Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

Een 190E (W201) uit 1990, 2.0

Pluspunt vond ik dat 'ie helemaal roestvrij is, op 1 plekje op de bijrijdersdeur na. Ook van onder kon ik niks ontdekken. Zelfs onder de kofferbak bekleding is niks te vinden, en dat schijnt toch wel vaak voor te komen.

Ik wil 'm eerst maar is even flink schoonmaken (ziet er van binnen en buiten uit alsof ie 20 jaar in een hooischuur heeft gestaan..) en dan is zien dat 'ie van binnen ook weer knap wordt.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bij onze Santa Fe ligt ie er ook onder :puh:

Best wel link ja onder een auto hangen voor een reserveband te pakke.

Onzin, in de kofferbak zit een hendel die je rond moet draaien, hierdoor zakt het reserve wiel er langzaam onder uit

Daar hangt hij zo laag dat je hem vanaf de achterkant onder de bumper vandaan kan halen

Niet in de kofferbak maar, onder de auto zit met een moer vast die moet je losdraaien dan pas komt het reservewiel naar beneden.

Ik heb dit soort systemen vaak zat gezien, maar zover ik weet en kan herinneren zit het binnen in je kofferruimte, lijkt mij ook het meest logische.

Als je dat ding losschroeft en de schroef zit onder, heb je dikke kans dat je of een wiel voor je harses krijgt, of op je arm, niet echt veilig.

Naast dat er vuil tegenaan spat en dus de draad vol troep zet en dus niet los krijgt, erg handig als je met een platte staat.

Het kan natuurlijk wel, maar het lijkt mij onlogisch en niet over nagedacht.

Sentasi, I demand pictures, W201 zijn erg mooie bakken, me vader heeft er vroeger ook gehad, alleen dan de 1.8liters.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Nja niet in de kofferbak anders hebben wij het nog niet ondekt, maar ik had het fout gezegd er zit een soort handvat waar je aan moet draaien ofzo iets.. Dat zei tenminste het autobedrijf waar we deze auto hebben gekocht.

Link to comment
Delen op andere websites

Nja niet in de kofferbak anders hebben wij het nog niet ondekt, maar ik had het fout gezegd er zit een soort handvat waar je aan moet draaien ofzo iets.. Dat zei tenminste het autobedrijf waar we deze auto hebben gekocht.

Lezen jullie nooit het instructieboekje door van de auto? bloos.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Haha zoveel stelt het niet voor nog hoor.. :puh:

img0472so.jpg

img0473um.jpg

img0478ab.jpg

img0479gb.jpg

img0480d.jpg

img0481py.jpg

img0482ok.jpg

img0483fl.jpg

img0484mw.jpg

img0487op.jpg

img0488hf.jpg

img0495t.jpg

img0496zt.jpg

img0502yf.jpg

img0505ug.jpg

Genoeg foto's? (A)

Ik was de gordelindicator helemaal vergeten :$

Wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag, ziet eruit als een leuke 190E, echt nice.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Je wagen mag wel eens gewassen worden. clown.gifbloos.gif

Ik wil 'm eerst maar is even flink schoonmaken (ziet er van binnen en buiten uit alsof ie 20 jaar in een hooischuur heeft gestaan..) en dan is zien dat 'ie van binnen ook weer knap wordt.

@GolfG60: 1000 Euro. En ik denk dat ik daarmee geen slechte koop gedaan heb.

- Geen roest te vinden, op dat ene plekje na. (Bodem, dorpels, wielkasten etc. Ook op het oude keuringsrapport geen opmerking over roest, zelfs nergens een opmerking over).

- Motor loopt mooi en regelmatig, geen tikken of andere geluiden, geen lekkage aan de onderkant kunnen vinden, keurig 2 - 2,5 bar oliedruk bij stationair en 3 bar bij rijden.

- Temperatuur was tijdens het rijden en tijdje stilstaan steeds mooi rond de 80 graden.

- Bak schakelt mooi rustig en vloeiend, kickdown werkt vlekkeloos.

- Schokdempers lijken me ook in orde, auto veert niet op en neer bij flink naar beneden drukken

- Remmen twijfel ik nog over, zit wat roest rondom de schijven, en ik denk dat ik het pedaal iets te ver moet indrukken voor serieuze remkracht. Hij remt verder niet extreem slecht overigens.

- Interieur is matig, wat beschadigingen, en een missende kap onder het stuur. Voor dat soort zaken maar eens in Emmeloord kijken denk ik. Verder is het vooral erg vies.

- Motor is niet de originele, de vorige eigenaar heeft de originele 2.0 vervangen voor deze 2.0, en deze zou minder km gelopen hebben.

- Bougiekabels lijken nog vrij nieuw te zijn.

- Reservewiel is zacht -> oppompen en kijken of hij hard blijft.

- Verlichting even nazien. 1 remlicht is defect en het dimlicht leek me niet heel erg fel, maar het was ook aardig zonnig vandaag(in het donker nogmaals gekeken en het is lang geleden dat ik zulk mooi licht zag). Linker knipperlicht indicator werkt niet.

- Middensteuntje zit op een beunhaas manier vast en rammelt aan alle kanten. Eruit of zien dat die degelijk vastkomt.

- Ruitenwisser werkt vlekkeloos en zonder piepen of wat dan ook.

- Viel me op de snelweg op dat ' ie iets naar rechts trekt, met wat geluk slechts een kwestie van uitlijnen? Verder op geen enkele snelheid trillingen in het stuur.

- Banden heb ik niet zoveel verstand van, maar lijken mij in orde.

- Meer weet ik niet geloof ik. :clown:

@Gekkiej: Verbruik weet ik nog niet, maar eens een keer even aftanken en zien wat er uit komt. Reed met de Xsara rond de 1:10. En anders maar switchen van de Sport naar de Economy mode.. :clown:

Bewerkt: door Sentasi
Link to comment
Delen op andere websites

Nja niet in de kofferbak anders hebben wij het nog niet ondekt, maar ik had het fout gezegd er zit een soort handvat waar je aan moet draaien ofzo iets.. Dat zei tenminste het autobedrijf waar we deze auto hebben gekocht.

Lezen jullie nooit het instructieboekje door van de auto? bloos.gif

Zaten geen boekjes bij :$

Link to comment
Delen op andere websites

Je wagen mag wel eens gewassen worden. clown.gifbloos.gif

Ik wil 'm eerst maar is even flink schoonmaken (ziet er van binnen en buiten uit alsof ie 20 jaar in een hooischuur heeft gestaan..) en dan is zien dat 'ie van binnen ook weer knap wordt.

@GolfG60: 1000 Euro. En ik denk dat ik daarmee geen slechte koop gedaan heb.

- Geen roest te vinden, op dat ene plekje na. (Bodem, dorpels, wielkasten etc. Ook op het oude keuringsrapport geen opmerking over roest, zelfs nergens een opmerking over).

- Motor loopt mooi en regelmatig, geen tikken of andere geluiden, geen lekkage aan de onderkant kunnen vinden, keurig 2 - 2,5 bar oliedruk bij stationair en 3 bar bij rijden.

- Temperatuur was tijdens het rijden en tijdje stilstaan steeds mooi rond de 80 graden.

- Bak schakelt mooi rustig en vloeiend, kickdown werkt vlekkeloos.

- Schokdempers lijken me ook in orde, auto veert niet op en neer bij flink naar beneden drukken

- Remmen twijfel ik nog over, zit wat roest rondom de schijven, en ik denk dat ik het pedaal iets te ver moet indrukken voor serieuze remkracht. Hij remt verder niet extreem slecht overigens.

- Interieur is matig, wat beschadigingen, en een missende kap onder het stuur. Voor dat soort zaken maar eens in Emmeloord kijken denk ik. Verder is het vooral erg vies.

- Motor is niet de originele, de vorige eigenaar heeft de originele 2.0 vervangen voor deze 2.0, en deze zou minder km gelopen hebben.

- Bougiekabels lijken nog vrij nieuw te zijn.

- Reservewiel is zacht -> oppompen en kijken of hij hard blijft.

- Verlichting even nazien. 1 remlicht is defect en het dimlicht leek me niet heel erg fel, maar het was ook aardig zonnig vandaag(in het donker nogmaals gekeken en het is lang geleden dat ik zulk mooi licht zag). Linker knipperlicht indicator werkt niet.

- Middensteuntje zit op een beunhaas manier vast en rammelt aan alle kanten. Eruit of zien dat die degelijk vastkomt.

- Ruitenwisser werkt vlekkeloos en zonder piepen of wat dan ook.

- Viel me op de snelweg op dat ' ie iets naar rechts trekt, met wat geluk slechts een kwestie van uitlijnen? Verder op geen enkele snelheid trillingen in het stuur.

- Banden heb ik niet zoveel verstand van, maar lijken mij in orde.

- Meer weet ik niet geloof ik. :clown:

@Gekkiej: Verbruik weet ik nog niet, maar eens een keer even aftanken en zien wat er uit komt. Reed met de Xsara rond de 1:10. En anders maar switchen van de Sport naar de Economy mode.. :clown:

Voor dat geld lijkt mij het ook geen slechte koop, dat zeker niet.

Wel zonde van het interieur, maargoed, een goede poetsbeurt scheelt al veel ;)

Remmen is vaker bij lang stilstaan, soms is een paar keer remmen al genoeg om de schijven weer schoon te krijgen.

Als je veiligheid voorop wilt is een setje nieuwe remmen ook handig, lijkt mij ook wel fijn met de gedachte dat er nieuwe remmen opzitten.

Dat je ver in moet drukken kan zijn dat je remolie oud is, en er dus lucht in zit, even langs de garage en de remolie laten vernieuwen en ontluchten uiteraard.

Tevens kan hieruit ook komen dat je auto iets naar rechts trekt, omdat je remblokken kunnen blijven steken en dus rechts erop blijven staan en dus die kant optrekt, of idd, uitlijnen.

Opzicht zeggen kilometerstanden niks, onderhoud is de sleutel, en daarnaast, je motor mag dan wel minder gelopen hebben, andere onderdelen zoals lagers, rubbers etc. blijven dezelfde kilometerstand hebben ;)

Banden moet je op letten, type goedkeur, leeftijd, droogtescheurtjes, profieldiepte(apk afkeur is 1,6mm, geadviseerd is 2,5mm) en knobbels en stukken uit de band.

Voor comfort kun je kijken op zaagtanden, ga met je hand langs je band en voel of je verschil in het profiel voelt.

Zoals je bij een cirkelzaag zou voelen, heb je dit, heb je een verkeerde uitlijning en kan het naar rechts trekken verklaren, zelfde als schuin afgesleten band(en).

Ohja, kijk ook of je banden de goede richting uitdraaien, kan ook voor geluid etc. zorgen.

Reservewiel is niet zo heel spannend, netzoals je middensteuntje, eerst de belangrijke dingen zoals remmen, banden, onderstel/uitlijning en verlichting, rest is bijkomend.

Vast een groot verschil he, van een Xsara naar een 190E :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

De schijven zelf zit geen roest op, dat zit op de buitenrand zeg maar. Ik heb geen idee wanneer zoiets afkeur is. Remmen doet 'ie wel goed naar mijn idee, maar pas vanaf de 2e helft als je het rempedaal intrapt zeg maar.

Ik weet dat de Mercedes van m'n oma (280CE, 1977) dit ook heeft en dat is nooit ergens een probleem geweest geloof ik.

Remolie is mooi op peil, maar wat verse erin zal nooit geen kwaad kunnen natuurlijk. Banden zien er optisch wel goed uit, kan er geen rare dingen aan ontdekken.

Even foto's van de schijven rechts achter en rechts voor.

img0490r.jpg

img0493fg.jpg

En ja, een hele verandering, je merkt in het dorp goed dat 'ie een stuk groter is als de Xsara. :D Leuk om te zien dat mensen je toch vaak even nakijken.. :7

En het rijdt gewoon fantastisch. :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

De schijven zelf zit geen roest op, dat zit op de buitenrand zeg maar. Ik heb geen idee wanneer zoiets afkeur is. Remmen doet 'ie wel goed naar mijn idee, maar pas vanaf de 2e helft als je het rempedaal intrapt zeg maar.

Ik weet dat de Mercedes van m'n oma (280CE, 1977) dit ook heeft en dat is nooit ergens een probleem geweest geloof ik.

Remolie is mooi op peil, maar wat verse erin zal nooit geen kwaad kunnen natuurlijk. Banden zien er optisch wel goed uit, kan er geen rare dingen aan ontdekken.

Even foto's van de schijven rechts achter en rechts voor.

*Foto's*

En ja, een hele verandering, je merkt in het dorp goed dat 'ie een stuk groter is als de Xsara. :D Leuk om te zien dat mensen je toch vaak even nakijken.. :7

En het rijdt gewoon fantastisch. :tu:

Dan zal dat idd wel goed zijn, anders zou het ook op zijn gevallen bij de remmentest.

Schijven zijn niks mis mee zover ik zie, roestrand is best normaal.

Afkeur is naar mijn weten pas als de schijven op een bepaalde dikte zit, en er visueel zichtbaar is dat er gebreken aan zijn zoals een glazuurlaag en diepe krassen of scheuren.

Ik hoop dat je veel plezier aan je MB zal hebben :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...