Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

Onthoud 1 ding, als je uitstapt op de parkeerplaats van het CBR, kijk eerst helemaal om je heen en tijdens het uitstappen ook over je schouder.

Iemand die ik ken vergat te kijken op een lege parkeetplaats en is gezakt. Op dat puntje, verder was alles goed.

Dat zei hij :7

Alleen aanrijdingen en het ingrijpen van examinatoren zijn directe K.O.'s zo ver ik weet :puh:

Zelf slim zijn helpt ook. :Y

Voordat ik een rotonde naderde zei ik gewoon dat de rotonde en daarom heen vrij van fietsers (e.d.) was. hierdoor wist de examinator dat ik het overzicht had en hoefde ik niet alsnog over m'n schouder heen te kijken, dat lijd alleen maar af. Gewoon je mond opentrekken helpt echt veel. Ook bij het invoegen op de snelweg zei ik gewoon tegen de examinator "de invoegstrook is vrij.".

Op kritische momenten, zoals inparkeren of dat de weg niet vrij was, keek (en kijk ik nog steeds) gewoon over m'n schouder heen.

Ik zei ook tijdens een van die gesprekken, waarom ik dat zei. "Dat overbodig over m'n schouder heen kijken, maakt me alleen maar meer zenuwachtig. En ik roep het, omdat u dan merkt dat ik het van te voren inzie." -of iets in die richting :D

Alsnog was ik wel erg zenuwachtig aan het begin. Ik liet bij de hellingsproef de motor uitvallen van zenuwen. :fp:

Later zei de examinator bij het tafeltje, dat het aanroepen voor hem meer zekerheid bood en hij zag dat wanneer het nodig was ik wel over m'n schouder heen keek. Ik was nog steeds hartstikke zenuwachtig, omdat ik die motor dus liet uitvallen. Maar daarom hadden we ook 6(!) bijzondere manoeuvres gedaan (waaronder nog 1x de hellingproef bij het CBR).

Gelukkig zei ie uiteindelijk dat ik geslaagd was. ^^

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dat zei hij :7

Alleen aanrijdingen en het ingrijpen van examinatoren zijn directe K.O.'s zo ver ik weet :puh:

Zelfs een ingrijp hoeft geen directe KO te zijn, bij mij toen twee keer op de rem gedrukt, beide onzin maar goed.

Eerste keer was op een 50 weg, T-splitsing naar links, ik moest daar naast links maar er ligt een hoge drempel en een meter of 5 verder ligt een fietspad, dus ik reed erop en er kwam een fietser aan, ik remde later/reed iets door zodat de wagen niet meer op de weg stond.

Ze was bang dat ik doorreed en trapte op de rem, toen ik vertelde dat ik de fietser had gezien maar dat ik niet half op de weg wou blijven staan en daardoor iets doorreed, toen was het goed.

Tweede keer was zodat ik niet te ver doorreed zodat een parkeerplaats opdraaien makkelijker zou zijn.

Hinderen is een belangrijk punt, wat ik wou doen is dus eigenlijk beter(zie eerste ingreep), een klein stukkie doorrijden ipv. vroeg remmen zodat het verkeer op de andere weg zou tegenhouden.

Ook altijd goed om je heen kijken, veiligheid staat bovenaan, mensen in gevaar brengen is vrijwel automatisch zakken.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Wat mijn instructeur mij heeft aangeleerd is dat je prioriteit in de auto ligt (je moet dan vooral aan controlehandelingen denken). Je zorgt eerst dat je alles daar goed doet en dan ga je letten op het verkeer. Anders ga je je teveel focussen op de anderen en als er dan plotseling een fietser voor je auto rijdt kan het best eens zijn dat je niet meer weet wat je moet doen. Met als gevolg dat je zowel jezelf als de anderen in gevaar kunt brengen.

Overigens heb ik een vraagje aan de 'experts' hier: wie van jullie heeft met rijles geleerd dat je naar z'n 4 moet schakelen als je 50 gaat rijden? Met andere woorden, binnen de bebouwde kom dus. Want volgens mijn instructeur is dat ook weer iets van het nieuwe rijden, maar iedereen die nog niet zo lang bezig is met rijles zegt dit helemaal niet te hebben geleerd (om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld mijn ouders die al helemaal raar opkeken hiervan). Ik weet niet hoe dat bij jullie zit? :puh:

Niet dat het me verder uitmaakt trouwens, want het zit inmiddels toch in m'n koppie. Dus ik verwacht ook niet dat ik dit nog fout zal doen. Maar ik was gewoon benieuwd naar hoe jullie het precies geleerd hebben.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Naar de 4 schakelen, het is mij niet aangeleerd, al deed ik het vaker wel omdat de Toyota Auris zo'n schakellampje heeft.

Deed het ook omdat het lekkerder/rustiger reed maar als ik bv. in een rotonde in vizier had dan deed ik het niet.

Het heeft geen zin om 10 seconde in de 4 ipv. 3 te rijden, dus die moeite doe ik dan niet, tevens was het niet mijn diesel.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Dat zei hij :7

Alleen aanrijdingen en het ingrijpen van examinatoren zijn directe K.O.'s zo ver ik weet :puh:

Zelfs een ingrijp hoeft geen directe KO te zijn, bij mij toen twee keer op de rem gedrukt, beide onzin maar goed.

Aha, oke dat wist ik niet. Dankjewel :puh:

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Net proefles gehad. Voertuig controle is goed. Moet alleen wel wat beter om me heen kijken. Max 10 lessen zegt die kerel. :D

Overigens heb ik een vraagje aan de 'experts' hier: wie van jullie heeft met rijles geleerd dat je naar z'n 4 moet schakelen als je 50 gaat rijden? Met andere woorden, binnen de bebouwde kom dus. Want volgens mijn instructeur is dat ook weer iets van het nieuwe rijden, maar iedereen die nog niet zo lang bezig is met rijles zegt dit helemaal niet te hebben geleerd (om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld mijn ouders die al helemaal raar opkeken hiervan). Ik weet niet hoe dat bij jullie zit? :puh:

Dat je dat buiten de bebouwde kom moet doen klopt wel, maar daar binnen kan je gewoon in z'n 3 blijven rijden dacht ik want daar moet je veel vaker afremmen en optrekken. Maar als je rij instructeur het zegt zou ik het maar gewoon doen, je zit er immers om je rijbewijs te halen en niet om er je gelijk te krijgen.

Bewerkt: door BoerDave
Link to comment
Delen op andere websites

Wat mijn instructeur mij heeft aangeleerd is dat je prioriteit in de auto ligt (je moet dan vooral aan controlehandelingen denken). Je zorgt eerst dat je alles daar goed doet en dan ga je letten op het verkeer. Anders ga je je teveel focussen op de anderen en als er dan plotseling een fietser voor je auto rijdt kan het best eens zijn dat je niet meer weet wat je moet doen. Met als gevolg dat je zowel jezelf als de anderen in gevaar kunt brengen.

Overigens heb ik een vraagje aan de 'experts' hier: wie van jullie heeft met rijles geleerd dat je naar z'n 4 moet schakelen als je 50 gaat rijden? Met andere woorden, binnen de bebouwde kom dus. Want volgens mijn instructeur is dat ook weer iets van het nieuwe rijden, maar iedereen die nog niet zo lang bezig is met rijles zegt dit helemaal niet te hebben geleerd (om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld mijn ouders die al helemaal raar opkeken hiervan). Ik weet niet hoe dat bij jullie zit? :puh:

Niet dat het me verder uitmaakt trouwens, want het zit inmiddels toch in m'n koppie. Dus ik verwacht ook niet dat ik dit nog fout zal doen. Maar ik was gewoon benieuwd naar hoe jullie het precies geleerd hebben.

Nou, dat verschilt heel erg per auto. Ook wel leuk met die nieuwe auto's die allemaal zo'n schakelindicator hebben. Mijn auto zou 40 in zijn 3 moeten rijden en 45 al in zn 4.

Verder is het gewoon je auto aanvoelen, ook dat komt vanzelf. Ik kijk nooit naar de toerenteller om te schakelen.

Ook niet vaak naar de snelheidsmeter, maar die kan ik je wel adviseren want dat kost af en toe geld :7

Link to comment
Delen op andere websites

Zodan, sinds het topic een nieuwe titel heeft gaat het alleen nog maar over het roze pasje :muur:

Ach, ik heb het roze pasje iig al zolang dat ik geen punten rijbewijs heb :*D

Zo, ik ga weer ruzie zoeken met de verzekering :{

Link to comment
Delen op andere websites

Zodan, sinds het topic een nieuwe titel heeft gaat het alleen nog maar over het roze pasje :muur:

Ach, ik heb het roze pasje iig al zolang dat ik geen punten rijbewijs heb :*D

Zo, ik ga weer ruzie zoeken met de verzekering :{

Watskebeurt?

Link to comment
Delen op andere websites

Watskebeurt?

Vorige week vrijdag ongeluk gehad met de scooter (waren ik normaal gesproken mee naar m'n werk ga)

Met 50 km/u in de flank van een auto geknalt die mij niet had gezien en afsloeg :{ (ik had dus voorrang)

Schade mij:

Zwaar gekneusde ribben, gekneusde schouder, gekneusde rug, dikke knie en dikke linker arm :{

Schade scooter:

Hele voorvork krom en naar achteren geslagen, alle kappen voorzijde kapot, alle kappen zijkant kapot, sowieso al 1600 euro schade had de dealer gerekend

Overige schade:

Kosten spoedeisende hulp, helm en laptop...

En die scooter is nu een maand oud, en heeft pas 435km gereden, dus ik hoop dat hij zo total loss is, ik hoef hem niet meer namelijk :vp::erm:

Ga niet na een maand al op een schade scooter rondrijden, heb hem 11 januari nieuw gekocht (SYM Symphony SR50, 1800 euro)

Maar de verzekering is weer zo laks, ik moet nog steeds wachten op een telefoontje met een afspraak die de schade expert wil maken om te bekijken :(

Link to comment
Delen op andere websites

De C30 waarin ik rij heeft 110 PK en als ik 60 in z'n 4de rij is de toerenteller al gevaarlijk richting de 1000 aan het gaan(ik denk dat ie pak 'm beet 1500 draait als ik 60 rij in z'n 4de). Als ik 50 rij in m'n 4de en ik moet bruusk remmen, dan is het volgens mij moeilijk om nog op tijd de koppeling in te drukken om het stilvallen te voorkomen(ik ga het in ieder geval niet proberen). Ik denk dat de dieselmotor in onze C30 stationair rond de 900/950 toeren draait. Als je 50 rijdt in je 4de, zal je volgens mij heel veel van 4de naar 2de mogen schakelen.

Ik heb trouwens onlangs nog les gehad en daar hebben ze mij niks gezegd over zo'n "regel".

Naar de 4 schakelen, het is mij niet aangeleerd, al deed ik het vaker wel omdat de Toyota Auris zo'n schakellampje heeft.

Deed het ook omdat het lekkerder/rustiger reed maar als ik bv. in een rotonde in vizier had dan deed ik het niet.

Het heeft geen zin om 10 seconde in de 4 ipv. 3 te rijden, dus die moeite doe ik dan niet, tevens was het niet mijn diesel.

Ik herken me hierin. De C30 heeft ook zo'n schakellampje, maar daar luister ik dus echt niet naar. Ik ga niet in superlage toeren gaan rijden voor 10 seconden om alsnog naar een lagere versnelling te moeten gaan.

Schakelen doe je aan de hand van je toerenteller, niet aan de hand van je snelheidsmeter. Elke auto is namelijk anders. Een Porsche Carrera met 400+ PK kan je volgens mij niet 50 laten rijden in z'n 4de.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Schakelen doe je aan de hand van je toerenteller, niet aan de hand van je snelheidsmeter. Elke auto is namelijk anders. Een Porsche Carrera met 400+ PK kan je volgens mij niet 50 laten rijden in z'n 4de.

Ik doe het wel aan de hand van m'n snelheidsmeter. Zou namelijk bij God niet weten hoe ik dat met de toerenteller moet doen. Rij-instructeur heeft me het gewoon geleerd met de snelheidsmeter erbij en zo doe ik het ook. Wil best proberen met de toerenteller, maar zolang ik toch vrijwel alleen maar in een normale auto rijd is dat niet echt nodig. Velen in mijn omgeving doen het trouwens zoals ik. :puh:

Maar goed... Uiteindelijk is het toch zo dat je op gevoel gaat schakelen lijkt me. Heb dat de vorige les al gemerkt. Niet bij iedere snelheid, maar zodra je bijvoorbeeld wegrijdt bij een stoplicht ofzo. Je weet gewoon dat je minimaal 20 gaat rijden, dus dan kun je vlak na het wegrijden al naar z'n 2 schakelen. Ga ik minstens 40 rijden dan moet ik daarvoor wel even kijken. Maar de toerenteller houd ik echt nooit in de gaten en mijn instructeur raadde me ook aan om dat zo te laten.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik doe het wel aan de hand van m'n snelheidsmeter. Zou namelijk bij God niet weten hoe ik dat met de toerenteller moet doen. Rij-instructeur heeft me het gewoon geleerd met de snelheidsmeter erbij en zo doe ik het ook. Wil best proberen met de toerenteller, maar zolang ik toch vrijwel alleen maar in een normale auto rijd is dat niet echt nodig. Velen in mijn omgeving doen het trouwens zoals ik. :puh:

Gewoon tegen de 2000 toeren(bij een diesel!!) schakelen op normaal wegdek(ik doe het persoonlijk op een wat hoger toerental, ik trek 'm graag ietsje verder door voor wat vlotter te rijden). Natuurlijk kijk ik ook op m'n snelheidsmeter, maar afgaande op het geluid schakel ik soms ook.

Maar goed... Uiteindelijk is het toch zo dat je op gevoel gaat schakelen lijkt me. Heb dat de vorige les al gemerkt. Niet bij iedere snelheid, maar zodra je bijvoorbeeld wegrijdt bij een stoplicht ofzo. Je weet gewoon dat je minimaal 20 gaat rijden, dus dan kun je vlak na het wegrijden al naar z'n 2 schakelen. Ga ik minstens 40 rijden dan moet ik daarvoor wel even kijken. Maar de toerenteller houd ik echt nooit in de gaten en mijn instructeur raadde me ook aan om dat zo te laten.

Nou, dan heeft je rijinstructeur je niet op een steile helling doen rijden, dan heb je je toerenteller nodig. Als je met een diesel rijdt: maak tegen de 3000 toeren vooraleer je op een steile helling(lees: je zit al op de steile helling) gaat schakelen. De motor moet in een hoog toerental zitten om een steile helling te beklimmen, anders kan je'm verzuipen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...