Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Man man man, ik heb 55 pk op z`n hoogst en m`n Ibiza gaat ook van 0 naar 100 in wat, 10-11-12 seconden als ik `m echt tot het rood doortrap.*****

Maar jouw auto is een benzine, toch? Maakt toch veel uit qua sprinten?

@ Rusty: Prachtige bak, al zou ik 'm niet nog verder laten zakken, maar dat moet je zelf weten. Mooie velgen trouwens. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn vader's Yaris diesel heeft ook 190 nm koppel en maar 90 pk.

10.7 sec naar de honderd en een topsnelheid van 175 km/h. :7

Dat is best snel heur. :puh:

Men punto 1.2 Benzine met 60Pk haalt net de 170km/h :7. Hoeveel seconden ie erover doet om naar de 100 te gaan weet ik niet :7.

Ach volgend jaar leer ik waarschijnlijk met iets veel groters rijden dat gemakkelijk 3000Nm koppel heeft en om en rond de 500 Pk :puh:.

Klopt niet altijd wat ze zeggen qua uitrusing etc maar is wel leuk om te zien. http://www.autoweek.nl/kentekencheck.php

Snelste wat we hebben gereden is trouwens 155 (dat ik er bij zat) in de Yaris, haalde die best makkelijk dus ik denk dat hij die 175 best nog wel kan halen.

Ik woon in belgië dus kentekencheck werkt niet :puh:.

Overigens even de specs van men punto:

MAx vermogen : 44kw / 60pk bij 5000 TPM

Max Koppel : 102 Nm bij 2500TPM

Topsnelheid 155 km/h (echte)

0 -> 100 : 14.3 S

Gewicht : 835Kg (leeg)

Link to comment
Delen op andere websites

Man man man, ik heb 55 pk op z`n hoogst en m`n Ibiza gaat ook van 0 naar 100 in wat, 10-11-12 seconden als ik `m echt tot het rood doortrap.*****

Maar jouw auto is een benzine, toch? Maakt toch veel uit qua sprinten?

@ Rusty: Prachtige bak, al zou ik 'm niet nog verder laten zakken, maar dat moet je zelf weten. Mooie velgen trouwens. ;)

Ja dat maakt wel veel uit inderdaad, stom van me, had nog niet helemaal in de gaten dat dat over een diesel ging. Maar ons pap z`n Focus Wagon 1.9l van +-2000 heeft ook 90 pk en die zou ik ook makkelijk binnen 13 seconden op de 100 krijgen denk ik, want die kan m`n Ibiza ongeveer bijhouden dacht ik... En da's een station, een wat lichtere hatchback met een 90 pk dieseltje zou dat natuurlijk een stuk sneller kunnen.

Maar ehm. Even een hele gekke vraag aan de echte autokenners hier... Zonder koppel mee te rekenen, zou een benzine motor van 90 pk toch even snel zijn als een diesel van 90pk? Uiteraard moet je altijd koppel mee rekenen, maar behalve dat maakt het niets uit of wel? Of heeft het er ook mee te maken dat je met een benzine motor tot de 6500-7000 toeren kan en met diesels b.v. 5000?(Die Focus kan maar tot 4500-5000 in ieder geval)

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

PRESTATIES

topsnelheid 205 km/h

info

acceleratie 0-100 km/h 12,5 s

info

verbruik binnen beb. kom 15,1 l/100km

1 op 6,6

info

verbruik buiten beb. kom 7,9 l/100km

1 op 12,7

info

verbruik gemiddeld 10,6 l/100km

1 op 9,4

praktijkverbruik verbruiksmonitor n.b.

n.b.

info

CO2-uitstoot 251 g/km

info

energielabel G

Staat niet zo mooi in de tabel als op autoweek.nl, maar opzich nog wel redelijke specs voor een familie wagen vind ik, saab 95 :)

Alhoewel ik wel mijn twijfels heb bij de topsnelheid, aangezien we met 4 man + volgeladen al 200 reden op de snelweg, maar zal best kunnen kloppen.

Bewerkt: door flippie13
Link to comment
Delen op andere websites

@flippie

Die snelheid is de snelheid op je teller, dat wijkt al snel tussen de 5 en 10 km/u af ;)

Maar ach, tegenwoordig is zo'n snelheid nog maar amper haalbaar, alleen nog in Duitsland

Link to comment
Delen op andere websites

Maar ehm. Even een hele gekke vraag aan de echte autokenners hier... Zonder koppel mee te rekenen, zou een benzine motor van 90 pk toch even snel zijn als een diesel van 90pk? Uiteraard moet je altijd koppel mee rekenen, maar behalve dat maakt het niets uit of wel? Of heeft het er ook mee te maken dat je met een benzine motor tot de 6500-7000 toeren kan en met diesels b.v. 5000?(Die Focus kan maar tot 4500-5000 in ieder geval)

Stel voor, we dezelfde auto's met 1.8 liter, een diesel en een benzine, allebei 100pk en 150nm aan koppel.

Dan wint de benzine met gemak, waarom, meerdere redenen namelijk:

Gewicht, een diesel weegt meer dan een benzine motor door de extra onderdelen.

Trekken wint de benzine, een dieselbak heeft langere vertanding maar zijn toerengebied ligt lager dus trager(en meer gewicht).

Topsnelheid, ze kunnen in theorie alle twee hard rijden, maar de benzine heeft een langer koppelgebied dus die gaat makkelijker door tot de redline/toerenbegrenzer terwijl een diesel zijn vermogen/koppel al afzakt na bv. 2000/2500rpm.

Eigenlijk heeft een diesel meer nadelen dan voordelen, dus ja, koppel is bij deze vergelijking zeer belangrijk.

Reden voor een diesel, laag koppel voor te trekken, gaat efficiënter om met zijn vermogen(rendement van diesel is hoger).

Tevens hebben vele diesels een turbo(en geknepen vanaf fabriek), dus een goede mogelijkheid om ze op te fokken met een simpele chip en afstelling.

Voordelen benzine staan eigenlijk al boven, behalve het opfokken gaat moeizamer bij een benzine(behalve turbo motoren).

Daarbij heeft een chip bijna geen zin(behalve bij turbo's), en zit je al snel aan nokkenas(sen), inlaat en uitlaat en het polijsten van de kanalen en gasklep.

En al die kleine dingen die apart weinig geven, geven samen voor een snellere motor maar ook duurder voor hetzelfde resultaat.

Enne, hierboven over de vergelijking is ook grotendeels theorie, in de praktijk zul je niet dezelfde diesel en benzine motoren vinden.

En over het tunen verschilt ook per (serie)motor, de ene laat zich makkelijker opfokken dan de ander.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Had jullie mazda eigenlijk wel wat sneller verwacht... bloos.gif

Honden in de achterbak jwz.. anders loopt ie gewoon 250 haha. Nee, tis een benzine dus chippen heeft niet zoveel winst, luchtfilter ook niet zoveel.. Als we nu gewoon die MPS hadden genomen kon ik tenminste zeggen dat ik een sprintje wel aandurfte met je GTI haha. :)

Haha mijnes heeft maar 180pk hoor valt wel mee. Meer zullen er ook niet meer bijkomen omdat ik lekker ga sparen voor wat nieuws. :)

@Rusty: 200 is makkelijk te halen hier in Nederland. Je moet alleen weten waar je het moet doen. Ik trek hem zo nu en dan even door tot de 200 en dan laad ik hem ook weer gelijk uitrollen.

Bewerkt: door Rullez
Link to comment
Delen op andere websites

Haha mijnes heeft maar 180pk hoor valt wel mee. Meer zullen er ook niet meer bijkomen omdat ik lekker ga sparen voor wat nieuws. :)

@Rusty: 200 is makkelijk te halen hier in Nederland. Je moet alleen weten waar je het moet doen. Ik trek hem zo nu en dan even door tot de 200 en dan laad ik hem ook weer gelijk uitrollen.

Iets nieuws? Wat wil je gaan halen als ik vragen mag?

Link to comment
Delen op andere websites

Haha mijnes heeft maar 180pk hoor valt wel mee. Meer zullen er ook niet meer bijkomen omdat ik lekker ga sparen voor wat nieuws. :)

@Rusty: 200 is makkelijk te halen hier in Nederland. Je moet alleen weten waar je het moet doen. Ik trek hem zo nu en dan even door tot de 200 en dan laad ik hem ook weer gelijk uitrollen.

Iets nieuws? Wat wil je gaan halen als ik vragen mag?

Heb meerdere dingen in mijn hoofd met één favoriet. Maar omdat ik nog al snel van gedachten veranderd zet ik nog nergens wat neer. Zijn nu 3 mensen die mijn favoriet weten. Blijf sowieso nog even in de gti rijden en lekker sparen en rondkijken. Wil sowieso niet vag en 20vt af. :D

Standaard spullen die ik nog hem gaan er binnenkort ook weer op, nog een paar puntjes op de i en dan is het over met de updates met de Golf. Heb nog wat dingen liggen die erop moesten zoals onder andere de Land Rover velgen. Die gaan allemaal de bingo in en mooi in het potje voor de nieuwe wagen.

Bewerkt: door Rullez
Link to comment
Delen op andere websites

Heb meerdere dingen in mijn hoofd met één favoriet. Maar omdat ik nog al snel van gedachten veranderd zet ik nog nergens wat neer. Zijn nu 3 mensen die mijn favoriet weten. Blijf sowieso nog even in de gti rijden en lekker sparen en rondkijken. Wil sowieso niet vag en 20vt af. :D

Standaard spullen die ik nog hem gaan er binnenkort ook weer op, nog een paar puntjes op de i en dan is het over met de updates met de Golf. Heb nog wat dingen liggen die erop moesten zoals onder andere de Land Rover velgen. Die gaan allemaal de bingo in en mooi in het potje voor de nieuwe wagen.

Dat wordt een Seat Leon of iets in die trend denk ik, Audi of Skoda schat ik minder hoog in eigenlijk :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Heb meerdere dingen in mijn hoofd met één favoriet. Maar omdat ik nog al snel van gedachten veranderd zet ik nog nergens wat neer. Zijn nu 3 mensen die mijn favoriet weten. Blijf sowieso nog even in de gti rijden en lekker sparen en rondkijken. Wil sowieso niet vag en 20vt af. :D

Standaard spullen die ik nog hem gaan er binnenkort ook weer op, nog een paar puntjes op de i en dan is het over met de updates met de Golf. Heb nog wat dingen liggen die erop moesten zoals onder andere de Land Rover velgen. Die gaan allemaal de bingo in en mooi in het potje voor de nieuwe wagen.

Dat wordt een Seat Leon of iets in die trend denk ik, Audi of Skoda schat ik minder hoog in eigenlijk :puh:

Die GTI is nog lang niet op joh.. Maarja, nu zijn die prijzen nog lekker hoog die je ervoor krijgt. :*D

Link to comment
Delen op andere websites

Heb meerdere dingen in mijn hoofd met één favoriet. Maar omdat ik nog al snel van gedachten veranderd zet ik nog nergens wat neer. Zijn nu 3 mensen die mijn favoriet weten. Blijf sowieso nog even in de gti rijden en lekker sparen en rondkijken. Wil sowieso niet vag en 20vt af. :D

Standaard spullen die ik nog hem gaan er binnenkort ook weer op, nog een paar puntjes op de i en dan is het over met de updates met de Golf. Heb nog wat dingen liggen die erop moesten zoals onder andere de Land Rover velgen. Die gaan allemaal de bingo in en mooi in het potje voor de nieuwe wagen.

Dat wordt een Seat Leon of iets in die trend denk ik, Audi of Skoda schat ik minder hoog in eigenlijk :puh:

Die GTI is nog lang niet op joh.. Maarja, nu zijn die prijzen nog lekker hoog die je ervoor krijgt. :*D

Auto is inderdaad nog lang niet op en rijd nog heerlijk, maar wil over een half jaartje gewoon wat anders wat luxers en nieuwers met iets minder kilometers.

Bij interesse hij is over een paar maanden te koop hoor ^^

Bewerkt: door Rullez
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...