Teh_Ninja Geplaatst: 21 december 2010 Rapport Geplaatst: 21 december 2010 Je weet toch dat een spoiler pas effectief is van 150km/h hé? Kan je dit ook onderbouwen? Is volgens mij totale onzin. Al heeft het op zo een Toyota sowieso geen zin. Reageren
j0uk3 Geplaatst: 21 december 2010 Rapport Geplaatst: 21 december 2010 Je weet toch dat een spoiler pas effectief is van 150km/h hé? Kan je dit ook onderbouwen? Is volgens mij totale onzin. Al heeft het op zo een Toyota sowieso geen zin. Een spoiler van een GLANZA V zet ik er op omdat het net iets sportiever lijkt. En niet op zo'n oude oma auto/ En die starlet gaat over de 150 km/h dus Reageren
moechy Geplaatst: 21 december 2010 Rapport Geplaatst: 21 december 2010 Je weet toch dat een spoiler pas effectief is van 150km/h hé? Kan je dit ook onderbouwen? Is volgens mij totale onzin. Al heeft het op zo een Toyota sowieso geen zin. Is geen totale onzin. Staat in men cursus van Technologie Rollend Gedeelte . Ik volg automechanica op school. Zal het even kort uitleggen. Vanaf boven de 150km/h komt er zoveel lucht onder en over de auto dat deze kan beginnen zweven en eventueel zelfs opstijgt. De spoiler creeërt zo neerwaartse druk en houdt de auto op de baan. Reageren
j0uk3 Geplaatst: 21 december 2010 Rapport Geplaatst: 21 december 2010 Je weet toch dat een spoiler pas effectief is van 150km/h hé? Kan je dit ook onderbouwen? Is volgens mij totale onzin. Al heeft het op zo een Toyota sowieso geen zin. Is geen totale onzin. Staat in men cursus van Technologie Rollend Gedeelte . Ik volg automechanica op school. Zal het even kort uitleggen. Vanaf boven de 150km/h komt er zoveel lucht onder en over de auto dat deze kan beginnen zweven en eventueel zelfs opstijgt. De spoiler creeërt zo neerwaartse druk en houdt de auto op de baan. Daarom gaan opgevoerde kevers/2CV's meestal nooit harder dan 160km/h Reageren
Mythbuster Geplaatst: 21 december 2010 Rapport Geplaatst: 21 december 2010 (bewerkt) @Moechy: Het is misschien zo dat de auto dan pas zo veel lucht eronder krijgt dat hij evt. van de grond kan komen, maar dat betekend niet dat de spoiler dan pas neerwaartse druk genereert en dus dan pas effectief is. Een goede, effectief ontworpen spoiler staat altijd onder een hoek met de luchtstroom, net als bij een vliegtuigvleugel, maar dan precies andersom. Hierdoor ondervind de vlakke kant van de spoiler(bovenkant) een naar beneden gerichte kracht... Namelijk: Daardoor zal de lucht die bovenlangs de spoiler gaat omhoog worden afgebogen. De kracht die daarvoor nodig is, is dus een opwaartse kracht en ontstaat vanuit de spoiler, gezien het feit dat er voor elke kracht een evengrote tegengestelde kracht aanwezig is, zal er op de spoiler zelf een neerwaartse kracht werken. Deze kracht is bij elke snelheid aanwezig, zij het bij echte lage snelheid in een verwaarloosbare vorm. Een spoiler is vaak alleen maar een vlakke plaat, en dat is dus ook genoeg... Echter wordt de lucht aan de onderkant spoiler erdoor afgeremt... Een nog effectievere spoiler zal een omgekeerde vleugelvorm hebben. De onderkant is dan dus bol, waardoor de lucht aan de onderkant van de spoiler óók naar boven zal afbuigen. Zonder deze bolle vorm zou de luchtstroom onder de spoiler bij een kleinere hoek weer rechtdoorgaan, wat weer een vorm van turbulentie geeft die de auto afremt. De luchtstroom wordt dus niet meer goed afgebogen wat minder downforce geeft, de bolle vorm aan de onderkant heft dat dus op aangezien die er voor zorgt dat ook de lucht aan de onderkant(op het punt dat de bolling weer omhoog loopt, bijna na de spoiler dus) naar boven afbuigt. Dit is dus een stuk effectiever, maar de meeste aftermarket spoilers hebben dat helaas niet. De Formule 1 racewagen spoilers en rallywagen spoilers(kijk naar Subaru Impreza WRX) hebben het bijvoorbeeld wel. Waarom ik dat zeg? Omdat racewagens meestal niet met 150km/h+ door haakse bochten gaan, en de spoilers toch echt hetgene zijn dat de auto's tijdens de bochten op de weg houdt. Dat ontkracht jouw theorie/die van je boek gelijk al, tenzij jij denkt dat jouw boek er meer van weet dan de gespecialiseerde monteurs bij alle raceteams over de hele wereld... Basic middelbare school natuurkunde, heb je geen moeilijke boeken voor nodig. Sowieso, waarom komt het spoilertje van sportwagens meestal al bij 80km/h omhoog?... Vast niet omdat het pas bij 150km/h effectief is. Ik zeg overigens niet dat dat spoilertje op mijn achterruit nut heeft, want dat is gewoon een dakverlenging qua vorm, schiet ik niets mee op to be honest, staat alleen stuk mooier dan zonder. Bewerkt: 21 december 2010 door Mythbuster Reageren
moechy Geplaatst: 21 december 2010 Rapport Geplaatst: 21 december 2010 Ik vind het allemaal maar bullshit. Zowel in men boek als heel deze uitleg. Laat de spoilers en de rest van de tupperware toch lekker op het circuit waar ze thuishoren. Reageren
j0uk3 Geplaatst: 21 december 2010 Rapport Geplaatst: 21 december 2010 (bewerkt) Ik vind het allemaal maar bullshit. Zowel in men boek als heel deze uitleg. Laat de spoilers en de rest van de tupperware toch lekker op het circuit waar ze thuishoren. Ik vind zo'n spoilertje nog wel mooi: Allen die boven het raampje, die onderste is lelijk. Toyota Starlet Glanza V '97 Bewerkt: 21 december 2010 door j0uk3 Reageren
RustyRustler89 Geplaatst: 29 december 2010 Rapport Geplaatst: 29 december 2010 Zo, ik ben ook weer even bezig geweest met m'n auto Hier overigens nog een filmpje met de OUDE uitlaat: Wat veranderd: Xenon 6000K RVS Ragazzon einddemper (vervanger voor die herrrie pot), wordt nog aangepast naar dubbele pijp Voordeel dat deze pijp gewoon stil is wanneer je van het gas af gaat, en is gewoon goedgekeurd (TUV en E-Keur) De prijs, don't ask! :$ @Mythbuster Gesmoothe achterbumper zonder mistlicht mag niet, aangezien je een mistlicht aan de achterzijde moet hebben Er zijn wel zwarte mistlichten te koop, misschien ooit nog eens Reageren
GolfG60 Geplaatst: 30 december 2010 Rapport Geplaatst: 30 december 2010 *Veel tekst* Daarom heeft een Corrado bv. een spoilertje achterop die omhoog gaat bij 70 of 80km/u, tenzij je hem omhoog laat gaan via een knopje. 3000GT heeft dat ook, zowel voor als achter bij 70km/u. Dusja, dat busted moechy verhaal ook al een beetje, en dat zijn tamelijk kleine spoilertjes. Reageren
Mythbuster Geplaatst: 30 december 2010 Rapport Geplaatst: 30 december 2010 (bewerkt) Yep... Al doelde ik meer op Bugatti Veyron en een aantal Mercedes'jes... Mijn veren zijn trouwens binnen. Maandag avond ga ik `m naar t werk rijden en dan gaan we `m verlagen Denk dat ik sowieso met m`n verjaardag in mei gewoon een schroefset ga kopen trouwens, gezien de meeste schokdempers een verlaging van meer dan 40mm niet leuk vinden zal dat ook een beetje beter zijn voor m`n originele dempers... + Dan heb ik weer wat extra geld dus dan kan ik me dat ook wel veroorloven... Zullen we is zien wie er sterker is, de verkeersdrempels of m`n splitter BRING IT ON! Waarschijnlijk de drempels Bewerkt: 30 december 2010 door Mythbuster Reageren
-TonyStark- Geplaatst: 2 januari 2011 Rapport Geplaatst: 2 januari 2011 Wij hebben een Ford Galaxy 2.0 TDcI met 143 pk Das niet een foto van myne maar eentje van internet maar hij is helemaal hetzelfde. En mijn moeder heeft een ford fiesta 1.2 Reageren
MostWantedKid Geplaatst: 3 januari 2011 Rapport Geplaatst: 3 januari 2011 (bewerkt) Onze auto : een Seat Cordoba Vario 1.6. Niet onze, maar ziet er echt précies zo uit als op de foto. Bewerkt: 3 januari 2011 door MostWantedKid Reageren
Mythbuster Geplaatst: 4 januari 2011 Rapport Geplaatst: 4 januari 2011 @Mostwantedkid: verlagen jongeh! Met die velgen ziet dat er kei vet uit Wat zijn dat? 17 inch ofzo? 60 mm verlaagd van voren Achterkant komt vanavond, zal morgen nog wel foto's posten... Lean, mean, and not green... Reageren
GolfG60 Geplaatst: 4 januari 2011 Rapport Geplaatst: 4 januari 2011 *tekst+foto's* Ziet er opzicht goed uit! Veel beter dan op jeep hoogte Ik was laats aan aan het denken, maar ik denk dat sebring velgen best wel goed op je Ibiza zouden staan Ik heb het ook nog nooit gezien, dus uniek is het zeker Deze dus: Zijn 15" en 6j en 4x100 steek, zouden dus op je Ibiza moeten passen. Reageren
Mythbuster Geplaatst: 4 januari 2011 Rapport Geplaatst: 4 januari 2011 Hmm dat zijn op zich best leuke velgjes ja Alleen ik weet niet of het dan nog wel zo oldschool is zoals ik het wil hebben... Zou ze dan sowieso zwart moeten spuiten. En ik heb waarschijnlijk geen geld om bandjes te kopen Zal ze is opzoeken op marktplaats ofzo Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.