Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

Hij is idd helemaal gaaf, de binnen en buitenkant hoeven eigenlijk alleen een beste schoonmaakbeurt te hebben. Hij heeft altijd binnen gestaan in een verwarmde hal, dus over spocht hoef ik me ook geen zorgen te maken. Hij heeft een paar plekjes aan de buitenkant, maar dat is niet zo heel spannend. Remmen en koppeling zullen ook wel vast zitten na zo lang staan, maar ook die heb je ook zo los.

Dat valt dan idd mee, mechanisch zal een hoop toch wel te krijgen zijn zoals je al zei dat oa. motorisch gezien toch wat langer door gebouwd zijn en wss ook nog delen te vinden zijn in andere modellen.

Opzicht allemaal wel goed te doen, vooral als je het juiste gereedschap hebt en een mooie ruimte ervoor, en natuurlijk de kennis.

Mwah die 1.2 tsi is pittig zat hoor, 105pk en 175nm koppel, 10,5 sec naar de 100, dat is net zo snel als bijv een kia cee'd met 135pk die er 10,2 sec over doet, zo traag zijn die dingen niet. Ter indicatie doet de 1.4 tsi 122pk er 9,5 sec over, niet zo heel erg veel verschil dus. Overigens heb ik het niet gedaan, ben naar rotterdam gereden maar de verhalen van de verkopers klopten van kant noch wal, Via de mail zei zijn vrouw dat ze m 1 jaar hadden, hij zei toen we daar waren dat hij m 4 jaar geleased had en toen overgekocht had via de mail zei zijn vrouw dat ze m weg deed wegens werkloosheid, hij zei daar dat ze minder ging werken En ga zo maar door, heel vaag. Overigens wel nog testrit etc gemaakt en mijn vader ( monteur ) heeft de auto helemaal naar gekeken en durfde het opzicht wel aan die auto te kopen maar met zo veel leugens moet je wel iets te verbergen hebben en heb het dus niet gedaan. Nog maar even verder kijken dus.

Tja, wat is traag en wat is snel, mijn Golf 3 doet er ook iets van 12 a 13 seconde over om de 100 te halen en zie dat een Golf 5 met een 1.4 ook maar 80pk heeft en er zelfs 13-14 seconde over doet.

Opzicht is het met beide voldoende om met het verkeer mee te komen, maar ik meende dat je eerst voor een GTI wou kijken ivm. wat sportiever rijden.

Ik vermoed dat zo'n 105pk best snel zal vervelen, ik neem aan dat je geen Golf 6 wilt halen enkel omdat het 'dikker' is, terwijl het in feiten gewoon een Golf 5 is met een facelift erop.

Ik heb daarom bij het zoeken naar een Corrado de 2 liter 8 klepper motor achterwege gelaten, door het gewicht en vermogen tekort doet ie 10,6 seconde erover om de 100 te halen.

Vergeleken met mijn Golf is dat niet echt een vooruitgang, 10,6 seconde in een Corrado of ongeveer 12 seconde in een opa Golf.

Met mijn huidige G60 is het wel een behoorlijk verschil, namelijk zo'n 7,5 seconde en is voor relatief weinig te kietelen waardoor ie de VR6 terrein in komt welke zo'n 6,7 seconde erover doen om de 100 te tikken.

16V was ook nog welkom, die deed er 8,8 seconde over, zolang ik maar onder de 10 seconde barrière zat was het goed(qua vermogen dan).

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kan ik begrijpen, maar het is puur naar de Golf 6 kijken of zijn alternatieven ook welkom?

Hmm ja heb wel een Golf zwakte van mijn pa overgenomen ( heeft een golf 7 ) maar heb al naar alternatieven gekeken maar bijv audi's zijn veel te duur voor wat je krijgt ( net het instap kale model ) en ga zo maar door. Mocht ik een echt mooie Polo tegenkomen voor een goede prijs ( ook met 1.2 tsi 105pk ) dan zal ik die ook serieus overwegen, maar vind het dashboard van de polo's zo verschrikkelijk kaal.

Link to comment
Delen op andere websites

maar vind een 'dikke' auto rijden gewoon leuk. Heb nu nog mijn golf 5 dus ook meer dan een prima auto.

Uuuhm, Golf V en dikke auto, volgens mij gaat dat niet echt samen in een zin :{

Golf V is zeker een leuke auto, maar dik, absoluut niet, zeker een 1.6 niet (R32 is wel dik)

Hetzelfde geldt voor een Golf 6, vriend van me heeft een R20, en die is zeker dik, maar een 1.2 tsi absoluut niet

Ik ben overigens inmiddels bezig met de 206, gister alvast een keer goed gepoetst en er kwam zooi, heel veel zooi vanaf.. :(

Auto glimt nu wel weer als een malle en ga vandaag verder met het interieur en motorisch kijken of er nog wat moet gebeuren

Bewerkt: door RustyRustler89
Link to comment
Delen op andere websites

maar vind een 'dikke' auto rijden gewoon leuk. Heb nu nog mijn golf 5 dus ook meer dan een prima auto.

Uuuhm, Golf V en dikke auto, volgens mij gaat dat niet echt samen in een zin :{

Golf V is zeker een leuke auto, maar dik, absoluut niet, zeker een 1.6 niet (R32 is wel dik)

Hetzelfde geldt voor een Golf 6, vriend van me heeft een R20, en die is zeker dik, maar een 1.2 tsi absoluut niet

Ik ben overigens inmiddels bezig met de 206, gister alvast een keer goed gepoetst en er kwam zooi, heel veel zooi vanaf.. :(

Auto glimt nu wel weer als een malle en ga vandaag verder met het interieur en motorisch kijken of er nog wat moet gebeuren

Nou nou, beetje op je tenen getrapt?

een dikke auto blijft altijd persoonlijk, laten we daar dus geen discussies over voeren, kaf jou auto's toch ook niet af? Overigens vind ik een Golf 6 kunnen rijden op je 23e en als student zijnde toch relatief gezien best wel 'dik'.

Hij is idd helemaal gaaf, de binnen en buitenkant hoeven eigenlijk alleen een beste schoonmaakbeurt te hebben. Hij heeft altijd binnen gestaan in een verwarmde hal, dus over spocht hoef ik me ook geen zorgen te maken. Hij heeft een paar plekjes aan de buitenkant, maar dat is niet zo heel spannend. Remmen en koppeling zullen ook wel vast zitten na zo lang staan, maar ook die heb je ook zo los.
Dat valt dan idd mee, mechanisch zal een hoop toch wel te krijgen zijn zoals je al zei dat oa. motorisch gezien toch wat langer door gebouwd zijn en wss ook nog delen te vinden zijn in andere modellen. Opzicht allemaal wel goed te doen, vooral als je het juiste gereedschap hebt en een mooie ruimte ervoor, en natuurlijk de kennis.
Mwah die 1.2 tsi is pittig zat hoor, 105pk en 175nm koppel, 10,5 sec naar de 100, dat is net zo snel als bijv een kia cee'd met 135pk die er 10,2 sec over doet, zo traag zijn die dingen niet. Ter indicatie doet de 1.4 tsi 122pk er 9,5 sec over, niet zo heel erg veel verschil dus. Overigens heb ik het niet gedaan, ben naar rotterdam gereden maar de verhalen van de verkopers klopten van kant noch wal, Via de mail zei zijn vrouw dat ze m 1 jaar hadden, hij zei toen we daar waren dat hij m 4 jaar geleased had en toen overgekocht had via de mail zei zijn vrouw dat ze m weg deed wegens werkloosheid, hij zei daar dat ze minder ging werken En ga zo maar door, heel vaag. Overigens wel nog testrit etc gemaakt en mijn vader ( monteur ) heeft de auto helemaal naar gekeken en durfde het opzicht wel aan die auto te kopen maar met zo veel leugens moet je wel iets te verbergen hebben en heb het dus niet gedaan. Nog maar even verder kijken dus.
Tja, wat is traag en wat is snel, mijn Golf 3 doet er ook iets van 12 a 13 seconde over om de 100 te halen en zie dat een Golf 5 met een 1.4 ook maar 80pk heeft en er zelfs 13-14 seconde over doet. Opzicht is het met beide voldoende om met het verkeer mee te komen, maar ik meende dat je eerst voor een GTI wou kijken ivm. wat sportiever rijden. Ik vermoed dat zo'n 105pk best snel zal vervelen, ik neem aan dat je geen Golf 6 wilt halen enkel omdat het 'dikker' is, terwijl het in feiten gewoon een Golf 5 is met een facelift erop. Ik heb daarom bij het zoeken naar een Corrado de 2 liter 8 klepper motor achterwege gelaten, door het gewicht en vermogen tekort doet ie 10,6 seconde erover om de 100 te halen. Vergeleken met mijn Golf is dat niet echt een vooruitgang, 10,6 seconde in een Corrado of ongeveer 12 seconde in een opa Golf. Met mijn huidige G60 is het wel een behoorlijk verschil, namelijk zo'n 7,5 seconde en is voor relatief weinig te kietelen waardoor ie de VR6 terrein in komt welke zo'n 6,7 seconde erover doen om de 100 te tikken. 16V was ook nog welkom, die deed er 8,8 seconde over, zolang ik maar onder de 10 seconde barrière zat was het goed(qua vermogen dan).

Nee klopt, wat is snel is inderdaad ook relatief een puur wat je gewend bent. Rij vaker in de auto van mijn schoonmoeder (kia cee'd 2013 met 135pk, 10,2 sec naar de 100) en neem die dus vooral als uitgangspunt, dat vind ik meer dan genoeg om redelijk sportief mee te rijden en voelt ook als prima aan. Pak af en toe ook de auto van mijn pa ( golf 7, 140pk, dsg, 8,2 sec naar de 100) en dat geeft ook al meer dan genoeg plezier.

Vind mijn golf 5 75pk 14,6 sec ook nog te doen hoor nu ik er aan gewend ben wat meer terug te schakelen en in de toeren te gaan.

Nee klopt daarom als ik een Golf 6 koop wil ik wel een uitgebreid model in de richting van een highline. Dingen als coming home/leaving home( lampen aan bij ontgrendelen auto) bochtverlichting en evt stuurwielbediening zijn dan wel een pré.

Klopt was eerst voor een golf V GTI aan het kijken maar vind ze dan in verhouding te duur, voor 1000 euro meer zit je dan alweer in het golf 6 segment.

Bewerkt: door Limbolander
Link to comment
Delen op andere websites

Zo papieren zijn getekend voor de Malibu. Binnenkort laten chippen (160 -> 200pk) toch mooi voor een gezinswagen.

Ben nog aan het twijfelen om men punto ook te chippen, het extra koppel en de 10pk extra zijn wel welkom.

Link to comment
Delen op andere websites

Ben nog aan het twijfelen om men punto ook te chippen, het extra koppel en de 10pk extra zijn wel welkom.

Neem aan dat daar geen turbo op zit, in dat geval zou ik het niet doen

Die opgegeven vermogenstoename zal eerder 2pk zijn dan 10pk, dan worden het wel dure pk's, en die 2 pk is niet door een universeel kastje ;)

@Megapilot, dat maakt voor de verzekering niets uit

@Limbolander, ik ben niet snel op mijn teentjes getrapt, maar wat je zegt klopt in mijn ogen gewoon niet, en een Golf V op je 23e is tegenwoordig ook niet heel bijzonder meer ;)

Dat ligt er meer aan of je bereid bent om te werken voor je hobby/vervoer

Link to comment
Delen op andere websites

Zo papieren zijn getekend voor de Malibu. Binnenkort laten chippen (160 -> 200pk) toch mooi voor een gezinswagen.

Ben nog aan het twijfelen om men punto ook te chippen, het extra koppel en de 10pk extra zijn wel welkom.

Heb je foto's van de Malibu?

Onze Antara is gechipt van 150 naar 186 pk. Zeker merkbaar!

Bewerkt: door MaxVito
Link to comment
Delen op andere websites

@Limbolander, ik ben niet snel op mijn teentjes getrapt, maar wat je zegt klopt in mijn ogen gewoon niet, en een Golf V op je 23e is tegenwoordig ook niet heel bijzonder meer ;)

Dat ligt er meer aan of je bereid bent om te werken voor je hobby/vervoer

Wellicht handig dat je zijn verhaal nog eens leest ipv. een kort berichtje, hij heeft namelijk al een Golf 5 en het lijkt hem dik om een Golf 6 te hebben op zijn 23ste..

Link to comment
Delen op andere websites

Ben nog aan het twijfelen om men punto ook te chippen, het extra koppel en de 10pk extra zijn wel welkom.
Neem aan dat daar geen turbo op zit, in dat geval zou ik het niet doen Die opgegeven vermogenstoename zal eerder 2pk zijn dan 10pk, dan worden het wel dure pk's, en die 2 pk is niet door een universeel kastje ;) @Megapilot, dat maakt voor de verzekering niets uit @Limbolander, ik ben niet snel op mijn teentjes getrapt, maar wat je zegt klopt in mijn ogen gewoon niet, en een Golf V op je 23e is tegenwoordig ook niet heel bijzonder meer ;) Dat ligt er meer aan of je bereid bent om te werken voor je hobby/vervoer

Het is een mening, in dit geval mijn mening dus wat ik dan zeg klopt altijd. Wat jij er echter van vind kan totaal anders zijn. Verder heb jij zoals GolfG60 al aangeeft mijn post niet goed doorgelezen. Buiten dat neem ik aan dat we hier allemaal oud en wijs genoeg zijn om elkaars meningen te respecteren. Zo zie je mij ook geen negatieve berichtjes over jou of andermans auto's/voertuigen posten.

Hoe zit dat eigenlijk met de verzekering tov chippen?

Veranderd niet, chippen komt namelijk niet op je papieren/kentekenbewijs/rdw whatever te staan.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe zit dat eigenlijk met de verzekering tov chippen?

Veranderd niet, chippen komt namelijk niet op je papieren/kentekenbewijs/rdw whatever te staan.

Dat zou ik niet te hard roepen, zowel Moechy als Megapilot komen uit België, daar zijn ze qua motorische veranderingen behoorlijk streng.

Motorswaps zijn nagenoeg taboe, schroefsetjes vereisen een keuringsrapport en noem het maar op.

Maar aangezien een aangepaste chip vrijwel niet valt te bewijzen zal het wellicht door de vingers gezien worden(bewust of onbewust).

In Nederland is het in ieder geval zo dat tot 20% vermogenstoename zonder extra keuring mag, daarna moet het officieel op papier staan.

Verzekering maar ook bij een grote controle kan het problemen geven, zoals niet uitbetalen bij een ongeluk of inbeslagname van de auto zelf.

Exacte regels in België weet ik niet, wellicht weet Moechy het wel.

Link to comment
Delen op andere websites

Ben nog aan het twijfelen om men punto ook te chippen, het extra koppel en de 10pk extra zijn wel welkom.

Neem aan dat daar geen turbo op zit, in dat geval zou ik het niet doen

Die opgegeven vermogenstoename zal eerder 2pk zijn dan 10pk, dan worden het wel dure pk's, en die 2 pk is niet door een universeel kastje ;)

@Megapilot, dat maakt voor de verzekering niets uit

@Limbolander, ik ben niet snel op mijn teentjes getrapt, maar wat je zegt klopt in mijn ogen gewoon niet, en een Golf V op je 23e is tegenwoordig ook niet heel bijzonder meer ;)

Dat ligt er meer aan of je bereid bent om te werken voor je hobby/vervoer

Mwa, 10pk is heus wel haalbaar door enkel te chippe. Wagens komen veel te arm van de band gerold voor het milieu.

Door enkel het mengsel al optimaler af te stemmen samen met de onsteking zijn die 10pk'tjes snel bij elkaar gesprokkeld.

Zo papieren zijn getekend voor de Malibu. Binnenkort laten chippen (160 -> 200pk) toch mooi voor een gezinswagen.

Ben nog aan het twijfelen om men punto ook te chippen, het extra koppel en de 10pk extra zijn wel welkom.

Heb je foto's van de Malibu?

Onze Antara is gechipt van 150 naar 186 pk. Zeker merkbaar!

Nog niet, en in die Antara ligt geloof ik dezelfde motor als in onze epica.

Die is ook gechipt van 150 naar 186pk, is inderdaad zeer merkbaar.

Ja, ik zou dus eens willen weten hoe het écht in elkaar zit in verband met verzekering, want op internet lees ik constant tegenstrijdige verhalen.

Er is eigenlijk geen echte regelgeving en chiptunen blijft onder de radar, maakt ook geen reet uit voor de verzekering, alleszinds niet voor onze verzekering.

Link to comment
Delen op andere websites

Er is eigenlijk geen echte regelgeving en chiptunen blijft onder de radar, maakt ook geen reet uit voor de verzekering, alleszinds niet voor onze verzekering.

Ik denk dat het mede komt omdat het totaal niet te controleren valt, en een rollerbank/dyno controle is naast prijzig ook nog eens onnauwkeurig.

Best wel wat auto's komen met meer vermogen uit de fabriek rollen, en tweedehands auto's is niet altijd alle informatie/geschiedenis bekend.

Corrado staat inmiddels voor de deur, en de eerste pakweg 40km is al gemaakt, nu het begin er is, kan ik verder gaan met hem in tip top staat te krijgen :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...