Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

Een Porsche Carrera met 400+ PK kan je volgens mij niet 50 laten rijden in z'n 4de.

Pk's maken niet uit, enigste wat uitmaakt is hoe lang de bak is en hoeveel versnellingen, meeste Porsches hebben een lange(re) bak voor een hogere top, maar meestal zijn de laatste versnellingen langer dan normaal.

Kortom, hij zal waarschijnlijk ook 50 in de 4 kunnen rijden, ook het voordeel is dat de motor krachtiger is en dus minder snel terug geschakeld hoeft te worden.

De Auris waarmee ik heb gelest deed bij 50 in de 4 ongeveer 1500-2000rpm.

Ik doe het wel aan de hand van m'n snelheidsmeter. Zou namelijk bij God niet weten hoe ik dat met de toerenteller moet doen.

Op snelheid schakelen is niet echt goed naar mijn mening, omdat iedere auto verschillend is en andere verhoudingen in de versnellingsbak hebben kun je er geen pijl op trekken.

Sommige wagens hebben een kortere bak en zullen dus bij 20km/u al 3000rpm doen, terwijl een wagen met een lange bak dan 2000rpm doet.

Gewoon tegen de 2000 toeren(bij een diesel!!) schakelen op normaal wegdek(ik doe het persoonlijk op een wat hoger toerental, ik trek 'm graag ietsje verder door voor wat vlotter te rijden).

Waar je schakelt is wagen en situatie afhankelijk, de Auris waarmee ik leste heeft een gigantische turbo lag, pas bij de 1800rpm begon ie te werken, daarvoor zo traag als een slak.

Te vroeg schakelen zorgde ervoor dat de turbo weer afremde en ik moest wachten tot ie begon te spoelen, om vervolgens bij ongeveer 2000rpm flink te gaan stampen, voor een 90pk diesel....

Ik schakelde in een 30-zone rond de 2000rpm, 50-zone ongeveer 2500rpm en bij het opdraaien naar een 80 weg rond de 3000rpm.

Nou, dan heeft je rijinstructeur je niet op een steile helling doen rijden, dan heb je je toerenteller nodig. Als je met een diesel rijdt: maak tegen de 3000 toeren vooraleer je op een steile helling(lees: je zit al op de steile helling) gaat schakelen. De motor moet in een hoog toerental zitten om een steile helling te beklimmen, anders kan je'm verzuipen.

Niet zozeer om hem te verzuipen, maar bij dat soort situaties wil je de turbo hebben meedraaien, dan maakt je motor veel meer koppel en kom je beter de helling op.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

@MegaPilot: Ik heb nog geen hellingen gereden, nee. En of ik dat nog ga krijgen weet ik ook niet. Misschien wel, maar dan moet dat in een parkeergarage zijn ofzo. Want ik weet zo al te vertellen dat er bij mij in de omgeving geen zeer steile wegen zijn. In België zal dat wel zo zijn, maar Nederland kent veel meer rechte stukken. Sowieso hier in de hele regio. Licht steile wegen zijn er wel degelijk, maar daar kun je gewoon normaal overheen rijden.

Ik doe het wel aan de hand van m'n snelheidsmeter. Zou namelijk bij God niet weten hoe ik dat met de toerenteller moet doen.

Op snelheid schakelen is niet echt goed naar mijn mening, omdat iedere auto verschillend is en andere verhoudingen in de versnellingsbak hebben kun je er geen pijl op trekken.

Sommige wagens hebben een kortere bak en zullen dus bij 20km/u al 3000rpm doen, terwijl een wagen met een lange bak dan 2000rpm doet.

Tja, en toch raadde mijn instructeur het af om het te doen zoals jij nu zegt. Ik dacht eerst ook zo van "sommigen hebben het nooit over de snelheidsmeter bij het schakelen, maar over het toerental". Echter zei mijn instructeur dat ik niks te maken heb met dat ding. De snelheidsmeter is hetgene waar ik moet letten. Kan er ook niet veel aan doen, hé. Ik bedoel, naar degenen luisteren op dit forum (waarvan de helft waarschijnlijk toch de regels aan zijn/haar laars lapt) of naar m'n instructeur luisteren? Ja, dan is m'n keuze snel gemaakt. xD

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Wat mijn instructeur mij heeft aangeleerd is dat je prioriteit in de auto ligt (je moet dan vooral aan controlehandelingen denken). Je zorgt eerst dat je alles daar goed doet en dan ga je letten op het verkeer. Anders ga je je teveel focussen op de anderen en als er dan plotseling een fietser voor je auto rijdt kan het best eens zijn dat je niet meer weet wat je moet doen. Met als gevolg dat je zowel jezelf als de anderen in gevaar kunt brengen.

Overigens heb ik een vraagje aan de 'experts' hier: wie van jullie heeft met rijles geleerd dat je naar z'n 4 moet schakelen als je 50 gaat rijden? Met andere woorden, binnen de bebouwde kom dus. Want volgens mijn instructeur is dat ook weer iets van het nieuwe rijden, maar iedereen die nog niet zo lang bezig is met rijles zegt dit helemaal niet te hebben geleerd (om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld mijn ouders die al helemaal raar opkeken hiervan). Ik weet niet hoe dat bij jullie zit? :puh:

Niet dat het me verder uitmaakt trouwens, want het zit inmiddels toch in m'n koppie. Dus ik verwacht ook niet dat ik dit nog fout zal doen. Maar ik was gewoon benieuwd naar hoe jullie het precies geleerd hebben.

Heeft vooral met anticiperen te maken, als je merkt op een 50-weg dat er weinig redenen zijn om te stoppen ga je gewoon naar 4de en blijft daarin doorkachelen.

Zelfde geld voor mij op een 70-weg, altijd in 5de.

Ik doe het wel aan de hand van m'n snelheidsmeter. Zou namelijk bij God niet weten hoe ik dat met de toerenteller moet doen. Rij-instructeur heeft me het gewoon geleerd met de snelheidsmeter erbij en zo doe ik het ook. Wil best proberen met de toerenteller, maar zolang ik toch vrijwel alleen maar in een normale auto rijd is dat niet echt nodig. Velen in mijn omgeving doen het trouwens zoals ik. :puh:

Gewoon tegen de 2000 toeren(bij een diesel!!) schakelen op normaal wegdek(ik doe het persoonlijk op een wat hoger toerental, ik trek 'm graag ietsje verder door voor wat vlotter te rijden). Natuurlijk kijk ik ook op m'n snelheidsmeter, maar afgaande op het geluid schakel ik soms ook.

Maar goed... Uiteindelijk is het toch zo dat je op gevoel gaat schakelen lijkt me. Heb dat de vorige les al gemerkt. Niet bij iedere snelheid, maar zodra je bijvoorbeeld wegrijdt bij een stoplicht ofzo. Je weet gewoon dat je minimaal 20 gaat rijden, dus dan kun je vlak na het wegrijden al naar z'n 2 schakelen. Ga ik minstens 40 rijden dan moet ik daarvoor wel even kijken. Maar de toerenteller houd ik echt nooit in de gaten en mijn instructeur raadde me ook aan om dat zo te laten.

Nou, dan heeft je rijinstructeur je niet op een steile helling doen rijden, dan heb je je toerenteller nodig. Als je met een diesel rijdt: maak tegen de 3000 toeren vooraleer je op een steile helling(lees: je zit al op de steile helling) gaat schakelen. De motor moet in een hoog toerental zitten om een steile helling te beklimmen, anders kan je'm verzuipen.

Hangt puur van je overbrenging af, je kan niet zeggen elke diesel moet je doortrekken tot 3000 toeren.

En een diesel verzuipen moet je mij toch eens uitleggen.. :?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het erg vreemd, zijn reactie dat je niks met de toerenteller te maken hebt vind ik persoonlijk belachelijk.

Ik verwacht dan ook dat het om een ouwe(re) man gaat die vroeger heeft leren rijden zonder een toerenteller, en graag aan zijn vaste patroon blijft kleven.

Maar goed, ook zulke figuren zijn er die niet met verandering om kunnen of willen gaan, niet van mening willen veranderen, en zien niet het gemak voor een toerenteller voor een beginner.

Zodra je bekend bent met je eigen wagen merk je dat te vroeg maar ook te laat schakelen ervoor zorgt dat de wagen een slechter verbruik gaat hebben.

Of op 3500+rpm onnodig veel lawaai maakt, uiteindelijk ga je toch op dat klokje letten die de toeren aangeeft, en uiteindelijk pas je daar je moment van schakelen op aan.

Bedenk maar zo dat je eigen manier van rijden creëert zodra je alleen rijdt dus zijn manier is niet de manier hoe je uiteindelijk gaat rijden.

En ja, ook je instructeur is een mens, hebben een eigen mening, en ook die kunnen je het fout aanleren, al valt dit opzicht mee, blijf ik het een vreemde zaak vinden.

Helling trekken ga je wel degelijk doen, dit kan namelijk ook een opdracht zijn tijdens je tussentijdse toets of praktijkexamen, net zoals file parkeren, vak parkeren, omkeren en een stop opdracht.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Hangt puur van je overbrenging af, je kan niet zeggen elke diesel moet je doortrekken tot 3000 toeren.

En een diesel verzuipen moet je mij toch eens uitleggen.. :?

Met verzuipen bedoel ik dus dat je plankgas moet geven om een helling op te gaan, excuseer als ik het verkeerde woord gebruikt heb. Dialect hé..

Pk's maken niet uit, enigste wat uitmaakt is hoe lang de bak is en hoeveel versnellingen, meeste Porsches hebben een lange(re) bak voor een hogere top, maar meestal zijn de laatste versnellingen langer dan normaal.

Kortom, hij zal waarschijnlijk ook 50 in de 4 kunnen rijden, ook het voordeel is dat de motor krachtiger is en dus minder snel terug geschakeld hoeft te worden.

De Auris waarmee ik heb gelest deed bij 50 in de 4 ongeveer 1500-2000rpm.

Vreemd, weer wat bijgeleerd. :puh:

Iedere auto is inderdaad anders, ik moet erop letten dat ik niet de toerentallen ga gebruiken van "mijn" auto als standaard. Mijn excuses. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Gister rijbewijs opgehaald en al wat rond getuft in mijn zus haar Golf, in de mijne mag ik verzekeringstechnisch nog niet rijden :7

Omdat ik bij het afsluiten geen rijbewijs had, zit er een clausule op die zegt dat ik niet verzekerd ben als ik ermee rij, ook niet als ik mijn rijbewijs heb.

Alle gegevens gestuurd en nu wachten tot ze het veranderen, hopelijk duurt het niet al te lang.

Link to comment
Delen op andere websites

Enige dat ik heb van de ring, is bij ons oprit zwijndrecht tot afrit antwerpen-centrum/Wilrijk :D.

Terugrijden heb ik wat meer last, zoals daarnet. Linkse vak afgesloten in de kennedytunnel richting gent door 3 ongevallen.

Long live the motorcycle :D

Link to comment
Delen op andere websites

Neh, dat van de A16 was alweer in Nederland, 2 maanden terug had ik op de ring van Antwerpen de schrik van mijn leven toen er ineens een stuk hout onder een auto vandaan kwam vliegen. Tja, dan is het al te laat.

Gelukkig niks kapot.

Paar weken terug stond er een doos op de linkerbaan, ook daar was het te laat voor, in mn achteruitkijk spiegel zag ik de stukken karton alle kanten opvliegen, het was ook best wel een behoorlijke klap, maar wat wil je met 130 tegen een stilstaand object.

Had alleen een klein deukje in mijn kenteken aan de voorkant, die zit er nogsteeds, als aandenken.

Link to comment
Delen op andere websites

130 op de ring? Je weet dat de hele ring 100 is hé?

En er heel wat flitspalen staan? :D

Dat lijkt mij zo'n heerlijk gevoel; bij zo'n stilstaande file zo langs rijden :puh: Alleen wel oppassen voor auto's, soms zie ik van die filmpjes dat er net een een deur open doet of van baan veranderd en een motor schept...

Is het ook, ikzelf haat files. Ook al moet ik zoals nu elke dag door weer en wind, storm of niet (begin er zelfs plezier in te krijgen :D) zolang ik de file kan vermijden zal ik dat doen.

Niks zo nutteloos als wat met je auto bij de rest van de koekblikkers liggen brommen. :7

Neh, dat van de A16 was alweer in Nederland, 2 maanden terug had ik op de ring van Antwerpen de schrik van mijn leven toen er ineens een stuk hout onder een auto vandaan kwam vliegen. Tja, dan is het al te laat.

Gelukkig niks kapot.

Paar weken terug stond er een doos op de linkerbaan, ook daar was het te laat voor, in mn achteruitkijk spiegel zag ik de stukken karton alle kanten opvliegen, het was ook best wel een behoorlijke klap, maar wat wil je met 130 tegen een stilstaand object.

Had alleen een klein deukje in mijn kenteken aan de voorkant, die zit er nogsteeds, als aandenken.

130 op de ring? Je weet dat de hele ring 100 is hé?

En er heel wat flitspalen staan? :D

Link to comment
Delen op andere websites

Nee, op de Ring rij ik sinds 14 Oktober 2013 netjes 104 :7

Sindsdien worden de boetes doorgestuurd.

Die 130 was op een nationale weg hier in Nederland, mag ook niet, maar dat was op een plek waar ze niet kunnen flitsen.

Maar die doos heeft meer geleden als ik, dus dat maakt niet zo uit :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...