GTA-Roloboy Geplaatst: 8 juli 2007 Rapport Geplaatst: 8 juli 2007 (bewerkt) Hey, hoe codeer je frames op een website (html)? Uitleg: De website (voorbeeld): In de hokjes komen Frames, dat lukt mij wel.. maar.. it gedeelte snap ik niet: In frame 1,2 komen links.. Wanneer je op die links klikt, moeten die links worden geopent in Frame 3.. Je hebt het vast wel eens gezien op andere website's.. Hoe maak je dit? Bewerkt: 8 juli 2007 door GTA-Roloboy Reageren
ifc3 Geplaatst: 8 juli 2007 Rapport Geplaatst: 8 juli 2007 Hey, hoe codeer je frames op een website (html)?Uitleg: De website (voorbeeld): In de hokjes komen Frames, dat lukt mij wel.. maar.. it gedeelte snap ik niet: In frame 1,2 komen links.. Wanneer je op die links klikt, moeten die links worden geopent in Frame 3.. Je hebt het vast wel eens gezien op andere website's.. Hoe maak je dit? Hoe doe je dit: Je maakt een tabel met die indeling Dan zet je in iedere cel een inline frame, met een bepaald id. Frame 3 noemen web bijvoorbeeld mainFrame. Als je dan een link maakt, zet je bij target mainFrame. Reageren
GTA-Roloboy Geplaatst: 8 juli 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 8 juli 2007 Hmm.. Ben aan het puzzelen gweest maar kom er nog niet echt uit Zou je een voorbeeld van een code (2 frames, de main en de andere) kunnen plaatsen? Reageren
SummerBase Geplaatst: 8 juli 2007 Rapport Geplaatst: 8 juli 2007 ifc3 ik denk dat, dat iets te hoog gegrepen is voor de beginner, maar een gevorderde snapt het wel. Al goed, ik zal het even proberen uit te leggen aan de hand van een stukje code. In de wereld van frames moet je een tabel van frames altijd eerst opzetten met <frameset> en dan tussen Frameset en het >'kje zet je de overige waarden. Dan komt er <frame> en die geef je een naam; die doe je alsvolgt. <frame name="rechts">. In het begin zie je niks in het frame, en als je dat op wilt vullen met een pagina doe je dat zo: <frame src="bestandnaam.html" name="rechts">. Waar bestandnaam.htm vervangen kan worden door de door jouw gekozen pagina. Als je dus in het linker menu links wilt zetten moet je een link als volgt defineren, zoals je gewend bent, maar met een schepje er bovenop. <a href="bestandsnaam2.htm" target="rechts">Link- naam!</a> De browser weet dat het target (doel/bestemming) 'rechts' is en herinner je jezelf dat we het frame 3 de naam 'rechts' gegeven hebben? Dan komt de pagina bestandsnaam2.htm (die overgens weer door jouw veranderd kan worden) in het frame oftewel in jouw geval, frame 3. Zo simpel is het. Mocht je het nog niet begrijpen? Dan heb ik even een klein stukje code hieronder neer gezet. <html> <head> <title>SummerBase's - Frames Voorbeeld pagina</title> <frameset rows="30%,70%"> <frame src="menu.htm"> <frame src="rechtervak.htm" name="rechts"> </frameset> </head> </html> En dan het menu.htm bestand defineren, met ervan uitgaande dat je zelf rechtervak.htm kan coderen. En dat je begrijkpt wat de bedoeling is en hoe het in elkaar steekt, dit is echter als naslag geschreven. <html> <head> <title>SummerBase's - Menu/Frames Voorbeeld pagina</title> </head> <body> <a href="rechtervak_biografie.htm" target="rechts">Biografie pagina</a><br> <a href="rechtervak_muziek.htm" target="rechts">Muziek pagina</a><br> <a href="rechtervak_contact.htm"target="rechts">Contact pagina</a> </body> </html> Rechtervak_biografie.htm, rechtervak_muziek.htm en rechtervak_contact.htm zijn gewoon externe bestanden die je ook zelf dient in te stellen, maar dit was zeg maar de logica erachter. Ik ben vandaag toch in een vrolijke bui, dus ik heb voor de compleetheid ook nog even een afbeelding gemaakt van mijn voorbeeld. Veel succes en mocht het nog niet lukken dan hoor ik het wel. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.