Backsmash Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 hallo, ik ben op zoek naar een nieuwe processor (en moederbord enz maar dat lukt wel) maar waar moet je op letten. ik wil beter games spelen en wil dus een hoge clock. de prijs wil ik liever niet boven de 100 euro. wat is dus nu beter. ik heb bijvoorbeeld Athlon™ 64 X2 4000+ gezien. die zou redelijk goed werken. maar er is ook een gewone versie. nu wat vragen dus: welke processor? wat is het voordeel van dual core? want met dual core is je clock wel lager. intel of amd? misschien tussendoor nog wat vragen maar nu weet ik er ff geen. Reageren
Big-Bear Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 Ten 1e met dual core is je clock juist hoger, want het is dan keer 2;) Ten 2e de laatste tijd draait het meer om je cache dan om de clock. Als je eerst is verteld hoeveel je er aan uit wil geven, dan kunnen de mensen je beter helpne;) Reageren
Backsmash Geplaatst: 9 juli 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 de prijs wil ik liever niet boven de 100 euro. alstu dus als ik het goed begrijp is dus een enkel core van 2.6 ghz slechter dan een dual core van 2.1 ghz. maar dus de dual core mag je niet keer 2 doen (las ik elders op dit forum) Reageren
ifc3 Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 Ten 1e met dual core is je clock juist hoger, want het is dan keer 2;) Ten 2e de laatste tijd draait het meer om je cache dan om de clock. Als je eerst is verteld hoeveel je er aan uit wil geven, dan kunnen de mensen je beter helpne;) Dual core is niet 2x. Even over AMD en Intel: AMD Athlon: - Goedkopere moederborden - Makkelijker op het moederbord te zetten (koeler dan) - Goedkoop (vanaf 55 euro - x2 3600+) - 90nm productie process Intel Core 2: - Dure moederborden - Duurder (vanaf een euro of 80) - 65nm productie proces - Gedeeld L2 cache (beter) Reageren
Big-Bear Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 Whoops srry niet gelezen:p Neen, je mag juist wel keer 2 doen, ik heb nu bijvoorbeeld de AMD 5600+ X2, die heeft 2.6 Ghz X2 dus een totaal van 5.2 Ghz. Ik denk zoals jij al dacht, dat je dan het beste de 4000+ kan nemen, of de 4200+. Je kan ook ietsjes hoger gaan en dan een 4600+ nemen, zijn goede cpu's. Let er welop dat je dan wel een de 4000+ X2 neemt he die op een socket AM2 past, want je hebt er ook 1 voor socket 939, maar die is namelijk niet dual core. Reageren
ifc3 Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 (bewerkt) Whoops srry niet gelezen:p Neen, je mag juist wel keer 2 doen, ik heb nu bijvoorbeeld de AMD 5600+ X2, die heeft 2.6 Ghz X2 dus een totaal van 5.2 Ghz. Ik denk zoals jij al dacht, dat je dan het beste de 4000+ kan nemen, of de 4200+. Je kan ook ietsjes hoger gaan en dan een 4600+ nemen, zijn goede cpu's. Let er welop dat je dan wel een de 4000+ X2 neemt he die op een socket AM2 past, want je hebt er ook 1 voor socket 939, maar die is namelijk niet dual core. Dus als je 2 aanhangwagens hebt, waar 500kg in kan per aanhangwagen en je hebt 500KG te verplaatsen, dan gaat dat 2x zo snel als je 2 aanhangwagens hebt? Nee. Want dan is er 1 aanhangwagen gewoon leeg. Dit gaat pas op als je meer dan 500KG ( meer dan 1 thread) te verplaatsen (berekenen) hebt. Een x2 4200+ kost 95 +/- denk ik, en op S939 is daar geen single core van, want dan staat er geen x2 voor. Een Athlon 3800+ voor AM2 heeft 2,4ghz. ps. en mijn 2,13ghz c2d is sneller dan jouw Athlon x2 5600+ denk ik. Bewerkt: 9 juli 2007 door ifc3 Reageren
Matiscus Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 (bewerkt) Mijn voorkeur gaat altijd naar Intel Processor, gewoon omwille van het feit dat na zelf ondervonden Intel processors langer zwaarder werk aan kunnen dan een AMD. Ik heb nu zelf een Intel Pentium 4 3.00Ghz... Opzich vind ik dat dit er al uit uitziet. Maar ik vind dat zijn prestaties er nog steeds mogen zijn. Gelijkertijd had mijn vriend een AMD gekocht, een nieuwere processor dan mijn P4, en bovendien ben ik tot vandaag de dag nog altijd de snelste qua verwerking... (het kan ook wel wat door de cooling zijn, want hij gebruikt nog een standaard cooling en ik een zalman cooler). Dat is dus mijn mening over de twee verschillende processoren. Ik denk wel dat er nu wel leden zijn die hier direct een antwoordt op weten... Dat is dan zo... maar ik woon in een vrijland dus ik mag mijn mening uiten. Bovendien mag je nooit een Dual core of X2 echt maal twee doen... Dat heb ik ooit ergens eens gelezen. Het komt erop neer dat hij inderdaad wel sneller is dan een gewone processor maar je hoeft dus niet te denken dat je 2X je snelheid mag doen... want dan zit je totaal verkeerd. Ook zelf raad ik jou op dit moment een Intel 2 Duo core aan. (Boven de 2.00Ghz). Zijn bovendien goeide processors en je gaat er lang geniet van hebben. Maar je moet natuurlijk er wel wat meer geld voor over hebben... Intel is ook meer geschikt voor het gewoon werken op pc's. AMD is dan weer iets meer gericht op het gamen... Maar ik laat de keuze toch aan jou over. Bewerkt: 9 juli 2007 door Matiscus Reageren
Big-Bear Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 Ermm je mag wel keer 2 doen, want anders zou er niet staan bij mijn bios (weet niet zeker dat dat zo heet) AMD 5600+ X2 balabalaba Speed: 2.6 Ghz Count 2 Reageren
ifc3 Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 (bewerkt) Ermm je mag wel keer 2 doen, want anders zou er niet staan bij mijn bios (weet niet zeker dat dat zo heet)AMD 5600+ X2 balabalaba Speed: 2.6 Ghz Count 2 Dit betekend dat er 2 core's in zitten. Maar je hebt niet eens 2x je systeem bus. Geen 2 moederborden Geen dubbele geheugen controller. En even op Matiscus: Een Ahtlon is altijd beter dan een P4, als je dezelfde prijs neemt, want die neemt minder energie en er zijn betere en goedkopere moederborden voor. Ook heeft een AMD processor meer functies dan een Intel processor. en een 2GHZ C2D kost veel meer dan 100 euro. Overigens hangt de snelheid van je pc ook af van je OS. Bewerkt: 9 juli 2007 door ifc3 Reageren
RonaldVC Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 Een dual core mag je niet keer twee tellen. Zo werkt een dual core processor niet. "Count 2" geeft aan dat je twee cores hebt van 2.6 GHz. Een dual core processor draait standaard op één core, pas als je meer van je CPU vraagt, door bijvoorbeeld meerdere programma's tegelijk te gaan draaien, pas dan gaat de tweede core mee werken. Als je iets keer twee wilt vertalen in engels, dan zal er staan: "2.6 GHZ Times 2". Maar zoals gezegd, een dual core CPU is doorgaans beter dan een single core, voornamelijk de nieuwere generatie dual cores zoals bijvoorbeeld de Core II Duo van Intel is vele malen sneller dan een single core, en verbruikt daarbij ook nog eens minder energie. De nieuwste AMD Athlon 64 x2 serie is ook een goede processor. Wil je een goede processor, is een Core II Duo E6600 en hoger een zeer goede keuze, hoewel ze nog wel steeds aan de prijs zijn. Maar binnenkort dalen zullen de prijzen drastisch naar beneden gaan, door de komst van de Quadcore CPU's. Ook die zijn nu al verkrijgbaar, maar die zijn nog ontzettend duur. Over een klein maandje echter, komen de eerste merksystemen met de Intel Core II Quad processors, en zullen de prijzen van de oudere generatie CPU's erg gaan dalen.. Reageren
ifc3 Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 (bewerkt) Een Intel Celeron 420 processor voelt ook sneller dan bv. een Pentium D 830, ook met multitasking (heb deze week eens 2 van die pc's naast elkaar mogen gebruiken). Alleen zoals ik al zei, de snelheidsbeleving hangt sterk af van je OS, ook met games. EDIT: en ik raad een Intel Core 2 Duo E2160 (85 euro) cpu aan onder de 100 euro (en clock hem over tot boven de 2ghz, dit lukte met een C2D E6300 met gemak). Maar als je een goed moederbord voor niet al teveel geld bij je cpu wilt, raad ik een Athlon x2 4200+ aan. Bewerkt: 9 juli 2007 door ifc3 Reageren
Backsmash Geplaatst: 9 juli 2007 Auteur Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 ik heb nu amd stel dat ik intel eens wil proberen en die processor koop. wat heb ik dan allemaal nodig? want ik hoorde dat je ook nog speciaal moederbord nodig hebt om te kunnen overklokken. en als ik moet overklokken is dat mn eerste keer dus heb ik wel hulp nodig. overigens moet ik nog wel geheugen hebben en het liefs een moederbord met AGP videokaart. of ik moet heel goedkoop aan een pcie kunnen komen. Reageren
ifc3 Geplaatst: 9 juli 2007 Rapport Geplaatst: 9 juli 2007 AGP voor c2d kan niet. Overclocken kan met ieder moederbord. Een goedkoop C2D bord is een Asrock Conroe1333-D667(intel gma 950 videokaart) (56 euro). Een goedkoop AMD board is een Asus M2A-VM (ATi Radeon xpress1250 (x700) videokaart) (52 euro) Reageren
Big-Bear Geplaatst: 10 juli 2007 Rapport Geplaatst: 10 juli 2007 Ten 1e wat heb je aan een dual core als je omnboard graka neemt? Ten 2e ik nem aan die zijn ouwe kaart wilt overzetten. Reageren
ifc3 Geplaatst: 10 juli 2007 Rapport Geplaatst: 10 juli 2007 Ten 1e wat heb je aan een dual core als je omnboard graka neemt? Ten 2e ik nem aan die zijn ouwe kaart wilt overzetten. De gem. onboard kaart is waarschijnlijk sneller dan zijn ouder kaart en hoezo zou je niets hebben aan een onboard videokaart icm dual core? Een videokaart is altijd een core meer (als je een composite window manager gebruikt iig) Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.