Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

Waarom mag ie niet meer dan 150k erop hebben staan?

Geef maar een willekeurige wagen met 0 kilometers, ik rij hem probleemloos naar de klote in 10.000km, maar ik kan er ook probleemloos 250.000km mee rijden als ik wil(soort van natuurlijk).

Op werk komt vaker een Seat Arosa met 73k op de klok, ding ziet er uitgeleefd uit van binnen en van buiten.

Laatst zo'n zelfde Arosa met 220k op de klok en die zag er velen malen beter uit, en de vorige eigenaar was een johnny met wansmaak notabene.

Om het nog erger te maken, ik heb Lupo's gezien die nog eens netter waren met 400k op de klok.

Kilometer stand zegt net niks, dat is het probleem, het draait om onderhoud en hoe ermee om is gegaan.

En pak een 6 cilinder, zo'n 4 cilinder is leuk in een Polo maar niet een een luxe sedan, daarnaast verkoopt zo'n 4 cilinder ook niet en betaal je toch al scheel aan kosten dus die paar euro zou weinig moeten uitmaken.

Ik ben het met je eens dat een wagen met 300K op de teller er beter uit kan zien dat eentje met 100K. Ik weet ook dat dit soort wagens makkelijk nog een ton of twee erboven op kunnen lopen. Daar gaat het me ook niet om. Waar het me om gaat is de verkoopwaarde. Zo'n wagen met weinig KM kun je uiteindelijk weer voor veel meer verkopen dan eentje met 300K erop.

En stja, hoe die eruit ziet moet je natuurlijk per occasion beoordelen ja :Y Waarom is een 6 cilinder trouwens fijner in een grotere sedan? Ik geloof het graag, ben alleen benieuwd waarom :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Waarom is een 6 cilinder trouwens fijner in een grotere sedan? Ik geloof het graag, ben alleen benieuwd waarom :puh:

Test het uit en je zal het snel merken

Een 6 cilinder loopt veel rustiger en geleidelijker door, heerlijke combinatie tussen cruisen en toch nog aardig snel zijn

Ik rij zelf ook een 6 cilinder BMW 325i E90 ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben het met je eens dat een wagen met 300K op de teller er beter uit kan zien dat eentje met 100K. Ik weet ook dat dit soort wagens makkelijk nog een ton of twee erboven op kunnen lopen. Daar gaat het me ook niet om. Waar het me om gaat is de verkoopwaarde. Zo'n wagen met weinig KM kun je uiteindelijk weer voor veel meer verkopen dan eentje met 300K erop.

En stja, hoe die eruit ziet moet je natuurlijk per occasion beoordelen ja :Y Waarom is een 6 cilinder trouwens fijner in een grotere sedan? Ik geloof het graag, ben alleen benieuwd waarom :puh:

Verkoopwaarde klopt, maar daar betaal je bij aanschaf ook weer extra voor, dus echt opschieten doet het niet.

Ik zou die 150k sowieso opschroeven naar 200k, kans op een nette is dan ook uiteraard groter maar de meeste draaien hun hand niet om voor die 50k als aantoonbaar is dat ie goed is onderhouden.

Over het algemeen geldt dat een 6 cilinder velen malen rustiger loopt, vooral stationair merkbaar.

Bij de 6 in lijn(BMW) is het zelfs zo dat je een munt op het kleppendeksel kan zetten zonder dat ie eraf valt, tenzij ie niet goed loopt.

Mercedes heeft dan een V6, lopen ook erg rustig maar door de opbouw lopen die wel iets meer met vibratie, maar lang niet zoveel als een 4 cilinder.

Ontstekingsvolgorde is voor een 4 cilinder 1-3-4-2, eerst ontsteekt de 1ste cilinder, dan 3de cilinder etc.

De motor doet alsware eerst naar voren kantelen, daarna naar achter, daarna nog verder naar achter, en dan weer naar voor.

Kortom, je motor is net een wipkip(je weet wel, zo'n ding dat je in speeltuinen ziet), en dat veroorzaakt trilling welke veelal worden opgevangen door de motorsteunen.

BMW doet op 1-5-3-6-2-4 ontsteken, de motor krijgt hierdoor minder kans om ver te kantelen in de steunen en zorgt daardoor voor minder resonantie.

Mercedes met een V6 heeft een korte maar brede motor, kan daardoor minder slag naar voor en achter maken en dus minder trilling.

Maar daardoor doet ie wel zijwaarts nog eens trilling creëren, maar ook dit wordt grotendeels gefilterd door de motorsteunen.

Ultieme 6 cilinder is eigenlijk gewoon de in lijn, Mercedes gaat niet voor niks terug naar in-lijn motoren.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Multichip is rommel, zelfde als powerbox en dat soort zooi.

Wat ze doen is het signaal wat de sensoren geven aanpassen zodat de ECU hierop reageert.

Ze passen de LMM signaal aan, zodat de ecu denkt dat de turbo minder druk geeft, waardoor de wastegate verder dicht gaat en je meer turbo druk hebt.

Ook doen ze sjoemelen met je brandstof temperatuur, bij een diesel heb je als de diesel temperatuur hoger is, dat ie meer inspuit.

Die twee in combinatie zorgt dus al voor een vermogenswinst, alleen je weet niet exact wat ie doet en of ie nog op de juiste verhouding loopt.

Beste is chip op maat, en anders een chip per type motor, maar multi chip etc allemaal links laten liggen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in chiptuning.

Welke veriant is beter?

Via het motormanagement of een multichip in pluggen??

http://www.multituningchip.nl

Oh mijn god, je gelooft toch niet echt die OBD onzin hea? :7

Echte 'chiptuning' doe je op een rollenbank, elke auto is verschillend, dus zo'n universele chip is totale onzin

Link to comment
Delen op andere websites

Verkoopwaarde klopt, maar daar betaal je bij aanschaf ook weer extra voor, dus echt opschieten doet het niet.

Ik zou die 150k sowieso opschroeven naar 200k, kans op een nette is dan ook uiteraard groter maar de meeste draaien hun hand niet om voor die 50k als aantoonbaar is dat ie goed is onderhouden.

Over het algemeen geldt dat een 6 cilinder velen malen rustiger loopt, vooral stationair merkbaar.

Bij de 6 in lijn(BMW) is het zelfs zo dat je een munt op het kleppendeksel kan zetten zonder dat ie eraf valt, tenzij ie niet goed loopt.

Mercedes heeft dan een V6, lopen ook erg rustig maar door de opbouw lopen die wel iets meer met vibratie, maar lang niet zoveel als een 4 cilinder.

Ontstekingsvolgorde is voor een 4 cilinder 1-3-4-2, eerst ontsteekt de 1ste cilinder, dan 3de cilinder etc.

De motor doet alsware eerst naar voren kantelen, daarna naar achter, daarna nog verder naar achter, en dan weer naar voor.

Kortom, je motor is net een wipkip(je weet wel, zo'n ding dat je in speeltuinen ziet), en dat veroorzaakt trilling welke veelal worden opgevangen door de motorsteunen.

BMW doet op 1-5-3-6-2-4 ontsteken, de motor krijgt hierdoor minder kans om ver te kantelen in de steunen en zorgt daardoor voor minder resonantie.

Mercedes met een V6 heeft een korte maar brede motor, kan daardoor minder slag naar voor en achter maken en dus minder trilling.

Maar daardoor doet ie wel zijwaarts nog eens trilling creëren, maar ook dit wordt grotendeels gefilterd door de motorsteunen.

Ultieme 6 cilinder is eigenlijk gewoon de in lijn, Mercedes gaat niet voor niks terug naar in-lijn motoren.

Interessante uitleg over 6-cylinders. Zo had ik er nooit over nagedacht, ik dacht dat die gewoon rustiger liepen door de extra cylinders. (ken er verder technisch ook maar weinig van, moet ik toegeven)

Link to comment
Delen op andere websites

Interessante uitleg over 6-cylinders. Zo had ik er nooit over nagedacht, ik dacht dat die gewoon rustiger liepen door de extra cylinders. (ken er verder technisch ook maar weinig van, moet ik toegeven)

Klopt ook dat ze mede stiller liggen door de meer cilinders, wat ik er niet bij heb gezet is dat als een 6 cilinder stationair loopt, dat ie rond de 750 toeren per minuut zit, vier cilinder zit ook rond dit toerental.

750 toeren delen door 60 seconde is dus 12,5 ontstekingen per seconde, kortom, een viercilinder heeft dan al iets meer dan 3 keer naar voor en naar achter gekanteld per seconde.

Een 6 cilinder heeft dan iets meer dan 2 volledige rotaties gemaakt, dat in combinatie met zijn betere ontstekingsvolgorde ligt ie gewoon stiller in de steunen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...