Jump to content

2 Schermen op 1 PC.

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Dag mensen,

Ik heb hier op mijn bureau 2 schermen staan. Een 17" tft en een 19" widescreen tft. de 17" heb ik via VGA op mijn PC aangesloten en de 19" via VGA op mijn Xbox 360. De schermen ondersteunen allebei VGA en DVI. Nu was mijn vraag als volgt; Kan ik deze schermen op 1 videokaart aansluiten? Als mijn videokaart een DVI en een VGA uitgang heeft. Kan ik het kleine scherm op de VGA uitgang en de grote op de DVI uitgang tegelijk aansluiten? Zoja, kan ik ze ook tegelijk aan hebben staan?

Alvast bedankt, :cya:

Boris H.

Edit: Kan een mod in de titel een spatie zetten tussen 2 en schermen? Alvast bedankt. :)

>>> Door Preddy: ~Fixed<<<

Edit: Dankje! :)

Bewerkt: door Boris H.
Geplaatst:

Als het goed is kan dat ja, maar dan moet je in de instellingen van je videoadapter gaan klooien, maar hoe dat precies werkt weet ik niet. Wat is eigenlijk je videokaart?

Geplaatst:

Ik heb nu nog zo'n onboard 128 MB kaart. xD Maar ik ga binnenkort een andere kopen die dus ook VGA en DVI ondersteunt.

Boris H. :cya:

Geplaatst:

Koop dan een videokaart met twee DVI-ingangen, omdat je zegt dat beide schermen DVI aansluitingen heeft. DVI is een rechtstreeks digitaal signaal, wat een hogere kwaliteit oplevert en sneller is. DVI stuurt het signaal namelijk digitaal door de kabel, wat dus voor betere resultaten zorgt. Analoog veranderd het signaal eerst van digitaal naar analoog, om vervolgens bij het scherm er weer een digitaal signaal van te maken. Bovendien wordt DVI de standaard, en analoog zal met de tijd verdwijnen..

Windows XP en Vista ondersteunen beide het gebruik van twee schermen, je moet het alleen instellen in de eigenschappen van je scherm. Op het bureaublad -> rechtermuisknop, eigenschappen -> instellingen.

Geplaatst:
wat een hogere kwaliteit oplevert en sneller is.

Vertel mij eens wat jij daarvan merkt...

Ik heb hier 2 EXACT gelijke 19 inch tft schermen staan, naast elkaar, en ik heb voor de grap zonet 1 van de 2 even op VGA aangesloten. Ik merkt totaal geen verschil. Niet bij gamen, niet bij hoge resoluties, niet bij video.

Dit is IMO weer zo'n marketingverhaal.

Dit is wel offtopic, maar ik wilde het toch even kwijt.

Geplaatst:
wat een hogere kwaliteit oplevert en sneller is.

Vertel mij eens wat jij daarvan merkt...

Ik heb hier 2 EXACT gelijke 19 inch tft schermen staan, naast elkaar, en ik heb voor de grap zonet 1 van de 2 even op VGA aangesloten. Ik merkt totaal geen verschil. Niet bij gamen, niet bij hoge resoluties, niet bij video.

Dit is IMO weer zo'n marketingverhaal.

Dit is wel offtopic, maar ik wilde het toch even kwijt.

Volledig offtopic is het niet, maar ik reageer er wel even op.

Je moet om verschil te merken wel rechtstreekse DVIkabels en DVI aansluitingen gebruiken, dus geen zogenaamde converters van VGA naar DVI, anders blijft het beeld zoals het was.

Het is niet zomaar een marketingverhaal, de kwaliteit wordt verhoogt als je je signaal via DVI krijgt. Maar niet alleen de aansluiting zorgt voor een betere kwaliteit, ook je monitor en videokaart werken daaraan mee. En inderdaad, het verschil is niet zo enorm groot. Helemaal de reactiesnelheid is iets wat je met het blote oog niet zo snel merkt. Ook kan je niet ineens hogere resoluties instellen, want dat ligt aan je scherm. Maar zoals ik al zei, een DVI-kabel zorgt voor een rechtstreeks digitaal signaal naar het scherm, wat dus zorgt voor een hogere reactiesnelheid, en betere kwaliteit. Waar een VGA-kabel het signaal totaal twee keer moet converten van digitaal -> analoog -> digitaal.

Dat je weinig verschil merkt kan meerdere oorzaken hebben. Het kan zijn dat je scherm een lage contrastverhouding heeft. De gemiddelde tft-schermen hebben een contrastverhouding van 1000:1. Dat betekent dat twee pixels naast elkaar 1000 punten kan afwijken van de pixel ernaast. Het is namelijk zo dat brandende pixels altijd een beetje in elkaar overvloeien. De Samsung 226BW bijvoorbeeld heeft een contrastverhouding van 3000:1, en kan dus scherper objecten weergeven op het scherm. Bovendien heeft de reactiesnelheid van het scherm een grote invloed, veelal hebben schermen een reactiesnelheid van 5 tot 8 microseconden. De reactiesnelheid wordt bepaald door hoelang een pixel erover doet om aan en uit te gaan en andersom. Hoe lager de reactiesnelheid is, hoe sneller de pixel reageert op veranderingen op het scherm. Reactiesnelheid is metname belangrijk voor hardcore gamers, die snelle games spelen.

Dagelijks merk ik het verschil zelf, ik verkoop ze namelijk en we hebben meerdere schermen op zowel DVI als op VGA aangesloten. Bovendien is de aansluiting natuurlijk niet voor niets uitgevonden.. Over een jaar zijn er geen schermen of videokaarten meer op de markt met een VGA (Dsub) aansluiting, omdat DVI (bij voorkeur Duallink) de nieuwe standaard wordt..

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...