meer power heeft dan een vrachtwagen, meer lawaai maakt dan een vliegtuig, en 140 naar 170 bij wijze van spreken sneller doet dan van 30 naar 60! In de echte wereld zullen pk's wel belangrijker zijn, maar ik vind koppel toch leuker! :)

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb ook 'maar' 190 nm koppel (benzine auto he, altijd minder koppel), maar ik trek die C30 er echt wel uit ;)

Kan ik goed geloven. :puh:

Koppel is handig als je met een sleurhut gaat rijden, en het is bij 120 km/u + vlotter, door de koppel duwt de auto zich makkelijker naar voren

Maar voor sprintjes kan je toch beter een benzine nemen dan :D

Aha. :) Dat benzine vinniger rijdt hoor je velen zeggen.

'Horsepower sells cars, torque wins races'

Had ik eens gelezen in dit topic, daarom dat ik het zo raar vond. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn vader's Yaris diesel heeft ook 190 nm koppel en maar 90 pk.

10.7 sec naar de honderd en een topsnelheid van 175 km/h. :7

Dat is best snel heur. :puh:

Men punto 1.2 Benzine met 60Pk haalt net de 170km/h :7. Hoeveel seconden ie erover doet om naar de 100 te gaan weet ik niet :7.

Ach volgend jaar leer ik waarschijnlijk met iets veel groters rijden dat gemakkelijk 3000Nm koppel heeft en om en rond de 500 Pk :puh:.

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn vader's Yaris diesel heeft ook 190 nm koppel en maar 90 pk.

10.7 sec naar de honderd en een topsnelheid van 175 km/h. :7

Dat is best snel heur. :puh:

Men punto 1.2 Benzine met 60Pk haalt net de 170km/h :7. Hoeveel seconden ie erover doet om naar de 100 te gaan weet ik niet :7.

Ach volgend jaar leer ik waarschijnlijk met iets veel groters rijden dat gemakkelijk 3000Nm koppel heeft en om en rond de 500 Pk :puh:.

Klopt niet altijd wat ze zeggen qua uitrusing etc maar is wel leuk om te zien. http://www.autoweek.nl/kentekencheck.php

Snelste wat we hebben gereden is trouwens 155 (dat ik er bij zat) in de Yaris, haalde die best makkelijk dus ik denk dat hij die 175 best nog wel kan halen.

Bewerkt: door Redfire18
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...