Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

Tja als je het zo bekijkt kan je heel wat 'dikke' auto's eruit rijden, zolang die auto's motoropties hebben die meer zuinig dan pit hebben ( en vaak dus weinig pk's ) rij je die er wel uit met welke auto dan ook die wel wat pittiger is.

Zo'n Justy heeft ook maar 68pk, en doet er richting de 14 seconde over om de 100 te halen, dus echt pittig is zoiets niet.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tja als je het zo bekijkt kan je heel wat 'dikke' auto's eruit rijden, zolang die auto's motoropties hebben die meer zuinig dan pit hebben ( en vaak dus weinig pk's ) rij je die er wel uit met welke auto dan ook die wel wat pittiger is.

Zo'n Justy heeft ook maar 68pk, en doet er richting de 14 seconde over om de 100 te halen, dus echt pittig is zoiets niet.

Nee klopt maar bedoelde de vergelijking meer in het algemeen, bedoel je hebt 0-100 16 seconde polo's met 60pk en 1.2 tsi 9 seconde autos of gti's die het nog sneller doen. Dan is het niet meer echt 'een klein polotje'.

Bewerkt: door Limbolander
Link to comment
Delen op andere websites

Zo, eerste onderdeel gekocht voor een 16VG60, aangezien ik zo'n motor wil gaan bouwen in de (verre) toekomst en ik hieraan kon komen voor een mooi prijsje.

Moet hem nog wel laten glasparelstralen, tekst opnieuw blauw maken en wil de 16V tekst eigenlijk rood hebben.

2r3jg9d.jpg

Foto-FEHR8BZQ.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Ziet er goed uit GolfG60.

Ik heb zelf nog een golf 3 staan die ik als eerste auto had, die helaas veel te lang stilstaat ivm het aanschaffen van een bmw e46 (vorig jaar)

v66v09.jpg

Toen ongeveer een half jaar geleden iemand een deuk in mijn motorkap had gereden en daarna er vandoor was gegaan, heb ik een nieuwe motorkap moeten kopen. Omdat deze ongespoten was wilde ik eens het wrappen uitproberen op mijn bmw. Hoewel ik er bang voor was dat het een 'ricer' ( :puh: ) zou worden heb ik het toch geprobeerd. Ikzelf vind het wel goed staan maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het niet mooi vinden maar daar kan ik goed mee leven :sigaar: .

rvy49x.jpg

2ytv0ar.jpg

308h7aw.jpg

e9xkw4.jpg

Zonder kenteken[plaat ivm net gespoten bumpers (motorkapwarp moest nog bij de randjes worden afgewerkt)

En uiteindelijk heb ik ook het dak en de achterklep carbon gewrapt ( wat een ellende is dat wrappen zeg :muur: )

nd3ejn.jpg

Bumperstrips en sensoren moeten er nog opgezet worden

En nu ben ik bezig met een golf 3 gti motor (2.0 16v) op te bouwen, en die in mijn 1e auto te monteren :)

2n2kck.jpg

qwwysk.jpg

Velgen voor en na:

rvm2v7.jpg

2a8126q.jpg

358bgw0.jpg

axg1dt.jpg

Ik vind het eindresultaat best goed gelukt, ook omdat ik persoonlijk niet zo van standaard auto's hou. :puh:

Bewerkt: door Nick_Kerkwijk
Link to comment
Delen op andere websites

BMW van je ziet er leuk uit, zelf geen fan van carbon motorkappen maar een carbon of piano zwart dak vind ik meestal wel lekker staan.

Wielen zien er ook een stuk beter uit in het zwart/antraciet, hopelijk ga je je BMW niet volhangen met heldere lampen en neppe M3 spiegels.

Na mijn mening vaak een behoorlijke afbreuk aan een auto, zo ook aan je Golf, maar uiteraard moet iedereen het zelf weten.

Ben benieuwd met je 16V swap, neem aan dat je een ABF erin gaat swappen?

Nog iets speciaals ermee gedaan of enkel erin hangen?

Link to comment
Delen op andere websites

Zooooo natnek, leef je ook nog? :puh: Lache dat je nog steeds dat Golfje hebt, haha. :7

Ben geen BMW liefhebber maar vind wel dat je er wat leuks van gemaakt hebt met dat wrappen en die donkere velgen. :puh:

Jazeker, is veel te lang geleden joh! Die golf doe ik nooit meer weg want die heeft ondertussen emotionele waarde. :7

BMW van je ziet er leuk uit, zelf geen fan van carbon motorkappen maar een carbon of piano zwart dak vind ik meestal wel lekker staan.

Wielen zien er ook een stuk beter uit in het zwart/antraciet, hopelijk ga je je BMW niet volhangen met heldere lampen en neppe M3 spiegels.

Na mijn mening vaak een behoorlijke afbreuk aan een auto, zo ook aan je Golf, maar uiteraard moet iedereen het zelf weten.

Ben benieuwd met je 16V swap, neem aan dat je een ABF erin gaat swappen?

Nog iets speciaals ermee gedaan of enkel erin hangen?

Nee absoluut niet. Ik ga sowieso geen M badges erop plakken of van die neppe M3 spiegels (die zitten al op de golf :7 ). Hij blijft nu zoals hij nu is.

Ik weet niet precies hoe dat bij VW zit met die motorcode's, maar ik weet zeker dat het geen AGG is want dat is de 2 liter 8 klepper. Maar de bedoeling is om hem eerst opnieuw op te bouwen zodat het een 'nieuw' blok is (alle keerringen en nieuwe lagerschalen) en dan een simpele redelijk kleine compressor van een mercedes erop te bouwen.Ik heb met compressors weinig tot geen ervaring dus dit is gewoon leuk om te proberen. Ik wil het vermogen ongeveer rond de 200 pk krijgen en dan in mijn golf te bouwen. (Heb al een gti achteras met schijven, bak, ecu en motor + kabelboom)

Bewerkt: door Nick_Kerkwijk
Link to comment
Delen op andere websites

Nee absoluut niet. Ik ga sowieso geen M badges erop plakken of van die neppe M3 spiegels (die zitten al op de golf :7 ). Hij blijft nu zoals hij nu is.

Ik weet niet precies hoe dat bij VW zit met die motorcode's, maar ik weet zeker dat het geen AGG is want dat is de 2 liter 8 klepper. Maar de bedoeling is om hem eerst opnieuw op te bouwen zodat het een 'nieuw' blok is (alle keerringen en nieuwe lagerschalen) en dan een simpele redelijk kleine compressor van een mercedes erop te bouwen.Ik heb met compressors weinig tot geen ervaring dus dit is gewoon leuk om te proberen. Ik wil het vermogen ongeveer rond de 200 pk krijgen en dan in mijn golf te bouwen. (Heb al een gti achteras met schijven, bak, ecu en motor + kabelboom)

ABF is de 2.0 liter 16 klepper die oorspronkelijk uit de Golf 3 komt, met Digifant computer en dus met elektronische injectie, met 150pk.

Corrado en de Amerikaanse Golfjes 2 hebben ook een 2.0 liter 16 klepper gehad maar dit was op K-jetronic, dus met een mechanische injectie, met luchtweger, met 136pk en motorcode 9A.

Mocht je een ABF hebben, is 200pk ook te halen zonder compressor, heel erg makkelijk zelfs.

Meeste halen de 200pk al door een chip, andere nokkenassen, spaghetti spruitstuk en wat ander klein prul, is relatief goed zelf te doen.

Origineel kunnen ze zelfs al 165pk halen maar stonden ze op papier 150pk om de VR6 verkoop niet te hinderen.

Enigste nadeel wat ze kunnen hebben, is dat ze relatief weinig koppel hebben en daardoor meer eisen op toeren, origineel zo'n 180nm.

Een compressor zorgt vaak ook voor meer koppel, wel wat verlies van het gasrespons, maar een compressor erop bouwen gaat veel vereisen.

Compressie verlagen(reduceer plaat, andere zuigers en/of andere drijfstangen), stand alone systeem of G60 systeem, intercooler plus leidingen, steunen maken, dynamo verplaatsen, etc etc.

Reduceerplaat is het beste qua bang for buck om de compressie te verlagen, al zijn gesmede zuigers en eventueel kortere drijfstangen het beste, zijn ze veel duurder.

Gesmede zuigers kosten bij Bolku zo'n 700 euro, H profiel drijfstangen zitten rond de 500 euro, is eigenlijk overdone als je slechts 200pk wilt gaan persen, maar wel future proof.

Soms doen ze meerdere koppakkingen gebruiken maar dit zou ik niet doen, het mag miss wel goedkoop zijn maar het zorgt voor een zwak punt in je blok en meestal verlagen ze niet genoeg.

Op internet is van alles te vinden hierover, raad het je aan om van te voren goed in te lichten, ook qua prijs want het is alles behalve goedkoop.

Dit topic is een goed begin om te lezen, zie je ook wat prijzen, hier.

Als voorbeeld, zag een Golf 6 R20 blok voor 2000 euro, met 270pk en 20.000 op de klok, en voor dat geld heb je geen vergelijkbaar vermogen, misschien zelfs niet eens lopende motor met een supercharger.

Wel een hoop gezeik om het lopend te krijgen, maargoed, het gaat om het idee dat opvoeren alles behalve goedkoop is :puh:

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Het is dan sowieso de ABF motor. Met 150 pk idd.

Maar het was het plan om de motor origineel te houden. Dus gewoon originele (wel nieuwe) drijfstangen en zuigers.

En wat je zegt klopt inderdaad, de motor heeft veel toeren nodig om in de powerband te komen. Maar daar is natuurlijk niks mis mee :D

I

k denk niet dat de dynamo perse verplaatst hoeft te worden, want de compressor komt er gewoon naast zegmaar. Het grootste probleem zal een passende multiriem vinden zijn denk ik. :puh: Dingen zoals een intercooler kunnen makkelijk voor de voorbumper worden geplaatst (met wat hakken en zagen :D ) En er zijn inderdaad andere koppakkingen te koop waardoor de compressie verlaagd word, dus dat is het probleem ook niet.

En als het de planning was om ver over de 200 pk te gaan dan had ik sowieso de interne onderdelen van de motor vervangen door sterker materiaal. En dingen als een scherpere nokkenas en andere injectoren + brandstofpomp. Evt een ander lichter vliegwiel, maar daar moet ik eerst goed research naar doen want ik wil niet dat hij stationair als een 3 cilinder gaat lopen. :7

Ben benieuwd hoeveel pk er uit komt met een Eaton charger, ik hoop niet te ver over de 200 pk iniedergeval. :puh:

Maar dit is meer een klein budget project. Aangezien het maar een golf is uit 1992 (motor komt van een 1996'er) is het natuurlijk een hele domme investering, maar wel leuk :puh:

Bewerkt: door Nick_Kerkwijk
Link to comment
Delen op andere websites

Het is dan sowieso de ABF motor. Met 150 pk idd.

Maar het was het plan om de motor origineel te houden. Dus gewoon originele (wel nieuwe) drijfstangen en zuigers.

En wat je zegt klopt inderdaad, de motor heeft veel toeren nodig om in de powerband te komen. Maar daar is natuurlijk niks mis mee :D

I

k denk niet dat de dynamo perse verplaatst hoeft te worden, want de compressor komt er gewoon naast zegmaar. Het grootste probleem zal een passende multiriem vinden zijn denk ik. :puh: Dingen zoals een intercooler kunnen makkelijk voor de voorbumper worden geplaatst (met wat hakken en zagen :D ) En er zijn inderdaad andere koppakkingen te koop waardoor de compressie verlaagd word, dus dat is het probleem ook niet.

En als het de planning was om ver over de 200 pk te gaan dan had ik sowieso de interne onderdelen van de motor vervangen door sterker materiaal. En dingen als een scherpere nokkenas en andere injectoren + brandstofpomp. Evt een ander lichter vliegwiel, maar daar moet ik eerst goed research naar doen want ik wil niet dat hij stationair als een 3 cilinder gaat lopen. :7

Ben benieuwd hoeveel pk er uit komt met een Eaton charger, ik hoop niet te ver over de 200 pk iniedergeval. :puh:

Maar dit is meer een klein budget project. Aangezien het maar een golf is uit 1992 (motor komt van een 1996'er) is het natuurlijk een hele domme investering, maar wel leuk :puh:

Dynamo hoeft niet altijd nee, ligt ook aan welke compressor je gaat gebruiken.

Multiriem zoeken is niet zo lastig, er is namelijk een code voor.

G60 met een 68mm poule heeft een riem nodig met de volgende code: 6pk1635.

6 staat voor aantal ribbels, 1635 staat voor lengte in millimeters.

Lengte die je nodig hebt met je op door een touwtje over alle poules heen te trekken, en dan de lengte die je gebruikt opmeten.

Compressie verlagen zul je met een reduceer plaat dan moeten doen, ABF heeft een behoorlijk 10.5:1 compressie verhouding.

Geblazen motoren zitten rond de 8:1 a 8.5:1 verhouding, krijg je nooit goed met wat koppakkingen op elkaar plaatsen.

Wat ik zou doen is het volgende:

Perse 200pk halen, ABF pakken en deze kietelen tot de 200pk.

Perse geblazen gaan rijden, zou ik een G60 blok erbij pakken en er een Eaton op zetten, ben je zo klaar.

Steunen maken, wellicht elektrisch iets anders, maar qua motorsteunen zijn ze hetzelfde, versnellingsbak weet ik niet.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Tip voor degene die in het zuiden wonen, Heuts ( en wellicht misschien al andere verkopers ) heeft de Philips bluevision h4/h7 een Philips Extremevision h4/h7 koplampen in de aanbieding, van 40/45 euro voor 20/25, geen verkeerde deal lijkt mij zo.

Heb zelf de bluevision's gekocht aangezien hier w5w stadslampjes bijzaten die heel mooi wit licht geven, ziet weer een stuk netter uit bij mijn golf 5 iig.

Zijn in de aanbieding omdat ze eruit gaan en er een nieuwe serie aankomt overigens. Vond 20 euro wel een leuke prijs voor een setje koplampen.

Link to comment
Delen op andere websites

Inmiddels weer wat onderdelen voor de Subaru binnen, binnenkort maar eens het een en ander naar de spuiter brengen :clown: :

  • STI achterspoiler + achterklep
  • STI voorbumper met mistlampkappen en splitters
  • STI hoge hoodscoop
  • STI veren voor kofferklep, spoiler is toch best zwaar

Daarnaast ook een OBD2 WIFI gekocht, kan ik tenminste gewoon zelf de auto uitlezen en codes verwijderen indien nodig :)

Link to comment
Delen op andere websites

Inmiddels weer wat onderdelen voor de Subaru binnen, binnenkort maar eens het een en ander naar de spuiter brengen :clown: :

  • STI achterspoiler + achterklep
  • STI voorbumper met mistlampkappen en splitters
  • STI hoge hoodscoop
  • STI veren voor kofferklep, spoiler is toch best zwaar

Daarnaast ook een OBD2 WIFI gekocht, kan ik tenminste gewoon zelf de auto uitlezen en codes verwijderen indien nodig :)

werkt dat OBD wifi eigenlijk goed? wel eens benieuwd naar eigenlijk :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...