Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

Om maar even letterlijk op de vraag van het topic te beantwoorden: Ik heb van mijn ouders een paar maand terug wel een tweedehandsauto gekregen, een Opel Agila (bouwjaar 2000). :puh:

Ik weet dat het niet de mooiste auto is, maar waarom afslaan als je hem gratis kunt krijgen? :puh:

Hij is trouwens ook nog in vrij goede staat (is nog vlot door de keuring geraakt recentelijk).

Enige waar iets mis mee is is dat er iets niet juist is met de temperatuur. Als je traag rijdt (file-verkeer) dan bereikt ie wel 90 graden, maar van zodra je dan snel rijdt zakt de temperatuur flink terug. Dus tot zover ik begrepen heb (ik ben absoluut geen auto-genie of wat dan ook) zou normaal de warme lucht van de motor daar moeten blijven als ie te koud is, en niet meteen naar binnen komen in het interieur. Maar die warmte komt dus wel naar binnen, terwijl de motor eigenlijk dan met de koude wind van buiten blijft zitten. Maar ja, je merkt er tijdens het rijden zelf niks van dus maakt me niet zo veel uit. Als je de airco/verwarming minder zet dan wordt de motor ook warmer. Dus het heeft daar iig mee te maken. :puh:

Ik had de auto btw al toen het begin december zo koud was, en hij startte zelfs 's morgens altijd vanaf de eerste poging, dus ik verwacht niet zo onmiddelijk een erg defect aan de auto zelf.

Ik heb ook mijn vast rijbewijs nog niet btw, maar mijn doel is dus om waarschijnlijk met deze auto mijn rijbewijs af te leggen. :puh:

Bewerkt: door vice
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hmm, dampen je ramen aan als je auto gedraaid heeft en een tijd stil gestaan heeft? Zit er btw nog genoeg koelvloeistof in? :puh:

Ik heb de motor nooit lang stationair laten draaien, maar ik heb er in ieder geval toch niks van gemerkt. Ik denk ook wel dat er van alles nog genoeg in zit, want de garage had alles (waaronder de olie) ververst en aangevuld. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn oma had een Opel Agila toen ze nog een appartement in Spanje had. Weet nog dat mijn vader dat ding haatte. Hij was geel, was niet vooruit te branden, en als er veel wind stond vanaf de zijkant werd je zowat weggeblazen. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Hmm, dampen je ramen aan als je auto gedraaid heeft en een tijd stil gestaan heeft? Zit er btw nog genoeg koelvloeistof in? :puh:

Ik heb de motor nooit lang stationair laten draaien, maar ik heb er in ieder geval toch niks van gemerkt. Ik denk ook wel dat er van alles nog genoeg in zit, want de garage had alles (waaronder de olie) ververst en aangevuld. :puh:

Toch maar eens controleren, is trouwens niet bij het stationair draaien, maar na het warm rijden, parkeren afleggen en een tijd wachten, als er dan condens op je raam komt kan het een paar dingen zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn oma had een Opel Agila toen ze nog een appartement in Spanje had. Weet nog dat mijn vader dat ding haatte. Hij was geel, was niet vooruit te branden, en als er veel wind stond vanaf de zijkant werd je zowat weggeblazen. :7

Ik weet het, maar ik bedoel maar, als je het gratis kunt krijgen + de garage je ook nog garantie bied op die wagen (enkel moest er iets serieus aan mis zijn), dan ga je dat toch niet afslaan? Ik heb nooit gezegd dat ik de auto mooi vind, maar het is echt een goede auto om te leren rijden. Valt moeilijk stil, en trekt zich op lage toeren echt overal doorheen.

@Moechy, zal zien of ik ooit de kans krijg om dat te doen. :puh:

Voorlopig denk ik dat ik het zo maar zal laten.

(heel late) EDIT: Vorige week vrijdag of zo had mijn pa er trouwens mee gereden, en dan hebben we een kwartiertje stilgestaan met de wagen op een parking (met de motor af), en ik zag geen condens op de ruiten trouwens. :puh:

Bewerkt: door vice
Link to comment
Delen op andere websites

Mijn oma had een Opel Agila toen ze nog een appartement in Spanje had. Weet nog dat mijn vader dat ding haatte. Hij was geel, was niet vooruit te branden, en als er veel wind stond vanaf de zijkant werd je zowat weggeblazen. :7

Ik weet het, maar ik bedoel maar, als je het gratis kunt krijgen + de garage je ook nog garantie bied op die wagen (enkel moest er iets serieus aan mis zijn), dan ga je dat toch niet afslaan? Ik heb nooit gezegd dat ik de auto mooi vind, maar het is echt een goede auto om te leren rijden. Valt moeilijk stil, en trekt zich op lage toeren echt overal doorheen.

Het is ook niks ergs in mijn ogen, ik heb er heerlijke en grappige herinneringen aan over gehouden. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Hmm, dampen je ramen aan als je auto gedraaid heeft en een tijd stil gestaan heeft? Zit er btw nog genoeg koelvloeistof in? :puh:

Toch maar eens controleren, is trouwens niet bij het stationair draaien, maar na het warm rijden, parkeren afleggen en een tijd wachten, als er dan condens op je raam komt kan het een paar dingen zijn.

Vertel eens wat dat kan veroorzaken? Mijn auto doet dit namelijk in de winter redelijk vaak, aangezien ik `m soms een week of zelfs twee weken niet gebruik. Als ik dan op het werk m`n auto parkeer is alles binnen een paar uur beslagen/vol met damp. Op zich niet zo'n probleem, maar vorige lente zat er op een gegeven moment ineens een beetje schimmel op m`n achtergordels en onder 't vloermatje rechtsachter. Tegenwoordig kan ik het goed voorkomen door `m tijdens het rijden flink warm te stoken van binnen, en `m dan te parkeren met de blazers op maximum en de verwarming helemaal op koud, maar zou best eens willen weten wat het kan zijn dan... Heb één keer op internet gevonden dat het misschien een filter in de verwarming kan zijn dat verrot is, maar als jij zegt dat het een paar dingen kan zijn zou ik dat graag willen weten...

Ik heb trouwens geen airco en m`n ramen sluiten gewoon goed, het gebeurt niet alleen als 't heeft geregend voordat ik `m parkeer. Verwarming doet het gewoon perfect(vandaar dat ik niet snap hoe dat filter verrot kan zijn, dan zou de verwarming toch minder goed werken, of de lucht die eruit komt zou naar brandstof ruiken of zo?)...

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Het kan toch wel wat dingen zijn, ergens binnen staat vocht, kan in je afvoer zitten, bij je reserve wiel, noem het maar op.

Een filter kan mocht ie eens nat zijn geworden, als dit erin blijft zitten en je gaat stoken dan komt er dus damp binnen.

Dat verklaard ook waarom ie het in de winter doet, want zomers heb jij je verwarming niet aan en evt. je ramen open.

Ergens slaat ie damp uit, laat anders je raam eens op een klein kiertje staan als je op het werk komt.

Je auto is dan steen koud, maar je hebt geen damp.

Want dan kan het weg, nu laat je het raam dicht, damp komt weer naar beneden omdat je stookt.

En komt bv. niet terug in je filter, maar op je vloer/stoelen/gordels etc. wat weer gaat schimmelen.

Daarom als je condens erin hebt, raampje op een kiertje, dan kan de vocht naar buiten ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Het kan toch wel wat dingen zijn, ergens binnen staat vocht, kan in je afvoer zitten, bij je reserve wiel, noem het maar op.

Een filter kan mocht ie eens nat zijn geworden, als dit erin blijft zitten en je gaat stoken dan komt er dus damp binnen.

Dat verklaard ook waarom ie het in de winter doet, want zomers heb jij je verwarming niet aan en evt. je ramen open.

Ergens slaat ie damp uit, laat anders je raam eens op een klein kiertje staan als je op het werk komt.

Je auto is dan steen koud, maar je hebt geen damp.

Want dan kan het weg, nu laat je het raam dicht, damp komt weer naar beneden omdat je stookt.

En komt bv. niet terug in je filter, maar op je vloer/stoelen/gordels etc. wat weer gaat schimmelen.

Daarom als je condens erin hebt, raampje op een kiertje, dan kan de vocht naar buiten ;)

Heb ik laatst al geprobeerd, had zelfs m`n raam een heel eind open gezet aan beide kanten, hielp geen zier volgens mij, al waren m`n ramen toen al nat.

Punt is dat als ik m`n verwarming dus uit laat, er meestal wel weer damp op de ramen komt. Waarschijnlijk omdat het vocht verdampt als ik `m flink warm stook?... Maar hoe verklaar je dan dat hij niet beslaat als ik `m parkeer met de blazers vol aan, en verwarming helemaal op koud. Ook al is er dan een directe verbinding met buiten(via de verwarmingsbuis dingen), die lucht moet dan nog steeds door het filter toch?

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Dat eerste heeft dus geen zin als je ramen al vochtig zijn, kun je eigenlijk geen conclusie uit trekken.

Daarnaast, als jij op een koude raam ademt, wat gebeurd er dan mee, juist, condens ;)

Blazers vol aan op koud is ook simpel, condens begint omdat er warme lucht/vocht tegen je koude raam aan zit, zie het zinnetje hierboven.

Koud op koud is het heel minimaal, licht aan temperatuur verschil wat dan minimaal zal zijn, en minimale verschil is minimale condens.

En rechtstreekse verbinding is er, alleen omdat je kachel hard blaast, geen enkel luchtdeeltje kan terug naar buiten, drukverschil.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij dampte ie altijd aan, omdat men koppakking kapot was :puh:.

Sinds ik die vervangen heb, dampt ie niet meer aan, enkel zijn de leidingtjes van men binnenradiator verstropt en dus krijg ik amper nog warme lucht binnen.

Is spijtig genoeg een duur grapje om te vervangen..

Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij dampte ie altijd aan, omdat men koppakking kapot was :puh:.

Sinds ik die vervangen heb, dampt ie niet meer aan, enkel zijn de leidingtjes van men binnenradiator verstropt en dus krijg ik amper nog warme lucht binnen.

Is spijtig genoeg een duur grapje om te vervangen..

Hoe ver zit ie weg?

Anders loshalen en een ontstopper of heet water er door laten lopen of in laten weken?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...